Kan man vænne sig til støj fra en vej?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Kan man vænne sig til støj fra en vej?

Indlægaf Evapeva » 29. jul 2016, 09:08

Hørte om denne undersøgelse i radioen for nogle måneder siden, og synes lige, du skal tjekke den ud: https://ing.dk/artikel/90000-danskere-l ... eje-182794

Men jeg ved ikke, om støj fra motorveje er sammenligneligt med trafikstøj i byen, dog.
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25606

Re: Kan man vænne sig til støj fra en vej?

Indlægaf Madam Pomfrey » 29. jul 2016, 09:51

Evapeva skrev:Hørte om denne undersøgelse i radioen for nogle måneder siden, og synes lige, du skal tjekke den ud: https://ing.dk/artikel/90000-danskere-l ... eje-182794

Men jeg ved ikke, om støj fra motorveje er sammenligneligt med trafikstøj i byen, dog.



Det er ikke samme støj, men den er sikkert lige så skadelig! - måske endda mere fordi der kommer forskellige former for støj, man helt reelt forholder sig til, uden egentligt at bemærke det! og man skal bestemt ikke negligere at støj faktisk gør folk syge, alvorligt syge.

Jeg kom fra en mindre og stille by på landet, direkte til en større og tættere trafikkeret vej i Vanløse. Jeg syntes jeg vænnede mig til det ret hurtigt, men alligvel så forholdt jeg mig faktisk ret aktivt til lydende der kom fra vejen, jeg bemærkede det dog først for alvor da jeg 6-7 måneder senere flyttede til et markant mere stille sted, trukket væk fra bytrafik.
Og så flyttede jeg igen til et sted der lå tæt på en stor vej, der var tæt trafikeret i myldretid, og hvor jeg igen vænnede mig til det, men også ved flytning igen erkendte hvor meget det alligevel fyldte at have den form for støj tæt på.


Og så synes jeg måske også man skylder sig selv at tænke på at man ikke kun udsætter sig selv for støjforurening, men også luftforurening.
Jeg bemærkede ihvertfald hurtigt, den første lejlighed jeg boede i, hvor meget skidt der kommer ind af et par åbne vinduer. Pludselig var det ikke det lyse grå støv der samlede sig på fladerne, det var nærmest sort. Og jeg kunne tydeligt lugte det om morgnen, særligt i køligt og fugtigt vejr, hvor meget os fra biler, busser og lastebiler blev hængende i luften.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Kan man vænne sig til støj fra en vej?

Indlægaf godtnavn » 29. jul 2016, 12:53

Jeg bor ikke tæt på nogen store veje, men en legeplads med en meget larmende boldbur udenfor, og så bor jeg øverst med skrå vinduer. Den første måned vågnede jeg når børnene spillede bold af den der rystende metal-larm, og hver gang det regnede på de skrå vinduer synes jeg det var en overdøvende larm. I dag lægger jeg ikke mærke til nogen af tingene :) Omvendt kan man sige børneleg og regn er hyggeligere lyde end trafik, men jeg tror man kan vænne sig til meget :)
0
ninjabolette
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. sep 2015, 11:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 464

Re: Kan man vænne sig til støj fra en vej?

Indlægaf ninjabolette » 29. jul 2016, 12:57

Man kan sikkert godt vænne sig til det, men jeg ville ikke udsætte mig selv for kraftig støj- og luftforurening, som er sundhedsskadelig og ubehagelig.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Kan man vænne sig til støj fra en vej?

Indlægaf Krølle » 29. jul 2016, 13:56

Du kan sikkert vænne dig til det, men det påvirker stadig med støj.

Vi boede før i lejlighed ned til selve Islands Brygge. Det var højt oppe, så lejlighedn var egentlig stille, men der ER mange mennesker og trafik, selvom det ikke virkede slemt, og vi havde soveværelse mod den stille gård.

Nu er vi flyttet i hus på en stille vej, og hold da kæft - jeg sover jo FANTASTISK. Jeg flytter aldrig igen. Ingenting er - for mig - værd at ofre denne nattesøvnskvalitet og ro for.
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Kan man vænne sig til støj fra en vej?

