Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf billiebean » 30. maj 2016, 16:47

Kunne aldrig sige neger. Det er nedsættende, da termen har associationer til kolonitiden.

Hvis jeg ikke ved, hvordan den/de pågældende personer refererer til sig selv, så vil jeg nok sige mørk/mørkere i huden. Og hvis nuancen skal præciseres nærmere, vil jeg nævne nogle lande "som indere/congolesere/italienere" etc. som reference.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf dgd2007 » 30. maj 2016, 20:43

Delvis off topic ... men Lille sorte Sambo var faktisk ikke sort, men tamil (eller hvordan man nu siger det). Jævnfør, at han blev jaget af en tiger.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf thomassneum » 31. maj 2016, 09:57

Jeg siger ofte neger, eller måske afrikaner.. selvom "Afrikaner" jo reelt kan være forkert, så beskriver et udseensmæssigt meget godt.
Det er bare lettere og en ret præcis beskrivelse.

"Han var mørk.." Uh!.. Ja men Araber, fra Afrika, solbrun.. Spanier?

Negroid.. er bare så.. hmm..plat!..
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf thomassneum » 31. maj 2016, 10:00

billiebean skrev:Kunne aldrig sige neger. Det er nedsættende, da termen har associationer til kolonitiden.

Hvis jeg ikke ved, hvordan den/de pågældende personer refererer til sig selv, så vil jeg nok sige mørk/mørkere i huden. Og hvis nuancen skal præciseres nærmere, vil jeg nævne nogle lande "som indere/congolesere/italienere" etc. som reference.


Jeg synes det virker så undsigende..

"Der står nogle mørke mennekser over i Fælledeparken."
Hvorfor ikke bare.. "Der står nogle Afrikanere, eller negere"?
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Tobywan » 31. maj 2016, 10:39

billiebean skrev:Kunne aldrig sige neger. Det er nedsættende, da termen har associationer til kolonitiden.


Jeg synes det er så neutralt som det kan blive. Der er ikke rigtigt noget ord der dækker det bedre. De negere jeg kender og har kendskab til, har intet problem i ordet. Ingen jeg kender der bruger begrebet, gør det med nogen negativ dagsorden - overhovedet.

Får ofte fornemmelsen af at nogle mennesker faktisk gerne vil have det er lidt nedsættende. Så kan man vise hvor meget hensyn man selv tager, og hvor rummelig man selv er. Hvis man på samme tid kan markere overfor andre, hvor slemt og nedladende de faktisk opfører sig er det selvfølgelig det bedste. Man står heller ikke tilbage for at deltage i diverse shitstorms på sociale medier, hvor man igen kan vise omgangskredsen i det offentlige rum, hvor empatisk man selv er og hvor meget hensyn man tager. Politisk korrekthed når det er værst.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20477
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43944

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf paint » 31. maj 2016, 10:48

dgd2007 skrev:Min søn havde lært i skolen, at folk over en eller andet bestemt alder ikke mente noget ondt med det, fordi det havde været et normalt ord, da de lærte at tale.

Men han var alligevel en anelse rystet, da vi viste ham i vores leksikon fra 1979, at det var det helt almindelige opslagsord. Og han tabte både næse og mund, da han så, at aboriginer havde heddet "australneger" :D


Men det blev åbenbart også brugt, i mindre flatterende sammenhænge. Jeg kan huske at Hella Joof, i et TV-program fortalte om sin barndom og herunder også om sin hudfarve. Dét hun havde været mest ked af, sagde hun, var, at det på et tidspunkt var smart at sige 'Sikke noget neger', når noget var noget værre lort - lidt på samme måde som man i dag siger 'shit'.

Hun tilføjede dog at hun aldrig var blevet moppet pga. sin hudfarve og at hendes skolekammerater, givetvis slet ikke havde tænkt på at det kunne genere hende, fordi de bare opfattede hende som alle andre (altså ikke tænkte på hendes hudfarve). Men det havde gjort ondt alligevel.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf dgd2007 » 31. maj 2016, 11:37

paint skrev:Men det blev åbenbart også brugt, i mindre flatterende sammenhænge. Jeg kan huske at Hella Joof, i et TV-program fortalte om sin barndom og herunder også om sin hudfarve. Dét hun havde været mest ked af, sagde hun, var, at det på et tidspunkt var smart at sige 'Sikke noget neger', når noget var noget værre lort - lidt på samme måde som man i dag siger 'shit'.

Hun tilføjede dog at hun aldrig var blevet moppet pga. sin hudfarve og at hendes skolekammerater, givetvis slet ikke havde tænkt på at det kunne genere hende, fordi de bare opfattede hende som alle andre (altså ikke tænkte på hendes hudfarve). Men det havde gjort ondt alligevel.

