Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14704
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf sigge » 10. aug 2016, 13:38

kidkomb skrev:Jeg synes bare det er latterligt, at champignoner ikke tæller som grøntsager i regnskabet :sur:


De smager ellers grimt nok til, at de burde være virkeligt sunde.
5
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Flora » 10. aug 2016, 13:40

Jeg synes det er synd for kartoflerne at de ikke må være med i hulen sammen med grøntsagerne :(
5
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Charly » 10. aug 2016, 13:46

Jeg går ud fra at champignoner regnes som svampe - men det er da uhørt, at de ikke tæller i grøntsagsregnskabet.

Man skal efterhånden have mange regnskaber:
grøntsager
rodfrugter
frugt
bær
svampe

Og så har vi slet ikke taget fat på sukker og den slags :-D
0
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34771

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Dirtylittledevil » 10. aug 2016, 13:51

Sukker kører under det skjulte regnskab, ligesom de jyske dollars.
3
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf LadyFox » 10. aug 2016, 14:12

Charly skrev:Jeg går ud fra at champignoner regnes som svampe - men det er da uhørt, at de ikke tæller i grøntsagsregnskabet.

Man skal efterhånden have mange regnskaber:
grøntsager
rodfrugter
frugt
bær
svampe

Og så har vi slet ikke taget fat på sukker og den slags :-D

Hey, man må ikke glemme nødder. De skal også med. :genert:
1
...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 10. aug 2016, 14:21

Lemonella skrev:Ja, men kartoflen har ikke det samme vitaminindhold som feks. gulerødder. Derfor er det ikke en grøntsag der kan regnes med i det daglige grønt-indtag.
Jeg har altså ikke lavet reglerne. :D

Nej, det er åbenbart nogle ernæringsfolk, der har lavet deres egne regler, fordi den ikke passer ind i deres kostrådsskema. Men det er da noget rod. :gammel:
Det ville være det samme som at sige, at et bestemt bilmærke ikke er en bil, fordi den ikke overholder miljøkravene. Det er da stadig en bil.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 10. aug 2016, 14:24

Lemonella skrev:Jeg tror måske, de der ernæringsfolk, har hørt nogen kalde pommesfrites og chips for grøntsager og sådan noget kan vi jo ikke have. :lol:

Nej, det er måske nok at strække den lidt langt :D
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Wizzze » 10. aug 2016, 14:27

Lemonella skrev:
dgd2007 skrev:
Lemonella skrev:Ja, men kartoflen har ikke det samme vitaminindhold som feks. gulerødder. Derfor er det ikke en grøntsag der kan regnes med i det daglige grønt-indtag.
Jeg har altså ikke lavet reglerne. :D

Nej, det er åbenbart nogle ernæringsfolk, der har lavet deres egne regler, fordi den ikke passer ind i deres kostrådsskema. Men det er da noget rod. :gammel:
Det ville være det samme som at sige, at et bestemt bilmærke ikke er en bil, fordi den ikke overholder miljøkravene. Det er da stadig en bil.


Jeg tror måske, de der ernæringsfolk, har hørt nogen kalde pommesfrites og chips for grøntsager og sådan noget kan vi jo ikke have. :lol:


Er det ikke i "de unge mødre" at en får at vide, at barnet ikke får nok grøntsager, og det undrer moderen for de spiser masser af pomfritter?? :D
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Flora » 10. aug 2016, 14:41

Wizzze skrev:
Lemonella skrev:
dgd2007 skrev:
Lemonella skrev:Ja, men kartoflen har ikke det samme vitaminindhold som feks. gulerødder. Derfor er det ikke en grøntsag der kan regnes med i det daglige grønt-indtag.
Jeg har altså ikke lavet reglerne. :D

Nej, det er åbenbart nogle ernæringsfolk, der har lavet deres egne regler, fordi den ikke passer ind i deres kostrådsskema. Men det er da noget rod. :gammel:
Det ville være det samme som at sige, at et bestemt bilmærke ikke er en bil, fordi den ikke overholder miljøkravene. Det er da stadig en bil.


