"Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
D.itsen
Indlæg: 3326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8986

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf D.itsen » 4. aug 2016, 13:55

FruDulle skrev:
D.itsen skrev:Hvad med Slagelse? Det er godt nok langt ude, men ved en del pendler den modsatte vej, så det er muligt. Aner ikke om det er til at få bolig man kan betale på en su, men de har både kollegier og ungdomsbolig, og der var en del lejligheder til leje, da jeg flyttede dertil for nogle år tilbage
så så så..."langt ude"... Så bor jeg ved kragerne herude i Stillinge :lol:

Men ja, det tager knap en time med tog til hovedbanen og der er virkelig mange der pendler herfr

Jeg er flyttet længere ud siden, så jeg må godt sige det :-D ved bare at der er rigtigt mange studerende der pendler til sdu i Slagelse, fordi de hellere vil bo i Odense eller kbh.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Juliet » 4. aug 2016, 15:22

Hvad med bofællesskaber? kunne sådan noget her være noget? (har ikke tjekket pris eller ventetid, men mere for at få nogle ideer på bordet. http://www.bdk.dk/selskaber/de-vanfoere ... liger.aspx

http://www.bdk.dk/selskaber/de-vanfoere ... berne.aspx
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf HappyPaww » 4. aug 2016, 17:16

2SHY skrev:Ellers skal I ned til Lolland eller Falster. Der står en del tomt her i Sakskøbing kan jeg se rundt omkring

Men det er trods alt noget af en tur at tage hver dag - det er jo ikke holdbart (er selv opvokset i Maribo i øvrigt :D)...

Det skal jo også være realistisk ift transport og økonomi.
3
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Juki » 4. aug 2016, 17:46

Prøv at undersøg om I er medlem nogle steder, der råder over nogle lejligheder :)

Jeg søgte på et tidspunkt lejlighed i Århus, godt nok, men der fik jeg ret hurtigt tilbudt en umiddelbart fin, stor 2-værelses. Det var via Pensam, hvor jeg bl.a. havde forsikringer.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Flora » 4. aug 2016, 17:51

Nej, det er ikke nemt at finde en studiebolig i København og omegn der er til at betale på en SU. Nogle gange er der dog relativt kort ventetid på boliger i belastede områder som f.eks. Mjølnerparken, Tingbjerg og lignende. Det var der i hvert fald da jeg læste. Ellers tænker jeg det er noget med en villighed til at pendle. Kig på byer der ligger på togstrækninger mod København. Hvis der kører tog direkte kan man bruge tiden til at læse og så er det måske til at leve med. Og hvis I kommer helt ned på Midt-/Sydsjælland er der måske større sandsynlighed for at der er noget ledigt. Får I noget kan I jo altid skrive jer op til noget der tættere på og så måske flytte igen efter et år eller hvor længe der nu går. Med hensyn til økonomien har det været sådan tidligere at man som studerende kunne få månedskort til 600 kr. uanset hvor langt væk man boede fra sit studie. Jeg ved ikke om det stadig er sådan, men hvis det er behøver I jo i hvert fald ikke at bekymre jer om ekstra transportudgifter.
1
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Sophaya » 4. aug 2016, 18:07

Hvis i er villige til at flytte helt til slagelse, så er det enormt nemt at få bolig der. Jeg fik en ungdomsbolig på Bredahlsgade fra den ene dag til den anden, og den var jeg så glad for. De er store nok til 2 personer også, hvis i vælger dem i to plan.

.. Det er desuden ikke kun i Kbh det er svært. Her i Odense har jeg måttet købe en andelsbolig for at få noget fornuftigt!
1
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf 2SHY » 4. aug 2016, 18:10

HappyPaww skrev:
2SHY skrev:Ellers skal I ned til Lolland eller Falster. Der står en del tomt her i Sakskøbing kan jeg se rundt omkring

Men det er trods alt noget af en tur at tage hver dag - det er jo ikke holdbart (er selv opvokset i Maribo i øvrigt :D)...

Det skal jo også være realistisk ift transport og økonomi.

Nej det er også det jeg tænker. Jeg har selv pendlet fra Aalborg til Thisted med 110 km to gange om dagen i 5 måneder og det er altså ikke sjovt i længden. Det er heller ikke helt gratis for at sige det mildt. Men der må da også være noget tættere på end det som er ledigt :)
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. aug 2016, 18:23

Har i været ude i overvejelser om noget af det dyrere nybyg, men så gå efter en 3-4 værelses lejlighed, således at i kan leje 1-2 værelser ud til andre studerende, og dermed være fælles om husleje, internet, kabel-tv osv.

