Kvinde: Du sparer forkert op!

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Kvinde: Du sparer forkert op!

Indlægaf Wizzze » 1. aug 2016, 10:52

Alt for mange kvinder sparer kun op på en konto i banken der reelt ikke forrenter deres opsparing, men bare overlader pengene til at blive ædt op af inflation. Mens mænd i større grad sparer op i andre former, som aktier, obligationer mv. Det fører til større økonomisk ulighed mellem kønnene, mændenes formuer vokser, mens kvinderne stagnerer.

http://penge.borsen.dk/nyheder/privatoe ... aring.html

http://www.bt.dk/penge/kvinder-snyder-s ... est-ud-af-

Hvordan sparer du op, bare en konto i banken, i en porcelænsgris på hylden, kunst på væggen, eller de kedelige værdipapirer, som aktier, obligationer og investeringsforeninger?? Eller måske noget helt helt andet?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Kvinde: Du sparer forkert op!

Indlægaf LadyFox » 1. aug 2016, 10:55

Jeg spare op i "madrassen", eller i en dåse faktisk. Jeg stoler ikke på banken :genert:
1
...
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Kvinde: Du sparer forkert op!

Indlægaf didas » 1. aug 2016, 11:05

Jeg "sparer" op på en konto i banken. Beløbet er så latterligt lavt at det ikke kan betale sig at gøre noget andet ved det.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Kvinde: Du sparer forkert op!

Indlægaf Hunkat » 1. aug 2016, 11:11

Lige nu sparer jeg op i banken. Problemet med gode råd af den slags er lidt det samme som når lejere bliver rådet til at købe et sted at bo istedet. Det kræver penge for at få penge.

Min opsparing er ikke ret stort lige nu pga. elevløn og enhver bankrådgiver ville grine sig halvt fordærvet hvis jeg sagde jeg gerne ville sætte de penge i aktier. Ofte giver det jo ikke mening med mindre man har 25-30.000 at skyde ind fra start.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Kvinde: Du sparer forkert op!

Indlægaf Stars » 1. aug 2016, 11:22

Kan en del af forklaringen ikke også være, at mænd (generelt/statistisk) er mere risikovillige?
Det sidder på min rygrad, at man ikke skal sætte penge i aktier, man ikke er klar til at miste ... og jeg er ikke klar til at miste nogle af mine spare skillinger :blush:
Så lige nu står de i banken - når der er nok af dem, bliver realkreditlånet i sommerhuset betalt ud.
4
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Kvinde: Du sparer forkert op!

Indlægaf D.itsen » 1. aug 2016, 11:23

Jeg sparer op i banken, sådan at det bliver modregnet i kærestens boliglån. Han får groft sagt mine renter/afkast.
Det er umiddelbart det der gav bedst mening, men kan godt være min opsparing er ved at nå et niveau hvor det kan give mening at investere den. Men håber vi skal købe hus for den inden for et år, og så er jeg ikke sikker på det alligevel kan betale sig
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Kvinde: Du sparer forkert op!

Indlægaf Mani » 1. aug 2016, 12:51

Jeg sparer op i mit hus, i min pensionsopsparing (hvor risiko villigheden er baseret på min alder), i banken og i aktier. Er det forkert? Eller er "Kvinde: Du sparer forkert op!" forkert?
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Kvinde: Du sparer forkert op!

Indlægaf Persnikedy » 1. aug 2016, 12:53

Fast beløb hver måned i banken og alt i mønter ender i sparegrisen
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
De Suspekte Bryster
Indlæg: 300
Tilmeldt: 13. feb 2016, 20:37
Kort karma: 91
Likede indlæg: 711

Re: Kvinde: Du sparer forkert op!

Indlægaf De Suspekte Bryster » 1. aug 2016, 13:03

Jeg har min opsparing på min andelskassekredit, dvs. den er med til at mindske den gæld, jeg har i min lejlighed. Da jeg betaler ca. 4,6% i rente af gælden, er det en ret god "forrentning" af min opsparing.

