Ville du tage røven på en lejer, fordi alle andre gør det?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Ville du tage røven på en lejer, fordi alle andre gør det?

Indlægaf JoyNips » 4. aug 2016, 08:33

At tage røven på opfatter jeg som at opkræve en leje, der reelt er ulovlig. Og nej, det kunne jeg ikke finde på. Men jeg udlejer da min lejlighed for dét, den er værd i markedsleje. Hvorfor skulle jeg snyde mig selv?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Ville du tage røven på en lejer, fordi alle andre gør det?

Indlægaf IrmaPigen » 4. aug 2016, 21:12

JoyNips skrev:At tage røven på opfatter jeg som at opkræve en leje, der reelt er ulovlig. Og nej, det kunne jeg ikke finde på. Men jeg udlejer da min lejlighed for dét, den er værd i markedsleje. Hvorfor skulle jeg snyde mig selv?


Men hvis du har en småejendom, så må du jo heller ikke tage markedslejen i lejelovens forstand. Og så vil du jo ifølge huslejenævnet opkræve en alt for høj leje og dermed reelt ulovlig.
0
Brugeravatar
De Suspekte Bryster
Indlæg: 300
Tilmeldt: 13. feb 2016, 20:37
Kort karma: 91
Likede indlæg: 711

Re: Ville du tage røven på en lejer, fordi alle andre gør det?

Indlægaf De Suspekte Bryster » 4. aug 2016, 22:21

Fra Københavns kommunes hjemmeside (http://www.kk.dk/artikel/udlejning-af-værelser-0):
"Accessoriske værelser
Hvis lejemålet er en del af udlejers lejlighed, og udlejer selv bor i lejligheden, skal lejen fastsættes efter det lejedes værdi, jf. lejelovens § 47, stk. 2."

$47 stk 2 i lejeloven (https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=173642):
" Ved afgørelse efter stk. 1, 1. pkt., skal der foretages en sammenligning med den leje, som er almindeligt gældende i kvarteret eller området for tilsvarende hus og husrum med hensyn til beliggenhed, art, størrelse, kvalitet, udstyr og vedligeholdelsestilstand."

Så markedsprisen er det, den er og der tages hensyn til det ved afgørelser i huslejenævnet.


Jeg lejede et møbleret værelse på 17 kvm ud for 5.000 kr/md til en udvekslingsstuderende på CBS. Da han skulle hjem efter 5 mdr fortalte han mig, at hvis jeg ville udleje værelset igen, så kendte han flere, der var interesserede. Alle de venner, han havde fået på CBS (andre udvekslingsstuderende) synes, at hans værelse var det bedste. Det var møbleret pænt og brugbart og det var i cykelafstand til CBS (10 min). Han følte sig på ingen måde snydt, tværtimod.

Problemet med boligsituationen i København for studerende er, at der ikke er nok kollegieværelser og studieboliger. That's it. Det er dét, der skaber et marked for privat udlejning til studerende.
1
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Ville du tage røven på en lejer, fordi alle andre gør det?

Indlægaf IrmaPigen » 5. aug 2016, 05:29

De Suspekte Bryster skrev:Fra Københavns kommunes hjemmeside (http://www.kk.dk/artikel/udlejning-af-værelser-0):
"Accessoriske værelser
Hvis lejemålet er en del af udlejers lejlighed, og udlejer selv bor i lejligheden, skal lejen fastsættes efter det lejedes værdi, jf. lejelovens § 47, stk. 2."

$47 stk 2 i lejeloven (https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=173642):
" Ved afgørelse efter stk. 1, 1. pkt., skal der foretages en sammenligning med den leje, som er almindeligt gældende i kvarteret eller området for tilsvarende hus og husrum med hensyn til beliggenhed, art, størrelse, kvalitet, udstyr og vedligeholdelsestilstand."

Så markedsprisen er det, den er og der tages hensyn til det ved afgørelser i huslejenævnet.


Jeg lejede et møbleret værelse på 17 kvm ud for 5.000 kr/md til en udvekslingsstuderende på CBS. Da han skulle hjem efter 5 mdr fortalte han mig, at hvis jeg ville udleje værelset igen, så kendte han flere, der var interesserede. Alle de venner, han havde fået på CBS (andre udvekslingsstuderende) synes, at hans værelse var det bedste. Det var møbleret pænt og brugbart og det var i cykelafstand til CBS (10 min). Han følte sig på ingen måde snydt, tværtimod.

Problemet med boligsituationen i København for studerende er, at der ikke er nok kollegieværelser og studieboliger. That's it. Det er dét, der skaber et marked for privat udlejning til studerende.


Det lejedes værdi er en ting.

Markedsleje er en helt anden ting.

Det lejedes værdi har intet med markedsleje at gøre.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Ville du tage røven på en lejer, fordi alle andre gør det?

