Ville du have en flygtningefamilie boende i baghaven?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Ville du have en flygtningefamilie boende i baghaven?

Indlægaf Anlewi » 12. aug 2016, 05:37

Hvis jeg havde pladsen ville jeg godt have en familie boende.

Jeg tænker det kunne være win/win da vi ville kunne lære meget af hinanden
1
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Ville du have en flygtningefamilie boende i baghaven?

Indlægaf LadyFox » 12. aug 2016, 06:28

Jeg har ikke nogen have, og jeg synes faktisk ikke det lyder særlig rart at bo udenfor i nogens have, slet ikke om vinteren. Men en enkeltflygtning måtte gerne leje et værelse af mig, hvis jeg havde plads.
0
...
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Ville du have en flygtningefamilie boende i baghaven?

Indlægaf Code71 » 12. aug 2016, 06:51

Jeg har ingen have. Men havde jeg det, så stadig nej tak. Det er statens opgave
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Ville du have en flygtningefamilie boende i baghaven?

Indlægaf Madam Pomfrey » 12. aug 2016, 07:04

personligt, ja det kunne jeg sagtens finde på at sige ja til.
Men vores have er dog ikke indrettet så det pladsmæssigt helt lader sig gøre tror jeg.
Men det ville ikke genere mig, og jeg tænker også at det for mig ville være nemmere at jeg engagerede mig frivilligt i integrationsarbejdet, idet det ikke ville kræve en reel og langsigtet planlægning, men ville være meget mere spontan baseret kontakt.


Og nu har vi så mere eller mindre flygtninge boende i baghaven, adskilt af en hæk og et rækværk.
For vores have grænser op til en børnehave, der stod tom gr. for få børn, og kommunen har valgt at bruge lokalerne til boliger til flygtninge.
Der bor 8-10 unge mænd, alle fra Eritrea.
De er så flinke, søde og rare, og jeg har på intet tidspunkt været utryg ved at være nabo med dem, overhoved. Vi hilser på hinanden, og jeg snakker indimellem med dem, og har været inde på besøg en enkelt gang, hvor de bød på mad.
8
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Ville du have en flygtningefamilie boende i baghaven?

Indlægaf kidkomb » 12. aug 2016, 07:46

Jeg vil i øvrigt gerne understrege at jeg er for ideen.
Så længe der er nogle helt klare rammer fra staten, der sikrer borgeren i tilfælde af, at det skulle udvikle sig i en dårlig retning. Man skal ikke føle sig tvunget til at fortsætte i ordningen, hvis man oplever at det ikke går.
Men ellers er det en god ide. Jeg oplevede, da jeg var frivillig på et asylcenter for år siden, næsten kun mennesker, der var nærmest desperate for at kunne blive. For at lære sproget og skikkene og integrere sig. Det er den følelse de fleste kommer med og vi skal sørge for, at de forhindringer der er, når de kommer til landet, ikke er så store eller mange, at de mister den følelse.
5
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Ville du have en flygtningefamilie boende i baghaven?

Indlægaf Bimmerdyret » 12. aug 2016, 09:44

Nej!
Vi har 160 m2 på en 800 m2 grund, en venligbolig skulle ligge i baghaven, og adgangsforhold frem og tilbage i resten af haven og forbi vinduer osv i vores bolig, hvilket giver mindre privatliv for os.
Med andre ord et rend og potentielt rend af forskellige mennesker man ikke ved hvem er (for de mennesker der bor i en venligbolig i en have, skal da også kunne have folk på besøg :) )

Venligboligen skal tilsluttes eksisterende el, vand og kloakløsning. Godt så selvom de udgifter sikkert betales af non-profitfonden, kan man så være garanteret at evt. problemer der opstår undersøges uvildigt eller er der stor risiko for at man så hænger på regningen selv.
Det er i 5 år..
Derefter kan kommunen bestemme om ejeren/fonden kan få bygningen (til teenagere, ældre generation osv. som der skrives) ELLER om kommunen sætter en ny familie ind, fjerner huset og sætter det andet steds til en ny familie eller som klubhus.

Alt efter grund kan det blive en kaotisk affære med byggerod man binder sig til.
0
Brugeravatar
HappyQ
Indlæg: 2692
Tilmeldt: 12. aug 2015, 09:37
Kort karma: 398
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 3848

Re: Ville du have en flygtningefamilie boende i baghaven?

