Tør du spå om fremtiden?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43965

Tør du spå om fremtiden?

Indlægaf paint » 7. aug 2016, 11:02

Har du en forestilling om fremtiden?

Hvordan ser Danmark i 2030?

I et indlæg tør Flemming Rose (som én af flere) at vove pelsen. Og det han siger, lyder ikke alt for godt. Men får han ret?

Her er et uddrag af hans tanker

”Mange vil spørge, hvad demokrati skal gøre godt for

”Det Danmark, som vores bedsteforældre, forældre og vi skabte og voksede op i, og de værdier, det byggede på, vil være forsvundet. Det gamle Danmark var båret af forestillinger om lighed, frihed og en velfærdsstat til de værdigt trængende, skabt af brede, folkelige bevægelser, som trods deres sociale, politiske og kristne mangfoldighed repræsenterede en værdimæssig og kulturel homogenitet, som i 2030 vil høre fortiden til.
Den vigende tillid til demokratiet vil blive næret af den ene integrationsfiasko efter den anden. Parallelsamfundene vil fylde mere, end de gør i dag. Den religiøse og kulturelle mangfoldighed vil af en voksende del af befolkningen blive oplevet som uforenelig med det danske demokratis fundament, dvs. lighed, frihed og velfærd.”

En anden debattør, har en noget dyster forudsigelse om fordelingen land-by



"Provinsen bebos af få store landmænd og pensionister, der ikke er døde endnu


Den største forandring i 2030 er sket mellem land og by, hvor København runder 4 millioner indbyggere, og hvor der hverken er aviser eller integrationsproblemer."



Kan læses uden abonnement.
http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ ... -godt-for/

http://politiken.dk/debat/profiler/henr ... ede-endnu/
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 109
Likede indlæg: 3690

Re: Tør du spå om fremtiden?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 8. aug 2016, 03:46

Flemming Rose er mest optaget af at beskrive hændelser der allerede er sket.

"I 2030 vil det stå klart, at globaliseringens store tabere vil være de rige landes middelklasser og nedefter, mens afstanden mellem Vesten og den øvrige verden vil skrumpe til gavn for millioner og atter millioner af verdens fattige."

Det står ganske klart i 2016, det behøver vi ikke at vente til 2030 for. Men i perioden 2016 - 2030 står vi over for en ekstrem automatisering / robotificering, der meget vel kan vende det hele på hovedet igen. Så er det slut med at sende fabriksarbejde til Kina, hvis de kan produceres bedre og billigere i Vesten af en fuldautmatiseret fabrik.
1
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 848
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: Tør du spå om fremtiden?

Indlægaf Precaseptica » 8. aug 2016, 07:02

Vlad Kalashnikov skrev:Flemming Rose er mest optaget af at beskrive hændelser der allerede er sket.

"I 2030 vil det stå klart, at globaliseringens store tabere vil være de rige landes middelklasser og nedefter, mens afstanden mellem Vesten og den øvrige verden vil skrumpe til gavn for millioner og atter millioner af verdens fattige."

Det står ganske klart i 2016, det behøver vi ikke at vente til 2030 for. Men i perioden 2016 - 2030 står vi over for en ekstrem automatisering / robotificering, der meget vel kan vende det hele på hovedet igen. Så er det slut med at sende fabriksarbejde til Kina, hvis de kan produceres bedre og billigere i Vesten af en fuldautmatiseret fabrik.


Helt enig. Sidstnævnte ser vi allerede med Tysklands kommende fuldautomatiserede "sweatshops".
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 848
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: Tør du spå om fremtiden?

Indlægaf Precaseptica » 8. aug 2016, 07:29

Vi har vel alle en forestilling om hvad fremtiden kan tænkes at bringe. Men jeg finder at jeg kan gætte rigtigt oftere når jeg har haft taget en længere pause fra at følge med i nyhederne. Der er et eller andet ved de mange forskellige narrativer redaktionerne opstiller rundt omkring, der er med til at forvirre og gøre store historier ud af ekstremt midlertidige events.

På den måde overrasker det mig ikke at en gut som Flemming Rose forudser et dystopisk Danmark hvor demokratiet tilbageskaleres i multikulturalismens navn. I de perioder hvor jeg læser nyheder flere gange hver dag kunne jeg måske dristes til at spå noget hen ad samme retning, men det har nok mest at gøre med at jeg forarges mest over Berlingske og JP og derfor nok desværre får klikket lidt rigeligt på dem. Det fører så til at jeg eksponeres mere overfor deres passive eller aktive forsøg på at sælge mig lidt daglig frygt for fremtiden.
Senest rettet af Precaseptica 8. aug 2016, 09:02, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Tør du spå om fremtiden?

