Om At Bo For Sig Selv

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
HansPeter
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20. nov 2015, 00:22
Kort karma: 4
Geografisk sted: Skive
Likede indlæg: 114

Om At Bo For Sig Selv

Indlægaf HansPeter » 1. aug 2016, 17:14

Hvor gammel, skal Man være for at bo for sig selv??? Bor på Uddannelses Skole og min kontakt pædagog og lærer og sån siger at jeg nok ik vil kunne bo for, mig selv, nogensinne og at jeg nok ska bo i Bo Fællessted og arbejde på beskyttet Værksted når, jeg er færdig med uddannelse. Men vil gerne bo for Mig selv, engang men måske bare når jeg, bliver lidt ældre. Så hvor gammel tror i man skal, være for at bo for sig selv?? 30 År? 35, år?? Er 25 lige nu.

Med Venlig Hilsen
Rasmus Carlsen

(ved godt jeg skrev, jeg ville forlade Den her debat men, de har ik slettet min Bruger endnu og ved ik hvordan jeg selv gør det)
0
Med Venlig Hilsen Rasmus Carlsen

Jeg er Infantil Autist det er, derfor jeg nogen gange skriver på en, lidt Mærkelig måde men jeg er flink fyr. :wink3: :lol2:

det er ik mig på Profil Billed men manden på Billedet, hedder os Rasmus Carlsen.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Om At Bo For Sig Selv

Indlægaf icelady » 1. aug 2016, 18:03

Det handler ikke om alder, men om du er parat til at bo for dig selv.

Når kontaktpædagog og lærer siger, det er bedst du bor i Bofælleskab så tror jeg du får svært ved at få lov at bo alene.

Du kan måske beslutte at gøre det alligevel, søge lejlighed, søge boligindskudslån osv, men spørgsmålet du skal stille dig selv er, om du reelt kan bo alene og klare alle de gøremål, som det kræver.



(ang at få slettet din profil; skriv til admin og bed om det, hvis du vil have den slettet. http://www.debatten.net/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=48 )
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25606

Re: Om At Bo For Sig Selv

Indlægaf Delfin » 1. aug 2016, 18:17

Det er der ingen alder på. Det handler mere om, at man er i stand til at få en hverdag til at fungere med almindelig husholdning, økonomi, evt job, og hvad der ellers hører med.

Et bofælleskab kan være en god mellemstation, hvor man med bostøtte arbejder hen mod at kunne bo selv. Det er ikke alle, som bliver i stand til at klare sig helt på egen hånd, og om du bliver det, kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig om.
Jeg ved ikke, hvor meget, du ved om bofællesskaber? Alle steder er selvfølgelig ikke ens, da der er forskellige målgrupper og meget forskelligt støttebehov.
Der hvor jeg arbejder, har man fx en helt almindelig 2-værelses lejlighed i en opgang, og så er der en fælles lejlighed, som man kan komme i, hvis man har lyst, og sommetider er der tilbud om en fælles aktivitet. I fællesrummene er der også tilbud om fællesspisning nogle dage om ugen, igen efter eget valg. Personalet kommer som udgangspunkt kun i beboernes lejligheder, når der er planlagt bostøtte, eller hvis man beder om hjælp til noget. Isærlige tilfælde kan vi dog være mere opsøgende
2
14 11 14
Brugeravatar
HansPeter
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20. nov 2015, 00:22
Kort karma: 4
Geografisk sted: Skive
Likede indlæg: 114

Re: Om At Bo For Sig Selv

Indlægaf HansPeter » 12. nov 2016, 18:21

Delfin skrev:Det er der ingen alder på. Det handler mere om, at man er i stand til at få en hverdag til at fungere med almindelig husholdning, økonomi, evt job, og hvad der ellers hører med.

Et bofælleskab kan være en god mellemstation, hvor man med bostøtte arbejder hen mod at kunne bo selv. Det er ikke alle, som bliver i stand til at klare sig helt på egen hånd, og om du bliver det, kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig om.
Jeg ved ikke, hvor meget, du ved om bofællesskaber? Alle steder er selvfølgelig ikke ens, da der er forskellige målgrupper og meget forskelligt støttebehov.
Der hvor jeg arbejder, har man fx en helt almindelig 2-værelses lejlighed i en opgang, og så er der en fælles lejlighed, som man kan komme i, hvis man har lyst, og sommetider er der tilbud om en fælles aktivitet. I fællesrummene er der også tilbud om fællesspisning nogle dage om ugen, igen efter eget valg. Personalet kommer som udgangspunkt kun i beboernes lejligheder, når der er planlagt bostøtte, eller hvis man beder om hjælp til noget. Isærlige tilfælde kan vi dog være mere opsøgende


