Laver du madplan?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Madplan?

Ja
28
44%
Nej
21
33%
Delvist, forklar gerne
14
22%
 
Afgivne stemmer: 63
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Lulu » 30. jul 2016, 12:19

Vi laver madglad hver uge. Og handler stort ind om søndagen. Typisk handler vi igen torsdag eller fredag så vi har nok mælk mm og så køber vi grønt til weekenden der også for ellers bliver det kedeligt.

Madplanen er helt sikkert en grund til vi kan overholde vores relativt lave madbudget.
Jeg glæder mig altid i løbet af ugen til det vi har besluttet at få så her er Madplanen ingen problem.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Laver du madplan?

Indlægaf LadyFox » 30. jul 2016, 13:20

Vi begynder på det fra på mandag.
Jeg bruger normalt enormt meget energi på at tænke over hvad vi skal spise, handle ind og lave maden, det er faktisk en ret stor stressfactor for mig i perioder, og jeg har i forvejen ikke meget overskud at rykke rundt på.
Den 8. august begynder jeg i skole hver dag til klokken 15.10 (eller deromkring) og så har jeg bare ikke plads til at alt det med mad og indkøb skal fylde så meget i hverdagen - så det passer mig findt hvis tanker, og indkøb kan ordnes i weekenden sådan så maden kun lige skal laves og spises.
1
...
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Mani » 30. jul 2016, 15:51

Vi laver madplan for mandag til torsdage i hverdagene. Vi har hverken tid eller lyst til at skulle planlægge og handle efter endt arbejdsdag, så vi planlægger søndag og køber stort ind til ugen der kommer.

Fredag er enten take away eller gæstebud og lørdag planlægger vi når vi kommer til weekenden.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Hunkat » 30. jul 2016, 16:14

Jeg har som regel en plan for ca. 3 dage om ugen, altså indkøb af feks. en stor pakke kød som så bliver til 50 frikadeller til 3-4 dage + fryser. Resten af dagene er så enten rester fra ugen før, fra fryseren eller hvis jeg lige får lyst til noget særligt.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12731
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 919
Likede indlæg: 12467

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Guilded_Lily » 30. jul 2016, 16:46

Marichen12 skrev:
Guilded_Lily skrev:Min mand er som Marichen og Flora. Han vil gerne, vi laver en plan, for han kan godt se den positive indflydelse på vores konti, det har - men det ender ofte med, han er spontan og gør et eller andet, så han ikke er hjemme og derfor køber snask på hjemvejen eller ikke gider spise det, vi andre har fået og køber andet i stedet. Pisseirriterende, for det løber altså op!

Nu er han blevet optaget på studie i Odense, så han er hjemmefra 6-17/18 hver dag. Dvs. jeg omkommer af stress, hvis der ikke er lavet madplan OG handlet stort ind i weekenden, for jeg kan ikke nå at handle alle dage på vej hjem efter unger, der skal hentes i institution - og jeg handler yderst sjældent med børn efter kl. 16!


Forskellen er nok at vi stortset aldrig køber takeout og hvis jeg handler på vej hjem, er det før jeg henter.

Forstår godt at mange er glade for madplaner, vi har også prøvet, men det fungerer bare ikke for os :)


Mandens valg falder ofte på pappizzaer fra Netto eller lidt bacon, han steger med løg til spaghetti og overdænger med ketchup og ost. Har vi ikke revet ost, går det ud over min Klovborg, som han så lover at erstatte. Det er dyrt!
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Karkluden » 30. jul 2016, 17:29

Ja, vi har madplan, og vi er så strukturerede, at vi har for en måned ad gangen, og overholder den 29 ud af 30-31 dage.
Der kan sagtens rykkes rundt. I dag havde vi fx slet ikke lyst til det fisk vi skulle have. Jamen, så spiste vi de rester, der var fra i går, og så var det jo ikke dyrere at ombestemme sig.
Hvis vi skulle spise mere spontant, ville vi spise usundere, dyrere og mindre varieret - det har vi nemlig prøvet. Vi bruger til gengæld god tid på at lave madplan hver måned så der er lækre ting på, vi glæder os til at få, og der indbygget udespisning, takeout eller hjemmelavet junkfood her og der.
De fleste (inkl min mor) synes vi er skøre, men hun er da velkommen til at komme og lave mad og handle hver eneste dage :lol:

De få dage den glipper, er det fordi vi bliver uventet inviteret ud til andre.
3
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Lykke » 30. jul 2016, 17:43

Guilded_Lily skrev:
Marichen12 skrev:
Guilded_Lily skrev:Min mand er som Marichen og Flora. Han vil gerne, vi laver en plan, for han kan godt se den positive indflydelse på vores konti, det har - men det ender ofte med, han er spontan og gør et eller andet, så han ikke er hjemme og derfor køber snask på hjemvejen eller ikke gider spise det, vi andre har fået og køber andet i stedet. Pisseirriterende, for det løber altså op!

