Laver du madplan?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Madplan?

Ja
28
44%
Nej
21
33%
Delvist, forklar gerne
14
22%
 
Afgivne stemmer: 63
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Evapeva » 1. aug 2016, 14:34

Wow, sikke nogle besparelser!! Vi skal SÅ meget igang! :gogo:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Feline
Indlæg: 233
Tilmeldt: 23. jul 2016, 17:25
Kort karma: 8
Likede indlæg: 306

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Feline » 1. aug 2016, 14:55

Redigeret
Senest rettet af Feline 27. jul 2019, 16:33, rettet i alt 1 gang.
0
To be known is an ache, that never goes away.
Brugeravatar
Skvatman
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1921

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Skvatman » 1. aug 2016, 22:52

Ja, gør det dog primært i de uger hvor jeg kan se der kommer run på med arbejde eller træning. Så er det altså lettere at have en plan (og indkøbene klar) - så man ikke tyr til at den hurtige fastfood eller uovervejede indkøb.

Det virker klart her hjemme, kan dog ikke lige sætte beløb på besparelsen, men tid er sgu også en vigtig faktor :)
0
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Fuck.exe » 2. aug 2016, 06:25

Vi laver madplan i de uger vi ikke får Aarstiderne. Lige nu kører vi på 5. uge i træk med madplan, og det fungerer super godt. Vi planlægger en uge frem og ud fra at mindske madspild, og så handler vi stort ind en gang om ugen. Vi sparer ret mange penge på det fordi vi netop ikke står i Føtex kl.17 torsdag eftermiddag og skal udtænke nærende aftensmad til 4 personer.
Min mand er noget mere spontan end mig, han falder virkelig nemt for de "fælder" supermarkedet lægger ud, og han er meget lystbetonet i sine indkøb. Hvis vi ikke har madplan, bugner vores køleskab med mad som vi aldrig får brugt, og vi ville spise en del mere usundt end ellers. Jeg har nemlig en irriterende tendens til at klikke mig ind på just-eat når jeg ikke kan overskue at tænke planlægning af aftensmad, og der sparer vi virkelig mange penge fordi vi planlægger os ud af det og tænker bare lidt fremad. Det hele er bare nemmere når fortids-Fuck har taget stilling til tingene :D
1
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Stars » 2. aug 2016, 07:30

Evapeva skrev:Hvor mange penge vil I skyde på, at I sparer ved at have en madplan for en uge?
Vi har lige købt køkken (= dyr post!), så vi skal spare løs i denne måned.


Det kommer jo an på, hvordan man køber ind, når man ikke laver madplan.
Hvis man køber datovarer/tilbud og finder på aftensmad ud fra det, er der nok ikke meget sparet økonomisk.
Men står man nede i Føtex og hiver den første, den bedste pakke kød i kurven, kan man spare en pæn del.

Lige for tiden orker jeg ikke lave madplan, så metoden er følgende:
Når vi spiser aftensmad, bliver der spurgt: "Hvad skal vi have at spise i morgen?" ... Og svaret skal passe med noget kød, vi har i fryseren (men det er nu nemt nok, der er et ret varieret udbud :-D )
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Newsugar
Indlæg: 133
Tilmeldt: 16. nov 2015, 23:22
Kort karma: 5
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 62

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Newsugar » 2. aug 2016, 08:34

Nej, men jeg køber ind af det jeg ved jeg har lyst til at spise i løbet af en uges tid. Så har jeg forskellige retter at vælge imellem...
0
Brugeravatar
Newsugar
Indlæg: 133
Tilmeldt: 16. nov 2015, 23:22
Kort karma: 5
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 62

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Newsugar » 2. aug 2016, 08:36

Nej, men jeg køber ind af det jeg ved jeg har lyst til at spise i løbet af en uges tid. Så har jeg forskellige retter at vælge imellem...
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Fru Sunshine » 2. aug 2016, 08:48

Vi laver ikke madplan, men vi køber da kun ind en gang om ugen alligevel.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Laver du madplan?