Ok tak for svar, vil Prøve at snakke med kontkat Pædagog og lærer og sån om det.
0
Med Venlig Hilsen Rasmus Carlsen

Jeg er Infantil Autist det er, derfor jeg nogen gange skriver på en, lidt Mærkelig måde men jeg er flink fyr. :wink3: :lol2:

det er ik mig på Profil Billed men manden på Billedet, hedder os Rasmus Carlsen.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Om At Bo For Sig Selv

Indlægaf Bimmerdyret » 12. nov 2016, 19:33

Når nu de siger det, hvad er så deres begrundelse for det, og hvordan har du det med de argumenter de kommer med?
Alder er jo noget alle har, men overblik og evner er ikke noget der er afhængig af alder.
Så du må jo, eller har ihvert fald krav på at vide hvad det er der gør de mener at du aldrig vil kunne leve alene :)
0
Brugeravatar
HansPeter
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20. nov 2015, 00:22
Kort karma: 4
Geografisk sted: Skive
Likede indlæg: 114

Re: Om At Bo For Sig Selv

Indlægaf HansPeter » 1. dec 2016, 22:09

Bimmerdyret skrev:Når nu de siger det, hvad er så deres begrundelse for det, og hvordan har du det med de argumenter de kommer med?
Alder er jo noget alle har, men overblik og evner er ikke noget der er afhængig af alder.
Så du må jo, eller har ihvert fald krav på at vide hvad det er der gør de mener at du aldrig vil kunne leve alene :)


det er Fordi jeg har autisme og nogen gange har svær ved, at Forstå ting og sån. og Så tror de ik jeg, kan bo For Mig Selv.

Men jeg kan godt Mange ting, jeg kan læse, og lave Matematik, og varme mad i Micro Ovn og støvesuge, mit værelse, og sån. :) ;) Så derfor tror jeg jeg, Kan lære det Andet hen på vejen. :D :lol2:
0
Med Venlig Hilsen Rasmus Carlsen

Jeg er Infantil Autist det er, derfor jeg nogen gange skriver på en, lidt Mærkelig måde men jeg er flink fyr. :wink3: :lol2:

det er ik mig på Profil Billed men manden på Billedet, hedder os Rasmus Carlsen.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Om At Bo For Sig Selv

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. dec 2016, 22:48

HansPeter skrev:
Bimmerdyret skrev:Når nu de siger det, hvad er så deres begrundelse for det, og hvordan har du det med de argumenter de kommer med?
Alder er jo noget alle har, men overblik og evner er ikke noget der er afhængig af alder.
Så du må jo, eller har ihvert fald krav på at vide hvad det er der gør de mener at du aldrig vil kunne leve alene :)


det er Fordi jeg har autisme og nogen gange har svær ved, at Forstå ting og sån. og Så tror de ik jeg, kan bo For Mig Selv.

Men jeg kan godt Mange ting, jeg kan læse, og lave Matematik, og varme mad i Micro Ovn og støvesuge, mit værelse, og sån. :) ;) Så derfor tror jeg jeg, Kan lære det Andet hen på vejen. :D :lol2:


Gør du rent og laver mad af dig selv, eller får du hjælp til, hvornår du skal gøre hvad?
Det kan nemlig også være noget, som menneskene omkring dig ser på. Om du har brug for hjælp til at planlægge din dag og diverse gøremål.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Om At Bo For Sig Selv

Indlægaf Annione » 2. dec 2016, 04:45

Du skal bl.a. kunne styre din egen økonomi, så du har råd til mad hele måneden. Du skal kunne betale dine regninger - og kunne styre et budget, så du kan betale de store regninger (fx. forsikringer) selvom det ikke er en fast udgift hver måned.

Du skal kunne holde din lejlighed pæn og ren. Ikke kun holde støvsuge eget værelse. Men også vaske op og skure dit eget toilet.

Du skal kunne huske at købe mad, så du ikke står med et tomt køleskab, når du skal spise morgenmad og lave en madpakke.

