"Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Utilregnelig
Indlæg: 201
Tilmeldt: 12. aug 2015, 01:20
Kort karma: 64
Likede indlæg: 420

"Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Utilregnelig » 3. aug 2016, 18:01

Eftersom hvad der føles som halvdelen af Danmark er blevet optaget på deres drømmestudie i København og derfor søger bolig i nærheden, er der virkelig dukket mange vrede mennesker op på Facebook. Der er mange artikler, der diskuterer, hvor svært det er for studerende at finde bolig i nærhedne af København, og til det kommenterer de vrede mennesker, at der altså er tonsvis af ledige boliger, man kan få, hvis man bare gider bo lidt uden for København eller generelt slækker på nogle krav.

Personligt bliver jeg lidt ked af det, hver gang jeg får slynget sådan en "Du er fandeme bare forkælet - man kan snildt finde noget uden for København!"-kommentar i hovedet, for jeg har sammen med min kæreste prøvet at finde noget at på bo i på Sjælland siden maj, hvor han fik at vide, han skal starte på en kandidatuddannelse på København Universitet. Og med Sjælland mener jeg alle steder, hvor man kan komme med offentlig transport til København til en overkommelig pris - dvs. byer som Køge, Ringsted, Tølløse, Helsingør osv. Alligevel er min erfaring, at det er sindssygt svært at finde noget. Vi er skrevet op til over 1400 studieboliger igennem deres centralindstillingsudvalg, og derudover har vi søgt hos omkring tyve andre boligselskaber og boligadministrationsvirksomheder plus hos de kommuner, som lejer ud til borgere, der ikke stammer fra kommunen. Nærmest alle steder får vi at vide, at vi kan regne med et års ventetid - og det er selvom min kæreste skal starte på København Universitet, og vi bor i Jylland. Måske har det noget at gøre med, at vi søger 2-værelses (og større) lejligheder?

Så nu kommer spørgsmålet - ER det rent faktisk nemt at finde en bolig? Hvad er jeres erfaringer? Har I selv været fanget i sådan en situation?
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf landsbytossen » 3. aug 2016, 18:17

Har I haft leje af sommerhus i tankerne ? Der er flere sommerhusområder rimelig tæt på jernbane i Nordsjælland.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Utilregnelig
Indlæg: 201
Tilmeldt: 12. aug 2015, 01:20
Kort karma: 64
Likede indlæg: 420

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Utilregnelig » 3. aug 2016, 18:21

landsbytossen skrev:Har I haft leje af sommerhus i tankerne ? Der er flere sommerhusområder rimelig tæt på jernbane i Nordsjælland.


Ja, det har vi også kigget på. Problemet er bare, at der ikke har været mulighed for at have bopælsadresse ved nogen af dem, vi har set.
0
Brugeravatar
Utilregnelig
Indlæg: 201
Tilmeldt: 12. aug 2015, 01:20
Kort karma: 64
Likede indlæg: 420

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Utilregnelig » 3. aug 2016, 18:27

Smiling_Goat skrev:Min kæreste og jeg er i samme situation som jer, og har samme oplevelse. Vi skulle fra Jylland til Sjælland. Vi var på ingen måde kræsne med beliggenheden, og er endt i Næstved.. Jeg beder til, at vi får sparet noget anciennitet op, så vi snart kan komme tættere hovedstaden (hvor vi begge arbejder,) men det kommer nok ikke til at ske lige om lidt. Med tættere på hovedstaden mener jeg i øvrigt transporttid med det offentlige á max. 1 time hver vej. Jeg vil faktisk helt undgå København specifikt og bo i en roligere udkantsby.


Jeg har det helt på samme måde! Vi vil nemlig heller ikke engang bo i København, mens helst i byer som Ballerup, Taastrup og den slags. Kører I så med tog eller bil fra Næstved? Og hvor lang tid tager det?
0
Brugeravatar
Utilregnelig
Indlæg: 201
Tilmeldt: 12. aug 2015, 01:20
Kort karma: 64
Likede indlæg: 420

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Utilregnelig » 3. aug 2016, 18:30

Rakel skrev:Ledige 2v + er svært finde for alle, så det er nok ikke lettere for studerende.
Især hvis der er begrænset økonomi til at betale.

De fleste studerende, vi kender, starter med mindre og arbejder sig videre derfra.