Indlægaf Wizzze » 8. aug 2016, 07:46

2030 er kun 14år væk, ja der vil fortsat være en urbaniseringstendens, men ikke kun mod København, og så trækker København faktisk ikke fra de andre danske byer, de nye københavnere skylder udlændinge og så at københavnerne føde flere københavnere. http://www.b.dk/nationalt/her-kommer-de ... enhavn-fra

Vi har allerede set at produktion er begyndt at flytte tilbage til DK fra udlandet, fordi at selvom en kineser ikke koster meget i løn, så kosten vedkomne stadig mere end strøm til en robot ;) Der vil også være en trend mod det billige, f.eks. indenfor tøj, som skal være mere miljøvenligt, og ikke produceres af børn og andre under slavelignende forhold, det vil også flytte mere produktion "hjem" igen. Omvendt så vil vi opleve at servicefag vil opleve mere outsourcing end nu, så indenfor kontor, økonomi, it osv. vil mere flytte ud, også flere af de klassiske kreative og kulturelle fag vil blive udført udenfor landet, det skal blive spændende af se og høre hvordan "eliten" vil takle de udfordringer :gruble:

Men skal jeg forudsige noget om 2030, så er det at der ikke ville være den vilde forskel i forhold til i dag, jo jo hypen vil være en anden, ingen vil tale om Pokemon Go i 2030, men der vil være noget andet som er in og hipt.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3477

Re: Tør du spå om fremtiden?

Indlægaf Torn » 8. aug 2016, 08:04

Wizzze skrev:
Vi har allerede set at produktion er begyndt at flytte tilbage til DK fra udlandet, fordi at selvom en kineser ikke koster meget i løn, så kosten vedkomne stadig mere end strøm til en robot ;) Der vil også være en trend mod det billige, f.eks. indenfor tøj, som skal være mere miljøvenligt, og ikke produceres af børn og andre under slavelignende forhold, det vil også flytte mere produktion "hjem" igen. Omvendt så vil vi opleve at servicefag vil opleve mere outsourcing end nu, så indenfor kontor, økonomi, it osv. vil mere flytte ud, også flere af de klassiske kreative og kulturelle fag vil blive udført udenfor landet, det skal blive spændende af se og høre hvordan "eliten" vil takle de udfordringer :gruble:


Til det markerede: Hvorfor vil det blive flyttet ud?
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43965

Re: Tør du spå om fremtiden?

Indlægaf paint » 8. aug 2016, 08:41

Det er rigtigt, som I skriver – 2030, er kun 14 år væk og umiddelbart skulle man synes at det vil være begrænset, hvad der kan ske på den, relativt, korte tid. Men jeg er selv i tvivl, mere end nogensinde om i hvilken retning vinden blæser.

Flemming Rose, har jeg naturligvis valgt, fordi han (måske som forventet), ser det store dyr i åbenbaringen, som multikulturalismen. Og derfor ser han noget énøjet på fremtiden.
Jeg er normalt, langtfra enig med ham i hans anskuelser, men på den anden side, har han fat i noget centralt: Samfundets sammenhængskraft, som omdrejningspunkt og katalysator, for udviklingen (eller måske afviklingen)

Frihed, (relativ) lighed og velfærd for alle, er dét, som binder det hele sammen i Danmark. Svigter dét, eller begrænses det kraftigt, så ryger netop sammenhængskraften og dermed det Danmark, vi kender – ikke fra den éne dag til den anden, men hen ad vejen.

Globaliseringen, vil være den anden faktor, som trækker tæppet væk under os. Kapitalisme og liberalisme, samler ikke, men splitter. Dét/de, har ikke sammenhængskraft på programmet, men penge, overskud, profit – relativ blind profit. Danmark, kan ikke konkurrere med fattige landes løn og arbejdsvilkår. Kina, er ikke længere aktuel til dén tid. De vil være brugt op som billigt produktionsland.
Den voksende middelklasse i Kina, med heraf følgende velstand, indeholder også kimen til Kinas økonomiske vækst og velstands. Derfor vil landets fremdrift, være omvendt proportional med dets succes.
Men der findes andre lande, med en passende profil til billig arbejdskraft og produktionsomkostninger og jeg tror man ganske enkelt vil rykke rundt og bruge land efter land, så længe der er penge i det. Sandsynligvis vil Kina også gøre det, for at holde snuden oven vande.

