New Zealand

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Tiktaktoe
Indlæg: 128
Tilmeldt: 26. aug 2015, 15:26
Kort karma: 12
Likede indlæg: 193

New Zealand

Indlægaf Tiktaktoe » 29. jul 2016, 17:28

Kæresten og jeg skal til new zealand i december og seks uger frem.

Vi glæder os vildt meget, men gode råd og anbefalinger tages imod med kyshånd.

Det eneste vi har gjort er at bestille flybilletterne.

Vi tror, at vi vil leje en bil og ikke en autocamper.

Hvor langt tid vil I anbefaler, at man bliver i Auckland? Nogle anbefalinger af overnatningssteder? Gode spisesteder?

Hvad er must sees?

Tak på forhånd
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14799
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24905

Re: New Zealand

Indlægaf sigge » 31. jul 2016, 15:39

Jeg havde mit livs bedste ferie i New Zealand i februar-marts i år, så jeg kan kun sige: Glæd jer!

Vi havde 2 dage i Auckland, og det var egentlig meget passende for os. Men det kommer jo fuldstændig an på, hvad man er til. Vi ville meget gerne opleve så meget natur som muligt, og derfor brugte vi ikke alt for meget tid i byer. Vi boede på Auckland City Hotel http://www.aucklandcityhotel.co.nz/, og det var rigtigt lækkert. Og de var meget søde og servicemindede og flyttede os uden videre til et værelse med twin senge, selvom vi først havde fået et med dobbeltseng (jeg rejste med min søster). Eneste ulempe var, at det lå på toppen af en bakke ift. centrum og havnen, så vi fik trænet benmusklerne, hver gang vi skulle "hjem". :lol:

Jeg elsker høje bygninger, så for mig var Sky Tower et must see i Auckland. Og ellers tog vi en selvguidet byrundtur til fods, hvor vi fulgte en rute, der blev anbefalet i vores guidebog (lonely planet). Havneområdet er rigtigt hyggeligt, og der ligger en del spisesteder omme bag selve lystbådehavnen.

Vi havde også en almindelig bil og havde booket hoteller på forhånd. Nu var vi der efter højsæsonen, så vi har talt om, at det ikke havde været nødvendigt at booke på forhånd for os. Men mit planlægningsgen havde det bedst med, at det blev på den måde, da jeg ellers ville bruge uforholdsmæssigt meget tid på at bekymre mig for, om vi mon kunne finde et sted at overnatte, når det kom til aften.

Hvis du er interesseret vil jeg gerne dele hele vores rejseplan med dig, så du kan få et indblik i, hvordan man kan planlægge 3 uger, når man virkelig vil nå så meget som muligt (selvfølgelig præget af vores personligt præferencer). Vi fik hjælp til planlægningen af et rejsebureau, for jeg kunne ikke overskue at planlægge det hele selv, når jeg ikke kendte landet og vidste, hvor langt det f.eks. var realistisk at køre på en dag. Men en anden gang ville jeg godt turde at planlægge selv. Vi snakker dog om, hvis vi nogensinde kommer afsted igen (hvilket vi gerne ville, men økonomi og den utroligt lange rejsetid forhindrer det lige foreløbig), vil vi køre i autocamper. Vejene var meget bedre, end jeg havde frygtet. Vi kørte på intet tidspunkt på en vej, hvor der ikke var 2 spor. Og så slipper man også for stressen ved at skulle pakke sin kuffert på nu hver eller hver anden dag.
Hvis I vælger hoteller vil jeg anbefale at lægge nogle dobbeltovernatninger ind hist og pist. Det gjorde vi så vidt muligt, og det var altså rart en gang imellem at have en base og nå at vaske tøj.

Og så har den debattør, der hedder Annione været der et par gange efterhånden og skrevet blog om rejserne, så den vil jeg anbefale at kigge på også.
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14799
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24905

Re: New Zealand

Indlægaf sigge » 1. aug 2016, 20:45

Okay, her kommer så vores rejseplan i grove træk:

- Auckland, 2 overnatninger.
- Rotorua, 3 overnatninger: På vejen kørte vi forbi Waitomo Caves og så glowworms og drypsten. I Rotorua så vi maorikultur, geotermisk landskab, fårefarm og -show, Polynesian Spa (hvor man kan bade i varmt, mineralholdigt vand fra undergrunden). Hvis man har den slags interesser, er der ikke så langt til Hobbitton fra Rotorua, vi var der dog ikke.
- Napier, 1 overnatning: Art deco by.
- Wellington, 1 overnatning: Te Papa museet.

