Økonomiske hemmeligheder for kæreste/partner?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Økonomiske hemmeligheder for kæreste/partner?

Indlægaf Wizzze » 30. jul 2016, 18:59

2 ud af 3 har i en eller anden grad haft økonomiske hemmeligheder for deres kæreste/partner. Dette ifølge en ny undersøgelse for Politikken

"Økonomiske hemmeligheder er noget, som hver femte, eller 21 procent, ofte eller meget ofte har over for deres partner, viser en undersøgelse, som Megafon har foretaget for Politiken og TV 2.
Hele 42 procent har af og til hemmeligheder for hinanden, mens 36 procent siger ’sjældent’. Det efterlader kun en enkelt procent af samtlige adspurgte, der siger, at de aldrig har nogle økonomiske hemmeligheder for deres partner i livet. "
http://politiken.dk/forbrugogliv/livsst ... kaeresten/


Lidt fra undersøgelsen:
14 procent har inden for det seneste år holdt nogle af sine økonomiske forhold hemmelige for sin partner.

Heraf skjuler 27 procent af mændene ofte eller meget ofte økonomiske sager, mens det samme gælder 14 procent af kvinderne.

Blandt unge mellem 18 og 29 år er det 21 procent, der har skjult økonomiske sager inden for det seneste år.

I hovedstadsområdet har 20 procent hemmeligheder, mens det i Region Syddanmark kun gælder 9 procent.

I husstande med meget lav indkomst – under 149.999 kroner om året – har 35 procent haft hemmeligheder.

Otte procent i gennemsnit lyver nogle gange for deres partner om prisen på indkøb, de har foretaget. 10 procent gemmer nogle gange indkøbsposer for deres partner.

I familier med sammenbragte børn har tre gange så mange skjult indkøbsposer for deres partner end gennemsnittet.


Har I små eller store økonomiske hemmelighder? Fortæller I altid sandheden om prisen på noget i køber, eller gemmes der lidt til en regnvejrsdag, som den anden ikke ved noget om? Eller bliver børnepengene faktisk brugt på børnene, eller falder der lige en cafetur af til mor eller far, når der skal handles til børnene?
Med andre ord, afspejler undersøgelsen virkeligheden som I kender den?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Økonomiske hemmeligheder for kæreste/partner?

Indlægaf Sangius » 30. jul 2016, 19:01

Jeg kan ikke genkende det. Jeg lyver ikke for min mand om økonomi, og han lyver ikke for mig.

Nogen gange prøver han at skjule at han har købt en energidrik, men det er fordi jeg altid kommenterer det, fordi jeg vil have, at han lader være... :P
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Økonomiske hemmeligheder for kæreste/partner?

Indlægaf Lulu » 30. jul 2016, 19:02

Jeg har hemmeligheder når jeg køber gaver til ham. Han behøver jo ikke at vide hvor lidt eller meget de koster.

Ellers har vi ikke hemmeligheder for hinanden. Jeg fortæller ham ikke om alt jeg køber, men det er ikke fordi han ikke må vide det, men mere fordi han nok næppe synes det er interessant.
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Økonomiske hemmeligheder for kæreste/partner?

Indlægaf Wizzze » 30. jul 2016, 19:13

Vi har hver vores økonomi, og så lidt fælles, og der er ingen hemmeligheder, eller altså jeg blander mig ikke i hendes penge, så der er ikke behov for hemmeligheder, som det også fremgår af artiklen. Så det passer meget godt i vores tilfælde.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Økonomiske hemmeligheder for kæreste/partner?

Indlægaf Fru Sunshine » 30. jul 2016, 19:15

Jeg har hemmeligheder, men han ved godt, at jeg har dem :-D
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Økonomiske hemmeligheder for kæreste/partner?

Indlægaf Studsgaard » 30. jul 2016, 19:16

Vi har fællesøkonomi og kan begge se hvad der hæves, så det er ikke så let at have hemmeligheder ;)

Op til jul og fødselsdage har vi herligheder angående gaver.

Min mand har flere gange købt enten noget til bilen eller værktøj eller noget som jeg ikke lige har vidst, eller lagt mærke til når jeg ordner netbank, når jeg så "opdager" det så tror jeg ikke det er fordi han har ville holde det hemmeligt men fordi han ikke lige har fortalt han har købt det, enten fordi han har glemt det eller fordi han regner med jeg er ligeglad.

Jeg er ikke god til herligheder og jeg fortæller ham som regel hver gang jeg har shoppet noget til mig selv, at han skal på job og tjene noget mere, for jeg har brugt hans løn :lol: :fløjt:
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Økonomiske hemmeligheder for kæreste/partner?

Indlægaf Sangius » 30. jul 2016, 19:16

Min veninde løj i sit tidligere forhold om, hvor meget hun brugte i byen. Men vi var ret unge, og deres forhold fungerede ikke rigtig i forvejen.
Og så brugte vi virkelig meget nogen gange. :D
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Økonomiske hemmeligheder for kæreste/partner?

