Hvilke krav har du til venner?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvilke krav har du til venner?

Indlægaf kidkomb » 26. jul 2016, 22:21

De skal kunne finde ud af, at overholde aftaler.
De skal have min ryg, MEN vi skal kunne filosofere over, hvad der udløste behovet.
I det hele taget filosofere.
Rygklapperi gider jeg ikke. Og de må ikke være for nærtagende, men kunne forstå og GIDE forstå, at andre mennesker kan kommunikere anderledes end en selv og det man selv opfattede som dumt, strengt, whatever, måske kommer fra et godt hjerte. Det andet er bare unødigt drama.
Jeg har ikke mange deciderede krav til holdninger og politisk standpunkt og andet i den dur, for jeg sætter også pris på mennesker, der har andre holdninger end mig.
Det er svært at afgøre, hvad der gør den enkelte til en ven.
Det må være noget med kemi.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Hvilke krav har du til venner?

Indlægaf OberstNasig » 27. jul 2016, 19:04

For mig er det allervigtigste, at jeg kan være fuldstændig mig selv på godt og ondt, uden at frygte for en afvisning. Og så er kemien naturligvis også rigtig vigtig. Menneskesyn og værdier er sekundære, men det er tilfældigvis sådan, at dem jeg har kemi med, som regel også er mennesker, der deler nogenlunde samme værdier som jeg selv. Der er garanteret en sammenhæng.

Een af min bedste veninder, er een jeg kan fortælle selv de mest skamfulde ting til om mig selv og være helt tryg ved det. Det sætter jeg enormt pris på, fordi jeg tror at det er den slags relationer, der giver allermest. Ihvertfald for mig.
2
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Hvilke krav har du til venner?

Indlægaf Evapeva » 27. jul 2016, 23:13

Venner skal gide høre på én, og ikke bare snakke om sig selv hele tiden.

Venner skal kunne tåle ærlighed. Det er min observation, at mange går lidt i stå, hvis nogen fortæller om et reelt problem i stedet for at polere videre på overfladen. Den der overfladiskhed - som visse typer gør en dyd ud af, se bare Instagram-bølgen - kan jeg ikke tåle.

Venner skal derfor også kunne gennemskue mig, hvis jeg prøver på noget pis, fx at dække over noget i en svær tid. Når nu jeg selv sætter pris på ærlighed, så er det fedt, hvis de holder mig oppe på det samme. Heldigvis læser de mig som en åben bog; det er så fedt med mennesker, som kender én så godt.

Venner skal kunne acceptere perioder med meget lidt overskud. Jeg kan se, at andre her i tråden værdsætter jævnlig kontakt, og det gør jeg også selv, men i virkelighedens verden vil der være perioder, hvor man ikke kan ses. Dét skal venskabet kunne bære. Man skal kunne ringe til hinanden efter et halvt år og stadig kunne snakke, som sås man dagen før. Heldigvis har jeg sådan et forhold til tre veninder, som bor i tre forskellige "hjørner" af landet.

Vi skal dele nogle værdier. Hvis vi ligger i hver vores ende af den politiske skala eller lignende, så er det vanskeligt ikke at træde hinanden over tæerne. Det er sjældent, jeg går godt i spænd med politiske modstandere, hvis afstanden er for stor. (Dog har vi et skønt vennepar, som stemmer DF, men vi har fundet et fælles ståsted, hvor vi udfordrer hinanden på vores holdninger ift. de ting, der sker i verden - uden at blive arrige og bære nag. Det elsker jeg, at vi kan!)

Venner skal kunne tåle mine børn (og gerne lidt til). Man kan aldrig være objektiv her, men jeg mener faktisk, at jeg har et par velopdragne drenge. Så de burde ikke udgøre et problem i sociale sammenhænge; derfor er det dejligt, hvis de som minimum tolereres af mine venner. Jeg elsker dog at "holde fri" fra dem med gode veninder en gang hver eller hver anden måned, så alt ikke er børn, børn, børn!

Venner skal ikke være nøjeregnende eller nærige. Det er jeg ikke selv, men hvis jeg er ene om det, så bliver jeg en dørmåtte. Jeg er vokset op med sådan en mor, og har i dag begge dele tæt inde på livet i svigerfamilien, og synes faktisk, det ødelægger forholdet lidt. Jeg ser anderledes på folk, der altid tænker "Mig, mig, mig først. Bare jeg får det bedste, så... Og hvis ikke, så skal alt deles HELT lige". Jeg hader det virkelig.

