Hvilket ting gør du, der er lidt OCD-agtigt?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvilket ting gør du, der er lidt OCD-agtigt?

Indlægaf Fru Sunshine » 18. sep 2015, 21:41

Garfield skrev:
Fru Sunshine skrev:
Garfield skrev:Sunshines indlæg minder mig om, at når jeg spiser M&Ms skal jeg helst have de samme farver, hvis jeg spiser mere end én ad gangen. Altså to gule eller to blå eller ... Jeg har en idé om, at de smager lidt forskelligt og hvis jeg blander dem, så ødelægger jeg lidt af smagen...

Det skal jeg også. De skal spises farveorden og et lige antal ad gangen.


Hvad gør du til sidst, når der er fx 1 blå, 1 gul og 1 rød tilbage?

Dem spiser jeg ikke. :blush:
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hvilket ting gør du, der er lidt OCD-agtigt?

Indlægaf Persnikedy » 18. sep 2015, 21:53

Jeg har diagnosen OCD blandt andet, den er dog (nogenlunde) under kontrol :banan: men der er nogle der hænger ved. Jeg kan virkelig ikke få mig selv til at røre den mad jeg spiser. At røre den imens jeg laver den er ikke et problem, men jeg bruger konstant kniv og gaffel. Og hvis jeg ikke lige kan bruge kniv og gaffel som fx ved chips, så rykker jeg et lille stykke af posen af og bruger det som en barriere.
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Hvilket ting gør du, der er lidt OCD-agtigt?

Indlægaf Delfin » 18. sep 2015, 22:08

Fru Sunshine skrev:
Garfield skrev:
Fru Sunshine skrev:
Garfield skrev:Sunshines indlæg minder mig om, at når jeg spiser M&Ms skal jeg helst have de samme farver, hvis jeg spiser mere end én ad gangen. Altså to gule eller to blå eller ... Jeg har en idé om, at de smager lidt forskelligt og hvis jeg blander dem, så ødelægger jeg lidt af smagen...

Det skal jeg også. De skal spises farveorden og et lige antal ad gangen.


Hvad gør du til sidst, når der er fx 1 blå, 1 gul og 1 rød tilbage?

Dem spiser jeg ikke. :blush:


Det er bedst at spise alle de brune først, derefter de blå. Til slut kommer trafiklyset, så får man ikke det uløselige problem.
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvilket ting gør du, der er lidt OCD-agtigt?

Indlægaf kidkomb » 18. sep 2015, 22:33

Jeg er nok lidt OCD med den toiletrulle dér.
Altså, det er jo overhovedet ikke et spørgsmål og udefinerede præferencer??
Vender den indad, ja så kommer hænderne meget nemmere i kontakt med væggen bagved. Desuden hænger det næste stykke papir så også op af føromtalte bakteriebefængte væg. Så selvfølgelig skal den da vende udad? Alt andet er da klamt? *grrrrr*

Jeg bliver meget tvangspræget, hvis jeg spiller minestryger. Jeg skal SÅ meget holde op med, at spille minestryger....
Jeg kan ikke stoppe. Hver gang jeg går i gang med et spil, tænker jeg: "Eet spil mere. Så går jeg i seng."
Når jeg så har gjort det nogle gange og det ikke lykkes at stoppe, så tænker jeg: "Bare eet spil, hvor jeg gennemfører og så stopper jeg."
Når jeg så gennemfører, så spiller jeg liiiiige et spil mere....Doh!
Og jeg får så forfærdelig ondt i mine led af det. Og mine skuldre. Og jeg får en dåååårlig fornemmelse i maven.
Jeg skal virkelig holde op med det!
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24921

Re: Hvilket ting gør du, der er lidt OCD-agtigt?