Interislander færge til sydøen.

- Kaikoura, 2 overnatninger: Delfinsvømning. Kæmpe, kæmpe oplevelse, der varmt kan anbefales. Og stå gerne ukristeligt tidligt op og tag den tidlige morgentur. Derudover byder byen på mange andre vand- og dyrerelaterede oplevelser, som vi dog ikke prøvede, herunder hvalsafari, albatrossafari og sælsvømning.
- Abel Tasman Nationalpark, 2 overnatninger: Vi boede på et lodge i Awaroa Bay, som udelukkende kan nås med båd fra Kaiteriteri eller til fods ved at vandre gennem nationalparken. Virkelig et smukt og fredfyldt sted.
- Franz Josef, 2 overnatninger: På vejen kørte vi forbi Pancake Rocks. I Franz Josef var vi på helihike oppe på gletscheren. Selve landsbyen har ikke så meget at byde på ud over hoteller, moteller og spisesteder, så det er udflugterne til gletscheren og gletscherdalen, der er attraktionen. Og så har de også nogle varme kilder, glacier hot springs.
- Mount Cook, 1 overnatning.
- Te Anau, 2 overnatninger: Kun som udgangspunkt for udflugt til Milford Sound, selve byen har ikke så meget at byde på.
- Dunedin, 1 overnatning: Der er mange flotte gamle huse og Cadbury world. Der er også et bryggeri og et universitetsområde. Man kan også bruge det som udgangspunkt til "en halvø, som jeg ikke kan huske navnet på", hvor der er albatros og yelloweye pingviner.
- Oamaru, 1 overnatning: For at besøge Oamaru Blue Penguin Colony. Hvis man kan lide pingviner, er det et must.
- Christchurch, 2 overnatninger: Jeg var meget overrasket over, hvor smadret byen stadig var efter det store jordskælv for 6 år siden, så der var ikke så meget at lave i selve byen. De har dog fået sporvognene op at køre igen. Og så tog vi ud til den nærliggende Orana Wildlife Park og så en kiwi (altså fuglen).

Og så var det hjem igen.

Mount Cook-stoppet var lidt af en omvej, eftersom vi kørte halvdelen af vejen tilbage igen for at komme til Te Anau, men jeg ville ikke have undværet det, selvom vi stort set kun overnattede der, der var bare så utroligt smukt. Men måske kunne man forsøge at lægge en lidt bedre rute, hvis man ikke har behov for at komme helt over til Dunedin og Oamaru for at se pingviner. En anden gang ville jeg tage med på en af de guidede stjernekiggeture. Mt Cook er et af de officielle dark spots i verden, hvor der ikke er ret meget lysforurening, så man skulle kunne se mange stjerner. Vi forsøgte at gå ud og kigge lidt selv, men vi havde ikke lyst til at rende alt for langt væk fra hotellet i mørket, så vi slap aldrig helt fri at hotellets lysforurening. Men der var godt nok mange stjerner alligevel.
Vi overnattede ikke i Queenstown, da vi ikke havde behov for ekstremsport som bungeejump og den slags. Derfor foretrak vi at overnatte lidt tættere på Milford Sound, så vi kunne komme derud fra morgenen af. Men vi kørte igennem Queenstown på vejen, og der er altså noget mere by at komme efter, hvis man skal have mere end bare en overnatning.