Jeg tror måske, de der ernæringsfolk, har hørt nogen kalde pommesfrites og chips for grøntsager og sådan noget kan vi jo ikke have. :lol:


Er det ikke i "de unge mødre" at en får at vide, at barnet ikke får nok grøntsager, og det undrer moderen for de spiser masser af pomfritter?? :D


Jeg mindes at en af dem engang påstod at en eller anden færdigret var sund, fordi hun kunne se øverst på næringsdeklarationen at der var energi i :lol:
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf HappyPaww » 10. aug 2016, 15:35

Flora skrev:
Wizzze skrev:
Lemonella skrev:
dgd2007 skrev:
Lemonella skrev:Ja, men kartoflen har ikke det samme vitaminindhold som feks. gulerødder. Derfor er det ikke en grøntsag der kan regnes med i det daglige grønt-indtag.
Jeg har altså ikke lavet reglerne. :D

Nej, det er åbenbart nogle ernæringsfolk, der har lavet deres egne regler, fordi den ikke passer ind i deres kostrådsskema. Men det er da noget rod. :gammel:
Det ville være det samme som at sige, at et bestemt bilmærke ikke er en bil, fordi den ikke overholder miljøkravene. Det er da stadig en bil.


Jeg tror måske, de der ernæringsfolk, har hørt nogen kalde pommesfrites og chips for grøntsager og sådan noget kan vi jo ikke have. :lol:


Er det ikke i "de unge mødre" at en får at vide, at barnet ikke får nok grøntsager, og det undrer moderen for de spiser masser af pomfritter?? :D


Jeg mindes at en af dem engang påstod at en eller anden færdigret var sund, fordi hun kunne se øverst på næringsdeklarationen at der var energi i :lol:

Det var kæresten til hende med pomfritterne :D
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Flora » 10. aug 2016, 15:38

HappyPaww skrev:
Flora skrev:
Wizzze skrev:
Lemonella skrev:
dgd2007 skrev:
Lemonella skrev:Ja, men kartoflen har ikke det samme vitaminindhold som feks. gulerødder. Derfor er det ikke en grøntsag der kan regnes med i det daglige grønt-indtag.
Jeg har altså ikke lavet reglerne. :D

Nej, det er åbenbart nogle ernæringsfolk, der har lavet deres egne regler, fordi den ikke passer ind i deres kostrådsskema. Men det er da noget rod. :gammel:
Det ville være det samme som at sige, at et bestemt bilmærke ikke er en bil, fordi den ikke overholder miljøkravene. Det er da stadig en bil.


Jeg tror måske, de der ernæringsfolk, har hørt nogen kalde pommesfrites og chips for grøntsager og sådan noget kan vi jo ikke have. :lol:


Er det ikke i "de unge mødre" at en får at vide, at barnet ikke får nok grøntsager, og det undrer moderen for de spiser masser af pomfritter?? :D


Jeg mindes at en af dem engang påstod at en eller anden færdigret var sund, fordi hun kunne se øverst på næringsdeklarationen at der var energi i :lol:

Det var kæresten til hende med pomfritterne :D


Ah ok. Sikke et fint par de to har været :D
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Juki » 10. aug 2016, 15:52

HappyPaww skrev:
kidkomb skrev:
Dirtylittledevil skrev:Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være så sjovt at gøre en person helt vildt bange. Og så oven i købet bare gå ud fra at personen er parat til at grine af det hele cirka 1 sekund efter man har afsløret at det bare var en joke.

TAK!
Jeg bliver så harm og ked af det på samme tid, over sådan nogle videoer af folk, der bliver skræmt fra sans og samling.
Det er simpelthen ikke i orden og jeg forstår ikke, hvordan man kan få sig selv til det.
Canadierne har en serie af skjult kamera programmer, som netop mestrer at tage pis på folk, uden nogen bliver sindsygt bange.
De er mega opfindsomme og rigtig sjove.
Dét er i orden humor.

Edderkopper og Chucky figurer og fake-death phonecalls er bare latterligt. Og ondskabsfuldt.

Har du set den nye promotion for American Horror Story? :slem:

Er det den med klovnen der vandrer rundt om natten? :genert:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12653
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12371

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Guilded_Lily » 10. aug 2016, 16:50

Mulan skrev:
paint skrev:
Guilded_Lily skrev:
paint skrev:Jeg er lige, i en bog, stødt på et fænomen, som jeg aldrig har hørt om, fandt sted i Danmark. Det lyder ret særpræget. Det lød faktisk så særpræget, at jeg lige måtte google det for at se, om det nu også kunne være rigtigt. Det var det.

På det vestlige Ærø, 'render' folk, Helligtrekongers-aften (efter mørkets frembrud), 'maske'. Dvs. at de tager en maske på, noget gammelt tøj, evt. også en gammel paryk og herefter opsøger de folk i nabolaget, hvor de banker på og med høj pibende stemme, beder om at komme ind.