Indlægaf sigge » 23. sep 2015, 07:45

Jeg synes virkelig de brune M&Ms burde udskiftes med lilla, så man kunne lave en rigtig regnbue og spise dem i den rækkefølge. Jeg spiser en af gangen og skiftende farver efter regnbuen - altså den falske regnbue med brunt i. Jeg spiser dem i rækkefølgen: Brun (fordi de er grimme og skal udryddes først), rød, orange, gul, grøn, blå. Brun, rød, orange, gul, grøn, blå. Osv. osv.
Nogle gange kan jeg dog godt spise dem i tilfældig rækkefølge eller flere ad gangen, hvor de heller ikke farvesorteres.

Jeg har sådan en rumdeler/reol med 5x5 rum i, og det tog mig virkelig lang tid at indrette den med bøger, opbevaringskasser, nips osv., så den ikke blev komplet symmetrisk, som jeg ellers pr. automatik ville gøre, men alligevel ikke blev for "tung" til en side. Min søster har så trang til at omorganisere den, så den bliver symmetrisk, hver gang hun besøger mig. :lol:

Det irriterer mig også virkelig meget, at mine forældres rengøringshjælp ikke grupperer deres nips korrekt, når hun har tørret støv af. Altså når de nu f.eks. har op til flere fuglepar (optimisten og pessimisten-agtige), skal de to fugle da ikke så spredt i hver sin ende af hylden, de skal da stå tæt sammen midt på hylden. Så hvis jeg får øje på den slags, når jeg er på besøg, bliver nipset altså reorganiseret, så det står rigtigt.

Åh, jeg synes, der er flere af den slags ting, men jeg kan ikke komme i tanke om det lige nu. Måske følger der en fortsættelse.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Hvilket ting gør du, der er lidt OCD-agtigt?

Indlægaf lulu-p » 23. sep 2015, 08:27

Jeg tjekker røgalarmerne hver aften inden jeg går i seng. Jeg ved ikke om det er OCD præget eller bare fornuftig omtanke. Som barn havde jeg OCD præget adfærd, så det ligger ikke langt væk for mig. Men jeg prøver virkelig at kæmpe imod...men jeg er stadig tilbøjelig til KUN at ville gå højre om en lygtepæl (Gud hvor lyder det egentlig sært og dumt..)
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
mfufu
Indlæg: 103
Tilmeldt: 12. aug 2015, 21:23
Kort karma: 7
Likede indlæg: 88

Re: Hvilket ting gør du, der er lidt OCD-agtigt?

Indlægaf mfufu » 23. sep 2015, 09:01

Jeg tænker lidt frem og tilbage over, hvad jeg eventuelt kunne gøre for at få rettet slåfejl i andres trådtitler, uden at det ville komme til at fylde for meget i mit hoved.
3
Internettet er et fantastisk medie til udbredelse af viden såvel som misinformation. Sammenholdt med at demokrati gælder for alle, ser det virkelig sort ud.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Hvilket ting gør du, der er lidt OCD-agtigt?

Indlægaf Madam Pomfrey » 23. sep 2015, 10:18

Jeg har en ting med billeder der hænger skævt, - det er enormt forstyrrende for mig, og jeg mister koncetrationen.
Det er meget typisk at jeg når vi er på besøg hos mine svigerforældre, - hvor billederne af uransalige årsager, ALTID kommer til at hænge skævt, lige går en runde og retter dem alle.

Men jeg har også en "indbygget" vaterpas
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Hvilket ting gør du, der er lidt OCD-agtigt?

Indlægaf Elvispop » 23. sep 2015, 10:36

Jeg kan heller ikke klare billeder der hænger skævt. Jeg retter dog ikke på andres billeder.
Ligeledes skal billeder der hænger over noget andet (f.eks. tv'et) være centreret over midten, på det som det hænger over.

Jeg skal osse altid "klappe" på lommer, inden jeg skal ud af døren. Gør jeg det ikke, glemmer jeg helt sikkert noget.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvilket ting gør du, der er lidt OCD-agtigt?