Indlægaf HappyQ » 12. aug 2016, 14:04

Jeg har ingen have, men det ville ikke genere mig, hvis jeg havde. Jeg bor i en opgang med 15 andre familier, de 5 er danske resten er tyrkere, arabere, kurdere og et enkelt par fra ex-Jugoslavien, flere af dem kom hertil som flygtninge, vi har aldrig haft problemer med vores naboer, tværtimod vil jeg sige.
1
23-06-16 :love2:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Ville du have en flygtningefamilie boende i baghaven?

Indlægaf Fru Sunshine » 12. aug 2016, 14:17

Hvis jeg havde noget ordentligt at tilbyde, så ja, men det har jeg ikke.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Ville du have en flygtningefamilie boende i baghaven?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 12. aug 2016, 15:13

Ennovy skrev:Nu bor jeg i lejlighed, så det ville blive i vores fælles have - og de skulle være så velkomne.

Same... Jeg ville nok også gerne byde ind med at hjælpe dem med ting så længe jeg ikke skal tage mig af eventuelle psykiske traumer..
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 283
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 72
Likede indlæg: 836

Re: Ville du have en flygtningefamilie boende i baghaven?

Indlægaf Kasper » 13. aug 2016, 17:21

Bad Samaritan skrev:Havde jeg pladsen ville jeg ikke have noget problem med det. Men princippet i det er fucked, synes jeg. Selv om jeg synes de gør et mægtig fint stykke arbejde, de dér Venligboere, og jeg har al mulig respekt for at de tager ti runder med den dér sværm af idioter, der myldrer op af gulvbrædderne hver gang de deler deres fede oplevelser med flygtninge, så har jeg det et eller andet sted bare stramt med, at borgere så velvilligt stiller op til at løse opgaver, som vi betaler staten og politikerne fyrsteligt for at løse på en anstændig måde. De gør det jo (uforvarende) så meget nemmere for politikerne at bruge mennesker som brikker i deres små spil - og hele den dér tankegang med, at regningen kan tørres af på andre for de ting, man ikke selv gider have del i, synes jeg er pissenederen.

Jeg kan jo heller ikke bare sige "nå, men så fuck da de jagerfly" og lade regningen placere hos alle de dér koldkrigsidioter, der tror at russerne invaderer i morgen, eller lade lige præcis de borgerlige vælgere æde regningen for DONG-salg, bankpakker og alt muligt andet svineri, jeg ikke har lyst til at sponsere. Jeg betaler for hele pakken - alle de fede ting OG alt dét lort jeg føler eroderer fundamentet i vores velfærdssamfund - fordi det er bedst sådan. At vi forstår og respekterer, at et samfund så rigt som vores ikke bare er et tag-selv bord, men at det er blevet sådan, fordi vores forfædre engang i tidernes morgen så noget større og bedre i et stærkt fælleskab...

Men altså, for nu at komme tilbage til emnet: Hvis jeg sagde nej til sådan et arrangement, så ville det aldrig nogensinde være på grund af frygt for det ene eller anden, men kun fordi det ville gøre tilværelsen så meget nemmere for alle de dér typer, der tror at hvis bare man skaber sig nok over at skulle rykke en balle, så er der nok nogle andre der tager slæbet.


Jeg kan godt følge din pointe i, at det som udgangspunkt er statens opgave. For det er det. Men hvem er "staten"? Er det ikke os alle, på en eller anden måde?

Som jeg læser det, så bliver der taget hånd om de økonomiske og logistiske dele - dvs. at en venligbolig-familie "kun" skal stå for at være (meget) gode naboer, ligesom man ville i f.eks. et bofællesskab, som man så kan vælge til eller fra.

"Staten" i sig selv kan jo kun være med til at sætte rammerne rent økonisk og logistisk; selve integrationen er jo noget, vi allesammen bliver nødt til at deltage i, hvis det skal blive en succes.
2
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 485
Likede indlæg: 10661

Re: Ville du have en flygtningefamilie boende i baghaven?

Indlægaf BlueBunny » 13. aug 2016, 17:46

Det er ærgerligt at rigtig mange der ikke har egnede haver, er dem der helst vil tilbyde plads.
Så ville der ellers være nemt at løse.
3
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22868

Re: Ville du have en flygtningefamilie boende i baghaven?

