Kat med knæk på halen?

Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Kat med knæk på halen?

Indlægaf Pandesteg » 11. aug 2016, 06:25

En af vores killinger (10 uger) har et ret tydeligt knæk på halen. Sådan 2-3 cm fra haleroden. Det er nok en uges tid siden jeg mærkede det på hende og man begynder også at kunne se det, når hun har halen højt. Altså at der er et knæk. Når jeg googler, så står der alt muligt med at halen kan være brækket og skal amputeres :nerve: Altså hun er på ingen måde mærket af det og har ingen problemer med at bruge halen. Balancen fejler heller intet, faktisk er hun nok den af misserne, der har den bedste balanceevne. Man kan også sagtens røre ved halen og ved knækket, det rører hende slet ikke.

Så altså, min umiddelbare tanke er, at jeg ikke skal gøre noget? Jeg tror måske der er noget hun har haft hele tiden, men som vi først har mærket nu, hvor halen er bliver tykkere og hvor vi kan kæle mere med dem? Vi havde dem til dyrlæge for 2,5 uge siden og der kikkede hun dem jo i alle ender og kanter og der var intet at bemærke.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Kat med knæk på halen?

Indlægaf Hunkat » 11. aug 2016, 06:36

Jeg havde en kat med 2-3 tydelige knæk på halen. Han kunne nærmest 'logre' med det yderste af halen, det var sådan nærmest en knude om sig selv når man mærkede after under pelsen.

Det var aldrig et problem, hverken med balance, smerter eller hygiejne.

Du får lige et billede i pb så kan du se hvad jeg mener.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Kat med knæk på halen?

Indlægaf Pandesteg » 11. aug 2016, 06:42

Hunkat skrev:Jeg havde en kat med 2-3 tydelige knæk på halen. Han kunne nærmest 'logre' med det yderste af halen, det var sådan nærmest en knude om sig selv når man mærkede after under pelsen.

Det var aldrig et problem, hverken med balance, smerter eller hygiejne.

Du får lige et billede i pb så kan du se hvad jeg mener.


Tusind tak! Ja jeg kan godt se det tydeligt på billederne, det ser ret vildt ud! :D Så tydeligt er det slet ikke på Ronja, det er mest når man rør ved halen at man rigtig bemærker det. Men jeg vil jo nødigt være en dårlig kattemor og ikke reagerer. Jeg pylrer nok også lidt for meget :blush:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Kat med knæk på halen?

Indlægaf Studsgaard » 11. aug 2016, 07:04

Jeg har haft en kat der rigtigt brækkede halen, den hang og gjorde tydelig ondt. Så et brud på den måde tror jeg ikke i vil være i tvivl om.
Det du beskriver vil jeg umiddelbart tænke er noget katten er født med og så er det bare en af dens kendetegn.
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Kat med knæk på halen?

Indlægaf Hunkat » 11. aug 2016, 07:24

Pandesteg skrev:
Hunkat skrev:Jeg havde en kat med 2-3 tydelige knæk på halen. Han kunne nærmest 'logre' med det yderste af halen, det var sådan nærmest en knude om sig selv når man mærkede after under pelsen.

Det var aldrig et problem, hverken med balance, smerter eller hygiejne.

Du får lige et billede i pb så kan du se hvad jeg mener.


Tusind tak! Ja jeg kan godt se det tydeligt på billederne, det ser ret vildt ud! :D Så tydeligt er det slet ikke på Ronja, det er mest når man rør ved halen at man rigtig bemærker det. Men jeg vil jo nødigt være en dårlig kattemor og ikke reagerer. Jeg pylrer nok også lidt for meget :blush:


Selvfølgelig, man ønsker jo ikke de skal lide, better safe than sorry.
Om ikke andet så kan du jo altid ringe til dyrlægen og spørge hvad deres erfaring med det er og så tage den derfra.

Men jeg tænker ikke det er noget alvorligt. Vores var vist medfødt, den eneste konsekvens var at han ikke kunne være udstillingskat.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Kat med knæk på halen?

Indlægaf Pandesteg » 11. aug 2016, 07:31

Hunkat skrev:
Pandesteg skrev:
Hunkat skrev:Jeg havde en kat med 2-3 tydelige knæk på halen. Han kunne nærmest 'logre' med det yderste af halen, det var sådan nærmest en knude om sig selv når man mærkede after under pelsen.

Det var aldrig et problem, hverken med balance, smerter eller hygiejne.

Du får lige et billede i pb så kan du se hvad jeg mener.


Tusind tak! Ja jeg kan godt se det tydeligt på billederne, det ser ret vildt ud! :D Så tydeligt er det slet ikke på Ronja, det er mest når man rør ved halen at man rigtig bemærker det. Men jeg vil jo nødigt være en dårlig kattemor og ikke reagerer. Jeg pylrer nok også lidt for meget :blush:


Selvfølgelig, man ønsker jo ikke de skal lide, better safe than sorry.
Om ikke andet så kan du jo altid ringe til dyrlægen og spørge hvad deres erfaring med det er og så tage den derfra.