Indlægaf Karkluden » 24. sep 2015, 15:15

Skumfidusen skrev:Hvis man vitterligt HAR OCD, så er det selvfølgelig ikke så nemt at ændre, men jeg fatter simpelt hen ikke at man lader den slags dårlige vaner tage nogen som helst magt over en. Jeg ville bekæmpe den slags og fjerne det fra mit tilværelse på stedet jeg opdagede et mønster af noget der skal gøres på en bestemt måde uden nogen årsag. Tøjet bliver hængt til tørre med de klemmer jeg får fat i. Det kan være forskellige farver og modeller; tingene står i opvaskeren som det nu passer, uret ringer 14 eller 16 eller 19 minutter over, lydstyrken er det tal jeg tilfældigt lander på og det passer og jeg spiser mine M&Ms som vorherre har villet det, nemlig præcis som jeg får fat i dem i posen og så må farverne blive blandet så tosset de vil. Jeg ville være bekymret for at vaner med at tingene SKAL være på en bestemt måde uden grund ville ende med at tage magten fra mig og give mig egentlig OCD, som jo ikke bare er sådan lidt sjove, mærkelige vaner, men en potentielt invaliderende sygdom.

Jeg er faktisk enig, og arbejder derfor ret hårdt med at ændre den baderutine, jeg havde fået. Der er absolut ingen god grund til at vaske hele kroppen inkl kønsdele med sæbe (dog intimsæbe til private parts) 3 gange pr bad. Det ER der bare ikke. Det var der muligvis efter et par vagter på infektionsmedicinsk, hvor uvanen opstod, men ikke ellers. Så nu har jeg besluttet, at det er én gang, også selvom jeg "kun" bader 5-6 dage om ugen.
Har man reel OCD er det naturligvis noget andet.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19077

Re: Hvilket ting gør du, der er lidt OCD-agtigt?

Indlægaf Flora » 24. sep 2015, 16:51

Madam Pomfrey skrev:Jeg har en ting med billeder der hænger skævt, - det er enormt forstyrrende for mig, og jeg mister koncetrationen.
Det er meget typisk at jeg når vi er på besøg hos mine svigerforældre, - hvor billederne af uransalige årsager, ALTID kommer til at hænge skævt, lige går en runde og retter dem alle.

Men jeg har også en "indbygget" vaterpas


Jeg håber du har overbærende svigerforældre ;) Hold da op, jeg ville blive irriteret hvis nogen konsekvent gik og rettede på mine billeder når de kom på besøg :lol:

Til tråden: Jeg har heldigvis lagt det fra mig, men for nogle år siden kunne jeg ikke forlade lejligheden uden lige at checke at komfuret var slukket og ofte kunne jeg ikke nå 3 meter væk fra hoveddøren uden at være nødt til lige at gå tilbage og checke at den var låst :rulle:.

Nu er det mest OCD-agtige nok at jeg lige dobbeltchecker om jeg har mine nøgler på mig inden jeg smækker døren. Men har så også smækket mig ude nogle gange, så det er jo egentlig bare sund fornuft :P
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4646
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8391

Re: Hvilket ting gør du, der er lidt OCD-agtigt?

Indlægaf Tibbler » 24. sep 2015, 17:21

Garfield skrev:Billede


He he, med mindre benzinen er så billig, at jeg fylder tanken helt op, så plejer jeg altid at forsøge at ramme 200,-

Toiletpapiret skal vende ud ad - og jeg kan også godt finde på at vende rullen, hos andre. Har faktisk også prøvet, at toiletrullen bliver vendt flere gange; f.eks. til en fest. Så har vi været flere med toiletrulle-ocd :D

Jeg har ca. 15 minutters gang hen til bussen, når jeg skal på arbejde. Starter ofte turen ud med at sætte et bestemt antal...et eller andet, som jeg skal nå at se. F.eks. snegle, regnorme eller lignende. Hvis jeg når op på det antal, eller over; så bliver det en god dag. :genert:
2
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Hvilket ting gør du, der er lidt OCD-agtigt?

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. sep 2015, 18:50

Flora skrev:
Madam Pomfrey skrev:Jeg har en ting med billeder der hænger skævt, - det er enormt forstyrrende for mig, og jeg mister koncetrationen.
Det er meget typisk at jeg når vi er på besøg hos mine svigerforældre, - hvor billederne af uransalige årsager, ALTID kommer til at hænge skævt, lige går en runde og retter dem alle.