Der er mange ting, man skal have styr på - og for mange kan det hjælpe med en slags udslusning i et bofællesskab, hvor du får hjælp til at klare dig selv. Måske et par år i bofællesskab kan hjælpe dig så meget, at du efter få år kan flytte for dig selv? Et bofællesskab behøver jo ikke være for evigt.
1
Brugeravatar
Njord
Indlæg: 214
Tilmeldt: 2. nov 2016, 12:51
Kort karma: 9
Geografisk sted: Trekant området
Likede indlæg: 96

Re: Om At Bo For Sig Selv

Indlægaf Njord » 2. dec 2016, 06:24

Der er mange aspekter i at bo selv...
Dels skal man jo kunne fungere sådan rent praktisk med mad, rengøring osv.
Men der er også et økonomisk aspekt, og det kræver helt sikkert noget træning...
Og så er der jo også et socialt aspekt. Bor man alene så er det meget mere krævende at engagere sig i det sociale liv, få venner på besøg osv...
Risikoen er man lukker sig inde og måske ender med at blive rigtiig ensom. Jeg har en søn med Asperger så kender det lidt indefra)

Men helt konkret handler det rigtig meget om DIG og hvordan du fungerer.
Både din funktion og din lyst til at bo alene er væsentlige i dette.

Jeg kender ikke din kommune, men ved der ofte findes forskellige muligheder for træning af det at bo selv.
En slagt udslusninger kan man sige......
Og igen er der også mange forskellige typer bofællesskaber, nogle er mere baseret på meget fælles skab, andre er der få ting der er fælles, mens man har sin egen lejlighed hvor man bor NÆSTEN for sig selv og selv råder over tid, besøg osv...

Prøv at snakke med din kontaktperson hvilke muligheder der er i din kommune og fortæl det er dit inderlige ønske at komme til at bo selv.
Så BØR de kunne råde dig omkring hvordan det er et mål i arbejder hen imod, og samtidigt vil de også kunne finde nogle ting du skal træne for at det vil kunne lykkedes.

Held med dit projekt.
0
Njord, den nordiske Gud for havet og rigdom.....
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Om At Bo For Sig Selv

Indlægaf LadyFox » 2. dec 2016, 12:36

Jeg synes du skal snakke med din kontakt person igen, og fortælle at selvom h*n hun mener at du aldrig vil blive klar til at bo for sig selv, så er det en drøm du har, og du alligevel gerne vil prøve at arbejde dig op imod. Du kan starte med at spørge hvad din kontakt person synes det kræver førend du er parat til at bo for sig selv, og så kunne i lave en plan med en masse del-mål som du kan arbejde dig hen imod, hvor du langsomt får mere og mere ansvar for dig selv, pligter eller hvad kontakt personen mener der skal til og hvor i gør det sådan at det hele går i et tempo hvor du kan følge med, og uden at det bliver for meget for dig, arbejder man i mod et mål gør det ikke noget at at man engang i mellem falder lidt tilbage, og så er det bare op på hesten igen. Du skal nok forberede dig på at det at flytte for sig selv ikke er noget du er klar til i morgen, eller om en måned, det kan tage lang tid - men du har også massere af tid, så det gør ikke noget.
Du kan evt. gå op og snakke med kommunen omkring at hvis du udvikler dig og bliver god til at klare dig selv, om der så ville være mulighed for at blive flyttet til et sted som det Delfin beskriver hvor man har sin egen lejlighed, men med støtte tilknyttet - det er jo næsten som at bo selv, dog med et sikkerhedsnet.

Jeg har selv en sygdom der gør mig lidt udfordret - og jeg har flere gange som ung fået at vide at jeg ikke skulle regne med at nogensinde fik et normalt liv, jeg skulle regne med at dt godt kunne være jeg skulle bruge hele mit liv på kontanthjælp, eller førtidspension og det kunne godt være at det ville være bedst hvis jeg boede i sådan et bofællesskab som Delfin nævner og sådan - da jeg blev 18 flyttede jeg i en lejlighed med bostøtte og senere i en lejlighed for mig selv - jeg er bevilget en hjemmevejleder hvis jeg skulle få brug for det - det er dog ikke det med bolig der er min udfordring - det er det med studie og job. Og dem der sagde at jeg nok aldrig ville kunne passe den slags, har haft lidt ret - jeg har været på kontanthjælp i ti år og er i rescourseforløb nu der måske ville kunne ende med en førtidspension - men ved du hvad? Jeg har aldrig givet op, og selvom jeg har brugt langtid på kontanthjælp og udefra set ikke har nået så meget, så har jeg hele tiden arbejdet på at blive bedre til at være mig, og rumme mit liv, og nu har jeg i dag lige haft min sidste skole dag på KVUC og om et par eksamener færdig gjort hvad der svære til en 9. klasse, hvilket er stort for mig, til sommer regner jeg med at starte på en uddannelse - det kan godt være det ikke lykkes mig, det skal jeg ikke kunne sige, men jeg prøver og det er stort, og uanset hvad er jeg nået meget længere end hvad jeg var til at starte med, og selvom jeg måske fejler har jeg stadig lært en masse som jeg kan bruge til at blive bedre til livet - det vil aldrig være spildt.

