Spisevægring... hvor tidligt osv..?

Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Spisevægring... hvor tidligt osv..?

Indlægaf Sophies-mor » 9. aug 2016, 21:43

Meget kort, hvor tidligt ser man spisevægring...? og symptomer mv.
Aldersmæssigt, når vi snakker skolebørn.

Lang historie kort, min datter var hos morfar på ferie, hvor morfars (ellers socialpædagogisk uddannet...) kæreste pressede min datter til at spise op.
Vi kører herhjemme med, spis til du er mæt. Mærk efter og øs mindre op næste gang.
Men, det resulterede i, at hun kun spiste 1 coinofferburger og drak 1 lille sodavand om torsdagen. Intet andet, ingen slik osv.

Herhjemme stod jeg og lavede mad, da hun sagde noget, som fik mig til at spørge ind til det.
Hun sagde bl.a. at hun var sulten, men ikke havde lyst til mad.
Da jeg så spurgte hvorfor, sagde hun, at det kunne hun selv bestemme.

Og jeg tænker jo, at hvis "de unge" som får spisevægring oplever det, som det eneste, de kan kontrollere...?
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Spisevægring... hvor tidligt osv..?

Indlægaf Bøtte » 9. aug 2016, 21:45

Jeg kender et par stykker, hvor de har fået det omkring 5. klasse. Er man 11-12 år der?
Men det man da garanteret sætte ind tidligere.
0
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4585
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 666
Likede indlæg: 21021

Re: Spisevægring... hvor tidligt osv..?

Indlægaf catnip » 9. aug 2016, 22:29

Jeg har oplevet det hos en pige i børnehavealderen.
0
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Spisevægring... hvor tidligt osv..?

Indlægaf Rapfisk » 10. aug 2016, 05:13

Jeg kender en kvinde, der skriver Ph.D. om spiseforstyrrelser hos børn, jeg mener, at det er i aldersgruppen 5-8 år, men reelt ser man børn bruge spisevægring som kontrol meget tidligere. Hos mindre børn er det dog ofte et forsøg på at kontrollere omgivelserne, mens forsøget på at kontrollere sig selv (krop og/eller psyke) først kommer senere.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Spisevægring... hvor tidligt osv..?

Indlægaf Sophies-mor » 10. aug 2016, 05:37

Hvornår skal man være bekymret?
Tænker, hvordan man skelner mellem enkeltstående "uskyldige" tilfælde og noget værre.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10616

Re: Spisevægring... hvor tidligt osv..?

Indlægaf Little_Woman » 10. aug 2016, 06:12

Det er et rigtig godt spørgsmål til skolens sundhedsplejerske, der netop rådgiver om kost og sundhed ifht børn - der ville jeg henvende mig :)
1
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Spisevægring... hvor tidligt osv..?

Indlægaf Hunkat » 10. aug 2016, 06:31

Jeg tænker også at du skal snakke med hende, lige se tiden an et par dage og se om det er noget der hænger ved eller ej. Jeg havde selv perioder som barn hvor jeg har tænkt og sagt ting om ikke at ville spise som sikkert har lydt som begyndelsen på spisværgering, men jeg har altså aldrig lidt af det.

Og ja, så tal med de fagpersoner der findes omkring din datter, hør dem om de bemærker nogle ændring og bed dem være obs på f.eks. frokostspisningen.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Spisevægring... hvor tidligt osv..?

Indlægaf Sophies-mor » 10. aug 2016, 07:08

Hunkat skrev:Jeg tænker også at du skal snakke med hende, lige se tiden an et par dage og se om det er noget der hænger ved eller ej. Jeg havde selv perioder som barn hvor jeg har tænkt og sagt ting om ikke at ville spise som sikkert har lydt som begyndelsen på spisværgering, men jeg har altså aldrig lidt af det.

Og ja, så tal med de fagpersoner der findes omkring din datter, hør dem om de bemærker nogle ændring og bed dem være obs på f.eks. frokostspisningen.

de er ikke lige så flinke.da de ikke kan se specifikt på et barn. .... :rulle:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2591
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3873

Re: Spisevægring... hvor tidligt osv..?

Indlægaf Anlewi » 10. aug 2016, 07:53

Lige nu ville jeg ikke være bekymret, mmen være lidt "ligeglad" så din datter ikke for en ide om at det er noget hun skal bestemme i en negativ kontekst.

Derudover ville jeg tage fat i pædagog eller klasselærer
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Spisevægring... hvor tidligt osv..?

Indlægaf Akehurst2 » 10. aug 2016, 08:42

Altså, hun er blevet bedt om at spise op i løbet af en ferie og nu overvejer du, om hun på den baggrund kan have udviklet en spiseforstyrrelse?

Jeg synes, du skal tage det helt roligt og se, om ikke hun spiser som hun plejer, hvis bare du lader være med at give det opmærksomhed.

At begynde at iværksætte tiltag med fagpersonale virker som total overkill på mig.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Spisevægring... hvor tidligt osv..?

Indlægaf Fru Sunshine » 10. aug 2016, 17:48

I princippet kan det ske i nærmest hvilken som helst alder.
Hvad din datter angår, ville jeg holde øje. Hendes oplevelse kan desværre godt have udløst en reaktion, der kan føre til anoreksi, men det kommer ikke lige pludselig.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Spisevægring... hvor tidligt osv..?

Indlægaf Sophies-mor » 10. aug 2016, 17:59

Akehurst2 skrev:Altså, hun er blevet bedt om at spise op i løbet af en ferie og nu overvejer du, om hun på den baggrund kan have udviklet en spiseforstyrrelse?

Jeg synes, du skal tage det helt roligt og se, om ikke hun spiser som hun plejer, hvis bare du lader være med at give det opmærksomhed.

At begynde at iværksætte tiltag med fagpersonale virker som total overkill på mig.

Nu er min fars kæreste en temmelig stram tante og meget skarp i sit tonefald generelt. Så bedt om er meget mildt udtrykt. Og min far sætter sig desværre ikke så meget op mod hende.
Men det er heller ikke første gang, at min datter kommer hjem og fortæller, at det er forekommet.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Spisevægring... hvor tidligt osv..?

Indlægaf Sophies-mor » 10. aug 2016, 19:54

Rakel skrev:
Sophies-mor skrev:
Akehurst2 skrev:Altså, hun er blevet bedt om at spise op i løbet af en ferie og nu overvejer du, om hun på den baggrund kan have udviklet en spiseforstyrrelse?

Jeg synes, du skal tage det helt roligt og se, om ikke hun spiser som hun plejer, hvis bare du lader være med at give det opmærksomhed.

At begynde at iværksætte tiltag med fagpersonale virker som total overkill på mig.

Nu er min fars kæreste en temmelig stram tante og meget skarp i sit tonefald generelt. Så bedt om er meget mildt udtrykt. Og min far sætter sig desværre ikke så meget op mod hende.
Men det er heller ikke første gang, at min datter kommer hjem og fortæller, at det er forekommet.


Så det vel 'bare' slut med at være på ferie der. Reelt kan fagpersoner ikke stille alverden op med den oplevelse, som pigen har haft, men I kan som forældre få det rummet og lukket ned og så sørge for, at det ikke gentager sig.

Det kan jo desværre blive konsekvensen. Det har bare aldrig været helt så tydeligt som nu.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Spisevægring... hvor tidligt osv..?

Indlægaf Sophies-mor » 10. aug 2016, 19:56

P.s.
Hun har spist som en tærsker / en fugl i dag. Temmelig mange gange sin egen vægt.
Men ok, skolestart og opstart af karate efter ferien gav en sund appetit.
3
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Børn"