Indlægaf POCKETKITTEN » 13. aug 2016, 20:33

Der er knap plads til et iglotelt, men hvis jeg havde en større have, tror jeg, jeg ville være okay med det.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3635

Re: Ville du have en flygtningefamilie boende i baghaven?

Indlægaf Petrix » 13. aug 2016, 21:04

Hvis jeg havde en baghave og evt. Et Annex eller kælder med toilet, bade og køkkenfaciliteter så ville det være ok med mig. Men jeg skulle have mulighed for at indstille aftalen og ifald der er sket skader på mit indbo må det være statens ansvar at refunderer disse.
0
27102021
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Ville du have en flygtningefamilie boende i baghaven?

Indlægaf kidkomb » 14. aug 2016, 12:03

Bad Samaritan skrev:
kidkomb skrev:Jeg vil i øvrigt gerne understrege at jeg er for ideen.
Så længe der er nogle helt klare rammer fra staten, der sikrer borgeren i tilfælde af, at det skulle udvikle sig i en dårlig retning. Man skal ikke føle sig tvunget til at fortsætte i ordningen, hvis man oplever at det ikke går.
Men ellers er det en god ide. Jeg oplevede, da jeg var frivillig på et asylcenter for år siden, næsten kun mennesker, der var nærmest desperate for at kunne blive. For at lære sproget og skikkene og integrere sig. Det er den følelse de fleste kommer med og vi skal sørge for, at de forhindringer der er, når de kommer til landet, ikke er så store eller mange, at de mister den følelse.


Det er næsten ligegyldigt hvad en vilkårlig borger kunne finde på at byde en flygtning, så er det stadigvæk uendeligt meget bedre end asylsystemet som det er i dag. Jeg har arbejdet i det gennem otte svære år, og jeg har set det nedbryde flere livsglade integrationsivrige mennesker - unge som gamle - end jeg har kræfter til at tælle. Systemet har spillet totalt fallit på den konto, "besparelserne" har absolut intet gjort for at nedbringe udgifterne til det, og de politikere - over en bred ideologisk kam - som har bundet befolkningen på ærmet, at alle deres stramninger skulle bremse op for indvandring, kriminalitet og what not, har ikke leveret en skid andet end mere elendighed, og er alligevel stort set blevet holdt skadesfri af vælgerne.

Igen: Jeg synes det er pissefedt at folk engagerer sig - og at de gør det så godt, Men jeg synes også at det er en total falliterklæring at det skal være en gruppe af vilkårligt frivillige i et af verdens ubestridt dyreste velfærdssamfund, der kan byde vores nytilflyttere ordentlige forhold og en chance for at opbygge sig en ny tilværelse. Det er sgu skammeligt - og det er kun sådan fordi folk æder det. Lad os vende tingene på hovedet engang og lege, at Danmark imorgen blev ramt af en økonomisk recession, og alle de dér venligboere ikke ville have overskuddet til at løfte opgaven. Hvad så? Hvor ville vi så være? Hvorfor skal nytilkomne leve på andre (gode) menneskers nåde - og hvorfor accepterer vi bare at det er blevet sådan? Det er dét, jeg spørger om - og derfor jeg har det stramt med den samfundsudvikling.

Men nu ER situationen altså sådan, at vores system ikke kan håndtere det godt nok og derfor synes jeg at det er en god idé under de forudsætninger vi har nu.
En verden hvor venligboerne ikke havde noget at lave er utopisk.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9020
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1013
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21848

Re: Ville du have en flygtningefamilie boende i baghaven?

Indlægaf Purple Haze » 14. aug 2016, 12:15

Ville selv gerne hjælpe hvis jeg kunne.
Og dog! For der er jo mange andre gode ting man kan gøre for andre mennesker, og dem gør jeg jo ikke.

Tror tiltag som venligboerne, næstehjælperne og til dels også Codes initativ med Julehjælpen, sådan overordnet set er en form for modreaktion på at "samfundet" har bevæget sig væk fra at tage sig af de svageste.
Der bliver skåret i alle former for hjælp til folk, og man kan jo så være enig eller uenig om det er en god ide - men tror at mange er frustreret over at det er sådan og begynder at hjælpe privat hvor man kan.
Enten det, eller også bliver folk endnu mere negativt indstillet overfor hjælp til folk fra det offentlige, fordi når de ikke kan få hjælp, så skal andre heller ikke have.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Generelt"