Væksten, eller den manglende samme, vil lide under det. Det stigende antal ældre, som skal forsørges (og stigningen er monumental) vil, sammen med en voldsom stigning i sociale udgifter, som følge af multikulturalismen, føre til dybe nedskæringer i velfærden, så dybe, at befolkningen vil 'stå af' og ikke finde sig i det. Og SÅ, kan blikket rettes mod, hvem der koster penge i det danske samfund.

Går det på dén måde, og det håber jeg ikke, men frygter at det gør det, så vil spørgsmålet om graden af demokrati og lighed, kunne komme ind i billedet. Om det ligefrem vil føre til deportationer, som Rose, skriver om, er nok sat på spidsen. Men én eller anden form for opdeling af befolkningen, vil kunne finde sted, hvor alle ikke har lige rettigheder. Dem som ikke er etnisk danske, vil være nærliggende at forskelsbehandle. Og hermed er to bærende kræfter i vores samfund truet; demokratiet og ligheden. Hvis det kommer til at dreje sig om mad på bordet, tror je godt jeg ved, hvordan danskerne vil vælge/prioritere.

Jeg frygter, med andre ord at Roses skræk-scenarie, kan blive til virkelighed, i én eller anden grad.

Men jeg vil meget gerne (især for min egen sjælefreds skyld) høre modargumenter.

Og som en lille sløjfe på det hele: 14-15 år, er ikke langt tid. Men prøv lige at tænke tilbage til år 2000, før Fogh kom til, før 9/11 og krigen mod terror, før de mange krige, arabiske forår, flygtningestrømme osv. Tingene ændrer sig hurtigt, meget hurtigt.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Tør du spå om fremtiden?

Indlægaf Wizzze » 8. aug 2016, 10:04

Torn skrev:
Wizzze skrev:
Vi har allerede set at produktion er begyndt at flytte tilbage til DK fra udlandet, fordi at selvom en kineser ikke koster meget i løn, så kosten vedkomne stadig mere end strøm til en robot ;) Der vil også være en trend mod det billige, f.eks. indenfor tøj, som skal være mere miljøvenligt, og ikke produceres af børn og andre under slavelignende forhold, det vil også flytte mere produktion "hjem" igen. Omvendt så vil vi opleve at servicefag vil opleve mere outsourcing end nu, så indenfor kontor, økonomi, it osv. vil mere flytte ud, også flere af de klassiske kreative og kulturelle fag vil blive udført udenfor landet, det skal blive spændende af se og høre hvordan "eliten" vil takle de udfordringer :gruble:


Til det markerede: Hvorfor vil det blive flyttet ud?


Fordi den slags lønninger er meget høje i dk, sammenlignet med Indien, Ukraine, eller bare Polen, Tjekkiet, Portugal eller Irland, for at blive i EU. Og efterhånden som regler og standarder bliver ens, så bliver det også nemmere at få det lavet "hvorsomhelst".
Selv opgaver der kræver dansk tale og forståelse, flytter, prøv at kigge stillingsannoncer igennem og se hvor mange dansksprogede der søges til stillinger i de "billige" EU lande.
0
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Tør du spå om fremtiden?

Indlægaf Slettet bruger » 8. aug 2016, 12:51

paint skrev:Det er rigtigt, som I skriver – 2030, er kun 14 år væk og umiddelbart skulle man synes at det vil være begrænset, hvad der kan ske på den, relativt, korte tid. Men jeg er selv i tvivl, mere end nogensinde om i hvilken retning vinden blæser.

Flemming Rose, har jeg naturligvis valgt, fordi han (måske som forventet), ser det store dyr i åbenbaringen, som multikulturalismen. Og derfor ser han noget énøjet på fremtiden.
Jeg er normalt, langtfra enig med ham i hans anskuelser, men på den anden side, har han fat i noget centralt: Samfundets sammenhængskraft, som omdrejningspunkt og katalysator, for udviklingen (eller måske afviklingen)

Frihed, (relativ) lighed og velfærd for alle, er dét, som binder det hele sammen i Danmark. Svigter dét, eller begrænses det kraftigt, så ryger netop sammenhængskraften og dermed det Danmark, vi kender – ikke fra den éne dag til den anden, men hen ad vejen.