Og så humor, for fanden, hvordan kunne jeg glemme det?! Det er sindssygt vigtigt. Mine tætteste veninder er skæve, skøre og fandenivoldske. Det er egenskaber, som jeg sætter kæmpe pris på.

Alt det nævnte forsøger jeg selvfølgelig selv at efterleve så godt som muligt. Gad vide, hvordan andre egentlig opfatter én. :gruble:
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Hvilke krav har du til venner?

Indlægaf Zombie » 28. jul 2016, 04:29

Mine eneste krav er, at de skal være gode mennesker over for andre mennesker og dyr, og loyale venner. Dvs. ikke dele mine fortroligheder og den slags. :)

Mange af mine venner har psykiske udfordringer, som påvirker de andre ting, trådstarter nævner. De tager ikke altid initiativ til at ses. Deres hygiejne er ikke altid i top. De kan være nærtagende på grund af generel sårbarhed og manglende overskud.

Men det er jeg faktisk ligeglad med. Jeg er et meget tolerant og rummeligt menneske selv. Vi kan snakke om det meste og får redt trådene ud. Og det, de giver mig, er ret meget værd at jeg 9/10 gange er den, som tager initiativ til at ses. :)
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Hvilke krav har du til venner?

Indlægaf Evapeva » 28. jul 2016, 10:07

^ Enig, jeg har heller ikke noget imod at tage initiativet - det kan jo være, det er mennesker med mindre overskud, men som alligevel har tænkt tanken, at de gerne vil ses, de skal bare liiiige tage sig sammen og få ringet. Har gjort det så sent som for to uger siden. Ringede en aften til en veninde, som jeg ikke havde talt med i et år. Bare sådan lige pludselig. Vi snakkede i 2½ time og har set hinanden tre gange siden. Dagen efter første vennedate skrev hun, hvor glad hun var for mit initiativ, når nu hun ikke selv ku' tage sig sammen. Skønt! :)
3
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hvilke krav har du til venner?

Indlægaf thomassneum » 28. jul 2016, 10:35

Mine fremtidige venner skal være mellem 170-180 cm. høje. Have langt gyldent hår og store bryster.. er det for meget at forlange. :gruble:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Hvilke krav har du til venner?

Indlægaf Evapeva » 28. jul 2016, 10:38

thomassneum skrev:Mine fremtidige venner skal være mellem 170-180 cm. høje. Have langt gyldent hår og store bryster.. er det for meget at forlange. :gruble:


Måske af mænd, ja.
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Hvilke krav har du til venner?

Indlægaf RavenClaw » 31. jul 2016, 20:53

Jeg tænker egentlig heller ikke over, hvilke krav jeg har til nye (og gamle) venner og bekendte. Jeg tror, jeg ubevidst sorterer i folk, jeg gider at ses med og ikke udfra et helhedsindtryk af den enkelte.

Når det er sagt, så kan jeg ikke tolerere respektløshed - både overfor mig og andre mennesker. Jeg synes, det er pinligt, når nogen kommer med kommentarer til/om folk pga. religion, seksualitet eller generel væremåde. Folk skal da have lov til at gøre med deres liv, hvad de ønsker, så længe det ikke skal "gå ud over" andre. Altså, så længe man ikke vil andre ondt med det, man gør.

Desuden skal jeg kunne stole på folk på godt og ondt. Med det sagt mener jeg også, at de skal være ærlige over for mig, hvis der er noget, de brænder inde med. Men det, synes jeg, er generelt for et venskab, at man skal kunne turde sige sine meninger og ikke holde sig tilbage, uden at man bliver dømt på det.
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvilke krav har du til venner?

Indlægaf Fru Sunshine » 31. jul 2016, 21:56

Jeg skal bare kunne lide dem og deres selskab. Så kan vi være nok så forskellige, men hvis der er kemi og noget at snakke om, er det et godt grundlag for mig.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12654
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12373

Re: Hvilke krav har du til venner?

Indlægaf Guilded_Lily » 31. jul 2016, 22:17

Fru Sunshine skrev:Jeg skal bare kunne lide dem og deres selskab. Så kan vi være nok så forskellige, men hvis der er kemi og noget at snakke om, er det et godt grundlag for mig.


Det samme her. De kan have nok så mange gode kvaliteter, men er der ikke kemi, er der ikke noget venskab.

Men det vigtigste for mig er, at der godt kan gå en rum tid - endda op til et par år - uden man ses, uden det ødelægger noget.
1
Brugeravatar
Corvida
Indlæg: 55
Tilmeldt: 27. apr 2016, 19:35
Kort karma: 5
Likede indlæg: 155

Re: Hvilke krav har du til venner?