Jeg har også et Excel ark med mit regnskab, hvor jeg har budgetposter. Fx. betaler jeg boligydelse til andelsforeningen hvert kvartal, men jeg lægger 1/3 af beløbet af hver måned og de penge har jeg så styr på er afsat til det formål. De penge står på min lønkonto, hvor jeg får 5% i rente af beløbet under 50.000 kr. Der står som regel 30 - 50.000 kr på den konto, så også de penge har en ok forrentning, synes jeg.

Begge dele er sikre måder at sørge for at mine penge ikke bliver spist af inflation. Som en anden var inde på, er mænd jo generelt mere risikovillige..
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Kvinde: Du sparer forkert op!

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. aug 2016, 13:05

p.t. er vores opsparing ikke i en kategori hvor der skal tænkes investering. Den skal være let tilgænglelig, til når behovet for at bruge penge opstår.

Og så sparer vi op i murstenen ;) - vi har med vilje sammensat vores lån sådan at boliglånet er betalt ud hurtigt, og vores realkredit regner vi med at kunne have betalt ud på 15-20 år. Det "koster" nogle penge her og nu, men alligevel en del mindre end vi f.x. skulle have betalt for en lejebolig der kan rumme en familie på 6. Og det betyder stor økonomisk frihed i fremtiden, eller mulighed for at tænke investering.

Og så er der selvfølgelig den arbejdsgiver administrerede pension, der for mit vedkommende ligger på en fornuftig %-sats, og som har et godt afkast.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kvinde: Du sparer forkert op!

Indlægaf Wizzze » 1. aug 2016, 13:28

Mani skrev:Jeg sparer op i mit hus, i min pensionsopsparing (hvor risiko villigheden er baseret på min alder), i banken og i aktier. Er det forkert? Eller er "Kvinde: Du sparer forkert op!" forkert?


I følge artiklerne burde du være mand med den opførsel :D

Måske du lige skulle trække dig tilbage til toilettet og tjekke efter :devil:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Kvinde: Du sparer forkert op!

Indlægaf Filipai » 1. aug 2016, 13:41

HVAD?!?!? Siger du at sko og smykker er dårlige investeringer?? Nu har jeg da aldrig.


Nå, men jeg er på SU, og har lejlighed og bil, resten ryger ind på en konto, fordi de skal bruges på rejser og bryllup.

Jeg har tilgengæld "ufrivilligt" sparet op i min lejlighed, da den er steget til det 3-dobbelte i pris, i forhold til hvad jeg gav.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9491
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Kvinde: Du sparer forkert op!

Indlægaf Sophies-mor » 1. aug 2016, 14:58

Stars skrev:Kan en del af forklaringen ikke også være, at mænd (generelt/statistisk) er mere risikovillige?
Det sidder på min rygrad, at man ikke skal sætte penge i aktier, man ikke er klar til at miste ... og jeg er ikke klar til at miste nogle af mine spare skillinger :blush:
Så lige nu står de i banken - når der er nok af dem, bliver realkreditlånet i sommerhuset betalt ud.

Dette.
Minus sommerhus.
Jeg nægter at smide penge ud til en eller anden fiktiv værdisætning af papirpenge.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Kvinde: Du sparer forkert op!

Indlægaf Mani » 1. aug 2016, 15:16

Wizzze skrev:
Mani skrev:Jeg sparer op i mit hus, i min pensionsopsparing (hvor risiko villigheden er baseret på min alder), i banken og i aktier. Er det forkert? Eller er "Kvinde: Du sparer forkert op!" forkert?


I følge artiklerne burde du være mand med den opførsel :D

Måske du lige skulle trække dig tilbage til toilettet og tjekke efter :devil:

:lol:
Måske derfor jeg har giftet mig med en mand, som har en sko-fetich og har leget med My Little Pony :-D
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Kvinde: Du sparer forkert op!

Indlægaf girl_beat » 1. aug 2016, 15:16

Jeg laver den klassiske fejl og har en opsparing banken, som p.t. ikke får tilskrevet renter. Derudover opsparing i fast ejendom i centrum af Kbh, så den har det fint boligpriserne taget i betragtning :D
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Privatøkonomi"