Debattens mødregruppe

ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf ajnaM » 7. aug 2016, 18:27

Nuttede-Nuser skrev: ...
Nu til et spørgsmål, hvor meget kontakt og øjenkontakt har i med baby når de er vågen? Jeg kan ikke finde ud af om jeg gør det forkert. Når nu BabyM er vågen to timer skal vi så have konstant øjenkontakt i det tidsrum, eller er det okay at lave noget andet bare ind i mellem? Som i lige kigge på tv'et i to min eller ligge ham på bordet og vaske sutteflasker af og så snakke med ham fra afstand og kigge i øjne ind i mellem? Altså jeg ved godt at han ikke skal ligge selv om kigge i for lang tid, men det er også begrænset hvor meget mine kæber kan holde til at smile og mine øjne til at plirre ;) Åh jeg føler mig dum med alle de her spørgsmål, men jeg vil så nødig ødelægge ham:blush:


Hvor gammel er han?

Jeg tænker, at 2 timers vågentid er ret meget. Det kan min dreng først håndtere nu her, hvor han er 5 måneder - og han tager stadig ofte kun 1 time, før han skal sove igen.
De helt små, vil jeg mene, skal ikke være vågne så længe. :genert: Og hvis de ikke er vågne mere end 45 minutters tid, så passer det pludselig bedre med mad, ren ble, lidt kiggen i øjnene og så sove igen...
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Bøtte » 7. aug 2016, 19:29

Altså min datter var ikke ret gammel inden hendes rytme hed: 5 timers lur, 2,5 timer vågen - hele dagen, helt indtil om natten der sov hun selvfølgelig kun 3 timer, men var stadig vågen 2 timer af gangen.

Jeg synes ikke det lyder så vildt, tænker babyer er forskellige på det punkt :)
1
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf primle » 7. aug 2016, 19:33

ajnaM skrev:
Nuttede-Nuser skrev: ...
Nu til et spørgsmål, hvor meget kontakt og øjenkontakt har i med baby når de er vågen? Jeg kan ikke finde ud af om jeg gør det forkert. Når nu BabyM er vågen to timer skal vi så have konstant øjenkontakt i det tidsrum, eller er det okay at lave noget andet bare ind i mellem? Som i lige kigge på tv'et i to min eller ligge ham på bordet og vaske sutteflasker af og så snakke med ham fra afstand og kigge i øjne ind i mellem? Altså jeg ved godt at han ikke skal ligge selv om kigge i for lang tid, men det er også begrænset hvor meget mine kæber kan holde til at smile og mine øjne til at plirre ;) Åh jeg føler mig dum med alle de her spørgsmål, men jeg vil så nødig ødelægge ham:blush:


Hvor gammel er han?

Jeg tænker, at 2 timers vågentid er ret meget. Det kan min dreng først håndtere nu her, hvor han er 5 måneder - og han tager stadig ofte kun 1 time, før han skal sove igen.
De helt små, vil jeg mene, skal ikke være vågne så længe. :genert: Og hvis de ikke er vågne mere end 45 minutters tid, så passer det pludselig bedre med mad, ren ble, lidt kiggen i øjnene og så sove igen...


Min baby kunne også godt være vågen mere end 1 time - 45 min. Jeg tænker, at det, som det meste andet med børn, er meget individuelt. At man så kunne ønske, at de kun var vågne en times tid er jo noget andet :genert:
1
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sorenspige » 7. aug 2016, 20:50

Både min første og nuværende baby har været vågen mere end 1 time flere gange.

Jeg kan godt mærke og se på M, at hun bliver træt efter 1-1,5 time, så der forsøger jeg at putte hende. Hun sover dog lidt uroligt, så jeg/vi skal gerne ud og køre lidt med barnevognen for at få hende til at sove videre.

For resten så behøver man heller ikke tale til og med baby hele tiden. De må gerne ligge lidt og bare se på, hvad der sker i hjemmet.
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sorenspige » 7. aug 2016, 20:54

Jeg har fået mens! Min krop er normalt fucked up, men præcis 4 uger efter fødslen har jeg alligevel fået mens. Jeg var lige holdt op med at bløde efter fødslen...

Sidste gange gik der vist et par uger længere med begge dele.

Når jeg skal til 8 ugers undersøgelse, skal jeg tale med lægen om hormonspiral, da det kan holde min endometriose ned. Håber også, at det måske holder mens væk :genert:.
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sorenspige » 7. aug 2016, 21:11

I går sagde storebror til M, at han elsker hende :lun:. Det kom helt spontant, og det er ikke noget, som han ellers går og siger.