Indlægaf Corvida » 3. aug 2016, 09:23

Jeg har et par ufravigelige krav:

- De skal være kvinder. Jeg gider ikke mandevenner - medmindre de er homoseksuelle. Jeg kan slet ikke forestille mig at være fortrolig med en mandlig ven på samme måde som jeg er det med mine veninder. Jeg synes det ville være vildt mærkeligt at ture rundt i biografen, på caféer osv. med en anden mand end ham jeg er gift med. Og jeg gider slet ikke det jalousidrama der eventuelt kunne opstå i sådan en konstellation. Det er åbenbart et upopulært krav, som mange af en eller anden grund kan hidse sig op over. Det forstår jeg ikke helt; andre kvinder må jo hjertens gerne have mandevenner, jeg har bare ikke selv lyst til det.

- De skal have nogenlunde lykkelige, harmoniske liv. Det betyder ikke, at de skal have penge eller karriere eller at de ikke må få en nedtur indimellem. De skal bare være generelt tilfredse med deres liv og ikke have problemer (fx bo i en svinesti, være i misbrug, have en ubehandlet psykisk sygdom, osv.), som gør at jeg ikke kan lave normale veninde-ting med dem. Jeg har for mange ulykkelige og socialt udsatte mennesker i min nærmeste familie til, at jeg også ønsker veninder, der sumper rundt. Jeg orker ikke redderrollen, som har fyldt alt for meget i min ungdom.

- Jeg skal føle, at de gider mig. Jeg er typen der har nogle få, men meget tætte veninder. Det indebærer, at der ikke går hele eller halve år mellem vi ses og at de holder en vis kontakt (tlf. samtaler og FB beskeder) i perioder, hvor det ikke kan lade sig gøre at mødes. Jeg er længe om at lukke andre mennesker helt ind og hvis vi ikke har kontakt i meget lang tid føler jeg, at jeg skal starte forfra. De må gerne aflyse aftaler, for jeg har ingen interesse i at tvinge nogen til at være sammen med mig, men ikke konstant. Og der skal være en form for balance i, hvem der tager initiativ til kontakt. Hvis det altid er mig føler jeg, at jeg trænger mig på og at mit selskab er uønsket.

Ellers skal de være loyale (ikke bagtale mig eller dele ud af mine fortrolige oplysninger), meget gerne lidt nørdede (det gør ikke så meget med hvad, jeg elsker bare generelt nørder) og de skal have en forståelse for balancen mellem ærlighed og den form for høflighed, hvor man ikke nødvendigvis behøver at sige alt, hvad der farer igennem hovedet på en.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvilke krav har du til venner?

Indlægaf Rapfisk » 3. aug 2016, 10:31

kokkenok skrev:Ærlige, udramatiske, og gerne lidt reflekterede. og gerne med en lidt passioneret, måske endda nørdet side.
Men mange af mine venner og bekendte kender dog forskellen på en D6 og en D20 og hvad AC og DAM står for :D

Huh? :genert:
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Hvilke krav har du til venner?

Indlægaf kokkenok » 3. aug 2016, 12:07

Rapfisk skrev:
kokkenok skrev:Ærlige, udramatiske, og gerne lidt reflekterede. og gerne med en lidt passioneret, måske endda nørdet side.
Men mange af mine venner og bekendte kender dog forskellen på en D6 og en D20 og hvad AC og DAM står for :D

Huh? :genert:


Jeg går ud fra det er det i fed du kommenterer, Det er termer fra rollespil :D
1
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Hvilke krav har du til venner?

Indlægaf Kanga » 10. aug 2016, 10:25

De skal overholde aftaler.
Havde en veninde engang, som konsekvent kom for sent, både halve og hele timer. Da hun så en gang ringede og aflyste en middagsaftale 10 min. før, lovede at komme 1½ time senere til kaffe i stedet og til den aftale så var 45 min. forsinket, sagde jeg til hende, at det var irriterende, at hun altid kom for sent. Det blev hun sur over, at jeg sagde, og siden har vi ikke set hinanden...

Jeg synes det er mangel på respekt for andre menneskers tid, når man er så ligeglad med de aftaler, man laver.

Ellers vægter jeg loyalitet. Venner skal ikke bagtale hinanden, for så at holde en fin facade i øvrigt.

Kanga
1
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: Hvilke krav har du til venner?

Indlægaf Sevii » 11. aug 2016, 14:53

Kravet må vel være, at de kan lide mig. Og jeg kan lide dem.

Det er en god start, tænker jeg.
1
:banan: :banan:

Tilbage til "Livets forhold"