Bivirkninger efter udtrapning af antidepressiv

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Kathain
Indlæg: 170
Tilmeldt: 1. jan 2016, 06:57
Kort karma: 9
Likede indlæg: 323

Bivirkninger efter udtrapning af antidepressiv

Indlægaf Kathain » 5. aug 2016, 17:41

For lidt over 4 uger siden stoppede jeg med at tage antidepressiv efter knap 5 år. Jeg havde trappet ned over længere tid og lå til sidst kun på 5 mg og kunne ikke mærke behovet for dem. I samråd med min læge blev det derfor besluttet at jeg skulle stoppe med at tage medicinen.

Jeg har forsøgt at søge bivirkninger på nettet, men dem jeg kan finde beskriver ikke det jeg oplever. De sidste uger har jeg virkelig kunne mærke mine følelser og jeg har haft helt vildt let til tårer. Jeg bliver meget nemmere påvirket af små ting og har været ked af det flere dage. En enkelt dag har jeg endda tænkt hvad meningen med det hele overhovedet var (jeg er ikke til fare for mig selv, bare rolig.)

Derfor ville jeg høre om der er andre der har oplevet noget lignende i forbindelse med de stoppede på antidepressiv? Kan næppe være den eneste der bliver en smule overvældet af alle følelserne efter at medicinen er kommet ud af kroppen.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Bivirkninger efter udtrapning af antidepressiv

Indlægaf Hunkat » 5. aug 2016, 17:47

Jeg oplevede noget i samme retning og døjer stadig med det selvom jeg ikke tog pillerne nær så længe.

Jeg har, efter antidepressiverne, utrolig let to tårer, også selvom jeg egentlig ikke synes en situation eller scene er trist/sørgelig. Dyreprogrammer, historier om forældreløse børn, nogle gange er jeg ikke engang sikker på hvorfor jeg græder, det gør jeg bare og jeg kan ikke stoppe når det først er startet.

Jeg har læst et sted at det var en kendt bivirkning hos folk som havde haft en blodprop i hjernen (https://www.hjernesagen.dk/om-hjerneskader/foelgevirkninger/graadanfald ) og mener at have læst et andet sted at blodpropper og antidepressiver kunne pille ved nogle af de samme nervebaner. Jeg har i hvert fald koblet de to ting sammen og beskrivelsen passer meget godt på mig (omend i mild grad trods alt) så måske er der noget om snakken.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
mitze
Indlæg: 205
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:58
Kort karma: 27
Likede indlæg: 190

Re: Bivirkninger efter udtrapning af antidepressiv

Indlægaf mitze » 5. aug 2016, 17:52

Jeg oplevede det samme da jeg stoppede for 2 år siden på efexor.
Nu her er jeg stadig mere følsom end jeg var mens jeg tog efexor, men det er blevet bedre.
Jeg fik også af vide at jeg nok ville have meget let til tårer de første måneder så jeg tog det bare som det kom.
Jeg tror det er meget normalt at kunne mærke mere til dine følelser nu end før.
0
Brugeravatar
Kathain
Indlæg: 170
Tilmeldt: 1. jan 2016, 06:57
Kort karma: 9
Likede indlæg: 323

Re: Bivirkninger efter udtrapning af antidepressiv

Indlægaf Kathain » 5. aug 2016, 17:58

Hunkat skrev:Jeg oplevede noget i samme retning og døjer stadig med det selvom jeg ikke tog pillerne nær så længe.

Jeg har, efter antidepressiverne, utrolig let to tårer, også selvom jeg egentlig ikke synes en situation eller scene er trist/sørgelig. Dyreprogrammer, historier om forældreløse børn, nogle gange er jeg ikke engang sikker på hvorfor jeg græder, det gør jeg bare og jeg kan ikke stoppe når det først er startet.

Jeg har læst et sted at det var en kendt bivirkning hos folk som havde haft en blodprop i hjernen (https://www.hjernesagen.dk/om-hjerneskader/foelgevirkninger/graadanfald ) og mener at have læst et andet sted at blodpropper og antidepressiver kunne pille ved nogle af de samme nervebaner. Jeg har i hvert fald koblet de to ting sammen og beskrivelsen passer meget godt på mig (omend i mild grad trods alt) så måske er der noget om snakken.


