Supermarked uden indpakning

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Supermarked uden indpakning

Indlægaf Wizzze » 13. aug 2016, 18:52

Nyt supermarkedskoncept, bliver interessant at følge

http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2016-08-13 ... upermarked

Kan sagtens forestille mig at møde op med et par stofnet, men nok ikke med alle vores forskellige bøtter og glas :gruble:
Hvad med jer?
1
Do as I say! :whip:
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf Lulu » 13. aug 2016, 18:58

At jeg glæder mig til (og længe har gjort) at der åbner sådan et supermarked i Odense,
1
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf BlueBunny » 13. aug 2016, 19:06

Hensigten er god. Min oplevelse er bare at det ikke fungerer.
I Tyskland har de i nogle år haft "unverpackt" i Berlin. Der skal gøres meget rent hvis hygiejnen skal holdes. De fleste kunder "oser" pga nysgerrighed. Unverpackt løber vist kun rundt pga sponsorater. Ligesom slikbutikker er der meget administration pga sporbarhed af varernes oprindelse.
Meget emballage, da varerne koster forskelligt og derfor ikke kan blandes som blandselv slik, men skal vejes og købes hver for sig.

Så smuk tanke, jeg tvivler dog på at miljøet skånes i det store regnestykke.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf Delfin » 13. aug 2016, 19:06

Når der er komposterbare poser gratis til rådighed, kunne jeg godt leve med det, og stofposer ville jeg heller ikke være afvisende overfor, men slæbe rundt på bøtter og glas, uden bil til rådighed, kommer ikke til at ske.
Der er faktisk allerede nu varer, hvor jeg hiver yderembalagen af inden jeg tager hjem for at, det skal fylde mindre på cyklen/scooteren. Frys-selv-is fx.
1
14 11 14
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf godtnavn » 13. aug 2016, 20:01

Jeg har fulgt dem på facebook i lang tid efterhånden. Desværre lader mange af deres varer til at blive en tand for dyre efter min mening, f.eks. 175 kr/kg for græskarkerner. Derudover tror jeg de henvender sig meget til de meget lokale, lå den lige nede om hjørnet ville jeg også nemmere kunne tage glas med end når det er et par km væk.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf Daine » 14. aug 2016, 06:27

Der kommer nok næppe sådan en butik herude hvor jeg bor, jeg tvivler også på jeg ville benytte den. Dels gider jeg ikke slæbe glaskrukker mv med hen for at få dem fyldt op, dels ville jeg være utryg ved om personalet havde 100% styr på holdbarhedsdatoer. Jeg finder jævnligt varer der er for gamle jf dato, men det kan jeg jo selv tjekke (og gør det også altid). Den mulighed ville jeg ikke få i sådan et supermarked og det ville de blive fravalgt på.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf kidkomb » 14. aug 2016, 08:03

Hvis det var som en gammel købmandsforretning, hvor der stod en og vejede af, så ville jeg gerne.
Mennesker er nogle svin og de piller og vil sortere og har dårlig hygiejne.
Så nej tak.
Det ville være meget smartere at putte afgift på miljøfarlig/for meget emballage for virksomhederne feks
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf BlueBunny » 14. aug 2016, 08:10

I Tyskland foregår det meget ved at varerne drysses ud af en automat når man drejer på en dims. Dvs mange af varerne er der ikke direkte berøring med.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21827

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf Purple Haze » 14. aug 2016, 08:14

Ideen er fin, men har som andre også mine betænkeligheder i forhold til hygiegnen.

Hvis det var en "rigtig" købmands forretning, som hos fiskehandleren, slagteren mv op og hvor ekspedienten håndtere varende og vejer af så kunne jeg godt finde på at bruge det
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 12177

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf achillaxedprune » 14. aug 2016, 08:16

Næh, det er ikke noget for mig... Men kender flere, der har udtrykt glæde over konceptet.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf Rapfisk » 14. aug 2016, 09:41

Jeg tror, at det er en vanesag med at medbringe emballage. Mit største problem med den tyske butik var, at de primært solgte kolonialvarer, så den ikke kan erstatte almindelige indkøb, og jeg tror ikke, at jeg ville tage mig tiden til at gå et separat sted hen for at købe nødder - sådan sat på spidsen.

Hygiejnen synes jeg ikke, at der er problemer med. Man rører netop som BlueBunny skriver, ikke ved de varer, man ikke tager.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf kidkomb » 14. aug 2016, 10:03

Rapfisk skrev:Jeg tror, at det er en vanesag med at medbringe emballage. Mit største problem med den tyske butik var, at de primært solgte kolonialvarer, så den ikke kan erstatte almindelige indkøb, og jeg tror ikke, at jeg ville tage mig tiden til at gå et separat sted hen for at købe nødder - sådan sat på spidsen.

Hygiejnen synes jeg ikke, at der er problemer med. Man rører netop som BlueBunny skriver, ikke ved de varer, man ikke tager.

Det er rigtig at man ikke rører ved selve madvarene inde i boksene.
Men folk de piller og rager og stikker fingrene op i de der rør.
Også når de lige har pillet en busser eller kløet sig i røven.
*tilliden til menneskeheden en smule flosset* :lol:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf Chichu » 14. aug 2016, 10:10

Jeg synes, at det er et super fedt koncept. Smider så meget plastisk og emballage ud, så hvis det kan minimeres, så er jeg klar :)
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf Flora » 14. aug 2016, 10:21

Det ville ikke fungere for mig at tage egen emballage med. Ofte handler jeg på tidspunkter hvor det ikke er direkte planlagt, men hvor jeg bare tilfældigt kom forbi supermarkedet og kom i tanke om jeg manglede noget eller på vej hjem fra noget. Det ville så betyde jeg skulle rende rundt med diverse bøtter hele tiden just in case, hvilket jeg ikke ville gide. Og hvis jeg skulle købe ny emballage hver gang går pointen ligesom lidt af og det ville nok også hurtigt blive for dyrt. Derudover er jeg heller ikke vild med tanken om at man hverken har udløbsdato eller næringsdeklaration stående på varen når man kommer hjem.

Men tanken om mindre emballage er da fin. Jeg tænker man så måske skulle finde den gyldne mellemvej mellem overemballering og ingen emballering i stedet.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf Rapfisk » 14. aug 2016, 10:46

Flora skrev:Det ville ikke fungere for mig at tage egen emballage med. Ofte handler jeg på tidspunkter hvor det ikke er direkte planlagt, men hvor jeg bare tilfældigt kom forbi supermarkedet og kom i tanke om jeg manglede noget eller på vej hjem fra noget. Det ville så betyde jeg skulle rende rundt med diverse bøtter hele tiden just in case, hvilket jeg ikke ville gide. Og hvis jeg skulle købe ny emballage hver gang går pointen ligesom lidt af og det ville nok også hurtigt blive for dyrt. Derudover er jeg heller ikke vild med tanken om at man hverken har udløbsdato eller næringsdeklaration stående på varen når man kommer hjem.

Men tanken om mindre emballage er da fin. Jeg tænker man så måske skulle finde den gyldne mellemvej mellem overemballering og ingen emballering i stedet.

I Berlin har de også papirposer, man kan fylde varerne i, hvis man ikke selv har medbragt bøtter.
0
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Mad og drikke"