Men jeg har også en "indbygget" vaterpas


Jeg håber du har overbærende svigerforældre ;) Hold da op, jeg ville blive irriteret hvis nogen konsekvent gik og rettede på mine billeder når de kom på besøg :lol:




Jeg tror faktisk aldrig de har lagt mærke til at jeg gør det, - men hvorfor blive irriteret over det? :nerve:
De hænger seriøst skævt, vi snakker ikke om at de hælder 1-2 millimeter, vi snakker nok nærmest om en forskel på 4-5 cm fra det ene hjørne til det andet. - jeg kan faktisk opleve et fysisk ubehag, der lidt kan sammenlignes med køresyge, af at se på det!

Jeg bemærker også STRAKS hvis nogle har tager horisontbilleder ud over vand, og horisonten er skæv.
De der klassiske fotograf-ferie-billeder fra tyrkiet, som mange får taget og får delt på facebook, de der "wannabe fotomodel" de har meget ofte nogle ret skæve vinkler, og jeg får PIP af dem, virkeligt, og indimellem også et let fysisk/psykisk ubehag.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19077

Re: Hvilket ting gør du, der er lidt OCD-agtigt?

Indlægaf Flora » 24. sep 2015, 19:53

Madam Pomfrey skrev:
Flora skrev:
Madam Pomfrey skrev:Jeg har en ting med billeder der hænger skævt, - det er enormt forstyrrende for mig, og jeg mister koncetrationen.
Det er meget typisk at jeg når vi er på besøg hos mine svigerforældre, - hvor billederne af uransalige årsager, ALTID kommer til at hænge skævt, lige går en runde og retter dem alle.

Men jeg har også en "indbygget" vaterpas


Jeg håber du har overbærende svigerforældre ;) Hold da op, jeg ville blive irriteret hvis nogen konsekvent gik og rettede på mine billeder når de kom på besøg :lol:




Jeg tror faktisk aldrig de har lagt mærke til at jeg gør det, - men hvorfor blive irriteret over det? :nerve:
De hænger seriøst skævt, vi snakker ikke om at de hælder 1-2 millimeter, vi snakker nok nærmest om en forskel på 4-5 cm fra det ene hjørne til det andet. - jeg kan faktisk opleve et fysisk ubehag, der lidt kan sammenlignes med køresyge, af at se på det!

Jeg bemærker også STRAKS hvis nogle har tager horisontbilleder ud over vand, og horisonten er skæv.
De der klassiske fotograf-ferie-billeder fra tyrkiet, som mange får taget og får delt på facebook, de der "wannabe fotomodel" de har meget ofte nogle ret skæve vinkler, og jeg får PIP af dem, virkeligt, og indimellem også et let fysisk/psykisk ubehag.


Jeg tror bare jeg sammenligner det lidt med hvis nogen (typisk ens mor) kommer ind i ens hjem og lige kører en finger over den støvede reol og ser bebrejdende på en. Som I "du har jo ikke gjort ordentligt rent". Tror jeg ville opleve det med billederne lidt på samme måde. "Du kan jo ikke finde ud af at rette dine billeder!" :lol:. (Ikke at jeg tror det er derfor du gør det. Det var bare det billede jeg fik i hovedet).
1
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14592

Re: Hvilket ting gør du, der er lidt OCD-agtigt?

Indlægaf Pjeps » 24. sep 2015, 21:15

Toiletrulleplacering er helt ligegyldig hos mig, den hænger som jeg får fat i den, opdager ikke engang hvis nogen vender den :lol:

Men for dælen, folk skal ikke stille tingene forkert i opvaskemaskinen, så omrokerer jeg den til tingene står som jeg vil have det. Jeg prøver at sige til folk at de bare kan stille det bordet,men enkelte individer insisterer på at være godt opdraget og putte det i maskinen.
0
:ninja:

Tilbage til "Generelt"