Indlægaf godtnavn » 2. aug 2016, 09:05

Jer der ikke kan lave madplaner fordi I ikke ved hvad I har lyst til om flere dage, har I så familiemøde hver aften for at finde en ret alle har lyst til? Eller er I singler? Tænker det må være besværligt hvis man er mere end en :genert:

Vi laver madplan i grove træk, nu hvor jeg er gravid gør vi næsten ikke, det skifter fra dag til dag hvilken mad der giver mig akut kvalme, heldigivs har jeg ferie så det er nemmere ikke at have en plan end hvis vi begge havde travlt. Når jeg starter på uni igen om en måned er vi nødt til igen at lave rigtig madplan, jeg får 3 dage om ugen hvor jeg først er hjemme kl 18-19, så der er planer nødvendige. Forhåbentlig er den værste kvalme væk der.

Så vores madplaner indenholder både hvad der skal laves og hvem der laver det. Synes ikke det er tidskrævende, det plejer at tage under et kvarter at lave planen.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Laver du madplan?

Indlægaf JoyNips » 2. aug 2016, 09:11

Nej. Vi har varm mad på jobbet og jeg har en sport, der kræver en del timer efter arbejde så jeg oftest først er hjemme ved 21-tiden, så vi spiser bare rugbrød derhjemme om aftenen. Er vi indimellem samtidigt hjemme og har lyst til varm mad går vi ud og spiser, tryller med hvad skabene gemmer eller går ud og køber ind.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Evapeva » 2. aug 2016, 09:22

Stars skrev:
Evapeva skrev:Hvor mange penge vil I skyde på, at I sparer ved at have en madplan for en uge?
Vi har lige købt køkken (= dyr post!), så vi skal spare løs i denne måned.


Det kommer jo an på, hvordan man køber ind, når man ikke laver madplan.
Hvis man køber datovarer/tilbud og finder på aftensmad ud fra det, er der nok ikke meget sparet økonomisk.
Men står man nede i Føtex og hiver den første, den bedste pakke kød i kurven, kan man spare en pæn del.


Lige for tiden orker jeg ikke lave madplan, så metoden er følgende:
Når vi spiser aftensmad, bliver der spurgt: "Hvad skal vi have at spise i morgen?" ... Og svaret skal passe med noget kød, vi har i fryseren (men det er nu nemt nok, der er et ret varieret udbud :-D )


Det er klart - mit indlæg søger derfor netop specifikke erfaringer, da jeg troede, det lå som et implicit fact. :)
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Stars » 2. aug 2016, 09:38

Evapeva skrev:
Stars skrev:
Evapeva skrev:Hvor mange penge vil I skyde på, at I sparer ved at have en madplan for en uge?
Vi har lige købt køkken (= dyr post!), så vi skal spare løs i denne måned.


Det kommer jo an på, hvordan man køber ind, når man ikke laver madplan.
Hvis man køber datovarer/tilbud og finder på aftensmad ud fra det, er der nok ikke meget sparet økonomisk.
Men står man nede i Føtex og hiver den første, den bedste pakke kød i kurven, kan man spare en pæn del.


Lige for tiden orker jeg ikke lave madplan, så metoden er følgende:
Når vi spiser aftensmad, bliver der spurgt: "Hvad skal vi have at spise i morgen?" ... Og svaret skal passe med noget kød, vi har i fryseren (men det er nu nemt nok, der er et ret varieret udbud :-D )


Det er klart - mit indlæg søger derfor netop specifikke erfaringer, da jeg troede, det lå som et implicit fact. :)


Jeg bruger nok flere penge på mad, når jeg laver madplan, end når jeg ikke gør.
Grunden er, at jeg så er tilbøjelig til at købe grønt i lidt for god tid, og så ligger det og bliver kedeligt i køleskabet, og jeg når ikke at bruge det op.
Hvis jeg først finder på menuen aftenen før, er jeg bedre til at bruge uforudsete grøntrester.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Evapeva » 2. aug 2016, 11:14

Stars skrev:
Jeg bruger nok flere penge på mad, når jeg laver madplan, end når jeg ikke gør.
Grunden er, at jeg så er tilbøjelig til at købe grønt i lidt for god tid, og så ligger det og bliver kedeligt i køleskabet, og jeg når ikke at bruge det op.
Hvis jeg først finder på menuen aftenen før, er jeg bedre til at bruge uforudsete grøntrester.