Selvom jeg ikke er glad for at du har det sådan, så er det virkelig en lettelse at læse at jeg ikke er ene om at have det på denne måde. Jeg græder netop også uden egentligt at vide hvorfor.

Artiklen giver mig også en bekræftelse i at jeg ikke er helt skør oveni af at have det sådan her. Nu tænker jeg blot om jeg bør gå tilbage på lav dosis af medicin for at undgå disse jævnlige tudeture over småting.
0
Brugeravatar
Kathain
Indlæg: 170
Tilmeldt: 1. jan 2016, 06:57
Kort karma: 9
Likede indlæg: 323

Re: Bivirkninger efter udtrapning af antidepressiv

Indlægaf Kathain » 5. aug 2016, 17:59

mitze skrev:Jeg oplevede det samme da jeg stoppede for 2 år siden på efexor.
Nu her er jeg stadig mere følsom end jeg var mens jeg tog efexor, men det er blevet bedre.
Jeg fik også af vide at jeg nok ville have meget let til tårer de første måneder så jeg tog det bare som det kom.
Jeg tror det er meget normalt at kunne mærke mere til dine følelser nu end før.


Jeg er rigtig glad for at læse at andre har/har haft det på samme måde for jeg kunne intet finde da jeg forsøgte at søge det frem. Det giver mig en form for ro indeni at vide jeg ikke er helt alene om at have det sådan. Tak.
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Bivirkninger efter udtrapning af antidepressiv

Indlægaf Hunkat » 5. aug 2016, 18:09

Kathain skrev:
Hunkat skrev:Jeg oplevede noget i samme retning og døjer stadig med det selvom jeg ikke tog pillerne nær så længe.

Jeg har, efter antidepressiverne, utrolig let to tårer, også selvom jeg egentlig ikke synes en situation eller scene er trist/sørgelig. Dyreprogrammer, historier om forældreløse børn, nogle gange er jeg ikke engang sikker på hvorfor jeg græder, det gør jeg bare og jeg kan ikke stoppe når det først er startet.

Jeg har læst et sted at det var en kendt bivirkning hos folk som havde haft en blodprop i hjernen (https://www.hjernesagen.dk/om-hjerneskader/foelgevirkninger/graadanfald ) og mener at have læst et andet sted at blodpropper og antidepressiver kunne pille ved nogle af de samme nervebaner. Jeg har i hvert fald koblet de to ting sammen og beskrivelsen passer meget godt på mig (omend i mild grad trods alt) så måske er der noget om snakken.


Selvom jeg ikke er glad for at du har det sådan, så er det virkelig en lettelse at læse at jeg ikke er ene om at have det på denne måde. Jeg græder netop også uden egentligt at vide hvorfor.

Artiklen giver mig også en bekræftelse i at jeg ikke er helt skør oveni af at have det sådan her. Nu tænker jeg blot om jeg bør gå tilbage på lav dosis af medicin for at undgå disse jævnlige tudeture over småting.


Det bliver bedre, det gør det. Og medicin-fri er klart det bedste for dig hvis du kan klare det, og det lyder det som om.
Men der sker nogle kemiske forandringer i hjerne af at tage antidepressiver, det må man bare accepterer. Ligesom stress foresager ændring i f.eks. evnen til hukommelse.

Min ultra-kortidshukommelse (som i, hvad sagde folk for et minut siden) er virkelig dårlig og der må jeg bare erkende at det er så et handicap jeg skal arbejde udenom.

Det med at græde uden grund, det er gået i sig selv (for det meste). Det med babypingvinerne som bliver efterladt på isen.... der er jeg bare hende den bløde som tuder og sådan er det.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Bivirkninger efter udtrapning af antidepressiv

Indlægaf paint » 5. aug 2016, 20:28

Man skal lige være opmærksom på, at der findes flere forskellige typer antidepressiva. Afhængigt af, hvilke man har fået, kan der være forskellige grader af eftervirkninger, ved ophør.

