Hvilke "menneskelige værdier" fra din forældes generation vil du ikke overføre til dig selv?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvilke "menneskelige værdier" fra din forældes generation vil du ikke overføre til dig selv?

Indlægaf LaScrooge » 18. jul 2016, 08:55

HerErJeg skrev:
Jeg snakker aldeles glimrende med Karen når vi mødes. Og vi vil jo begge to gerne høre til hinanden. Og lige præcis derfor synes jeg det er noget værre pjat, at det skal gå den vej rundt til fødselsdage, når hun så gerne vil overbringe en hilsen. Der ville ikke været noget til hinder for at hun ikke selv kunne ringe, det vil ikke være som at snakke med en fremmed.
Mht. bryllup, så var vi for nogens vedkommende helt ude i kategorien "vildt fremmede". Vi anede ikke hvem de var, og det er kun pga. deres relation til min mor at de så giver en gave. Det kunne jeg aldrig finde på. Hvis der skal gives en gave, så er det fra mig til brudeparret uden mellemmand, og jeg vil selvfølgelig have en slags kendskab eller relation til brudeparret på en eller anden måde.


Jeg har stadig svært ved at forstå, at man kan blive vred over det. Det er da gjort i bedste mening. Hvis nogen, der kender og holder af din mor, ønsker at overrække en hilsen til hendes børn, som er vigtige for hende, er det da enormt sødt? Der er intet ondt eller mærkeligt i det i mine øjne. Det er netop, som jeg ser det, en anerkendelse af din mor, så hvorfor ikke hente varmen overfor handlingen derfra, i stedet for at tænke så negativt om det?

Og måske misforstår jeg, men jeg læser det som om du forventer, at det vil være sådan med Karen, selvom det rent faktisk ikke er sket endnu? Så du er vred og forurettet på forhånd over noget Karen måske gør?

Jeg kan dybest set ikke forstå problemet eller lysten til at føle dårlige følelser over noget, der ikke gør skade og som er kærligt ment.

Hvis jeg skal svare på titlen, så tror jeg, at det jeg har oplevet som mest problematisk, er konfliktskyheden, der kan findes i nogle familiers ældre generationer. Trangen til at feje ting under gulvtæppet, rigide familienormer der handler om, at man "holder sammen" alene fordi man er familie. Gode familier er værd at bevare, men dårlige familier skal ændres, så man kan bryde det dårlige mønster og så alle kan udvikle sig som mennesker. Familie fortjener ikke loyalitet (forstået som bestræbelsen på at bevare alene fordi det er familie) og jeg håber, at det er en norm der vil opløses mere eller mindre med tiden.
7
And we both know: I will be delicious
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Hvilke "menneskelige værdier" fra din forældes generation vil du ikke overføre til dig selv?

Indlægaf HerErJeg » 18. jul 2016, 09:01

Akehurst2 skrev:
Fru Sunshine skrev:Begge emner er interessante. Jeg er bare ikke helt sikker på, hvad der debatteres her.


Jeg forstår det lidt som om, det måske er noget med at relationer i den ældre generation er mere formelle og skal opretholdes/plejes på en særlig måde - forstået som at man "skal" sende hilsner til nogle bestemte familiemedlemmer og venners familiemedlemmer ved bestemte lejligheder (bryllup, fødsel, konfirmation, begravelser og måske også fødselsdage) og at det gælder en meget bred kreds, og så det med at man kan skylde i relationer, fx med invitationer til fester og middage og et bestemt niveau.

Men det kan godt være, jeg har misforstået det helt.


Det er ikke misforstået, og det er nok også det der er mest synligt i hverdagen.
Der er dog også knapt så pæne ting, f.eks. den med at hade hinanden, næsten gennem flere generationer. Den ene del af familien kom op og slås om en ubetydelig arv som åbenbart ikke blev fordelt snorelige mellem alle. Det er 18 år siden, og det hele har været splittet siden da. Selvom det burde være et opgør mellem de gamle og sure, så kan den yngre generation næsten ikke undgå at blive inddraget, om ikke andet, så igennem fortællinger og generelle holdninger til person A og B osv. Jeg har i hvert fald hørt og set min del, og hvad skal jeg lige bruge sådan noget gammelt raseri til?
For ganske nyligt oplevede jeg et opgør, hvor der officielt blev brudt for tid og evighed fra den ene familiegren til den anden. Den gamle generation igen, men forårsaget af noget helt utroligt gammelt nag og utilfredshed, som pludselig fik relevans i kraft af et dødsfald, og så var skaden uoprettelig. Det er så tæt på, at det næsten ikke kan undgå ikke at smitte ned til den næste generation, det hele handler om hvor tæt knyttede man er i familien, hvem der føler sig forurettet, og hvorfor så have mere med "de andre" at gøre nogen sinde?
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvilke "menneskelige værdier" fra din forældes generation vil du ikke overføre til dig selv?

Indlægaf LaScrooge » 18. jul 2016, 09:03

Akehurst2 skrev:
LaScrooge skrev:Jeg tænker, at det netop handler om om man har en personlig relation, eller ej. Når man bliver voksen har man selv ansvaret for at danne og vedligeholde relationer til nær og fjern familie. Da man var barn gik det gennem forældrene, men derefter er det op til en selv.