Indlægaf paint » 10. aug 2016, 09:04

Bad Samaritan skrev:
[...]

folks grådighed kender simpelthen ingen grænser. Folk "annekserer" forhaver, som egentlig var til fælles brug, for at øge friværdien. Et andet par indgik en aftale med foreningen om en loftsudvidelse til næsten 1 million (endte det med at koste), og brugte så familiens hotshot-advokat til at finde et smuthul i vedtægterne, så at foreningen endte med regningen uden så meget som en forøgelse af den månedlige afgift, [...].


Jeg giver dig ret i dét med grådigheden og de ufine metoder. I min forrige andelslejlighed, var jeg selv vidne til, hvordan ellers umiddelbart almindelige 'pæne' mennesker, kan opføre sig, når/hvis de får chancen til det.
Dén med inddragelse af loftsrum og integrering af loftsrum i lejligheden, blev også praktiseret dér. Jeg var også, på et tidspunkt med i bestyrelsen, men trak mig ud, fordi flere lejligheder i ejendommen blev solgt ret hurtigt efter hinanden og nogle andre kom ind og fik flertal i bestyrelsen, mens ejendommen var under renovering og alt rodede. Og de, havde en helt anden dagsorden, end den oprindelige bestyrelse.

I denne renoveringsperiode, hvor der ikke var styr på ret meget og nogle stykker flyttede (bl.a fordi andelskronen steg voldsomt i forbindelse med renoveringen) fik dem i bestyrelsen raget nabolejligheder til sig, til den gamle (og lavere) andelskrone-pris, som så blev sammenlagt med deres egen lejlighed – betalt af de samlede renoveringsomkostninger. (herefter steg andelskronen voldsomt)
Dette gav dem en umiddelbar fortjeneste på, vel omkring 3- 400.000 kr (værdistigning på basis af den gamle andelskrone.)

Herefter besluttede de at lukke for flere sammenlægninger i ejendommen. Efterfølgende, kunne det ikke omstødes, fordi lejlighederne allerede var (strukturelt) sammenlagt i renoveringsprocessen.

Det værste af det hele var, at det var renoveringsprisens indflydelse på huslejen, som havde frigjort lejlighederne. På trods af løfter om det modsatte, da andelsforeningen blev dannet, Flere andelshavere, var kun gået med til at købe lejligheden på betingelse af at huslejen ikke ville stige væsentligt. De kunne nu ikke betale den nye og høje husleje og dermed, var der ledige lejligheder, som så blev gaflet af folk i bestyrelsen, inden andelskronen steg.

Tal lige om bolighajer med anløben moral. Almindelige mennesker (nogle af dem) er ikke et hak bedre.

Jeg solgte selv min egen lejlighed, efter renoveringen. Jeg kunne simpelthen ikke udholde at se de skiderikker, som havde lavet dette nummer.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Ville du tage røven på en lejer, fordi alle andre gør det?

Indlægaf Zombie » 10. aug 2016, 12:15

Personligt er jeg rimelig meget på skideren, fordi jeg har en hund og er bundet til Midt og Østsjælland grundet min gamle mor, som ikke har anden familie end mig og min søster, som bor i Odense (så det påfalder mig at være i nærheden, til at tage mig af hende - sådan er det bare, no discussion).

Så jeg er i den situation, at jeg måske kommer til at udskyde afleveringen af mit speciale medio 2017 - udelukkende for at kunne blive boende i min studiebolig indtil jeg finder noget andet, hvor hunden er velkommen - eller får lagt penge nok til side, til at have råd til at købe en andelsbolig. Hvor jeg heldigvis er skrevet op nogle fornuftige steder og har været det i en rum tid.

Det virker rimelig absurd, at jeg må skyde færdiggørelsen af min uddannelse på den måde. Alternativet er at skaffe mig af med hunden. Hvis man sætter sine penge på, at jeg kunne finde på dét, tror jeg oddsene er 1 milliard million trillion kroner... For det kommer IKKE til at ske. Så hellere hjemløs eller - GYS! - bo hos min far. :tie:

På alle andre fronter er jeg ellers den perfekte lejer - stille, voksen, god økonomi, ikke-ryger, sjældent hjemme og har hunden med, med mindre jeg er på arbejde. Min hund fælder lidt, men bider ikke i noget, er renlig, larmer ikke... Total nem og sød hund.
But nooooo. :naughty: Fuck me. :rulle:
0
aka Forbies

:gammel:
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Ville du tage røven på en lejer, fordi alle andre gør det?

Indlægaf HerErJeg » 11. aug 2016, 06:18

Lidt i samme boldgade er den diskussion med om det er rimeligt at børn betaler 2.000 kr. eller mere for at bo hjemme, fordi så kan de lære hvad penge er værd.
Argumentet er så, at de skal være velkomne til at prøve at finde noget der er billigere og bo alene.
0

Tilbage til "Livets forhold"