Dialekt

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Dialekt

Indlægaf Fru Sunshine » 6. aug 2016, 14:23

dgd2007 skrev:Det er lidt sjovt. De fleste danskere udtaler jo mange i'er nærmest som et e.
Men der er jo nogle steder, hvor i'erne går skarpt igennem. Jeg hørte lige en kommentator på DR3 udtale "nogensinde" med skarpt i.
Jeg ved ikke, hvor han er fra. En tidligere kollega var fra Esbjerg - han sagde "vidste" med skarp i. Og min far, der oprindeligt er fra Fyn, siger Pernille og persille med skarpt i.

Det hedder jo ikke perselle eller Pernelle.
Eller vedste.
Det hedder heller ikke en keks.

Det er sådan noget københavnerpjat.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 6. aug 2016, 14:26

Fru Sunshine skrev:Det hedder jo ikke perselle eller Pernelle.
Det hedder heller ikke en keks.

1) Det gør det altså på københavnisk, nå :)
2) Nej, det er jeg enig i ... jeg er ikke rigtig klar over, hvem det er, der siger det. Noget sjællandsk måske? :gruble:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 6. aug 2016, 14:29

Ved nærmere eftertanke tror jeg, det mest almindelige her i området er "en kiks" (med i), men "et keks" (fx et brændt straffespark).
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Dialekt

Indlægaf Lurende Peber » 6. aug 2016, 14:35

dgd2007 skrev:Ved nærmere eftertanke tror jeg, det mest almindelige her i området er "en kiks" (med i), men "et keks" (fx et brændt straffespark).

Jeg snakker vist vesterbrosk-vestegnsk.
En eller et kiks. Og det er kekset at kikse et straffespark.
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Dialekt

Indlægaf paint » 6. aug 2016, 16:02

dgd2007 skrev:Det er lidt sjovt. De fleste danskere udtaler jo mange i'er nærmest som et e.
Men der er jo nogle steder, hvor i'erne går skarpt igennem. Jeg hørte lige en kommentator på DR3 udtale "nogensinde" med skarpt i.
Jeg ved ikke, hvor han er fra. En tidligere kollega var fra Esbjerg - han sagde "vidste" med skarp i. Og min far, der oprindeligt er fra Fyn, siger Pernille og persille med skarpt i.


Det er vist ret almindeligt i Jylland. Jeg har tit hørt folk fra Jylland, som har aflagt den jyske dialekt, men med i'et, slår det igennem, alligevel. 'Iiishockey' og 'politii' ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Dialekt

Indlægaf HappyPaww » 6. aug 2016, 16:29

dgd2007 skrev:Det er lidt sjovt. De fleste danskere udtaler jo mange i'er nærmest som et e.
Men der er jo nogle steder, hvor i'erne går skarpt igennem. Jeg hørte lige en kommentator på DR3 udtale "nogensinde" med skarpt i.
Jeg ved ikke, hvor han er fra. En tidligere kollega var fra Esbjerg - han sagde "vidste" med skarp i. Og min far, der oprindeligt er fra Fyn, siger Pernille og persille med skarpt i.

Siger folk fra Aalborg ikke Pernille? Havde en gammel studiekammerat der nærmest gjorde en dyd af det..
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Dialekt

Indlægaf HerErJeg » 6. aug 2016, 17:33

Det findes da endnu. Dialekten.
Sidste år stod jeg i slikbod til fodboldstævne, og der kom en dreng på en 9 år hen og skulle blande slik. Det gik også fint nok, men så ringede knægtens telefon...
Om det var hans "mur eller fåår", det ved jeg ikke, men pling, så slog han over i det mest bondske jysk jeg længe har hørt. Jeg er ellers selv vestjyde, men det var kunne en 100-årig ikke have gjort bedre.
Jeg var nødt til at vende ryggen til, og så bare stå og skraldgrine for mig selv :)

En overgang gik jeg til nogle kontroller ved en øjenlæge, og der var selv sekretæren totalt bondsk. Hele tiden, både lægen og kunder og det hele fik den jyske bredside. Det var klasse når hun sad med kunder i telefonen, og spurgte dem om problemer mæ æ ywn.
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Dialekt

Indlægaf Anilara » 6. aug 2016, 21:34

Åh, jeg hader når min dialekt bliver kaldt "bondsk", selvom jeg er ud af en landmandsfamilie. :tie:
Min dialekt bliver både talt i by og ude på landet. Bare fordi det ikke er københavnsk eller århusiansk, er det altså ikke bondegårds/-røvssprog.
7
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 13. aug 2016, 14:17

Nu hører man jo en del jysk for tiden, fordi de fleste sportskommentatorer er jyder :)

Ind imellem kan det altså godt være lidt forvirrende i længere forklaringer - især hvis man kun sådan halvt om halvt hører efter - med dem, der slet ikke bruger "sin" og "sit" :)
0
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Dialekt

Indlægaf Evapeva » 16. aug 2016, 13:31

Ja, østjysk/vejlensisk. Det er svært at undgå i dagligdagen, men jeg kan godt tale et fint dansk uden synderlig dialekt, hvis jeg skal.