SSRI-præparater (Cipramil eller lignende), har som regel de færreste eftervirkninger, fordi de kun påvirker udnyttelsen af stoffet Serotonin, i hjernen. Andre præparater, har indvirkning på både Serotonin og Noradrenalin (SNRI-præparater) (fx Efexor og lignende)

Sidstnævnte, har ofte flere eftervirkninger, ved ophør end førstnævnte.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Kathain
Indlæg: 170
Tilmeldt: 1. jan 2016, 06:57
Kort karma: 9
Likede indlæg: 323

Re: Bivirkninger efter udtrapning af antidepressiv

Indlægaf Kathain » 6. aug 2016, 12:53

paint skrev:Man skal lige være opmærksom på, at der findes flere forskellige typer antidepressiva. Afhængigt af, hvilke man har fået, kan der være forskellige grader af eftervirkninger, ved ophør.

SSRI-præparater (Cipramil eller lignende), har som regel de færreste eftervirkninger, fordi de kun påvirker udnyttelsen af stoffet Serotonin, i hjernen. Andre præparater, har indvirkning på både Serotonin og Noradrenalin (SNRI-præparater) (fx Efexor og lignende)

Sidstnævnte, har ofte flere eftervirkninger, ved ophør end førstnævnte.


Jeg takker for infoen. Jeg har taget Cipramil.
0
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Bivirkninger efter udtrapning af antidepressiv

Indlægaf Thitida-No-Chey » 6. aug 2016, 13:07

Jeg trappede ud i samråd med min læge, men jeg fik aldrig helt specificeret, hvordan det skulle gøres. Senere fortalte samme læge mig, at det jeg havde gjort ikke helt var det, hun havde sagt, jeg skulle gøre...

Jeg husker ikke præcist min dosis, men jeg fik Venlafaxin, og jeg husker, at jeg trappede ned til halv dosis over en måned og så stoppede jeg helt... cold turkey... føltes også sådan! Min læge fortalte mig senere, at den nedtrapning skulle være sket over et halvt år, den del havde jeg bare lige misset :P

Udover "abstinenser" havde jeg ikke de vilde bivirkninger, men den dag i dag (2½ år efter jeg tog den kolde tyrker) kan jeg stadig have let ved tårer i specielle situationer, og der er visse ting, jeg er nødt til at holde mig fra i TV.

Mit særeste eksempel var sidste sommer, hvor jeg sad og så en dokumentar om Afrikas ørkner på Netflix. Det var en BBC med Attenborough, så det kunne jo kun være kvali! Attenborough står oppe på toppen af en klippe og introducerer episoden, mens kameraet flyver rundt om ham og zoomer længere og længere ud. I slutningen af introduktionen siger han noget i stil med "Welcome to the Serengeti!", klippet skifter til et panoramaskud af ørknen, musikken tager til og idet ordet SERENGETI planter sig hen over skærmen, bryder jeg stortudende sammen. Don't ask me why....
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Pityt
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Bivirkninger efter udtrapning af antidepressiv

Indlægaf Pityt » 6. aug 2016, 13:15

Thitida-No-Chey skrev:Jeg trappede ud i samråd med min læge, men jeg fik aldrig helt specificeret, hvordan det skulle gøres. Senere fortalte samme læge mig, at det jeg havde gjort ikke helt var det, hun havde sagt, jeg skulle gøre...

Jeg husker ikke præcist min dosis, men jeg fik Venlafaxin, og jeg husker, at jeg trappede ned til halv dosis over en måned og så stoppede jeg helt... cold turkey... føltes også sådan! Min læge fortalte mig senere, at den nedtrapning skulle være sket over et halvt år, den del havde jeg bare lige misset :P

Udover "abstinenser" havde jeg ikke de vilde bivirkninger, men den dag i dag (2½ år efter jeg tog den kolde tyrker) kan jeg stadig have let ved tårer i specielle situationer, og der er visse ting, jeg er nødt til at holde mig fra i TV.

