Laver du madplan?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Madplan?

Ja
28
44%
Nej
21
33%
Delvist, forklar gerne
14
22%
 
Afgivne stemmer: 63
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Laver du madplan?

Indlægaf mulledit » 9. aug 2016, 11:01

Jeg sparer en masse ved at lave madplan: jeg skal kun handle en gang = sparet benzin og tid, jeg smider mindre ud = mindre madspil og penge sparet.

Vi spiser jo ikke anderledes fordi der er madplan, så umiddelbart så vil jeg påstå at man sparer med en madplan. Det behøver ikke være store beløb og er heller ikke noget der var bevægrund for os, men vi kan bestemt mærke det alligevel.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23351

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Mani » 9. aug 2016, 12:14

Smiling_Goat skrev:
Akehurst2 skrev:
Smiling_Goat skrev:
Jeg ved godt, man siger, det er billigst med en madplan, men det virker lige nu som om, folk bare har taget en kollektiv beslutning uden egentligt at stille spørgsmålstegn ved, om madplaner overhovedet er billigst. Jeg tror det helt ærligt ikke. Nemmest i en travl hverdag, helt sikkert, men ikke billigst.


Men hvis man ikke decideret er tvunget til at spare eller meget gerne vil spare, så er det da også et dårligt argument for at lave madplan.

Jeg synes, det er meget bedre argumenter at man vil gøre tingene nemmere for sig selv, minimere madspild eller spise mere varieret. At gøre alt så billigt som muligt synes jeg ikke er spor motiverende i sig selv.


Bestemt, jeg baserer også blot min udtalelse på, at jeg altid hører det argument, som grund til at lave en madplan, og jeg nu, efter at have lavet én selv, ikke køber det. Jeg tror, at det er langt billigere at leve fra dag til dag, baseret på hvad man har i køleskabet, end at gætte sig frem til, hvor mange grønsager der er tilbage efter tirsdagens aftensmad, som kan bruges i onsdagens. Så jeg ville personligt aldrig selv lave en madplan af økonomiske årsager. Af praktiske fordi det gør hverdagen mindre presset, bestemt, men aldrig af økonomiske.

Men grunden til det kan give en besparelse er jo, at de færreste har overskud til at stå klokken kvart i kvalm med ungerne på slæb og købe ind "baseret på hvad man har i køleskabet" - i stedet river man det bedste man lige kan komme i tanke om ned ad hylderne - og der ved går resterne i køleskabet til spilde.
I det tilfælde kan det bedre betale sig at lave en madplan, hvor man bruger de forskellige ingredienser om ved at planlægge retter, der benytter dem.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23351

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Mani » 9. aug 2016, 12:31

Smiling_Goat skrev:Ja okay, nu har jeg ikke børn, så jeg ved ikke, hvor meget mere kompliceret det hele bliver med sådan nogle :)

Men for mig i hvert fald, er der ikke nogen umiddelbar besparelse, tror jeg - til gengæld har jeg tendens til stress, så på den måde er det nok en meget god idé at prøve madplaner af :P.

Jeg laver ikke madplan for at sparer, men dels for at undgå madspild og dels for at få mere ro på dagligdagen (jeg har heller ikke små børn mere - men til gengæld en diagnose, der bl.a. påvirker min hukommelse og gør jeg fungerer bedst i forholdsvis planlagt hverdag). Hos os betyder det vi får brugt vores indkøb meget bedre - men jeg kan så heller ikke på nogen måde huske hvad jeg har i skabene når jeg står i supermarkedet - så enten mangler jeg halvdelen eller også har jeg dobbelt af en masse, når jeg køber fra dag til dag.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Cosi
Indlæg: 1007
Tilmeldt: 31. jul 2016, 17:33
Kort karma: 150
Likede indlæg: 2238

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Cosi » 9. aug 2016, 12:38

Min mand laver for 3 uger af gangen. Med nogle åbne dage indimellem - som regel fredag, lørdag eller søndag. Den er ikke mere fast, end at vi godt kan rykke rundt på det engang imellem fx hvis det er godt vejr og vi hellere vil have koldskål i stedet for en varm ret. Vi spiser rester tirsdag og torsdag - fra maden om mandagen og onsdagen.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23351

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Mani » 9. aug 2016, 12:49

Smiling_Goat skrev:Jeg plejer også at skrive indkøbsseddel. De få gange jeg ikke lige har fået det gjort, bliver mit hoved tømt for tanker, det sekund jeg går ind i supermarkedet, og jeg kan slet ikke huske, hvad jeg skal have. Men jeg vil også sige, at jeg er blevet meget bedre til at få brugt alt i køkkenet, efter jeg fik et meget kreativt arbejde. Det er ligesom om min hjerne kan nå til andre forslag nu, end den kunne før, og vi får faktisk aldrig rigtigt den samme ret flere gange.