Spørg endelig, hvis jeg kan hjælpe med noget. Det er sådan cirka mit yndlingsemne at få lov til at fortælle om. :-D
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: New Zealand

Indlægaf Annione » 2. aug 2016, 09:16

Jeg smider lige et hurtigt link til vores blog og vender tilbage senere :-D

NZ er så fantastisk :love:

http://ude-paa-noget.blogspot.no/search ... ealand?m=0
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14799
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24905

Re: New Zealand

Indlægaf sigge » 2. aug 2016, 10:34

Nå ja, lige et kort tip til overnatning: Med mindre I er store fans af tidslommer fra 60'erne, så hold jer fra moteller, der hedder noget med Alpine. :lol: Vi har boet på både et Alpine View Motel i Kaikoura og et Alpine Motel i Oamaru, og begge var tydeligvis ikke blevet gennemrenoveret siden 60'erne.
1
You can't spell awesome without me.
Tiktaktoe
Indlæg: 128
Tilmeldt: 26. aug 2015, 15:26
Kort karma: 12
Likede indlæg: 193

Re: New Zealand

Indlægaf Tiktaktoe » 2. aug 2016, 11:13

Hvor er I fantastiske: Mange tak :lun: :banan: Alle råd og små historier er mere end velkomne, så der skal bare skrives. Jo mere jo bedre.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14799
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24905

Re: New Zealand

Indlægaf sigge » 5. aug 2016, 08:25

Har I selv gjort jer nogle tanker om, hvad I gerne vil fokusere på? Er det by, natur, dyreliv, kultur eller bare lidt af det hele (som mig)? Og vil I nå begge øer, eller koncentrerer I jer om Nordøen? Skal I flyve både til og fra Auckland?

Et lille tip vedr. bil: Vi valgte først at hente vores udlejningsbil, da vi skulle videre fra Auckland og ikke at få den udleveret i lufthavnen. Det var et godt valg, for det første havde vi slet ikke brug for bilen de to dage inde i Auckland, for det andet ville det ikke have været særligt sjovt at skulle til at finde ud af en ny bil, køre i venstre side af vejen osv. ovenpå 28 timers rejse uden ret meget søvn, jetlag osv. Der er flere muligheder for at komme ind til byen fra lufthavnen, men vi valgte den nemme, direkte og dyre løsning og tog en taxi (så vidt jeg husker, kostede det ca. 85 NZD), for vi kunne ikke rigtigt overskue andet.
Dog var det så lidt en udfordring af få udleveret bilen inde midt i byen, da vi skulle derfra, og skulle navigere i bytrafik lige fra starten af. Men det gik rigtigt fint, og vi var hurtigt ude på noget større vej.
1
You can't spell awesome without me.
Tiktaktoe
Indlæg: 128
Tilmeldt: 26. aug 2015, 15:26
Kort karma: 12
Likede indlæg: 193

Re: New Zealand

Indlægaf Tiktaktoe » 5. aug 2016, 17:15

Vi er til lidt det hele. Men ligepræcis New Zealand, er det faktisk den storslået natur, der trækker mest :-) Vi flyver både til og fra Auckland. Har bestilt hotel i Auckland til fire dage. Vi regner med at leje bil i Auckland (muligvis lidt udenfor) og bruge størstedelen på sydøen. Vi har lidt over fem uger til begge øer. Argg, det er lidt svært om man skal leje autocamper eller bil? Vi har fået begge dele anbefalet fra forskellige steder.,

Hvor langt tid havde I helt præcist på New Zealand? Ca. tre uger kan jeg forstå?
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14799
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24905

Re: New Zealand

Indlægaf sigge » 7. aug 2016, 13:16

Tiktaktoe skrev:Vi er til lidt det hele. Men ligepræcis New Zealand, er det faktisk den storslået natur, der trækker mest :-) Vi flyver både til og fra Auckland. Har bestilt hotel i Auckland til fire dage. Vi regner med at leje bil i Auckland (muligvis lidt udenfor) og bruge størstedelen på sydøen. Vi har lidt over fem uger til begge øer. Argg, det er lidt svært om man skal leje autocamper eller bil? Vi har fået begge dele anbefalet fra forskellige steder.,

Hvor langt tid havde I helt præcist på New Zealand? Ca. tre uger kan jeg forstå?


Vi havde 20 dage i New Zealand. Hele rejsen tog 23 dage fra afrejse til hjemkomst - hvorfor skal det ligge så langt væk, altså?