Vi er ikke begge studerende, så det er faktisk ikke engang, fordi jeg synes, vi har begrænset økonomi. Men det er klart, at vi ikke har råd til at betale 10k+ kr. for en lejlighed, hvilket er det, alle ledige lejligheder koster.
Vi har faktisk også søgt 1 værelses lejligheder, men det er meget få, for igennem centralindstillingsudvalget og andre steder må man ikke søge 1 værelses studieboliger, hvis man er to personer.
0
Brugeravatar
Mædem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 20. okt 2015, 19:24
Kort karma: 43
Likede indlæg: 960

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Mædem » 3. aug 2016, 18:40

Jeg kan godt nikke genkendende til det. Min kæreste og jeg blev færdige i sommer, og da jeg fik job på Sjælland begyndte vi at lede efter bolig herovre. Jeg tænkte, at det nok ikke blev så svært, da vi sigtede efter at finde noget i Frederikssund, men ikkenikkenej om det var let. I hele Frederikssund kommune var der kun 2 - 3 ledige lejligheder, og der var rigtig mange om buddet. Jeg vidste godt, at det var svært at finde noget i København, men det kom alligevel bag på mig, at det også var svært i de mindre byer.

For vores vedkommende endte det med, at vi fik tilbudt at leje en lejlighed gennem mit arbejde.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Sangius » 3. aug 2016, 18:53

Vi fik i sin tid en 2-værelses lejlighed på Birkerød Kollegiet relativt hurtigt. Jeg ved ikke, om deres venteliste er blevet længere? Man kan skrive sig op på www.ciu.dk :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Utilregnelig
Indlæg: 201
Tilmeldt: 12. aug 2015, 01:20
Kort karma: 64
Likede indlæg: 420

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Utilregnelig » 3. aug 2016, 18:56

Sangius skrev:Vi fik i sin tid en 2-værelses lejlighed på Birkerød Kollegiet relativt hurtigt. Jeg ved ikke, om deres venteliste er blevet længere? Man kan skrive sig op på http://www.ciu.dk :)


Det er en af de 1400 boliger, vi er skrevet op til :P Vi er eftersigende nr. 74 på ventelisten, men jeg har ingen idé om, om det er en god placering. Men mange tak!
0
Brugeravatar
Utilregnelig
Indlæg: 201
Tilmeldt: 12. aug 2015, 01:20
Kort karma: 64
Likede indlæg: 420

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Utilregnelig » 3. aug 2016, 18:57

Rakel skrev:Det er virkeligheden for alle i København. Vi kender masser af familier, der gerne vil rykke fra 2v/3v i noget større, men må vente i boligkøen.

Der er andre muligheder end studiekontoret - og mange er nødt til at bo to i en 1v og rykke videre derfra. Så opgiver folk bare ikke adresse på mere en person. Dét er virkeligheden for mange unge (og ældre) i Kbh.


Ah, ja, det er selvfølgelig en mulighed at lade som om man kun bor én person. Det vil vi lige tænke over - tak!
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf LadyFox » 3. aug 2016, 19:03

Smiling_Goat skrev:
Utilregnelig skrev:Eftersom hvad der føles som halvdelen af Danmark er blevet optaget på deres drømmestudie i København og derfor søger bolig i nærheden, er der virkelig dukket mange vrede mennesker op på Facebook. Der er mange artikler, der diskuterer, hvor svært det er for studerende at finde bolig i nærhedne af København, og til det kommenterer de vrede mennesker, at der altså er tonsvis af ledige boliger, man kan få, hvis man bare gider bo lidt uden for København eller generelt slækker på nogle krav.

Personligt bliver jeg lidt ked af det, hver gang jeg får slynget sådan en "Du er fandeme bare forkælet - man kan snildt finde noget uden for København!"-kommentar i hovedet, for jeg har sammen med min kæreste prøvet at finde noget at på bo i på Sjælland siden maj, hvor han fik at vide, han skal starte på en kandidatuddannelse på København Universitet. Og med Sjælland mener jeg alle steder, hvor man kan komme med offentlig transport til København til en overkommelig pris - dvs. byer som Køge, Ringsted, Tølløse, Helsingør osv. Alligevel er min erfaring, at det er sindssygt svært at finde noget. Vi er skrevet op til over 1400 studieboliger igennem deres centralindstillingsudvalg, og derudover har vi søgt hos omkring tyve andre boligselskaber og boligadministrationsvirksomheder plus hos de kommuner, som lejer ud til borgere, der ikke stammer fra kommunen. Nærmest alle steder får vi at vide, at vi kan regne med et års ventetid - og det er selvom min kæreste skal starte på København Universitet, og vi bor i Jylland. Måske har det noget at gøre med, at vi søger 2-værelses (og større) lejligheder?