Globaliseringen, vil være den anden faktor, som trækker tæppet væk under os. Kapitalisme og liberalisme, samler ikke, men splitter. Dét/de, har ikke sammenhængskraft på programmet, men penge, overskud, profit – relativ blind profit. Danmark, kan ikke konkurrere med fattige landes løn og arbejdsvilkår. Kina, er ikke længere aktuel til dén tid. De vil være brugt op som billigt produktionsland.
Den voksende middelklasse i Kina, med heraf følgende velstand, indeholder også kimen til Kinas økonomiske vækst og velstands. Derfor vil landets fremdrift, være omvendt proportional med dets succes.
Men der findes andre lande, med en passende profil til billig arbejdskraft og produktionsomkostninger og jeg tror man ganske enkelt vil rykke rundt og bruge land efter land, så længe der er penge i det. Sandsynligvis vil Kina også gøre det, for at holde snuden oven vande.

Væksten, eller den manglende samme, vil lide under det. Det stigende antal ældre, som skal forsørges (og stigningen er monumental) vil, sammen med en voldsom stigning i sociale udgifter, som følge af multikulturalismen, føre til dybe nedskæringer i velfærden, så dybe, at befolkningen vil 'stå af' og ikke finde sig i det. Og SÅ, kan blikket rettes mod, hvem der koster penge i det danske samfund.

Går det på dén måde, og det håber jeg ikke, men frygter at det gør det, så vil spørgsmålet om graden af demokrati og lighed, kunne komme ind i billedet. Om det ligefrem vil føre til deportationer, som Rose, skriver om, er nok sat på spidsen. Men én eller anden form for opdeling af befolkningen, vil kunne finde sted, hvor alle ikke har lige rettigheder. Dem som ikke er etnisk danske, vil være nærliggende at forskelsbehandle. Og hermed er to bærende kræfter i vores samfund truet; demokratiet og ligheden. Hvis det kommer til at dreje sig om mad på bordet, tror je godt jeg ved, hvordan danskerne vil vælge/prioritere.

Jeg frygter, med andre ord at Roses skræk-scenarie, kan blive til virkelighed, i én eller anden grad.

Men jeg vil meget gerne (især for min egen sjælefreds skyld) høre modargumenter.

Og som en lille sløjfe på det hele: 14-15 år, er ikke langt tid. Men prøv lige at tænke tilbage til år 2000, før Fogh kom til, før 9/11 og krigen mod terror, før de mange krige, arabiske forår, flygtningestrømme osv. Tingene ændrer sig hurtigt, meget hurtigt.


Det er en misforståelse at man ikke kan have demokrati i lande der forskelsbehandler. Historien fremviser umiddelbart to eksempler på dette: Sydafrika under apartheid, samt USA før raceadskillelsen blev afskaffet. Begge lande var fungerende demokratier.

Det er bare for at præcisere at du også må operere med den mulighed, at man beholder tingene som de er for en kernegruppe mht demokrati, lighed, osv, men udelukker diverse grupper for at deltage i tingene. Modellen er som sådan nogenlunde stabil.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Tør du spå om fremtiden?

Indlægaf Slettet bruger » 8. aug 2016, 13:06

Wizzze skrev:
Torn skrev:
Wizzze skrev:
Vi har allerede set at produktion er begyndt at flytte tilbage til DK fra udlandet, fordi at selvom en kineser ikke koster meget i løn, så kosten vedkomne stadig mere end strøm til en robot ;) Der vil også være en trend mod det billige, f.eks. indenfor tøj, som skal være mere miljøvenligt, og ikke produceres af børn og andre under slavelignende forhold, det vil også flytte mere produktion "hjem" igen. Omvendt så vil vi opleve at servicefag vil opleve mere outsourcing end nu, så indenfor kontor, økonomi, it osv. vil mere flytte ud, også flere af de klassiske kreative og kulturelle fag vil blive udført udenfor landet, det skal blive spændende af se og høre hvordan "eliten" vil takle de udfordringer :gruble:


Til det markerede: Hvorfor vil det blive flyttet ud?


Fordi den slags lønninger er meget høje i dk, sammenlignet med Indien, Ukraine, eller bare Polen, Tjekkiet, Portugal eller Irland, for at blive i EU. Og efterhånden som regler og standarder bliver ens, så bliver det også nemmere at få det lavet "hvorsomhelst".
Selv opgaver der kræver dansk tale og forståelse, flytter, prøv at kigge stillingsannoncer igennem og se hvor mange dansksprogede der søges til stillinger i de "billige" EU lande.