Ja, hvis det er hende "Buller-fnis", så er hun er skæg type med mange sjove iagttagelser. Kan også huske hendes omtale af topløs badning, som jo var naturlig, da hun var 13. Men det kom selvfølgelig bag på mig som lidt ældre (og vant til, at det mest var de unge, der gjorde det), at hun havde været sådan: "Ej, mooor altså! Hvor pinligt, at du sidder her og lufter dine hængepatter. Jeg sætter mig lige seks meter væk i min bikini og lader, som om jeg ikke kender dig." :)

Men bortset fra det, så jeg vist nævnt, at hvis et ord brugt i forskellige nedsættende sammenhænge, så hjælper det sjældent at udskifte ordet. Citat fra min 4. klasse: "Ahrj, hvor er du åndssvag!" => change of vocabulary => Citat fra min 6. klasse: "Ahrj, hvor er du evnesvag!"
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf billiebean » 31. maj 2016, 16:44

Tobywan skrev:
billiebean skrev:Kunne aldrig sige neger. Det er nedsættende, da termen har associationer til kolonitiden.


Jeg synes det er så neutralt som det kan blive. Der er ikke rigtigt noget ord der dækker det bedre. De negere jeg kender og har kendskab til, har intet problem i ordet. Ingen jeg kender der bruger begrebet, gør det med nogen negativ dagsorden - overhovedet.

Får ofte fornemmelsen af at nogle mennesker faktisk gerne vil have det er lidt nedsættende. Så kan man vise hvor meget hensyn man selv tager, og hvor rummelig man selv er. Hvis man på samme tid kan markere overfor andre, hvor slemt og nedladende de faktisk opfører sig er det selvfølgelig det bedste. Man står heller ikke tilbage for at deltage i diverse shitstorms på sociale medier, hvor man igen kan vise omgangskredsen i det offentlige rum, hvor empatisk man selv er og hvor meget hensyn man tager. Politisk korrekthed når det er værst.


Jeg synes den her artikel taler sit tydelige sprog:
http://www.b.dk/nationalt/hell-no-nej-o ... des-negre#

"Hell no. Nej med versaler. Og en hel masse udråbstegn.

Det er nogle af reaktionerne på 27-årige Mary Consolata Namagambes fire dage gamle spørgeundersøgelse på Facebook, som stiller afrodanskere spørgsmålet: Vil du tiltales neger? Tilbagemeldingerne taler deres eget tydelige sprog, og således svarer 1.359 personer nej, mens kun ti personer siger ja."

..

"Hun mener, at »det største problem« er benægtelsen af, at Danmark har en historie med slaveri og brugen af ordet neger. »Her i landet var der altså noget, som hed Slaveforordningen, som senere blev til Forordningen om Negerhandelen. Og det må jo betyde, at slaver er negre, så lad os stoppe med at sige, at ordet neger ikke har noget med slaveri i Danmark at gøre,« siger hun.

..

"Vi skal lade vær’ med at negligere, at det her er et ord, som tog identiteten fra mennesker,«"

Jeg er i øvrigt helt med på det er skønne spildte kræfter at forsøge at undgå at træde nogen mennesker over tæerne på noget tidspunkt ever, men når man er bevidst om den her problematik og kender mennesker, for hvem de historiske kendsgerninger og racesterreotyper er medvirkende til at besvære deres færd i livet, så er det jo bare noget man tager hensyn til uden at tænke mere over det. Almindelig respekt.
0
Jammerdalen
Indlæg: 779
Tilmeldt: 6. feb 2016, 19:14
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1008

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Jammerdalen » 2. jun 2016, 04:27

Jeg har lært, at "sort" er den mest korrekte benævnelse og det svarer vel egentlig meget godt til "hvid." Personligt har jeg i hvert fald intet imod at blive kaldt hvid, selvom jeg godt kan blive lidt gylden i huden :-p

Jeg har forsøgt at lære mine hvide børn ikke at omtale laksefarvet som hudfarve, da der jo er mange nuancer af "hudfarve" :-)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf dgd2007 » 7. jun 2016, 09:45

Så, nu rykker vi: 14 kunstværker får nyt navn
Dog nævnes malerens originale titel stadig i parentes, så vidt jeg har forstået.
0
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5037

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf HerErJeg » 9. jun 2016, 11:27

Vi snakkede lige om, hvad kalder man egentlig dem med Downs Syndrown? I daglig tale kaldes de rask væk mongoler, men er det er helt fint i forhold til dem der kommer fra Mongoliet??
Jeg vil faktisk mene det er noget værre end at kalde en sort afrikaner for NEGER.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf dgd2007 » 9. jun 2016, 11:33

dgd2007 skrev:Så, nu rykker vi: 14 kunstværker får nyt navn
Dog nævnes malerens originale titel stadig i parentes, så vidt jeg har forstået.

Der var en kunstnertye, der forsvarede princippet, og sagde, at for ham ville det være fint, at man kaldte billedet "Survival of the fattest" for "Survival of den-ekstra-velpolstrede" i stedet ;)
Nu kender jeg ikke billedet, men man skulle jo tro, der gik en pointe tabt, bl.a. joken/ordspillet med "surivial of fittest".
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf landsbytossen » 9. jun 2016, 11:35

Jeg kalder dem med negroide træk for neger. Sort blev i min ungdom brugt negativt om fremmedarbejdere.

I øvrigt vil det virke mærkeligt at kalde en albino for sort.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. jun 2016, 12:11

HerErJeg skrev:Vi snakkede lige om, hvad kalder man egentlig dem med Downs Syndrown?


Morten eller Peter..
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23353

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Mani » 6. aug 2016, 06:54

1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"