Så nu kommer spørgsmålet - ER det rent faktisk nemt at finde en bolig? Hvad er jeres erfaringer? Har I selv været fanget i sådan en situation?


Min kæreste og jeg er i samme situation som jer, og har samme oplevelse. Vi skulle fra Jylland til Sjælland. Vi var på ingen måde kræsne med beliggenheden, og er endt i Næstved.. Jeg beder til, at vi får sparet noget anciennitet op, så vi snart kan komme tættere hovedstaden (hvor vi begge arbejder,) men det kommer nok ikke til at ske lige om lidt. Med tættere på hovedstaden mener jeg i øvrigt transporttid med det offentlige á max. 1 time hver vej. Jeg vil faktisk helt undgå København specifikt og bo i en roligere udkantsby.

Har i kig på Køge-området? Der søger jeg selv, og synes det er flere steder hvor ventelisten ikke er vanvittig. Ikke at der ikke er ventetid, men altså, ikke nødvendigvis flere år.
Min svoger er skrevet op til noget i Fredensborg, og han siger han stryger op af ventelisten.
1
...
Brugeravatar
Utilregnelig
Indlæg: 201
Tilmeldt: 12. aug 2015, 01:20
Kort karma: 64
Likede indlæg: 420

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Utilregnelig » 3. aug 2016, 19:11

LadyFox skrev:Har i kig på Køge-området? Der søger jeg selv, og synes det er flere steder hvor ventelisten ikke er vanvittig. Ikke at der ikke er ventetid, men altså, ikke nødvendigvis flere år.
Min svoger er skrevet op til noget i Fredensborg, og han siger han stryger op af ventelisten.


Jeg ved ikke, om det er en kommentar til mig eller Smiling Goat, men vi søger i hvert fald det, vi har kunne finde i Køge - dvs. på Findbolig.nu (hvor der vist kun er én) og igennem Boligselskabet Sjælland, hvor man ikke kan se sit ventelistenummer, desværre. Jeg vil helt sikkert også kigge på Fredensborg - tak!
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf LadyFox » 3. aug 2016, 19:17

Utilregnelig skrev:
LadyFox skrev:Har i kig på Køge-området? Der søger jeg selv, og synes det er flere steder hvor ventelisten ikke er vanvittig. Ikke at der ikke er ventetid, men altså, ikke nødvendigvis flere år.
Min svoger er skrevet op til noget i Fredensborg, og han siger han stryger op af ventelisten.


Jeg ved ikke, om det er en kommentar til mig eller Smiling Goat, men vi søger i hvert fald det, vi har kunne finde i Køge - dvs. på Findbolig.nu (hvor der vist kun er én) og igennem Boligselskabet Sjælland, hvor man ikke kan se sit ventelistenummer, desværre. Jeg vil helt sikkert også kigge på Fredensborg - tak!

Det var mest til Smiling Goat, da hun jo allerede har en bolig, men gerne vil tættere på - for der er stadig kø, og det er ikke fordi man får noget på nogle måneder. :) For dig er det sikkert hurtigere at satse på at finde nogle studieboliger uden for lang kø, det tror jeg er det hurtigste. :)

Men jeg ved det ikke, måske er der også studieboliger i de områder :)
1
...
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf 2SHY » 3. aug 2016, 19:23

Kronborg Kollegiet i Helsingør kunne måske være noget? Da jeg startede på uddannelse i Hillerød i 2001 var der intet at få der mens jeg nærmest omgående fik tilbudt kollegiebolig i Helsingør. Det var ganske vist som enlig men efter et års tid flyttede kæresten ind hos mig og sammen fik vi en større lejlighed på kollegiet
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Wizzze » 3. aug 2016, 20:43

Jeg tror ikke det er nemt, men nemmere at finde noget udenfor Valby bakke.

Sidste år ville KAB gerne bygge flere ungdomsboliger udenfor København, men det blev opgivet, de unge vil ikke leje dem...
http://politiken.dk/oekonomi/bolig/ECE2 ... vedstaden/
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Lurende Peber » 3. aug 2016, 21:22

Wizzze skrev:...Sidste år ville KAB gerne bygge flere ungdomsboliger udenfor København, men det blev opgivet, de unge vil ikke leje dem...
http://politiken.dk/oekonomi/bolig/ECE2 ... vedstaden/
Har du et link omhandlende at de er droppet? Jeg kunne ikke finde andet end sidste års artikler.
0
Registreret Gammel Gris :gris:

Tilbage til "Livets forhold"