Men jeg kan som sagt også sagtens se fordelen ved en madplan, og jeg giver den et oprigtigt forsøg - det bliver ikke en forøgelse af madbudgettet, der stopper forsøget. Der er bare ingen mulighed for, at jeg skal ud at handle til aftensmaden, når jeg kommer træt hjem kl. 19 om aftenen. Det kommer simpelthen ikke til at ske (og min kæreste skal heller ikke.) Så det her skal bare fungere.

Jeg overvejer også at få lavet noget frysemad i weekenderne for at gøre hverdagene endnu nemmere. Fordoble portionerne så der er til flere dage eller sådan noget. Jeg gider simpelthen ikke bruge min (sparsomme) fritid på mad, når jeg endelig kommer hjem. Jeg føler først, jeg kan slappe af og lade op efter aftensmaden er spist og opryddet, og så skal den selvfølgelig hurtigt overstås.

Jeg ville ikke få skrevet en indkøbsseddel hvis det var fra dag til dag. De gange vi har gjort det har det været noget med at holde ind ved et supermarked på vej hjem fra arbejde og så prøve at finde på noget. Vi laver også store portioner af nogle ting + vi laver madplan, men bytter rundt på dagene som det kan passe. Det behøver ikke være super firkantet, men jeg vil også godt have det er nogenlunde simpelt at gå til i hverdagene - jeg har det nemlig som dig, at jeg først kan slappe rigtig af når køkkenet er ryddet efter dagens sidste måltid :genert:
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4882
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6469

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Stars » 9. aug 2016, 12:55

Smiling_Goat skrev:Jeg har altid syntes, at madplaner er opreklameret, men nu kommer vi begge snart hjem mellem 18-19 om aftenen, og vi bor ret langt fra den nærmeste anstændige forretning, så der helst være styr på maden i forvejen, så der ikke skal handles, før vi spiser. Jeg har derfor i dag for første gang nogensinde lagt en madplan.. og jeg hader det allerede.

Jeg bryder mig virkelig ikke om, hvor rigid min kost bliver. Jeg har indgået kompromiset med mig selv om, at jeg har fundet på fem retter, som jeg handler til, og så kan vi lave de enkelte retter på de dage, vi har lyst - så der bliver et minimum af spontanitet. Jeg synes også, det virker væsentligt sværere at sørge for at få brugt alt i køleskabet. Jeg havde fuldstændigt mistet overblikket over indholdet ved planlægningen af onsdag, så jeg ved ikke, om jeg kommer til at vælte mig i mad, og jeg plejer ellers at få brugt alt.

Jeg ved godt, man siger, det er billigst med en madplan, men det virker lige nu som om, folk bare har taget en kollektiv beslutning uden egentligt at stille spørgsmålstegn ved, om madplaner overhovedet er billigst. Jeg tror det helt ærligt ikke. Nemmest i en travl hverdag, helt sikkert, men ikke billigst.

Med nogle ting, er det nemt nok (forudsat man følger opskriften et nøje), men ting som fx. spidskål er det jo fuldstændig håbløst.
Der er stor forskel på, om man får fat i et lille løst hoved eller et stort kompakt hoved.


Men jeg tænker lidt - når nu du har købt ind til fx. frikadeller m. kartofler og spidskål, behøver du jo ikke være bundet af opskriften. Du kan jo sagtens ændre frikadellerne til krebinetter eller forloren hare (hvis du har bacon) ... og hvis kartoflerne kan holde sig og du har ris i huset, kan du jo også ændre til en "karry-ruskomsnusk" med ris, spidskål og hakket gris.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4882
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6469

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Stars » 9. aug 2016, 13:14

Smiling_Goat skrev:Jeg overvejer også at få lavet noget frysemad i weekenderne for at gøre hverdagene endnu nemmere. Fordoble portionerne så der er til flere dage eller sådan noget. Jeg gider simpelthen ikke bruge min (sparsomme) fritid på mad, når jeg endelig kommer hjem. Jeg føler først, jeg kan slappe af og lade op efter aftensmaden er spist og opryddet, og så skal den selvfølgelig hurtigt overstås.