Indlægaf LadyFox » 30. jul 2016, 19:17

Jeg holder intet hemmeligt i økonomien overfor min kæreste. Dermed ikke sagt at jeg fortæller min kæreste hvad jeg bruger hver eneste femmer på, jeg kan sagtens tage en kop-et-eller-andet en dag, eller betale min venindes mad når jeg er i byen med en veninde eller ligende uden at fortælle min kæreste om det, men det er mere fordi det er en uinteressant historie, end det er fordi det er hemmeligt. Jeg er et voksent menneske med nogenlunde styr på prioriteterne, så jeg kan slet ikke se hvorfor jeg skulle begynde at lyve om hvad jeg bruger pengene på - så længe jeg passer de udgifter til fællesskabet, så skal jeg vel kun stå til ansvar overfor mig selv i hvordan jeg prioriterer.
3
...
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2592
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Økonomiske hemmeligheder for kæreste/partner?

Indlægaf Anlewi » 30. jul 2016, 19:23

Ingen hemmeligheder i vores forhold.
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23201

Re: Økonomiske hemmeligheder for kæreste/partner?

Indlægaf Mani » 30. jul 2016, 19:23

Lulu skrev:Jeg har hemmeligheder når jeg køber gaver til ham. Han behøver jo ikke at vide hvor lidt eller meget de koster.

Ellers har vi ikke hemmeligheder for hinanden. Jeg fortæller ham ikke om alt jeg køber, men det er ikke fordi han ikke må vide det, men mere fordi han nok næppe synes det er interessant.

Samme her :)
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Økonomiske hemmeligheder for kæreste/partner?

Indlægaf Evapeva » 30. jul 2016, 19:29

Jeg holder intet skjult for min mand. Hvis altså småindkøb af tøj og tasker ikke tæller med....? :slem:
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Økonomiske hemmeligheder for kæreste/partner?

Indlægaf Stars » 30. jul 2016, 19:31

Dengang jeg var gift, og min nu voksne søn gik i børnehave, fik vi en pæn slat penge tilbage, som vi havde betalt for meget i institution.

Dem fortalte jeg ikke manden om, og de blev sat i en anden bank.
De betød, at vi rent faktisk havde råd til at flytte, da vi blev tilbudt en større lejlighed.
Var de sat ind i vores almindelige bank, havde han brugt dem på computer og snold.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Økonomiske hemmeligheder for kæreste/partner?

Indlægaf Madam Pomfrey » 30. jul 2016, 19:53

Wizzze skrev:Heraf skjuler 27 procent af mændene ofte eller meget ofte økonomiske sager, mens det samme gælder 14 procent af kvinderne.


Egentligt skide strenget at kvinder tit beskyldes for ovenstående, når der næsten er dobbelt så mange mænd der gør det.

Og min mand er da plumpet lige så galant ned i den.
Vi har lige haft den denne måned. Han bruger mastercard som primære betalingskort, og jeg kan jo se hvor meget der trækkes hver måned, men ikke de enkelte poster. Når jeg synes det er kriminelt højt spørger jeg ind til det, således også den anden dag.
Han siger jamen det er jo "det, det, det og det" som du har været med til at besluttet, og så indkøb til husholdning. Jeg kan slet ikke få det til at stemme overens med beløbene, da jeg primært står for indkøb, og aftalte poster slet ikke er i nærheden af dette.
Så jeg beder ham om at få lov til at se med, og der er ihvertfald for 6000 kr net-shopping i div sportsbutikker og halløj. :rulle:


Og nej vi er ikke lige til luksusfælden, men jeg synes bare det er røv irriterende at han bruger store formuer på sin egne interesser.
Særligt når det også er ham der jævnligt nævner renoveringsprojekter i vores bolig, han meget gerne så gennemført, og vi har en længere udlandsrejse 2018, vi skal spare sammen til. PLUS han bruger rigtig mange penge på sin sport/træning lige p.t. - og han er ikke særligt god til at skelne imellem need to have og nice to have.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Økonomiske hemmeligheder for kæreste/partner?

Indlægaf RavenClaw » 31. jul 2016, 20:41

Altså, jeg har intet imod at fortælle, hvad jeg tjener, og hvad jeg bruger penge på. Men min opsparing er derimod privat.
Nu har jeg lige modtaget en sum penge efter en forsikringsag, og hvad beløbet reelt er, har jeg ikke i sinde at fortælle om til andre. Jeg tænker, det nok ændrer sig, hvis jeg en dag bliver gift og får børn, men som det er nu, holder jeg mine "gemte" penge for mig selv :)
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Økonomiske hemmeligheder for kæreste/partner?

Indlægaf JoyNips » 31. jul 2016, 20:59

Næh. Altså, han kender da ikke til hvert enkeltkøb i detaljer, men det opfatter jeg virkelig ikke som at have hemmeligheder for ham. Jeg tror bare, han er pænt uinteresseret i om jeg har købt 3 par trusser på udsalg og jeg skal ikke stå til regnskab for noget, ligesom han ikke skal.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Livets forhold"