Spørgsmål til haven

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf Krølle » 2. jun 2016, 14:07

Jailbird skrev:Hvad er forskellen på stål og galvaniseret? (siden den ene er dobbelt så dyr som den anden?)

https://www.bilka.dk/have/hegn-og-afska ... 8&point=11

https://www.bilka.dk/have/hegn-og-afska ... /100202458

Og hvor finder jeg sådan noget i København i gåafstand til offentlig transport? Det ligner at de kun forhandles online og Bilkas "Klik og hent" (hent gratis i Bilka/Føtex) gælder ikke store varer, så jeg skal betale 300kr i porto (alle andre steder jeg har fundet dem er porto 500kr :8: Man skulle tro de kun kører ud til 1 kunde af gangen med den horrible pris). Jeg har ikke bil, så det er jo egentlig skide besværligt, men jeg vil gerne have sådan en espalier, ca. 80 x 170.


Amager plantecenter har bus nærmest til døren - lige ved siden af ligger en Silvan, Harald Nynorg og Jem & Fix.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf godtnavn » 2. jun 2016, 18:43

Frk._Strawberry skrev:
Jailbird skrev:Hvad er forskellen på stål og galvaniseret? (siden den ene er dobbelt så dyr som den anden?)

https://www.bilka.dk/have/hegn-og-afska ... 8&point=11

https://www.bilka.dk/have/hegn-og-afska ... /100202458

Og hvor finder jeg sådan noget i København i gåafstand til offentlig transport? Det ligner at de kun forhandles online og Bilkas "Klik og hent" (hent gratis i Bilka/Føtex) gælder ikke store varer, så jeg skal betale 300kr i porto (alle andre steder jeg har fundet dem er porto 500kr :8: Man skulle tro de kun kører ud til 1 kunde af gangen med den horrible pris). Jeg har ikke bil, så det er jo egentlig skide besværligt, men jeg vil gerne have sådan en espalier, ca. 80 x 170.


Det ene ruster, det andet gør ikke (galvaniseret)..


Mærkeligt det er det der ruster der er det dyre, men det skal man jo ikke brokke sig over :)

Silvan har ikke nogen? Der ligger en lige ved Nørrebro station :)
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf Stars » 3. jun 2016, 10:09

Jailbird skrev:
godtnavn skrev:
Mærkeligt det er det der ruster der er det dyre, men det skal man jo ikke brokke sig over :)

Silvan har ikke nogen? Der ligger en lige ved Nørrebro station :)

Nej, jeg har lige slået Silvan, Harald Nyborg, Jem & Fix og Amager plantecenter op (sidstnævnte har så ikke en hjemmeside som viser hvad de har), og ingen af dem havde det. De få steder som har det på hjemmesiden har det ikke på lager, men som "bestillingsvare" til 300kr i porto som det billigste.

Har du tjekket, om man kan bestille til afhentning i butik?
Det kan man visse steder.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf godtnavn » 18. jun 2016, 09:25

Det ligner bladlus, udryd så mange du kan :)
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf godtnavn » 18. jun 2016, 09:55

Kan se du har blomsterkarse nederst, bladlus elsker blomsterkarse, så tjek lige om den ikke er fuld under bladene :) Jeg plejer bare at bruge sæbevand+sprit i en forstøver. Eller mariehøns på de indendørs planter.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf Sangius » 18. jun 2016, 09:56

Nå, jeg vil også lege lidt med min have snart...!!!

Jeg kunne godt tænkt mig at bygge sådan et højbed i en pyramide, og så have nogle forskellige ting i, som f.eks. jordbær eller noget. Hvordan bygger man sådan en fætter? Skal jeg bare købe tre kasser i forskellige størrelser? Hvordan får man dem stablet uden de små synker ned i de store med tiden? Hvis det giver mening. :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf godtnavn » 18. jun 2016, 14:09

Jailbird skrev:
godtnavn skrev:Kan se du har blomsterkarse nederst, bladlus elsker blomsterkarse, så tjek lige om den ikke er fuld under bladene :) Jeg plejer bare at bruge sæbevand+sprit i en forstøver. Eller mariehøns på de indendørs planter.

Jeg har lige tjekket blomsterkarsen, der er ikke dyr på dem. Men bladende har fået lyse pletter - hvad kan det skyldes?


Fedt de er sluppet, lus elsker ellers blomsterkarse (lorte dyr!). Mon ikke bare du så har fået dem med da du købte den ene plante? Hvis det kun er på den så isoler den evt mens du udrydder så du ikke pludselig har over det hele, de formerer sig med lynets hast.