Det jeg vil sige, det er at selvom du måske ikke når dit mål, det skal jeg slet ikke kunne sige om du er i stand til - så vil det at arbejde med dit ting der står i vejen for at bo selv aldrig være spildt, selv hvis du ikke kommer til at kunne bruge det til at bo selv, så skal du nok kunne bruge det til alt mulig andet. At nogen siger du ikke kan, skal aldrig være en forhindring for ikke at arbejde med sig selv.
2
...
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Om At Bo For Sig Selv

Indlægaf Bimmerdyret » 2. dec 2016, 16:36

HansPeter skrev:
Bimmerdyret skrev:Når nu de siger det, hvad er så deres begrundelse for det, og hvordan har du det med de argumenter de kommer med?
Alder er jo noget alle har, men overblik og evner er ikke noget der er afhængig af alder.
Så du må jo, eller har ihvert fald krav på at vide hvad det er der gør de mener at du aldrig vil kunne leve alene :)


det er Fordi jeg har autisme og nogen gange har svær ved, at Forstå ting og sån. og Så tror de ik jeg, kan bo For Mig Selv.

Men jeg kan godt Mange ting, jeg kan læse, og lave Matematik, og varme mad i Micro Ovn og støvesuge, mit værelse, og sån. :) ;) Så derfor tror jeg jeg, Kan lære det Andet hen på vejen. :D :lol2:


Nu har jeg en del "erfaring" med autister - jeg har som lærer haft elever med autisme, jeg har venner der er autister og jeg har venner, der har børn med autisme.
Det er udfra det jeg nu siger følgende.
Der er meget stor forskel på autister og hvad de enkelte kan og ikke kan klare.
Jeg kan blive en smule vred, når jeg hører at der er nogen der bare siger at "fordi du har autisme, så kan du ikke x, y , z /vi mener ikke at du kan x, y, z"

Hvis vi er ærlige, så ligger evnen i at bo alene ikke i at man kan varme mad i en micro - det er heller ikke afhængig af at man kan lave en 4 retters menu alene. Det er efter min mening heller ikke et spørgsmål om, hvorvidt man kan støvsuge eller ej.
Det er dybere - det er at have overblik, at kunne strukturere og VIDE at man måske har brug for hjælp til at strukturere.
Autister eksisterede for 50 år siden og kunne (selvom det måske var en kamp) fungere som alle andre (man kan så spørge om det er det de SKAL?), så der er som jeg ser der noget andet der gør sig gældende : at man ser på folk der har X diagnose på en bestemt måde og så stempler dem.

Lidt lige som at mange mener at Skizofrene er sådanne typer, der bare vælter rundt med alle deres stemmer osv.

Så se sådan på det - F.. hvad andre mener, det, der er vigtigt er hvad DU mener DU kan, og hvad DU føler og mener DU har behov for.
Du kan efter min mening få det hele til at fungere langt bedre end mange "normale" mennesker ;)
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Om At Bo For Sig Selv

Indlægaf Bimmerdyret » 2. dec 2016, 16:40

DetSorteCirkus skrev:
HansPeter skrev:
Bimmerdyret skrev:Når nu de siger det, hvad er så deres begrundelse for det, og hvordan har du det med de argumenter de kommer med?
Alder er jo noget alle har, men overblik og evner er ikke noget der er afhængig af alder.
Så du må jo, eller har ihvert fald krav på at vide hvad det er der gør de mener at du aldrig vil kunne leve alene :)


det er Fordi jeg har autisme og nogen gange har svær ved, at Forstå ting og sån. og Så tror de ik jeg, kan bo For Mig Selv.

Men jeg kan godt Mange ting, jeg kan læse, og lave Matematik, og varme mad i Micro Ovn og støvesuge, mit værelse, og sån. :) ;) Så derfor tror jeg jeg, Kan lære det Andet hen på vejen. :D :lol2:


Gør du rent og laver mad af dig selv, eller får du hjælp til, hvornår du skal gøre hvad?
Det kan nemlig også være noget, som menneskene omkring dig ser på. Om du har brug for hjælp til at planlægge din dag og diverse gøremål.


Jeg reagerer lige på dette, fordi det poppede op som citat - :kram: forstår godt hvorfor, så det er ikke en kritik.
Der er rigtig mange mennesker, der betaler sig fra at lave mad, gøre rent, hente børn osv.
At andre gør noget for en er ikke altid et tegn på at man ikke selv er i stand til det.
Så..Hans Peter, hvis du nogensinde oplever at der er nogen, der anfægter din evne til at gøre rent hjemme så spørg dem : siger du det samme til dem, der har rengøringshjælp/aupair?
0

Tilbage til "Bolig"