Mit særeste eksempel var sidste sommer, hvor jeg sad og så en dokumentar om Afrikas ørkner på Netflix. Det var en BBC med Attenborough, så det kunne jo kun være kvali! Attenborough står oppe på toppen af en klippe og introducerer episoden, mens kameraet flyver rundt om ham og zoomer længere og længere ud. I slutningen af introduktionen siger han noget i stil med "Welcome to the Serengeti!", klippet skifter til et panoramaskud af ørknen, musikken tager til og idet ordet SERENGETI planter sig hen over skærmen, bryder jeg stortudende sammen. Don't ask me why....

Jeg havde de vildeste fysiske gener da jeg trappede ud af venlafaxin,- "lyn" i hjernen, søvnbesvær p.g.a. spjæt, brændende fornemmelser i huden o.s.v. :( Jeg trappede ultralangsomt ud og var faktisk først helt medicinfri næsten et år efter jeg startede udtrapningen.

Det er nu 1,5 år siden og jeg har stadig lettere til tårer end nogensinde før (det siger ikke så lidt, for tårerne har altid "siddet løst" på mig) så der er også visse ting jeg bliver nødt til at undgå at se i tv :genert:
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Bivirkninger efter udtrapning af antidepressiv

Indlægaf paint » 6. aug 2016, 14:01

Kathain skrev:
paint skrev:Man skal lige være opmærksom på, at der findes flere forskellige typer antidepressiva. Afhængigt af, hvilke man har fået, kan der være forskellige grader af eftervirkninger, ved ophør.

SSRI-præparater (Cipramil eller lignende), har som regel de færreste eftervirkninger, fordi de kun påvirker udnyttelsen af stoffet Serotonin, i hjernen. Andre præparater, har indvirkning på både Serotonin og Noradrenalin (SNRI-præparater) (fx Efexor og lignende)

Sidstnævnte, har ofte flere eftervirkninger, ved ophør end førstnævnte.


Jeg takker for infoen. Jeg har taget Cipramil.


Der er normalt ikke de store eftervirkninger, efter Cipramil og andre SSRI-præparater. Det kan være noget 'skrappere' ved SNRI-præparater (Efexor, Venlafaxin etc.) idet de også påvirker Noradrenalin. Det giver ofte fornemmelser af at få ' elektriske stød', svimmelhed, kvalme, hovedpine. (skyldes at signalstofferne i hjernen,lige skal finde 'balancen' igen)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Bivirkninger efter udtrapning af antidepressiv

Indlægaf Thitida-No-Chey » 7. aug 2016, 06:56

Pityt skrev:Jeg havde de vildeste fysiske gener da jeg trappede ud af venlafaxin,- "lyn" i hjernen, søvnbesvær p.g.a. spjæt, brændende fornemmelser i huden o.s.v. :( Jeg trappede ultralangsomt ud og var faktisk først helt medicinfri næsten et år efter jeg startede udtrapningen.

Det er nu 1,5 år siden og jeg har stadig lettere til tårer end nogensinde før (det siger ikke så lidt, for tårerne har altid "siddet løst" på mig) så der er også visse ting jeg bliver nødt til at undgå at se i tv :genert:

Spjæt i forbindelse med søvn har jeg altid haft, så om der kom flere som resultat af Venlafaxinen, ved jeg ikke... Lyn i hjernen lyder pænt ubehageligt! O_O

Jeg tror kun, jeg havde bivirkninger i starten af mit forløb... Den første måned havde jeg vanvittigt tør mund, og jeg husker tydeligt, at jeg prøvede at modvirke det med tyggegummi (hvilket ikke giver et skidegodt indtryk til en jobsamtale, når man glemmer at tage det ud inden, skulle jeg hilse og sige!). Derudover mistede jeg min appetit, hvilket gjorde at jeg over en måned tabte mig fem yderligere kilo end forventet... (jeg var i gang med et større vægttab på daværende tidspunkt). Tørheden i munden forsvandt efter en måned, appetitnedsættelsen efter tre. Jeg var på medicinen ca. seks måneder....
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede

Tilbage til "Helbred"