Har ikke oplevet den slags pletter, så ved det desværre ikke. Det kan måske være hvis bladene er blevet våde og de så har "brændt sig" når vandet fordampede i solen?
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf godtnavn » 18. jun 2016, 16:52

Jailbird skrev:
godtnavn skrev:Fedt de er sluppet, lus elsker ellers blomsterkarse (lorte dyr!). Mon ikke bare du så har fået dem med da du købte den ene plante? Hvis det kun er på den så isoler den evt mens du udrydder så du ikke pludselig har over det hele, de formerer sig med lynets hast.

Har ikke oplevet den slags pletter, så ved det desværre ikke. Det kan måske være hvis bladene er blevet våde og de så har "brændt sig" når vandet fordampede i solen?

Jeg har selv sået alle mine planter i år (udover brændende kærlighed som hænger på husmuren). Jeg troede egentlig man var skånet for de fleste skadedyr på en altan, men åbenbart ikke.

Det med vandet kan meget vel være.


Tværtimod, man har ikke nær så mange nyttedyr på en altan som en have, så min erfaring er at der er langt flere problemer på altaner end i haver, dog slipper man for snegle på altaner (men jeg har så lige fået udefinerede larver og de er lige så slemme). Jeg drømmer om en have :lun:
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf Juki » 22. jun 2016, 18:43

Sangius skrev:Nå, jeg vil også lege lidt med min have snart...!!!

Jeg kunne godt tænkt mig at bygge sådan et højbed i en pyramide, og så have nogle forskellige ting i, som f.eks. jordbær eller noget. Hvordan bygger man sådan en fætter? Skal jeg bare købe tre kasser i forskellige størrelser? Hvordan får man dem stablet uden de små synker ned i de store med tiden? Hvis det giver mening. :D

Måske du kan give de to øverste kasser ben, og så dække dem til med jord?
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf Juki » 22. jun 2016, 18:46

Sangius skrev:Nå, jeg vil også lege lidt med min have snart...!!!

Jeg kunne godt tænkt mig at bygge sådan et højbed i en pyramide, og så have nogle forskellige ting i, som f.eks. jordbær eller noget. Hvordan bygger man sådan en fætter? Skal jeg bare købe tre kasser i forskellige størrelser? Hvordan får man dem stablet uden de små synker ned i de store med tiden? Hvis det giver mening. :D

Lidt inspiration:

Billede

Billede
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf godtnavn » 27. jun 2016, 10:41

Nogen der ved hvordan man ser om en aubergine er moden? Er mit første år med auberginer og med andre grøntsager kigger man jo på farven, men de har fandme været auberginefarvede siden de var på størrelse med en ært :lol: Nu er der en enkelt jeg tror har cirka den størrelse den skal, men hvordan vurderer jeg modenhed?
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf Juki » 1. aug 2016, 17:21

Jailbird skrev:Nå, øhm. Det tog ca. 2 timer at rydde altanen for ovenstående plante. Det billede som viser 3 larver havde over 10 larver bagpå bladet. Jeg h.a.d.e.r. larver og små insekter, de er så klamme og kunne slet ikke have at de havde overtaget min plante så meget :shock: :8: Så jeg tog blad efter blad og skaffede det hele af vejen i en skraldesæk (eller, 3 skraldesække).

Er der nogen som kan anbefale en plante til næste sommer, som kan gro ca. 2 meter op af mit hegn? Som ikke tiltrækker 4 forskellige slags skadedyr?

Clematis?
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf godtnavn » 1. aug 2016, 17:43

Blomsterkarse er kendt for at bladlus elsker dem, tilgengæld har jeg med blomsterkarse formået at holde bladlus for de andre planter på altanen i år :)

Den lysegrønne larve tror jeg kommer fra et insekt der ligner lidt et møl, larverne er meget små i starten og man ser dem derfor ikke, de har invaderet dk i år, de plejer kun at gå i kål men fordi der er så mange i år æder de alt, dem har jeg også haft en kamp mod, og ved fra en veninde der arbejder hos årstiderne at det har været en virkelig plage i år.


Hvor stor er spanden forneden? Umiddelbart ser den ret stor ud? I så fald vil jeg forslå noget så utraditionelt på en altan som en vindrue, vi har selv fået en i år og den er allerede vokset flere meter :)
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf ina » 1. aug 2016, 18:42

Vi har en havekrukke med noget rose-agtigt. Roserne er visne, men bladene er grønne. Vi har smidt den seddel ud der var derpå, og kan ikke huske hvad den hed.

Hvad gør man med sådan en rosebusk? Skal den klippes ned? Er det mon bedre at plante den ud og så håbe på, at den kommer igen næste år? Ved godt det ikke er meget information jeg kan komme med, men måske nogen ved noget? :D
0

Tilbage til "Bolig"