Herhjemme taler vi cirka sådan her, når vi virkelig går til den med dialekt: "Hold kæft, jeg er traat i dag, det har godt nok været en hård uuge." Vi synger nærmest en sørgelig sang, når vi snakker. :lol: :stoned:
2
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Dialekt

Indlægaf Evapeva » 16. aug 2016, 14:33

dgd2007 skrev:
Fru Sunshine skrev:Det hedder jo ikke perselle eller Pernelle.
Det hedder heller ikke en keks.

1) Det gør det altså på københavnisk, nå :)
2) Nej, det er jeg enig i ... jeg er ikke rigtig klar over, hvem det er, der siger det. Noget sjællandsk måske? :gruble:


2) Det tror jeg bestemt, har i hvert fald overhørt nogle drenge på Strøget sige "kææææft, han er kekset, ham dér - slap aaaf, mand!"
At han så selv gik med guldkæde, pilotjakke og Buffalo-lignende sko er en anden sag :fløjt: :fløjt:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 16. aug 2016, 14:44

Evapeva skrev:2) Det tror jeg bestemt, har i hvert fald overhørt nogle drenge på Strøget sige "kææææft, han er kekset, ham dér - slap aaaf, mand!"
At han så selv gik med guldkæde, pilotjakke og Buffalo-lignende sko er en anden sag :fløjt: :fløjt:

Jeg skal lige specificere, at når en københavner (som undertegnede) siger "sjællandsk", så mener vi i modsætning til københavnsk. Særlige kendetegn er fx, at for kaffe og te bliver "kaf" et en-stavelsesord og "te-e" et to-stavelses :)
Men mht. kisk/keks så tror jeg, at det mest almindelige i Kbh. er "en kiks" (det man spiser), men "et keks" (noget, der mislykkes) og deraf også "han keksede" eller "det er kekset, at ..." :gruble:
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Dialekt

Indlægaf Animi » 16. aug 2016, 14:50

Evapeva skrev:
dgd2007 skrev:
Fru Sunshine skrev:Det hedder jo ikke perselle eller Pernelle.
Det hedder heller ikke en keks.

1) Det gør det altså på københavnisk, nå :)
2) Nej, det er jeg enig i ... jeg er ikke rigtig klar over, hvem det er, der siger det. Noget sjællandsk måske? :gruble:


2) Det tror jeg bestemt, har i hvert fald overhørt nogle drenge på Strøget sige "kææææft, han er kekset, ham dér - slap aaaf, mand!"
At han så selv gik med guldkæde, pilotjakke og Buffalo-lignende sko er en anden sag :fløjt: :fløjt:


Haha, når jeg tænker over det, udtaler jeg det faktisk også "kekset", i de sjældne tilfælde jeg bruger ordet. Men jeg er så også fra Vestegnen, så måske er det derfor? :P
Dog udtaler jeg kiks med tydeligt i :gruble:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Dialekt

Indlægaf Evapeva » 16. aug 2016, 14:52

dgd2007 skrev:Jeg skal lige specificere, at når en københavner (som undertegnede) siger "sjællandsk", så mener vi i modsætning til københavnsk. Særlige kendetegn er fx, at for kaffe og te bliver "kaf" et en-stavelsesord og "te-e" et to-stavelses :)
Men mht. kisk/keks så tror jeg, at det mest almindelige i Kbh. er "en kiks" (det man spiser), men "et keks" (noget, der mislykkes) og deraf også "han keksede" eller "det er kekset, at ..." :gruble:


Arh, ok. Han må ha' været turist som jeg, så. :D

Den med tydelige i'er oplever jeg forresten også som vest/midtjysk. vIdste, fx.

Min mand er fra Horsens (Hååårsens :P) og siger dog SIlkeborg, sIlke, etc. Dét synes jeg er mærkeligt. :gruble: Det siger de jo ikke engang selv, silkeborggenserne.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Dialekt

Indlægaf Anilara » 16. aug 2016, 15:27

Det er sjovt hvor forskelligt lokale udtaler bynavne, og så alle andre.
Jeg, og folk i og omkring Christiansfeld, udtaler bynavnet med "feld" som lidt dybere og hvor trykket er på "Christians", hvor jeg derimod hører alle andre siger "feld" lidt lysere og med trykket der.

Jeg udtaler selv tydeligt "i". Også i "Silkeborg" "kikset" "Pernille" :)
1

Tilbage til "Sprog"