Det var der ihvertfald nogle af de unge studerende der er på min arbejdsplads, som havde gjort, de var 4 unge fyre i sådan en lejlighed, hver sit værelse, lækkert bad og køkken, gode fælles arealer, og de skulle smide 4500 hver, så var alle faste udgifter dækket.
Dertil så havde de hver især en lejekontrakt på deres ene værelse, således at de kunne søge boligsikring.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. aug 2016, 18:30

Og når nu der var igang med bud på andre byer, med forholdsvis let adgang til København, - så vil jeg gerne forslå ringsted.
De er ved at bygge en ny togbane fra ringsted til København, og det skulle betyde en transporttid på omkring 30-40 minutter på den strækning!

Banen er ikke færdig endnu, men forventes vist at stå færdig fra slut 2017.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf StripesAddict » 4. aug 2016, 18:44

Flora skrev:Nej, det er ikke nemt at finde en studiebolig i København og omegn der er til at betale på en SU. Nogle gange er der dog relativt kort ventetid på boliger i belastede områder som f.eks. Mjølnerparken, Tingbjerg og lignende. Det var der i hvert fald da jeg læste. Ellers tænker jeg det er noget med en villighed til at pendle. Kig på byer der ligger på togstrækninger mod København. Hvis der kører tog direkte kan man bruge tiden til at læse og så er det måske til at leve med. Og hvis I kommer helt ned på Midt-/Sydsjælland er der måske større sandsynlighed for at der er noget ledigt. Får I noget kan I jo altid skrive jer op til noget der tættere på og så måske flytte igen efter et år eller hvor længe der nu går. Med hensyn til økonomien har det været sådan tidligere at man som studerende kunne få månedskort til 600 kr. uanset hvor langt væk man boede fra sit studie. Jeg ved ikke om det stadig er sådan, men hvis det er behøver I jo i hvert fald ikke at bekymre jer om ekstra transportudgifter.


Sådan er det desværre ikke længere. Det er lige ændret for studerende der starter efter sommerferien. Så man kan ikke engang blive hvor man er og pendle - det kan i hvert fald blive dyrt.
2
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Flora » 4. aug 2016, 19:04

StripesAddict skrev:
Flora skrev:Nej, det er ikke nemt at finde en studiebolig i København og omegn der er til at betale på en SU. Nogle gange er der dog relativt kort ventetid på boliger i belastede områder som f.eks. Mjølnerparken, Tingbjerg og lignende. Det var der i hvert fald da jeg læste. Ellers tænker jeg det er noget med en villighed til at pendle. Kig på byer der ligger på togstrækninger mod København. Hvis der kører tog direkte kan man bruge tiden til at læse og så er det måske til at leve med. Og hvis I kommer helt ned på Midt-/Sydsjælland er der måske større sandsynlighed for at der er noget ledigt. Får I noget kan I jo altid skrive jer op til noget der tættere på og så måske flytte igen efter et år eller hvor længe der nu går. Med hensyn til økonomien har det været sådan tidligere at man som studerende kunne få månedskort til 600 kr. uanset hvor langt væk man boede fra sit studie. Jeg ved ikke om det stadig er sådan, men hvis det er behøver I jo i hvert fald ikke at bekymre jer om ekstra transportudgifter.


Sådan er det desværre ikke længere. Det er lige ændret for studerende der starter efter sommerferien. Så man kan ikke engang blive hvor man er og pendle - det kan i hvert fald blive dyrt.


Nå ok. Ja, så er udgifter til transport selvfølgelig også en faktor.

Ej, hvor virker det åndsvagt at man ikke kan det længere. Nu hvor der er mangel på studieboliger i København skulle man da tro de ville være glade for folk der gider at pendle :/
4
Brugeravatar
Utilregnelig
Indlæg: 201
Tilmeldt: 12. aug 2015, 01:20
Kort karma: 64
Likede indlæg: 420

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Utilregnelig » 4. aug 2016, 19:33

Der er kommet virkelig meget respons, så jeg vil lige svare jer alle sammen samlet i stedet for hver for sig.

Først og fremmest tusind tak for jeres forslag! Jeg er sikker på, at de gode råd også kommer andre, der står i en lignende situation, til gode.
Vi har i hvert fald fået nogle flere muligheder på bordet nu, som vi vil kigge nærmere på. Noget nær min kærestes eneste krav er dog, at vi bliver ved med at bo sammen, så muligheden for at finde to lejligheder findes ikke for ham. Så på den måde kan man måske godt kalde os kræsne.
Vi vil også prøve at søge endnu længere ud, men så skal huslejen også være tilsvarende billigere, da - som nogle også nævner i tråden - ungdomskortet nu er blevet dyrere, og at jeg ikke selv er under uddannelse og derfor skal betale dyrt for transport, hvis jeg finder arbejde i nærheden af København.
Muligheden for at finde bolig igennem noget, vi er medlem af, lader ikke til at kunne lade sig gøre - hverken vores bank, forsikringsselskab eller a-kasser har lejeboliger. Ligeledes har vi ingen i vores netværk, der kan hjælpe - desværre.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. aug 2016, 20:07

Nu ved jeg ikke om du er i job, og om din kæreste har eller påregner at få et job ved siden af studiet.