Indlægaf Krølle » 29. jul 2016, 14:04

...nå ja: eneste risiko ved ro er, at man kan blive indebrændt over bagboens emhætte. Den udsugning LARMER. Dt ville jeg aldrig have opdaget i lejligheden :D
0
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3408
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10682

Re: Kan man vænne sig til støj fra en vej?

Indlægaf Little_Woman » 29. jul 2016, 16:46

Mit soveværelsesvindue ligger max 5 meter fra metrosporene; jeg sover med åbne vinduer og hører INTET. Jeg sover som en drøm! Det har jeg i hvert fald godt kunne vænne mig til, den susende lyd der kommer i tide og utide fra metroen.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Kan man vænne sig til støj fra en vej?

Indlægaf kokkenok » 29. jul 2016, 16:52

Jeg boede i 5 år , lige knap 7 m fra skinnerne imellem Hjørring-Frederikshavn.
Det tog mig en måned at vænne mig til og efter et år, vågnede jeg, hvis jeg ikke hørte morgentoget der rumlede forbi inden alarmen skulle lyde :)
Når det er sagt, er det vigtigt at man lige kigger på om der er gjort tiltag for at reducere støjen, tykke døre, støjdæmpende ruder, hvordan vender div ventilationer, er der buskads, skærme eller bakket, hvor hurtigt(og tungt) kører trafikken osv og til syvende og sidst, finder man kun af det ved at prøve sig frem.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
didaa
Indlæg: 1708
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2344

Re: Kan man vænne sig til støj fra en vej?

Indlægaf didaa » 29. jul 2016, 18:24

Vi kan vænne os til stort set alt som mennesker, så det er ikke så interessant at vurdere det ud fra det. Jeg synes derimod du skal overveje hvor meget ro og ren luft (som den nu kan blive i byerne) er værd for dig? Hvad koster en tilsvarende bolig et sted hvor der ikke er denne her trafik?

Jeg kan sige så meget at jeg ikke ville gøre det personligt. Jeg elsker at bo midt i København, men jeg har prioriteret at bo på en vej med ca samme trafik som en stille villavej, og med mulighed for at lave stue og soveværelse både mod gaden og gården. Vores sommerhus ligger også på en lille blind sidevej fuldstændig lydløst fra trafik. Det er jo forskelligt hvordan man har det, men jeg tror at vi undervurderer hvor meget støj rent faktisk betyder og generer os, og det vigtigste for mig er den personlige frihed i at jeg ikke er tvunget til larm i mine boliger.
1
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Kan man vænne sig til støj fra en vej?

Indlægaf lulu-p » 30. jul 2016, 06:20

Det lyder meget som en lejlighed jeg har boet i. Jeg vænnede mig aldrig til det. Vi kunne ikke have vinduerne åbne ud mod vejen, for så kunne vi ikke tale sammen i stuerne. Selv når vinduerne var lukket var trafikstøjen voldsom.

Det var en kæmpelettelse at flytte. Min nattesøvn var helt anderledes og bedre fra første nat i den nye lejlighed.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6447

Re: Kan man vænne sig til støj fra en vej?

Indlægaf Mulan » 30. jul 2016, 08:34

I forlængelse af den allerede nævnte artikel, så kan jeg fortælle at Mette Sørensen fra Kræftens Bekæmpelse har været forskningsleder på et stort projekt omkring netop trafikstøj. Der er desværre fundet en stærk sammenhæng imellem vedvarende stærk trafikstøj ved hjemmet over et vist niveau (Som fx ved siden af en motorvej) og både brystkræft, slagtilfælde (særligt af emboli-typen, så vidt jeg husker), udvikling af diabetes og lymfekræft.
Støj stresser hele systemet og giver dårligere søvnmønster og derved også forhøjet risiko for andre livsstilssygdomme. Det er IKKE en god ide at bo lige op og ned af en motorvej.
0
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Kan man vænne sig til støj fra en vej?

Indlægaf OberstNasig » 30. jul 2016, 21:14

Jeg skynder mig at tilføje at der ikke er tale om en motorvej, men en vej, hvor man max må køre 50, men det er sandsynligt mindre grundet de mange biler og busser.