Når det er natur, I går efter, kan jeg godt forstå prioriteringen med mest tid på Sydøen. Vi havde også de fleste dage der, og der var stadig meget, vi ikke nåede. Den primære grund til, at vi ville vælge autocamper næste gang (hvis der bliver en næste gang), er, at man så har en fast base og slipper for at pakke kufferten hver eller hveranden dag. Og så forestiller jeg mig, at campingpladser er lidt billigere end hoteller uden at have undersøgt det. Selvom det ikke generelt er tilladt at overnatte hvor som helst i New Zealand, så vi mange steder på sydøen, hvor der var skiltet med, at "Freedom Camping" var tilladt, f.eks. rastepladser i naturskønne områder. Der er dog vist visse krav til autocamperen, hvis man skal freedom campe, men det kan udlejningsselskabet helt sikkert hjælpe med. Den største grund til, at vi ikke valgte det til vores tur, var min frygt for meget smalle og snoede bjergveje kombineret med stor bil og, at jeg i forvejen var lidt presset over det med venstrekørsel. Men som sagt var vi ikke ude på nogen veje, som ikke havde min. 2 spor. Der var da nogle af dem, som var stejle og snoede, men de var virkeligt godt skiltet og afmærket. Dermed ikke sagt, at de frygtede veje ikke findes i New Zealand, for selvom vi kørte meget, har vi vist kun dækket en brøkdel af vejnettet alligevel. :D Og så er jeg ikke generelt den store campist - det fik jeg nok af som barn, hvor samtlige ferier var camping. Så hvis den nogensinde bliver aktuelt, ville jeg nok lægge en enkelt hotelovernatning ind hist og pist bare for at få mit eget badeværelse.

I kunne jo evt. vælge en almindelig bil på nordøen (også for lige at vænne sig til venstrekørsel) og så skifte over til autocamper på sydøen. Med almindelige biler får man alligevel ikke lov til at tage dem med Interislander færgen. Så vi efterlod vores bil på havnen i Wellington og fik udleveret en ny i Picton. Autocampere får man dog vist lov til at beholde på sejlturen, så vidt jeg ved. Dog vil det nok blive en del dyrere, hvis I skal skifte fra almindelig bil til autocamper undervejs, da det så er to forskellige kategorier af bil, sammenlignet med, hvis I tager samme type hele vejen igennem. Vi overvejede nemlig at få en SUV på sydøen, men det viste sig at være ret dyrt, pga. de to forskellige typer at bil, så vi "nøjedes" med en almindelig personbil på begge øer.

Mht. natur: Jeg tror faktisk der er ret pænt (jysk underdrivelse) på nordøen nord for Aukland også, men det måtte vi simpelthen vælge fra, fordi vi jo kun havde de 3 uger, så noget måtte nedprioriteres, ellers skulle vi have brugt 3 måneder. Og vi så også ret flot natur på nordøen i øvrigt. Særligt køreturen fra Rotorua til Napier, hvor vi kom ind gennem et lille bjergområde, var ret flot. Ligesom det geotermiske landskab omkring Rotorua er ret flot og særpræget. Der ligger også en skov med giant redwoods ved Rotorua.

Hvis I vælger at besøge Rotorua og vil opleve noget Maori kultur, vil jeg anbefale at besøge Whakarewarewa, som er en landsby, hvor der bor maorier i dag. De er allesammen efterkommere af de 30 familier, der oprindeligt grundlagde byen. Der får man et indblik i, hvordan det er at være maori i dag, hvordan de udnytter den geotermiske undergrund i hverdagen, og også en introduktion til den oprindelige kultur. Plus at fra landsbyens område har god udsigt til Pohutu gejseren.
Vi var også på en mere turistet tur til et maori show med middag. Det var også interessant, men på en anden måde, da det jo var et show, hvor det andet er en ægte dagligdag.