Nu er han blevet optaget på studie i Odense, så han er hjemmefra 6-17/18 hver dag. Dvs. jeg omkommer af stress, hvis der ikke er lavet madplan OG handlet stort ind i weekenden, for jeg kan ikke nå at handle alle dage på vej hjem efter unger, der skal hentes i institution - og jeg handler yderst sjældent med børn efter kl. 16!


Forskellen er nok at vi stortset aldrig køber takeout og hvis jeg handler på vej hjem, er det før jeg henter.

Forstår godt at mange er glade for madplaner, vi har også prøvet, men det fungerer bare ikke for os :)


Mandens valg falder ofte på pappizzaer fra Netto eller lidt bacon, han steger med løg til spaghetti og overdænger med ketchup og ost. Har vi ikke revet ost, går det ud over min Klovborg, som han så lover at erstatte. Det er dyrt!


Er det osten som er dyr, eller er det at han køber pizza/laver spaghetti?
0
Debra1
Indlæg: 391
Tilmeldt: 13. dec 2015, 08:04
Kort karma: 17
Likede indlæg: 334

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Debra1 » 30. jul 2016, 17:49

Nej desværre. Vi er meget dårlige til at planlægge, hvad vi vil spise i løbet af ugen. Vi køber ind hver eller hver 2. dag, og vi bruger rigtig mange penge på mad om måneden. Det skyldes nok, at vi er så dårlige til at planlægge, hvad menuen skal stå på, og fordi der sjældent er mad til flere dage, når vi laver aftensmad.

Vi har forsøgt en enkelt uge eller 2 med madplan, men den var meget tidskrævene at lave, så vi kørte hurtigt sur i det.
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12731
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 919
Likede indlæg: 12467

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Guilded_Lily » 30. jul 2016, 17:53

Lykke skrev:
Guilded_Lily skrev:
Mandens valg falder ofte på pappizzaer fra Netto eller lidt bacon, han steger med løg til spaghetti og overdænger med ketchup og ost. Har vi ikke revet ost, går det ud over min Klovborg, som han så lover at erstatte. Det er dyrt!


Er det osten som er dyr, eller er det at han køber pizza/laver spaghetti?


Klovborg er dyr (jeg køber kun ost, når det er på tilbud), men det er bare det faktum, at vi har været enige om en plan, som han så dropper og dermed bruger penge på ekstra - og i mine øjne - unødvendig mad. Okay, pappizzaer og spaghetti koster ikke alverden, men når det sker flere gange om måneden er det sgu for åndssvagt. I mine øjne.
0
Frk._Strawberry
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:45
Kort karma: 79
Likede indlæg: 692

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Frk._Strawberry » 30. jul 2016, 19:26

Ja, det gør vi - eller det vil sige, at det er nok mest mig, der gør det, eftersom jeg står for al indkøb og 2/3 af madlavningen. Min kæreste er heldigvis altædende og ikke bange for at prøve noget nyt.
Jeg laver madplaner for at jeg ikke skal stå hver eller hver anden dag og svede over køledisken og igen ikke vide, hvad vi skal have til aftensmad. Samtidig sparer vi penge på det, da jeg er langt mere opmærksom på, at få brugt rester op i flere retter :-)
0
Brugeravatar
Feline
Indlæg: 233
Tilmeldt: 23. jul 2016, 17:25
Kort karma: 8
Likede indlæg: 306

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Feline » 1. aug 2016, 11:25

Redigeret
Senest rettet af Feline 27. jul 2019, 16:35, rettet i alt 1 gang.
1
To be known is an ache, that never goes away.
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4696
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7690

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Ally » 1. aug 2016, 11:57

Ja, vi laver madplan og har gjort det i mange år. Vi sparer tid og penge. Madplanen laves i weekenden, gælder en uges tid og der bliver købt ind, men naturligvis suppleret op med mælk, brød m.m. i løbet af ugen.
1
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Evapeva » 1. aug 2016, 12:24

Hvor mange penge vil I skyde på, at I sparer ved at have en madplan for en uge?
Vi har lige købt køkken (= dyr post!), så vi skal spare løs i denne måned.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Lulu » 1. aug 2016, 13:33

Evapeva skrev:Hvor mange penge vil I skyde på, at I sparer ved at have en madplan for en uge?
Vi har lige købt køkken (= dyr post!), så vi skal spare løs i denne måned.


Uden atvivl vide det præcist vil jeg gætte på vi sparer mellem 1500 og 2000 kroner om måneden ved madglad. Købte vi ikke kød over nettet til en måned (ca) ad gangen ville vi nok spare omkring 3000.
1
Frk._Strawberry
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:45
Kort karma: 79
Likede indlæg: 692

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Frk._Strawberry » 1. aug 2016, 13:40

Evapeva skrev:Hvor mange penge vil I skyde på, at I sparer ved at have en madplan for en uge?
Vi har lige købt køkken (= dyr post!), så vi skal spare løs i denne måned.


Jeg gætter på, at vi (2 mennesker) sparer omkring 500-750 kr om måneden..
1

Tilbage til "Mad og drikke"