Der er så få der kan dansk at det aldrig bliver til en stor ting.

Men kan det klares med engelsk, ja så er der da fremtid i det.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Tør du spå om fremtiden?

Indlægaf Slettet bruger » 8. aug 2016, 13:11

Nogen af de jobs jeg regner som sikre mod outsourcing, det der dem der kræver at man kan dansk. Det er et SVÆRT sprog at lære. Det vil være så ressourcekrævende at oplære f.eks. 300 ukrainere til at have et godt nok dansk så man kan starte et callcenter at det nok ikke vil ske.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43965

Re: Tør du spå om fremtiden?

Indlægaf paint » 8. aug 2016, 13:34

eks-Maupassant skrev:
Det er en misforståelse at man ikke kan have demokrati i lande der forskelsbehandler. Historien fremviser umiddelbart to eksempler på dette: Sydafrika under apartheid, samt USA før raceadskillelsen blev afskaffet. Begge lande var fungerende demokratier.

Det er bare for at præcisere at du også må operere med den mulighed, at man beholder tingene som de er for en kernegruppe mht demokrati, lighed, osv, men udelukker diverse grupper for at deltage i tingene. Modellen er som sådan nogenlunde stabil.


Jeg havde et par punkter mere end demokrati, med i puljen, som bærende konstruktion i Danmark.
Lighedstanken, frihed samt velfærdssamfund, inden for en ramme af et demokrati, er en slags barduner, der holder det danske samfunds-telt sammen.
Samtidigt, mener jeg ikke, at et samfund er demokratisk, hvis det forskelsbehandler folk, på deres grundlæggende rettigheder.

Det er derfor, at Rose i artiklen, stiller spørgsmålet (for det fremtidige Danmark) ”Hvad demokrati skal gøre godt for”


Hverken Sydafrika eller USA, kunne have overlevet, på længere sigt, hvis de havde fortsat med deres segregation. USA, røg ud i en borgerkrig og noget i samme retning, gjorde sig gældende i Sydafrika. I bl.a USA, er det ikke overstået endnu. Når en figur som The Donald (Trump), kan komme i spil som præsidentkandidat, på en anti-establishment eller anti- (bestående) samfundsorden-agenda, er der grund til bekymring – så er der noget, der i dén grad halter i samfundet (det kunne f.eks være sammenhængskraften i det amerikanske samfund)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Tør du spå om fremtiden?

Indlægaf Slettet bruger » 8. aug 2016, 13:54

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:
Det er en misforståelse at man ikke kan have demokrati i lande der forskelsbehandler. Historien fremviser umiddelbart to eksempler på dette: Sydafrika under apartheid, samt USA før raceadskillelsen blev afskaffet. Begge lande var fungerende demokratier.

Det er bare for at præcisere at du også må operere med den mulighed, at man beholder tingene som de er for en kernegruppe mht demokrati, lighed, osv, men udelukker diverse grupper for at deltage i tingene. Modellen er som sådan nogenlunde stabil.


Jeg havde et par punkter mere end demokrati, med i puljen, som bærende konstruktion i Danmark.
Lighedstanken, frihed samt velfærdssamfund, inden for en ramme af et demokrati, er en slags barduner, der holder det danske samfunds-telt sammen.
Samtidigt, mener jeg ikke, at et samfund er demokratisk, hvis det forskelsbehandler folk, på deres grundlæggende rettigheder.

Det er derfor, at Rose i artiklen, stiller spørgsmålet (for det fremtidige Danmark) ”Hvad demokrati skal gøre godt for”


Hverken Sydafrika eller USA, kunne have overlevet, på længere sigt, hvis de havde fortsat med deres segregation. USA, røg ud i en borgerkrig og noget i samme retning, gjorde sig gældende i Sydafrika. I bl.a USA, er det ikke overstået endnu. Når en figur som The Donald (Trump), kan komme i spil som præsidentkandidat, på en anti-establishment eller anti- (bestående) samfundsorden-agenda, er der grund til bekymring – så er der noget, der i dén grad halter i samfundet (det kunne f.eks være sammenhængskraften i det amerikanske samfund)


Nopes, men de holdt den da gående i en 70-80 år, og jeg ser ikke hvorfor det samme ikke rent hypotetisk kunne ske i Danmark. Så ville vi have segregation fra 2030 til omkring år 2100, hvis det følger samme model som S.Afrika/USA.

Jeg tror også samfund hvor der er stærke frihedsidealer men hvor disse er forbeholdt enkelte grupper indeholder ustabilitet, pga den skærende kontrast.