Men ellers er det jo sydøen, der byder på mest storslået og varieret natur. Jeg er meget fascineret af is og sne og høje bjerge, så jeg vil klart anbefale at besøge en af gletsjerne på vestkysten. Hvis I kan få tid til en vandretur i en af gletsjerdalene, hvor man kan se gletsjeren munde ud i regnskoven, ville jeg klart sætte det på listen (vi nåede det ikke, da vi valgte helihike i stedet). Det er da vildt fascinerende, at det er det eneste sted i verden, man kan opleve en gletsjer, der løber ned i en regnskov. Helihiket var virkelig spændende, men også lidt pebret. Men virkelig fantastisk at gå rundt der ovenpå gletsjeren, hvilket vi ikke var kommet til uden helikopteren, da det vist tog et par dage at vandre derind.

Området omkring Mt Cook er også virkelig flot. Der er også en gletsjer og flotte vandreture og så muligheden for at se virkeligt mange stjerner.

Fiordlands med bl.a. Milford Sound er også næsten et must.
Ligesom jeg synes Abel Tasman var spændende - særligt hvis I er til vandreture. Ellers kan man jo også tage luksusudgaven som os og bo på lodge i parken og tage en båd til og fra og så nøjes med en mindre vandretur uden den store oppakning med udgangspunkt i lodget. I så fald så und jer selv at bo i en suite på lodget, så I får egen balkon/terrasse, hvor I kan sidde i skyggen og nyde udsigten til alt det grønne i fred og ro. I Abel Tasman er der også rigtige sandstrande at bade fra, hvis man er til det, og vandet deroppe skulle være lidt varmere end ved resten af sydøen. Mange andre steder er der kun strande med mørkt lavamateriale af forskellig grovhed. "Sandlike material" som en af de lokale sagde til os. :lol:

Og så vil jeg også godt slå et slag for delfinsvømmeturen ved Kaikoura igen. Man sejler ud med en båd og svømmer med vilde delfiner på åbent hav. Det var helt fantastik, og der var mange delfiner, som var nysgerrige men ikke for nærgående. Vi var vist også utroligt heldige den dag, vi var ude, for selv vores guide, som havde haft jobbet i over 2 år, var helt oppe at køre over, hvor mange delfiner vi fik set. Selvom jeg var lidt udfordret mht. snorklen, da jeg ikke havde prøvet at snorkle før og derfor fik ret meget vand i munden mange gange, så jeg ikke havde overskud til at interagere med delfinerne, havde jeg en kæmpe oplevelse alligevel. På et tidspunkt kom jeg til at svømme imod delfinerne, så jeg lå i vandet, mens 30-40 delfiner svømmede imod mig nedefra og drejede fra lige foran mig. Så cool!
Der er selvfølgelig en risiko for, at man ikke ser ret mange, fordi det jo netop er vilde delfiner, som selv bestemmer, om de lige gider at lege den dag, men det lød til, at de havde en ret høj succesrate. Og som skrevet tidligere, skulle der være bedst mulighed tidligt om morgenen, og så er vandet også typisk lidt mere roligt der, hvis man har lidt tendens til søsyge. Plus at man får en flot solopgang med i købet.

Som det måske fremgår er jeg meget begejstret for stedet. :genert: Og hvis det ikke lå så pokkers langt væk, tog jeg afsted igen om 1 år. Så jeg er ret misundelig på jeres rejse.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14799
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24905

Re: New Zealand

Indlægaf sigge » 7. aug 2016, 13:18

Uh, når I har 4 dage i Auckland, kunne I måske også bruge en af dem til en sejltur evt. ud til en af de små øer, der ligger ud for byen. Det omtales i hvert fald varmt i Lonely Planet rejsebogen, men var igen en af de ting, vi ikke havde tid til.
0
You can't spell awesome without me.
Tiktaktoe
Indlæg: 128
Tilmeldt: 26. aug 2015, 15:26
Kort karma: 12
Likede indlæg: 193

Re: New Zealand

Indlægaf Tiktaktoe » 7. aug 2016, 13:24

Vil bare lige sige at jeg sætter virkelig pris på dine indlæg og virkelig glad for, at du tager dig tid til at skrive dem så detaljeret :blush2: . Vil lige læse dem grundigt og fundere over dem og vende tilbage.
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: New Zealand

Indlægaf Annione » 15. aug 2016, 18:38

Auckland er virkelig ikke noget særligt - 4 dage er rigeligt. Vi boede gennem airbnb - i en virkelig fed lejlighed.