Han "leger" også med hende og giver hende sutten. Selvom det til tider har været hårdt at have ham så meget hjemme, så tror jeg, at hun nu også er blevet hans baby.

At se dem sammen - at se ham med hende, det smelter mit hjerte :love:. Jeg er så stolt af min store dejlige dreng.
5
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf ajnaM » 8. aug 2016, 06:02

primle skrev:Min baby kunne også godt være vågen mere end 1 time - 45 min. Jeg tænker, at det, som det meste andet med børn, er meget individuelt. At man så kunne ønske, at de kun var vågne en times tid er jo noget andet :genert:


Det kunne mine også, hvis jeg ikke puttede dem.

Men altså, måske man skulle prøve? Altså at putte...:) Det ville i hvert fald ikke skade. Og jeg tror, vi kan blive enige om, at de færreste helt nyfødte har godt af 2 timers stimulering.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf primle » 8. aug 2016, 07:14

ajnaM skrev:
primle skrev:Min baby kunne også godt være vågen mere end 1 time - 45 min. Jeg tænker, at det, som det meste andet med børn, er meget individuelt. At man så kunne ønske, at de kun var vågne en times tid er jo noget andet :genert:


Det kunne mine også, hvis jeg ikke puttede dem.

Men altså, måske man skulle prøve? Altså at putte...:) Det ville i hvert fald ikke skade. Og jeg tror, vi kan blive enige om, at de færreste helt nyfødte har godt af 2 timers stimulering.


Jeg er helt sikker på, du ikke mener det sådan, men jeg synes du bliver unødig 'hård' i dine indlæg.

Der er ingen der skriver, at helt nyfødte har godt af 2 timers stimulering. Folk skriver, at babyer er individuelle og at der ikke er noget 'unormalt' i, at en nyfødt kan være vågen i 2 timer.

Synes godt man kan overveje sine formuleringer i en tråd for nybagte mødre - især når den der efterspørger råd giver udtryk for usikkerhed.
3
Nuttede-Nuser
Indlæg: 772
Tilmeldt: 21. okt 2015, 14:24
Kort karma: 105
Likede indlæg: 937

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Nuttede-Nuser » 8. aug 2016, 07:53

BabyM er fire uger på torsdag. Og jeg ved at to timer vågen er for meget på ham, det er ikke til at undgå at se. Vi mader og pusler og pludre i de der 45 min til en time. Så svøber vi giver en lille snack flaske og putter snakker roligt og giver sut, går, vugger, hopper "ryster" klapper i måsen sidder stille, stå på hovedet ja prøver ALT og alligevel vil drengen ikke sove. Så derfor er han vågen i to timer nogle gange. Han vækker sig selv af søvnen konstant. Spjætter med arme og ben og aser og maser, bliver gal og ked af det spytter sutten ud kun for at ville have den igen. Han kan bare ikke finde ro i hans lille krop. Nu har vi fået anbefalet en ergobaby swaddler som nærmest ligner en spændetrøje, men jeg er villig til at prøve for det foregår på samme måde om natten.
Og ind i mellem alt det her skal mor jo altså også på wc, have mad, vaske sutteflasker af og så videre. Så derfor kom tvivlen om jeg kunne lade ham ligge og kigge lidt når nu han er vågen så længe. Eller om det ville skade ham.
Senest rettet af Nuttede-Nuser 8. aug 2016, 07:56, rettet i alt 1 gang.
0
Nuttede-Nuser
Indlæg: 772
Tilmeldt: 21. okt 2015, 14:24
Kort karma: 105
Likede indlæg: 937

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Nuttede-Nuser » 8. aug 2016, 07:54

ajnaM skrev:
primle skrev:Min baby kunne også godt være vågen mere end 1 time - 45 min. Jeg tænker, at det, som det meste andet med børn, er meget individuelt. At man så kunne ønske, at de kun var vågne en times tid er jo noget andet :genert:


Det kunne mine også, hvis jeg ikke puttede dem.

Men altså, måske man skulle prøve? Altså at putte...:) Det ville i hvert fald ikke skade. Og jeg tror, vi kan blive enige om, at de færreste helt nyfødte har godt af 2 timers stimulering.


Se mit forrige indlæg.
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sorenspige » 8. aug 2016, 11:26

Nuttede Nuser, du/I lyder til at gøre det helt rigtige :kys:. Nogle børn er bare sværere at få til at sove end andre.

