"Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Newsugar
Indlæg: 133
Tilmeldt: 16. nov 2015, 23:22
Kort karma: 5
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 62

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Newsugar » 3. aug 2016, 21:33

Nu bor jeg ikke på Sjælland. Men nej det er sgu ikke nemt. Jeg har en hund og derfor tog det mig i første omgang 2 mdr at finde en kælderlejlighed som var delt med en anden pige. Virkelig ulækkert sted og jeg flyttede ud efter 8 mdr. Derefter tog det mig 6 mde at finde et andet sted og det er en ejerlejlighed der er til salg. Så nej jeg har ikke været kræsen, men der er rift om lejlighederne.
0
Brugeravatar
De Suspekte Bryster
Indlæg: 300
Tilmeldt: 13. feb 2016, 20:37
Kort karma: 91
Likede indlæg: 711

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf De Suspekte Bryster » 3. aug 2016, 23:14

Hvad med at dele en lejlighed med andre eller leje 1-2 værelser hos en privatperson? Jeg har en andelslejlighed, hvor jeg udlejer et værelse og for at finde en lejer, brugte jeg findroommate.dk.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Stars » 4. aug 2016, 04:10

Wizzze skrev:Jeg tror ikke det er nemt, men nemmere at finde noget udenfor Valby bakke.

Sidste år ville KAB gerne bygge flere ungdomsboliger udenfor København, men det blev opgivet, de unge vil ikke leje dem...
http://politiken.dk/oekonomi/bolig/ECE2 ... vedstaden/

Hvis man sidder i Jylland og skal starte studie i København om en måned, så er det da noget vrøvl, det der siges i artiklen:

Der er steder, de studerende ikke vil bo ... De steder er der 9 måneders ventetid på en bolig.
Godt så - det er fint nok, når man bor hjemme hos mor og far i forstaden og bare gerne vil flytte hjemmefra. Men når alternativet er at pendle 4 timer hver vej???
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Novella » 4. aug 2016, 05:11

Nej, gu er det da ej nemt at finde en bolig? På min studiegæld står der ikke 'sjove rejser, druk og praktikperioder i udlandet', men derimod 'sindssyg husleje i Kbh og Århus for to studerende med små børn'. Selv uden børn er det sgu helt vanvittigt.

Prøv evt at kigge på Roskilde/Trekroner. Det tager 20-25 med toget til Hovedbanen, og der plejer at være rimelig kort kø til ungdomsboligerne.
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Hunkat » 4. aug 2016, 05:21

Det er ikke nemt at finde bolig i storkøbenhavn, selv hvis man har økonomien til at lægge f.eks. 1-1½ mio. for at eje. Jeg bor i Taastrup, som er næsten for enden af s-togslinjen (som som regel er en god tommerfingerregel for hvor storkøbenhavn ender). Det er en lejlighed til salg i min boligforening (jeg lejer selv 36 m2 for 4300/m) til 1,3 mio for to værelser.

Og så pænt et byggeri er det bestemt heller ikke. Generelt er standarden i de lejligheder ikke over middel og rummene er ikke særlig godt disponeret. Den opfylder i hvert fald ikke de ønsker jeg ville have til en mere permanent bolig for et par som måske også tænker på at få børn.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Juliet » 4. aug 2016, 06:29

Har i overvejet at gå efter noget større og så leje et værelse eller to ud? Det kender jeg flere der har gjort for at få tag over hovedet - for det er bare både besværligt og dyrt, og det gælder desværre ikke kun i indre by, men i alt omkring.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Stars » 4. aug 2016, 07:02

Juliet skrev:Har i overvejet at gå efter noget større og så leje et værelse eller to ud? Det kender jeg flere der har gjort for at få tag over hovedet - for det er bare både besværligt og dyrt, og det gælder desværre ikke kun i indre by, men i alt omkring.


De gange jeg har flyttet, har det været sværere at få lejlighed, så større den skulle være.
Dermed ikke sagt, at man ikke KAN være heldig at finde en stor lejlighed. Men så er vi nok ude i en 5 værelses i Ishøj ... og så skal man huske at passe på - man må ikke fremleje mere end 50% af lejligheden. Jeg kan ikke huske på stående fod, om det gælder m2, antal værelser eller begge dele.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Utilregnelig
Indlæg: 201
Tilmeldt: 12. aug 2015, 01:20
Kort karma: 64
Likede indlæg: 420

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Utilregnelig » 4. aug 2016, 07:35

De Suspekte Bryster skrev:Hvad med at dele en lejlighed med andre eller leje 1-2 værelser hos en privatperson? Jeg har en andelslejlighed, hvor jeg udlejer et værelse og for at finde en lejer, brugte jeg findroommate.dk.