Når vi laver pasta med kødsovs, laver vi næsten altid en stor portion og smækker en lasagne sammen til fryseren (nemt, fordi vi snyder og køber mornay-sovs).
Og ungerne er blevet ret glade for flæskestegssandwich, så når vi får traditionel flæskesteg med kartofler og sovs, bliver stegen ofte købt rigelig stor, så der er til sandwich dagen efter (eller på 3. dagen for variationens skyld). Desværre er de ikke så glade for biksemad, for det ville være oplagt med resterne af steg og kartofler.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Pyjamas » 9. aug 2016, 15:00

Jeg laver ikke madplan. I en periode gjorde jeg, men nu kører vi mere efter "vi spiser, hvad vi har". Husstanden består af mig og en 4-årig, og når vi kommer hjem, har vi en time til, at der skal stå mad på bordet, så i stedet for madplan ser jeg om aftenen, hvad vi har på lager og planlægger mad efter det.
Jeg har et meget fornuftigt basislager, og jeg har fryseren fyldt med brød, kød frikadeller og gryderetter, så jeg har altid hjemme til, at vi kan blive mætte. Jeg handler 2 gange om ugen, hver gang jeg opdager, hvad vi snart mangler, skriver jeg det ned og sørger for at få det købt.
Vi ville sikkert spise langt mere varieret, hvis jeg gad at lave madplan, men jeg synes nu, min metode er ok. Jeg sparer stadig tid og penge, vi får brugt, hvad vi har, og jeg bruger ikke al min tid sammen med min dreng på at lave mad :)
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46280

Re: Laver du madplan?

Indlægaf LadyFox » 9. aug 2016, 15:56

Smiling_Goat skrev:
Akehurst2 skrev:
Smiling_Goat skrev:
Jeg ved godt, man siger, det er billigst med en madplan, men det virker lige nu som om, folk bare har taget en kollektiv beslutning uden egentligt at stille spørgsmålstegn ved, om madplaner overhovedet er billigst. Jeg tror det helt ærligt ikke. Nemmest i en travl hverdag, helt sikkert, men ikke billigst.


Men hvis man ikke decideret er tvunget til at spare eller meget gerne vil spare, så er det da også et dårligt argument for at lave madplan.

Jeg synes, det er meget bedre argumenter at man vil gøre tingene nemmere for sig selv, minimere madspild eller spise mere varieret. At gøre alt så billigt som muligt synes jeg ikke er spor motiverende i sig selv.


Bestemt, jeg baserer også blot min udtalelse på, at jeg altid hører det argument, som grund til at lave en madplan, og jeg nu, efter at have lavet én selv, ikke køber det. Jeg tror, at det er langt billigere at leve fra dag til dag, baseret på hvad man har i køleskabet, end at gætte sig frem til, hvor mange grønsager der er tilbage efter tirsdagens aftensmad, som kan bruges i onsdagens. Så jeg ville personligt aldrig selv lave en madplan af økonomiske årsager. Af praktiske fordi det gør hverdagen mindre presset, bestemt, men aldrig af økonomiske.


Men spiste I ikke også helt vildt billigt i forvejen? For så synes jeg det siger sig selv at du ikke spare penge ved at lave madplan.

Herhjemme har vi det er med madplan på prøve, og kører nu på anden uge - motivationen er gøre hverdagen lettere, OG spare penge, og indtil videre har vi i hvert fald sparet penge, og det på trods af at vi faktisk har købt færre datovare de her uger. Normalt handler vi hver dag, og er begge storslemme til at impulskøbe ting vi egentlig ikke har brug for, eller kun har lyst til fordi vi er blevet konfronteret med det nede i butikken. I søndags da vi handlede havde vi et par sodavand med hjem som ikke var på listen som det eneste. Normalt kan vi nemt ende med flere poser med ting i løbet af en uge.

Om der er penge og spare handler nok mest af alt om ens indkøbsvaner.
0
...
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Laver du madplan?

Indlægaf Tobywan » 9. aug 2016, 16:05

Ja vi laver madplan. Den består i at vi bliver enige om hvad vi skal spise dagen efter.

Vi har et basislager af kød og grønsager. Hvis ikke det findes i huset, så må vi købe det på vej hjem fra arbejde.
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Laver du madplan?

Indlægaf OberstNasig » 9. aug 2016, 17:48

Jeg tilpasser iøvrigt også ofte vores madplan efter det, jeg kan købe billigt i den nærliggende Super Brugsen. Der har de ofte vanvittigt billige priser på økologiske grøntsager og frugt.
0

Tilbage til "Mad og drikke"