Muligvis med Indiens kastesystem som en undtagelse? Jeg er ikke sikker på at de laveste kasteløse har fulde politiske rettigheder. Eller også har de dem måske på papiret men ikke i praksis, fordi f.eks. indgangsvagten til socialkontoret afviser dem så de aldrig kan komme ind og kræve de rettigheder de har.

Hermed mener jeg bare at det hele kan gå i rigtigt mange forskellige retninger, og det er vanskeligt at sige hvilken model der vinder.

Mht demokratiets legitimitet mener jeg at medierne har ædt rigtigt kraftigt af denne. Den oprindelige ide var at det var en form for seriøs debat hvor man diskuterede tingene og så kom frem til en løsning. Og noget med respekt for hinanden, Hal Koch f.eks.

Det vi har set de sidste 20 år har ikke så meget med den ide at gøre, den offentlige debat er mere en slags råbekonkurrence hvor folk råber meget tit forkerte fakts i hovedet på hinanden. Og hvor politikere fra alle partier rutinemæssigt nægter at svare på seriøse spørgsmål, og hvor sågar journalisten også synes at være tilfreds med det - han har jo sit klip med en "presset" politiker til at underholde folk med.

Trump er kun kulminationen på den udvikling, der har kørt over dem 20-30 år. Ret beset er det i dag ligegyldigt om det er rigtigt eller forkert eller om det overhovedet giver mening hvad en politiker siger - der er lige fra Socialdemokratiets 12-minutters-kampagne til Trumps mur til Mexico til Uffe Elbæks diverse ævl.

Det handler bare om at de siger et eller andet og så kommentere folk så på det og råber lidt af hinanden, og i morgen har vi glemt det og snakker om noget andet gøgl.

Har nyligt læst nogen spændende ideer om hvordan systemer kan "sande til" og blive til parodier på sig selv, og IMO er det det, der er ved at ske for det reræsentative demokrati som vi har haft i 100-200 år i vesten.

Den demokratiske debat er pga TV og internet blevet til en opmærksomhedskunkurrence, og det kan man jo ikke styre et land med. Demokrati er blevet til trollokrati.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Tør du spå om fremtiden?

Indlægaf Slettet bruger » 8. aug 2016, 14:08

Eks her http://jyllands-posten.dk/politik/ECE89 ... ugttraeer/

Ikke nok med den grinagtigt dramatiske overskrift "giftregn over frugttræer". Der er ingen information om hvad prosulcarb er, og hvad det gør at noget bliver forgiftet med det. Det siges også bare at "flere frugtavlere" har kasseret pga det, taler vi 2 gutter hver hver sit æbletræ eller store plantager? Ligemeget, demokratisk debat handler om at fråde i sine følelser og være ligeglad med at vide hvad der foregår.

En anden information om prosulcarb jeg fandt frem til på 12 sekunder, men som igen har været for vanskeligt tilgængeligt for journalisten, er at brugen af stoffe åbenbart eksploderede fra 2011 til 2012. https://www.middeldatabasen.dk/Chemical ... icalID=886

Hvorfor? Ingen ved det, den info kommer formentlig aldrig nogensinde frem i medierne fordi hverken journalister eller politikere gider google det.

Samt at der er en hel masse andre stoffer der gør præcis det samme, så hvis det forbydes kan landmændene bare bestille et andet stof.

Det er bare en illustration af hvor lavt niveauet er på. Demokratiet er helt dernede, at en 12 sekunders googling, det er ikke noget nogen gør mere.

Har svært ved at se et system hvor hoved- og informationsløs debat har så meget magt kan være stabilt på sigt.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 109
Likede indlæg: 3690

Re: Tør du spå om fremtiden?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 8. aug 2016, 16:29

eks-Maupassant skrev:Nogen af de jobs jeg regner som sikre mod outsourcing, det der dem der kræver at man kan dansk. Det er et SVÆRT sprog at lære. Det vil være så ressourcekrævende at oplære f.eks. 300 ukrainere til at have et godt nok dansk så man kan starte et callcenter at det nok ikke vil ske.
Jeg vil tro at 95% af spørgsmål til et callcenter er forskellige variationer af de samme 10-20 spørgsmål. Det ville kunne forholdsvist nemt kunne håndteres af et basalt AI-system. Der er allerede forskellige tidlige ligende systemer til mobiltelefoner, mm.
0
Grab them by the pussy

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"