Nordøen er også virkelig smuk - jeg vil anbefale en tur op til fyrtårnet nordligst på øen. Der er så smukt.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14799
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24905

Re: New Zealand

Indlægaf sigge » 18. aug 2016, 07:39

Hvis I stadig overvejer autocamper, kom jeg lige i tanke om en ting mere til plussiden: Man kan selv lave sine måltider og dermed spare nogle penge ift. at spise ude 3 gange om dagen.
Og ellers kan Annione nok supplere med flere gode ting ved campinglivet, eftersom hun har gjort en del i det - også to gange i NZ.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: New Zealand

Indlægaf Annione » 29. aug 2016, 20:32

sigge skrev:Hvis I stadig overvejer autocamper, kom jeg lige i tanke om en ting mere til plussiden: Man kan selv lave sine måltider og dermed spare nogle penge ift. at spise ude 3 gange om dagen.
Og ellers kan Annione nok supplere med flere gode ting ved campinglivet, eftersom hun har gjort en del i det - også to gange i NZ.


Jeg elsker at campere i New Zealand. Det er top fantastisk. Skriv endelig, hvis I beslutter jer for at campere - vi kender nogle lækre steder.

Man skal dog være opmærksom på at et powered site koster omkring 40 dollars pr. nat. Til gengæld er både diesel og benzin noget billigere end i Dk.
Man sparer rigtig meget på at lave maden selv. NZ har lækre supermarkeder og super godt kød.

Og det er korrekt, hvad Sigge skriver om autocamper og færge - det største problem var at vi ikke bookede vores færgebillet i god tid, og derfor måtte bruge en hel dag mere i Wellington. Det gjorde heldigvis ikke så meget, for Wellington er så fin en by.
Så book færgebillet nogle dage i forvejen - så får I også billigere billetter. Vi måtte op og betale en af de rigtig dyre billetter, fordi vi var sent ude + at vi måtte nøjes med en sen afgang.
1
Tiktaktoe
Indlæg: 128
Tilmeldt: 26. aug 2015, 15:26
Kort karma: 12
Likede indlæg: 193

Re: New Zealand

Indlægaf Tiktaktoe » 30. aug 2016, 15:25

sigge skrev:Hvis I stadig overvejer autocamper, kom jeg lige i tanke om en ting mere til plussiden: Man kan selv lave sine måltider og dermed spare nogle penge ift. at spise ude 3 gange om dagen.
Og ellers kan Annione nok supplere med flere gode ting ved campinglivet, eftersom hun har gjort en del i det - også to gange i NZ.
Annione skrev:
sigge skrev:Hvis I stadig overvejer autocamper, kom jeg lige i tanke om en ting mere til plussiden: Man kan selv lave sine måltider og dermed spare nogle penge ift. at spise ude 3 gange om dagen.
Og ellers kan Annione nok supplere med flere gode ting ved campinglivet, eftersom hun har gjort en del i det - også to gange i NZ.


Jeg elsker at campere i New Zealand. Det er top fantastisk. Skriv endelig, hvis I beslutter jer for at campere - vi kender nogle lækre steder.

Man skal dog være opmærksom på at et powered site koster omkring 40 dollars pr. nat. Til gengæld er både diesel og benzin noget billigere end i Dk.
Man sparer rigtig meget på at lave maden selv. NZ har lækre supermarkeder og super godt kød.

Og det er korrekt, hvad Sigge skriver om autocamper og færge - det største problem var at vi ikke bookede vores færgebillet i god tid, og derfor måtte bruge en hel dag mere i Wellington. Det gjorde heldigvis ikke så meget, for Wellington er så fin en by.
Så book færgebillet nogle dage i forvejen - så får I også billigere billetter. Vi måtte op og betale en af de rigtig dyre billetter, fordi vi var sent ude + at vi måtte nøjes med en sen afgang.


Hej I to.

Tusind tak for jeres svar. Vi overvejer på nuværende tidspunkt at købe en midlertidig bil og sælge den igen, men det ved jeg ikke om det er en god idé. Jeg beklager den manglende respons på de seneste beskeder. Der har været lidt meget om ørerne på det seneste.
0

Tilbage til "Rejser"