Inde i folks stuer, skal de så trakteres med sprut af én eller anden slags (som regel får de Portvin), som serveres med sugerør, fordi de (i sagens natur) ikke kan drikke normalt med en maske på. Den pibende stemme, er for at undgå genkendelse.

Så sidder de ellers der, og underholder folk med sladderhistorier – evt. med sladderhistorier om dem de besøger (fremført med høj pibende stemme) mens de slubrer i portvinen og lugter af gammel hengemt, jordslået frakke/jakke. Meningen er, at man skal gætte hvem de er.

Får man besøg af dem, hen på aftenen, når de har slubret portvin adskillige steder, kan 'tonen' åbenbart godt blive lidt rå i det og folk kan få serveret diverse ubehageligheder om dem selv (mens 'maskerne' sidder og mæske sig med ens egen portvin)

Jeg troede det var løgn, da jeg læste det. Det lyder som en gyser af Stephen King eller noget i den retning. :shock:



Det forekommer desværre også på min egn på Als. Det er bare om at huske, IKKE at have lyset tændt ude ved døren, da det tæller som en invitation til at komme ind! :wacko: :tie:


I mine ører, lyder det helt grotesk. Men også lidt overraskende, at der findes så besynderlige skikke i Danmark. Man kan altid blive klogere ;)

Tænk hvis man var nytilflytter og ikke anede at traditionen eksisterede. Jeg tror at jeg ville dø af skræk. :forvirret2:


Man bliver heldigvis adviseret i form af en seddel i postkassen hvert år en uge før Helligtrekonger. Ellers havde jeg heller ikke anet, det forekom, da vi flyttede herud dengang.
1
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12653
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12371

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Guilded_Lily » 10. aug 2016, 16:55

FruDulle skrev:At min søn som lige er starter i børnehave, spiser sindssygt meget mad OG beder om mad når han kommer hjem. WTF?


Hvis jeg spiste lige så meget som min 4-årige datter, ville jeg tage 10 kg på om året. Mindst!
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf paint » 10. aug 2016, 19:55

Guilded_Lily skrev:
Mulan skrev:
paint skrev:
Guilded_Lily skrev:
paint skrev:Jeg er lige, i en bog, stødt på et fænomen, som jeg aldrig har hørt om, fandt sted i Danmark. Det lyder ret særpræget. Det lød faktisk så særpræget, at jeg lige måtte google det for at se, om det nu også kunne være rigtigt. Det var det.

På det vestlige Ærø, 'render' folk, Helligtrekongers-aften (efter mørkets frembrud), 'maske'. Dvs. at de tager en maske på, noget gammelt tøj, evt. også en gammel paryk og herefter opsøger de folk i nabolaget, hvor de banker på og med høj pibende stemme, beder om at komme ind.

Inde i folks stuer, skal de så trakteres med sprut af én eller anden slags (som regel får de Portvin), som serveres med sugerør, fordi de (i sagens natur) ikke kan drikke normalt med en maske på. Den pibende stemme, er for at undgå genkendelse.

Så sidder de ellers der, og underholder folk med sladderhistorier – evt. med sladderhistorier om dem de besøger (fremført med høj pibende stemme) mens de slubrer i portvinen og lugter af gammel hengemt, jordslået frakke/jakke. Meningen er, at man skal gætte hvem de er.

Får man besøg af dem, hen på aftenen, når de har slubret portvin adskillige steder, kan 'tonen' åbenbart godt blive lidt rå i det og folk kan få serveret diverse ubehageligheder om dem selv (mens 'maskerne' sidder og mæske sig med ens egen portvin)

Jeg troede det var løgn, da jeg læste det. Det lyder som en gyser af Stephen King eller noget i den retning. :shock:



Det forekommer desværre også på min egn på Als. Det er bare om at huske, IKKE at have lyset tændt ude ved døren, da det tæller som en invitation til at komme ind! :wacko: :tie:


I mine ører, lyder det helt grotesk. Men også lidt overraskende, at der findes så besynderlige skikke i Danmark. Man kan altid blive klogere ;)

Tænk hvis man var nytilflytter og ikke anede at traditionen eksisterede. Jeg tror at jeg ville dø af skræk. :forvirret2:


Man bliver heldigvis adviseret i form af en seddel i postkassen hvert år en uge før Helligtrekonger. Ellers havde jeg heller ikke anet, det forekom, da vi flyttede herud dengang.


Og så er det bare om at slukke alt lys, rulle gardinerne ned og finde haglbøssen frem, hvis de alligevel skulle stå og pibe udenfor hoveddøren. ;)
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Generelt"