Jeg er stadig meget i tvivl. Har læst Jeres indlæg og talt med venner og familie. Det er som om at jeg ikke kan beslutte mig. Jeg ved, at jeg ville sige ja på sekundet, hvis støjen ikke var der. Jeg er vant til at sove med ørepropper, da jeg er vant til det her i boligen. På den måde er jeg vant til det. Men der er mere støj, end der er her, selvom vores nuværende bopæl også er i centrum- bare en anelse mere afskærmet. Jeg har bare læst flere steder, at man kan blive påvirket en del, selvom man måske ikke engang ænser det.
0
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Kan man vænne sig til støj fra en vej?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 30. jul 2016, 21:20

Jeg tror, de fleste mennesker kan vænne sig til det. På et eller andet tidspunkt vil jeg tro at lydene går i et med omgivelserne. Jeg boede en overgang i et hus hvor der ti meter fra min hovedpude kørte lastbiler forbi! Jeg har boet to steder i Århus, det ene sted med min hoveddør 10 meter fra en af indfaldsvejene. Pt. bor jeg 50 meter fra en af Hernings større veje, og jeg bemærker den aldrig... Jo, når det er klokken tre om natten, og der ingen biler kører.... :O Det kan også blive for stille...
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Kan man vænne sig til støj fra en vej?

Indlægaf OberstNasig » 30. jul 2016, 22:13

Thitida-No-Chey skrev:Jeg tror, de fleste mennesker kan vænne sig til det. På et eller andet tidspunkt vil jeg tro at lydene går i et med omgivelserne. Jeg boede en overgang i et hus hvor der ti meter fra min hovedpude kørte lastbiler forbi! Jeg har boet to steder i Århus, det ene sted med min hoveddør 10 meter fra en af indfaldsvejene. Pt. bor jeg 50 meter fra en af Hernings større veje, og jeg bemærker den aldrig... Jo, når det er klokken tre om natten, og der ingen biler kører.... :O Det kan også blive for stille...


Min erfaring er også, at jeg vænner mig til det meste, som er "Normalt". Altså ting, jeg kan forudsige, men da jeg også har været plaget under et ret grelt, men heldigvis kortvarigt stressforløb sidste år, er jeg ekstra opmærksom på, om jeg kan udsætte mig selv for triggere.
Årsagen til stressen, er væk i mit liv, men visse symptomer hænger ved og min krop er stadig delvist i alarmberedskab, kan jeg mærke.
Med mit kendskab til mig selv, hælder jeg mest til at jeg vænner mig til det og om ikke andet kan jeg anvende ørepropper til natten, men der er den nagende tvivl.

Arh, det er bare kæmpe irriterende, for denne bolig er så god for os begge. Markant billigere, markant større- også ift. fremtidsperspektiv med børn und so weiter. Den giver mulighed for et rigt socialt liv grundet forholdene i blokken og når jeg indtaster oplysningerne for denne bolig i søgemaskiner for at finde tilsvarende boliger, starter de alle fra 10.000 og opefter, hvor vi skal give markant mindre, da vi har haft en heldig indgang til boligen ved at kende nogen, som kender nogen.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Kan man vænne sig til støj fra en vej?

Indlægaf Krølle » 31. jul 2016, 05:38

Mulan skrev:I forlængelse af den allerede nævnte artikel, så kan jeg fortælle at Mette Sørensen fra Kræftens Bekæmpelse har været forskningsleder på et stort projekt omkring netop trafikstøj. Der er desværre fundet en stærk sammenhæng imellem vedvarende stærk trafikstøj ved hjemmet over et vist niveau (Som fx ved siden af en motorvej) og både brystkræft, slagtilfælde (særligt af emboli-typen, så vidt jeg husker), udvikling af diabetes og lymfekræft.
Støj stresser hele systemet og giver dårligere søvnmønster og derved også forhøjet risiko for andre livsstilssygdomme. Det er IKKE en god ide at bo lige op og ned af en motorvej.


Jeg er ikke i tvivl om, at støj påvirker systemet, men hvordan har man kunne vurdere, hvad der var støj, og hvad der var f.x. sociale faktorer? Støjplagede boliger er billigere og mindre attraktive og vil dermed have en anderledes social og dermed helbredsmæssig profil end tilsvarede støjsvage boliger.
2

Tilbage til "Livets forhold"