Vi har kigget på at leje os ind hos en privatperson, men enten udlejer de kun til én person (hvilket oftest er tilfældet), eller også har de allerede fundet lejere, når vi har skrevet til dem. Men tak for forslaget!

Juliet skrev:Har i overvejet at gå efter noget større og så leje et værelse eller to ud? Det kender jeg flere der har gjort for at få tag over hovedet - for det er bare både besværligt og dyrt, og det gælder desværre ikke kun i indre by, men i alt omkring.


Vi havde faktisk snakket med en ven om at gøre lige netop dette, da han også skulle flytte derover, men lige på det tidspunkt kunne vi ikke finde noget delevenligt. Han har så fundet en anden lejlighed nu - men vi kunne selvfølgelig prøve bare at finde en fremmed lejer, hvis en sådan lejlighed skulle dukke op. Godt forslag i hvert fald!
0
JoyNips
Indlæg: 12051
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf JoyNips » 4. aug 2016, 08:44

Jeg har egentlig ikke indtryk af, at det er så umuligt, som mange fremstiller det som. Jo, hvis man insisterer på kun at benytte de store almennyttige og ønsker en bolig i et byggeri med 30 års ventetid eller hvis man er urealistisk omkring beliggenhed. Og det kan jeg sagtens forstå at man som tilflyttende jyde der skal til at studere er - man ved jo ikke bedre og det er sgu vanskeligt at finde noget hvis man ikke rigtig har netværk og ikke rigtig kender til det geografiske område.
Da jeg flyttede til Kbh kendte jeg én person og syntes, at Bagsværd, hvor jeg fik en lejlighed, var mega-langt væk fra Kbh. 11 år senere ville jeg ryste på hovedet over den studerende, der ikke var villig til at bo i Bagsværd/Skovlunde/Herlev/Albertslund/Glostrup/Taastrup/Ishøj/Brøndby etc., men det er jo fordi jeg ved, at det ikke er så skidelangt væk og ikke er så slemt, som det måske kan lyde, hvis man kun har kendskab til stederne fra medier. Og der er altså en del boligmuligheder indenfor 30 minutters s-togskørsel fra Nørreport, hvis man kigger lidt i retning af Vestegnen. Jeg siger ikke, at der er fantastiske og billige lejligheder i hobetal, men der er nu en del.
Når man så har netværk kan man bruge det til at komme tættere på byen. Min egen lejlighed har jeg lejet ud gennem netværk. I det sekund jeg fortalte, at jeg flyttede ind hos min kæreste havde jeg 15+ mennesker, der enten selv var interesserede eller kendte nogen, som de kunne stå inde for. Hvorfor skulle jeg så begynde at leje ud til en vildtfremmed?

Vil man gerne leje gennem mere officielle kanaler i stedet for privat, så kan jeg anbefale at kigge i retning af pensionskasse, bank, a-kasse/fagforening osv.
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Akehurst2 » 4. aug 2016, 08:57

Man kan også se på fleksibel udlejning, hvis man arbejder eller studerer i København (og sikkert også i andre kommuner, hvor princippet benyttes) og man måske også er villig til at bo et mere udsat sted. Mjølnerparken udlejes fx kun via fleksibel venteliste, hvor man kan komme først i køen, hvis man har arbejde.

Og meget kan man sige om stedte, men det er i hvert fald centralt - og i øvrigt ved at blive sat i stand.
1
Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Wunder8 » 4. aug 2016, 09:15

Det er helt sikkert ikke nemt at finde studiebolig (eller bolig generelt) i København, tværtimod. Jeg tænker dog umiddelbart, I gør det en del sværere for jer selv ved at insistere på at bo sammen i en 1- eller 2V, frem for fx at bo på hvert jeres kollegieværelse eller private værelse. Jeg siger ikke, at dét er nemt, men der er altså markant flere almindlige kollegieværelser end kollegieværelser beregnet til to personer. Beklager, hvis jeg har læst tråden forkert, og ovenstående ikke er tilfældet.
0
Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Wunder8 » 4. aug 2016, 09:26

Derudover, som med meget andet, ville mit råd efter 10 år som jyde i København være: DROP de etablerede kanaler, brug netværk og beskidte tricks.