Men har i overvejet at gå i banken og bede om et lånebevis, så i ved hvor meget en ejerbolig må koste, eller hvor stor en samlet ydelse i må have til en andelsbolig? Det kunne jo være det blev løsningen der fik jer ind i en bolig i en fornuftig afstand til københavn :)

jeg tjekkede for sjov, der er f.x. en 3 v. andelsbolig til ca. 700.000 kr i Høje taastrup, med en boligydelse på 4700, med et 20 årigt lån vil brutto huslejen hedde ca. 8200 kr/mdr.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Flora » 4. aug 2016, 20:20

Utilregnelig skrev:Der er kommet virkelig meget respons, så jeg vil lige svare jer alle sammen samlet i stedet for hver for sig.

Først og fremmest tusind tak for jeres forslag! Jeg er sikker på, at de gode råd også kommer andre, der står i en lignende situation, til gode.
Vi har i hvert fald fået nogle flere muligheder på bordet nu, som vi vil kigge nærmere på. Noget nær min kærestes eneste krav er dog, at vi bliver ved med at bo sammen, så muligheden for at finde to lejligheder findes ikke for ham. Så på den måde kan man måske godt kalde os kræsne.
Vi vil også prøve at søge endnu længere ud, men så skal huslejen også være tilsvarende billigere, da - som nogle også nævner i tråden - ungdomskortet nu er blevet dyrere, og at jeg ikke selv er under uddannelse og derfor skal betale dyrt for transport, hvis jeg finder arbejde i nærheden af København.
Muligheden for at finde bolig igennem noget, vi er medlem af, lader ikke til at kunne lade sig gøre - hverken vores bank, forsikringsselskab eller a-kasser har lejeboliger. Ligeledes har vi ingen i vores netværk, der kan hjælpe - desværre.


Hvis du ikke er under uddannelse men arbejder kan du jo få kørselsfradrag, hvis I bor langt fra arbejdspladsen. Det kan din kæreste i øvrigt også hvis han får studiejob i København. Jeg kender en der pendler fra Falster til København og det er vist en ret betydelig del af transportudgifterne hvis ikke det hele, som han får dækket ind via kørselsfradrag. Så umiddelbart tror jeg kun det er transportudgifter til din kærestes studie I behøver at have med i regnestykket. Det er da i hvert fald værd at undersøge hvor meget du vil kunne få i forskellige afstande til København :)
1
Brugeravatar
Utilregnelig
Indlæg: 201
Tilmeldt: 12. aug 2015, 01:20
Kort karma: 64
Likede indlæg: 420

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Utilregnelig » 4. aug 2016, 22:20

DD_81 skrev:Nu ved jeg ikke om du er i job, og om din kæreste har eller påregner at få et job ved siden af studiet.

Men har i overvejet at gå i banken og bede om et lånebevis, så i ved hvor meget en ejerbolig må koste, eller hvor stor en samlet ydelse i må have til en andelsbolig? Det kunne jo være det blev løsningen der fik jer ind i en bolig i en fornuftig afstand til københavn :)

jeg tjekkede for sjov, der er f.x. en 3 v. andelsbolig til ca. 700.000 kr i Høje taastrup, med en boligydelse på 4700, med et 20 årigt lån vil brutto huslejen hedde ca. 8200 kr/mdr.


Flora skrev:Hvis du ikke er under uddannelse men arbejder kan du jo få kørselsfradrag, hvis I bor langt fra arbejdspladsen. Det kan din kæreste i øvrigt også hvis han får studiejob i København. Jeg kender en der pendler fra Falster til København og det er vist en ret betydelig del af transportudgifterne hvis ikke det hele, som han får dækket ind via kørselsfradrag. Så umiddelbart tror jeg kun det er transportudgifter til din kærestes studie I behøver at have med i regnestykket. Det er da i hvert fald værd at undersøge hvor meget du vil kunne få i forskellige afstande til København :)


Jeg er først selv færdiguddannet i slutningen af august, så jeg har endnu ikke fundet et arbejde - af samme grund vil banken heller ikke låne os penge endnu. Jeg søger selvfølgelig arbejde på livet løs, men det er svært at få foden inden for hos en virksomhed, når man ikke er i stand til fysisk at troppe op, synes jeg. Plus at det er ret meget en udfordring med jobsamtaler (hvor jeg har været til en allerede uden at få jobbet - det er trælse penge at bruge på transport), så det hele føles lidt som en ond cirkel lige nu :P

På plussiden er selvfølgelig, at jeg som arbejdsløs ikke behøver valfarte til København hele tiden, hvis vi fik bolig i Ringsted f.eks. - kun til jobsamtaler og møder med a-kassen. Så på den måde er mine transportomkostninger ikke vigtige endnu, og måske de heller ikke bliver det, når jeg får job, pga. kørselsfradrag så - tak for at pointere det, Flora!
1

Tilbage til "Livets forhold"