Det er et rigtig væsentligt aspekt i det med den ældre generation - eller bare dem, man kender gennem sine forældre. Da jeg mistede mine forældre gik det op for mig, at det der "friløb" man kører i forhold til en masse mennesker, hvor kontakten opretholdes af forældrene, der var jeg nødt til selv at overveje, om det var relationer, jeg gerne ville bevare, og så gøre det aktivt selv.

Det er selvfølgelig ikke rigtig det, TS skriver om, for han har jo sin mor, men mere som en generel overvejelse i forhold til relationer som voksen.


Jeg har også oplevet det i forhold til min egen familie. Jeg har også stadig min mor, men jeg lever jo mit eget liv og hvis jeg vil se min familie udenom de store samlinger, så må jeg selv tage initiativ og selv gøre noget for at danne en relation der har en anden lim end bare den, at vi er blodsbeslægtede. De holder selvfølgelig af mig fordi de har kendt mig hele mit liv, men det er jo slet ikke den samme form for tilknytning, som hvis de også kender mig som det voksne menneske jeg er - altså har en relation til min personlighed og at jeg har en til deres. At man vælger hinanden til som mennesker og ikke bare som nogle der følger med, fordi vi alle er grene på det samme træ.

Jeg har set det hos mine søstre, at de på en eller anden måde følte, at det var deres onkler og mostre der skulle sørge for at der skete noget i relationen, mens de ikke selv løfter knoglen og spørger om man skal spise aftensmad sammen en dag. Det er en følelse af berettigelse som jeg egentlig ikke synes man kan tillade sig at have som voksen, i hvert fald ikke så længe man ikke selv giver noget til relationen.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvilke "menneskelige værdier" fra din forældes generation vil du ikke overføre til dig selv?

Indlægaf vibbsen » 31. jul 2016, 22:19

Altså jeg gør. Det der med små gaver i anledning af mærkedage som jeg ikke nødvendigvis er 1.led til...Genboens søn blev f.eks. student i år. Han fik en Hammershøi vase fra Kahler. Sidste år var det en kollegas datter der blev student. Hun fik en Lyngby vase. Da vores gamle nabo's søn blev gift gav
vi en vase. Også selvom vi faktisk aldrig have mødt ham. Og for mig har det været helt naturligt at købe en personlig gave til kollegaer som jeg var tæt på når de blev gift. Også selvom jeg reelt også var med i en fælles gave.

Jeg er vokset op med den slags erkendtligheder. Som i bund og grund handler om at anerkende relationerne til de mennesker vi krydser i vores hverdag. Vores genbo kom over til mig et par dage senere og havde nærmest vand i øjnene da han takkede for erkendtligheden i anledning af hans søn var blevet student. Det betød virkelig virkelig meget for dem som forældre. Men også for deres søn. Det siger noget om interesse. På en diskret og lidt distanceret måde. Det samme gjaldt min tidligere kollega som var dybt rørt over at vi fra kontoret havde købe en gave. Det var bare en lille ting. Men det betød så meget. Og naboen fra den gang vidste faktisk ikke rigtig hvad ben de skulle stå på. For vi var ikke specielt gode venner. Men jeg anerkender gerne folks glæder. Ligesom jeg også har sendt blomster når nogen af vores jyske venners forældre er blevet begravet. Selvom vi reelt intet havde med afdøde at gøre. Det samme gjaldt da et nært vennepar mistede hans mor. Vi havde mødt hende 1 gang. Og hun var ved gud ikke noget særlig venligt menneske.Her sendte min bror og jeg en sidste hilsen. Fordi sådan er vi opdraget. Til at man anerkender relationerne.

For mig er det et spørgsmål om opdragelse. Min mor gjorde det. Og jeg gør det også. Og jeg kommer til at opdrage min datter til også at gøre det.
5
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvilke "menneskelige værdier" fra din forældes generation vil du ikke overføre til dig selv?

Indlægaf dgd2007 » 31. jul 2016, 23:45

Jeg har ikke haft så meget med mystiske gaver til mig selv eller vores børn fra helt ukendte personer ...

Men jeg vil mene, at min forældregeneration (typisk født i 20'erne) havde flere ting, som man lod som om ikke eksisterede. Fx en, der havde tilbagevendende depressionsperiode. Men "keeping up appearances" var meget vigtigt.
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2593
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Hvilke "menneskelige værdier" fra din forældes generation vil du ikke overføre til dig selv?

Indlægaf Anlewi » 1. aug 2016, 01:15

Jeg tager stolt de menneskelige værdier fra mine bedsteforældre og egne forældre med i livet.

Jeg syntes de kunne noget omkring opmærksomhed, korrekthed, overbærenhed og tydelighed som rigtig mange børn mangler idag. Det bar ikke under devisen "mig først og så de andre..." I altfald ikke der hvor jeg er opvokset og har sat mine fodspor
1
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:

Tilbage til "Livets forhold"