Men jeg tænker ikke det er noget alvorligt. Vores var vist medfødt, den eneste konsekvens var at han ikke kunne være udstillingskat.


Vi skal til dyrlægen til vaccination om 2 uger, så vil jeg lige spørge dem ad. Og nej, jeg tror heller ikke det er noget alvorligt, men det er bare rart at høre at andre tænker det samme :D
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Kat med knæk på halen?

Indlægaf Tux » 11. aug 2016, 07:32

Der har vores den ene kat også, det lader ham ikke til at bemærke :)
1
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4865

Re: Kat med knæk på halen?

Indlægaf Patience » 11. aug 2016, 07:38

Det er en ret normal ting i nogle racer og linier. Jeg har tidligere opdrættet abyssiniere og der ses det relativt ofte. Det kan være alt fra et lille bump på en af halehvirvlerne til et tydeligt knæk som du beskriver. Det har ingen betydning for kattens sundhed eller livskvalitet overhovedet.
Ved racekatte tager man dog som oftest katte med haleknæk ud af avlen -ligesom det tæller meget ned i en udstillingsbedømmelse, da det er en arvelig "defekt" og man ikke synes at det er ønskeligt rent kosmetisk.
1
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Kat med knæk på halen?

Indlægaf Pandesteg » 11. aug 2016, 07:49

Patience skrev:Det er en ret normal ting i nogle racer og linier. Jeg har tidligere opdrættet abyssiniere og der ses det relativt ofte. Det kan være alt fra et lille bump på en af halehvirvlerne til et tydeligt knæk som du beskriver. Det har ingen betydning for kattens sundhed eller livskvalitet overhovedet.
Ved racekatte tager man dog som oftest katte med haleknæk ud af avlen -ligesom det tæller meget ned i en udstillingsbedømmelse, da det er en arvelig "defekt" og man ikke synes at det er ønskeligt rent kosmetisk.


Tak for dit indlæg! Det er nemlig et lille knæk og halen svajer lidt til siden, når hun har den op i luften, men hun kan sagtens bruge halen og "kommunikere" med den som de andre killinger. Hun er bare en helt almindelig huskat, så der er ingen ko på isen ift. udstillinger (selvom jeg synes hun er lige så smuk som enhver racekat :lun: )
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4865

Re: Kat med knæk på halen?

Indlægaf Patience » 11. aug 2016, 07:52

Pandesteg skrev:
Patience skrev:Det er en ret normal ting i nogle racer og linier. Jeg har tidligere opdrættet abyssiniere og der ses det relativt ofte. Det kan være alt fra et lille bump på en af halehvirvlerne til et tydeligt knæk som du beskriver. Det har ingen betydning for kattens sundhed eller livskvalitet overhovedet.
Ved racekatte tager man dog som oftest katte med haleknæk ud af avlen -ligesom det tæller meget ned i en udstillingsbedømmelse, da det er en arvelig "defekt" og man ikke synes at det er ønskeligt rent kosmetisk.


Tak for dit indlæg! Det er nemlig et lille knæk og halen svajer lidt til siden, når hun har den op i luften, men hun kan sagtens bruge halen og "kommunikere" med den som de andre killinger. Hun er bare en helt almindelig huskat, så der er ingen ko på isen ift. udstillinger (selvom jeg synes hun er lige så smuk som enhver racekat :lun: )


Selvfølgelig er hun det! Alle katte er vidunderlige og jeg er sikker på at det lille knæk bare giver hende en ekstra charme :love:
1
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Kat med knæk på halen?

Indlægaf Krølle » 19. dec 2016, 12:06

Vores lille dame har også en haledefekt - hun kan holde den normalt, men ofte svinger den helt op over ryggen, hvilket har givet hende tilnavnet den stribede håndtaske :lol:

Det sker navnlig, når hun er i højt humør, og ser egentlig ret cute ud :love:
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Kat med knæk på halen?

Indlægaf Krølle » 19. dec 2016, 12:07

Høhø.... Så kan man se, at det er (for) længe siden, jeg har været herinde. Efter et halvt år har du jo nok fundet ud af, at det ikke er farligt :D
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Kat med knæk på halen?

Indlægaf Pandesteg » 19. dec 2016, 12:10

Krølle skrev:Vores lille dame har også en haledefekt - hun kan holde den normalt, men ofte svinger den helt op over ryggen, hvilket har givet hende tilnavnet den stribede håndtaske :lol:

Det sker navnlig, når hun er i højt humør, og ser egentlig ret cute ud :love:


Ih Krølle hvor hyggeligt du er tilbage og kommenterer på alle mine tråde :D

Vores ene hankat laver også håndtasken (fedt udtryk!), det er skidesødt! Damekattens knæk ses stadig kun diskret - men når halen bliver tyk, så ser det ekstra spøjst ud med det knæk.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Kæledyr"