Det er fint at være skrevet op i CIU og diverse foreninger, men alle jeg kender har ventet 100 år i de systemer, fordi der er så mange om buddet i forhold til det reelle antal boliger. Jeg selv og mange jeg kender har haft succes med private kollegier, hvilke der er en del af: Egmont, Otto Mønsted, Kollegiegården, Rigshospitalets Kollegium, Valkendorf, for blot at nævne et udpluk. Fælles for de private steder er, at de vælger folk ud fra en motiveret ansøgning, så man rent faktisk har en mulighed for selv at gøre en indsats og påvirke udfaldet fremfor bare at skulle vente til man kradser er (nu overdriver jeg lige lidt, ikke). Flere af de private kollegier har desuden udvalg, man kan ringe til på bestemte tidspunkter for at komme på en akutliste. Det er bare de færreste, der ved det. Jeg gjorde det selv og fik et værelse efter to uger.

Derudover: Netværk! Seriøst, spørg alle du kender, om de kender nogen, der kender nogen. Der er ofte nogen, der fremlejer værelser eller bolig ud, mens de er ude at rejse og lign., og det er da en start. Igen, det er ikke nemt, men der ER altså nogle gode boliger derude, hvis man virkeligt lægger sig i selen. Jeg ved godt, det er en pisseirriterende version over "tag dig sammen", og det er virkeligt sagt i bedste mening, men jeg kan virkeligt ikke understrege nok, hvor meget netværk og personlig indsats (frem for diverse ventelister) betyder :)
6
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Stars » 4. aug 2016, 10:34

Wunder8 skrev:Derudover, som med meget andet, ville mit råd efter 10 år som jyde i København være: DROP de etablerede kanaler, brug netværk og beskidte tricks.

Det er fint at være skrevet op i CIU og diverse foreninger, men alle jeg kender har ventet 100 år i de systemer, fordi der er så mange om buddet i forhold til det reelle antal boliger. Jeg selv og mange jeg kender har haft succes med private kollegier, hvilke der er en del af: Egmont, Otto Mønsted, Kollegiegården, Rigshospitalets Kollegium, Valkendorf, for blot at nævne et udpluk. Fælles for de private steder er, at de vælger folk ud fra en motiveret ansøgning, så man rent faktisk har en mulighed for selv at gøre en indsats og påvirke udfaldet fremfor bare at skulle vente til man kradser er (nu overdriver jeg lige lidt, ikke). Flere af de private kollegier har desuden udvalg, man kan ringe til på bestemte tidspunkter for at komme på en akutliste. Det er bare de færreste, der ved det. Jeg gjorde det selv og fik et værelse efter to uger.

Derudover: Netværk! Seriøst, spørg alle du kender, om de kender nogen, der kender nogen. Der er ofte nogen, der fremlejer værelser eller bolig ud, mens de er ude at rejse og lign., og det er da en start. Igen, det er ikke nemt, men der ER altså nogle gode boliger derude, hvis man virkeligt lægger sig i selen. Jeg ved godt, det er en pisseirriterende version over "tag dig sammen", og det er virkeligt sagt i bedste mening, men jeg kan virkeligt ikke understrege nok, hvor meget netværk og personlig indsats (frem for diverse ventelister) betyder :)


Jeg synes bestemt ikke, det er "en pisseirriterende version over "tag dig sammen"" ... Det er da et helt konkret forslag. :)
Nu er min søn ikke desperat, så han søger kun billige boliger i vores egen kommune, men private kollegier er ikke noget, jeg selv har tænkt over. Må lige google, om der er nogen på Frederiksberg :-D
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15613
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20988

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf 2SHY » 4. aug 2016, 11:58

Ellers skal I ned til Lolland eller Falster. Der står en del tomt her i Sakskøbing kan jeg se rundt omkring
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf D.itsen » 4. aug 2016, 12:34

Hvad med Slagelse? Det er godt nok langt ude, men ved en del pendler den modsatte vej, så det er muligt. Aner ikke om det er til at få bolig man kan betale på en su, men de har både kollegier og ungdomsbolig, og der var en del lejligheder til leje, da jeg flyttede dertil for nogle år tilbage
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Livets forhold"