Har I prøvet med barnevognen?

M småvågner også ofte, men så hjælper det ofte at trille lidt med vognen. Desværre giver det bare heller ikke tid til ret meget andet.
0
Nuttede-Nuser
Indlæg: 772
Tilmeldt: 21. okt 2015, 14:24
Kort karma: 105
Likede indlæg: 937

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Nuttede-Nuser » 8. aug 2016, 11:32

Sorenspige skrev:Nuttede Nuser, du/I lyder til at gøre det helt rigtige :kys:. Nogle børn er bare sværere at få til at sove end andre.

Har I prøvet med barnevognen?

M småvågner også ofte, men så hjælper det ofte at trille lidt med vognen. Desværre giver det bare heller ikke tid til ret meget andet.


Tak sorenspige:kys: Han vil gerne sove i barnevogn mår vi går tur. Men han vil endnu ikke ligge helt selv. Så han ligger mest i reden ved siden af os. Så undgår vi også at han vækker sig selv for så kan vi nå at lægge en hånd på og berolige ham.
1
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sorenspige » 8. aug 2016, 11:35

Nuttede-Nuser skrev:
Sorenspige skrev:Nuttede Nuser, du/I lyder til at gøre det helt rigtige :kys:. Nogle børn er bare sværere at få til at sove end andre.

Har I prøvet med barnevognen?

M småvågner også ofte, men så hjælper det ofte at trille lidt med vognen. Desværre giver det bare heller ikke tid til ret meget andet.


Tak sorenspige:kys: Han vil gerne sove i barnevogn mår vi går tur. Men han vil endnu ikke ligge helt selv. Så han ligger mest i reden ved siden af os. Så undgår vi også at han vækker sig selv for så kan vi nå at lægge en hånd på og berolige ham.


Det lyder som en god løsning :kys:.

Måske han vil være i en vikle/slynge, hvis du har mod på det? Så har du hænderne mere fri.

Håber, det er ok, at jeg kommer med forskellige forslag.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf ajnaM » 8. aug 2016, 13:46

primle skrev:
ajnaM skrev:
primle skrev:Min baby kunne også godt være vågen mere end 1 time - 45 min. Jeg tænker, at det, som det meste andet med børn, er meget individuelt. At man så kunne ønske, at de kun var vågne en times tid er jo noget andet :genert:


Det kunne mine også, hvis jeg ikke puttede dem.

Men altså, måske man skulle prøve? Altså at putte...:) Det ville i hvert fald ikke skade. Og jeg tror, vi kan blive enige om, at de færreste helt nyfødte har godt af 2 timers stimulering.


Jeg er helt sikker på, du ikke mener det sådan, men jeg synes du bliver unødig 'hård' i dine indlæg.

Der er ingen der skriver, at helt nyfødte har godt af 2 timers stimulering. Folk skriver, at babyer er individuelle og at der ikke er noget 'unormalt' i, at en nyfødt kan være vågen i 2 timer.

Synes godt man kan overveje sine formuleringer i en tråd for nybagte mødre - især når den der efterspørger råd giver udtryk for usikkerhed.



Det var slet, slet ikke for at lyde hård. Hvis nogen læser det sådan, har det på ingen måde været min mening.

Jeg læser det som, at hun er i tvivl om, hvorvidt hun skal forsøge at holde øjenkontakt og på anden måde stimulere barnet, mens det er vågent. Og jeg tænker, at spædbørn, som de er flest, ikke skal stimuleres så længe. Dermed at hun ikke skal være nervøs - jeg er sikker på, hun stimulerer rigeligt, og at hun måske omvendt bør overveje, om barnet ikke skal puttes noget tidligere.


Og ja, det er individuelt. Det betyder vel ikke, at man ikke kan give råd. Jeg var selv meget i tvivl, da min ældste var lille - indtil læger og sundhedsplejersker understregede, at han blev urolig og ked, fordi han var alt for længe vågen. Han kunne nemlig sagtens tage flere timer, men trivedes langt bedre, da vi begyndte at putte efter 45 minutter.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sorenspige » 10. aug 2016, 11:11

Hvordan går det søde mødre?

Her nyder vi den sidste uge af min mands ferie. Så har han haft fri i 5 uger i alt. Det har simpelthen været så rart at have ham hjemme i så lang tid denne gang.

Ellers har vi booket lokaler til Ms barnedåb i dag.

Og så er det også i dag, at hun allerede er 1 måned gammel :lun:.
2

Tilbage til "Forældre"