Åh, det kender jeg godt!! Det samme med lysten til suppe søndag, hvor madplanen laves, kontra torsdag, hvor suppen rent faktisk skal fortæres. :forvirret2: Det hænger ikke altid lige godt sammen.

Vores nærmeste indkøbssted er Dagli'Brugsen = pisse dyrt. Dét skal undgås, og så køber jeg gerne mere ind ad gangen, når butikken ligger længere fra hjemmet, da man jo ikke gider køre 15 km per måltid, der skal handles. :) Her regner jeg med, at vi kan spare omkring 1000 kroner. Det lyder vildt, men ja. Det tror jeg faktisk, vi kan :gruble:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Akehurst2 » 2. aug 2016, 11:31

JoyNips skrev:Nej. Vi har varm mad på jobbet og jeg har en sport, der kræver en del timer efter arbejde så jeg oftest først er hjemme ved 21-tiden, så vi spiser bare rugbrød derhjemme om aftenen. Er vi indimellem samtidigt hjemme og har lyst til varm mad går vi ud og spiser, tryller med hvad skabene gemmer eller går ud og køber ind.


Det her er os (desværre uden hest til mig).

Vi spiser varm mad til frokost, så vores aftensmad er noget med en rugbrødsmad eller en skål havregryn, evt. en salat. Vi køber frisk frugt og grønt og/eller mælk ind nærmest hver eneste dag, og så brød, pålæg, havregryn en gang om ugen ca.

Jeg synes ikke, det er spor besværligt at købe ind hver dag (men cykler også forbi tre supermarkeder på vej hjem fra arbejde, seks, hvis jeg tæller dem med, der ligger på den anden side af gaden) og bruger ikke flere penge af den grund. Jeg er faktisk meget værre til at impulsshoppe spotvarer og guf, hvis jeg alligevel er i gang med at fylde den store kurv i weekenden. Med daglige indkøb er der heller aldrig noget, der når at blive for gammelt, heller ikke selvom vi beslutter os for at hente mad en dag.
0
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Laver du madplan?

Indlægaf primle » 3. aug 2016, 10:13

Akehurst2 skrev:
JoyNips skrev:Nej. Vi har varm mad på jobbet og jeg har en sport, der kræver en del timer efter arbejde så jeg oftest først er hjemme ved 21-tiden, så vi spiser bare rugbrød derhjemme om aftenen. Er vi indimellem samtidigt hjemme og har lyst til varm mad går vi ud og spiser, tryller med hvad skabene gemmer eller går ud og køber ind.


Det her er os (desværre uden hest til mig).

Vi spiser varm mad til frokost, så vores aftensmad er noget med en rugbrødsmad eller en skål havregryn, evt. en salat. Vi køber frisk frugt og grønt og/eller mælk ind nærmest hver eneste dag, og så brød, pålæg, havregryn en gang om ugen ca.

Jeg synes ikke, det er spor besværligt at købe ind hver dag (men cykler også forbi tre supermarkeder på vej hjem fra arbejde, seks, hvis jeg tæller dem med, der ligger på den anden side af gaden) og bruger ikke flere penge af den grund. Jeg er faktisk meget værre til at impulsshoppe spotvarer og guf, hvis jeg alligevel er i gang med at fylde den store kurv i weekenden. Med daglige indkøb er der heller aldrig noget, der når at blive for gammelt, heller ikke selvom vi beslutter os for at hente mad en dag.


At have en 3,5 årig på slæb omkring kl 16 gør det besværligt at handle ind efter job (uanset om det er hver dag eller ej). Og det faktum at aftensmaden skal stå på bordet senest 17.30 - og det er endda ofte lige sent nok, gør, at det der med at handle hver dag og beslutte aftensmaden fra dag til dag er - ikke umuligt - men bare dumt, hvis vi gerne vil forsøge at have eftermiddage uden alt for megen stress.

Da vi ikke havde børn var det heller ikke som sådan besværligt at handle hver dag. Der gjorde det heller ikke noget at vi først spiste kl 19 f.eks.
1

Tilbage til "Mad og drikke"