Supermarked uden indpakning

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf Flora » 14. aug 2016, 11:29

Rapfisk skrev:
Flora skrev:Det ville ikke fungere for mig at tage egen emballage med. Ofte handler jeg på tidspunkter hvor det ikke er direkte planlagt, men hvor jeg bare tilfældigt kom forbi supermarkedet og kom i tanke om jeg manglede noget eller på vej hjem fra noget. Det ville så betyde jeg skulle rende rundt med diverse bøtter hele tiden just in case, hvilket jeg ikke ville gide. Og hvis jeg skulle købe ny emballage hver gang går pointen ligesom lidt af og det ville nok også hurtigt blive for dyrt. Derudover er jeg heller ikke vild med tanken om at man hverken har udløbsdato eller næringsdeklaration stående på varen når man kommer hjem.

Men tanken om mindre emballage er da fin. Jeg tænker man så måske skulle finde den gyldne mellemvej mellem overemballering og ingen emballering i stedet.

I Berlin har de også papirposer, man kan fylde varerne i, hvis man ikke selv har medbragt bøtter.


Pointen går bare lidt af synes jeg, hvis man bare tager papirsposer til sine varer hver gang, som man så smider ud når man kommer hjem fordi man ikke har andet at bruge dem til end hjemtransport. Det er selvfølgelig bedre end det plastikhelvede der pt. er om de fleste varer, men det er jo stadig emballage. Så kunne man jo ligeså godt fokusere på at få producenterne til at emballere mere miljøvenligt til at starte med, tænker jeg.
2
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf Rapfisk » 14. aug 2016, 11:38

Flora skrev:
Rapfisk skrev:
Flora skrev:Det ville ikke fungere for mig at tage egen emballage med. Ofte handler jeg på tidspunkter hvor det ikke er direkte planlagt, men hvor jeg bare tilfældigt kom forbi supermarkedet og kom i tanke om jeg manglede noget eller på vej hjem fra noget. Det ville så betyde jeg skulle rende rundt med diverse bøtter hele tiden just in case, hvilket jeg ikke ville gide. Og hvis jeg skulle købe ny emballage hver gang går pointen ligesom lidt af og det ville nok også hurtigt blive for dyrt. Derudover er jeg heller ikke vild med tanken om at man hverken har udløbsdato eller næringsdeklaration stående på varen når man kommer hjem.

Men tanken om mindre emballage er da fin. Jeg tænker man så måske skulle finde den gyldne mellemvej mellem overemballering og ingen emballering i stedet.

I Berlin har de også papirposer, man kan fylde varerne i, hvis man ikke selv har medbragt bøtter.


Pointen går bare lidt af synes jeg, hvis man bare tager papirsposer til sine varer hver gang, som man så smider ud når man kommer hjem fordi man ikke har andet at bruge dem til end hjemtransport. Det er selvfølgelig bedre end det plastikhelvede der pt. er om de fleste varer, men det er jo stadig emballage. Så kunne man jo ligeså godt fokusere på at få producenterne til at emballere mere miljøvenligt til at starte med, tænker jeg.

Jeg tænker bare, at det er en meget god mellemting, som du efterlyser. Enten kan man tage sin egen emballage med, eller også tager man en papirspose (eller en stofpose, dem var der også) og smider den i papircontaineren, når man ikke skal bruge den mere.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf kidkomb » 14. aug 2016, 11:41

Men hvad så, hvis man gerne vil have 4 syltede agurker og lidt marmelade og man ikke har emballage med?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf Rapfisk » 14. aug 2016, 11:48

kidkomb skrev:Men hvad så, hvis man gerne vil have 4 syltede agurker og lidt marmelade og man ikke har emballage med?

Så køber man emballage - men jeg husker ikke, at butikken i Berlin havde nogen af de varer (jeg kan have overset det; vi var mange mennesker derinde).
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf Flora » 14. aug 2016, 11:58

Rapfisk skrev:
Flora skrev:
Rapfisk skrev:
Flora skrev:Det ville ikke fungere for mig at tage egen emballage med. Ofte handler jeg på tidspunkter hvor det ikke er direkte planlagt, men hvor jeg bare tilfældigt kom forbi supermarkedet og kom i tanke om jeg manglede noget eller på vej hjem fra noget. Det ville så betyde jeg skulle rende rundt med diverse bøtter hele tiden just in case, hvilket jeg ikke ville gide. Og hvis jeg skulle købe ny emballage hver gang går pointen ligesom lidt af og det ville nok også hurtigt blive for dyrt. Derudover er jeg heller ikke vild med tanken om at man hverken har udløbsdato eller næringsdeklaration stående på varen når man kommer hjem.

Men tanken om mindre emballage er da fin. Jeg tænker man så måske skulle finde den gyldne mellemvej mellem overemballering og ingen emballering i stedet.

I Berlin har de også papirposer, man kan fylde varerne i, hvis man ikke selv har medbragt bøtter.


Pointen går bare lidt af synes jeg, hvis man bare tager papirsposer til sine varer hver gang, som man så smider ud når man kommer hjem fordi man ikke har andet at bruge dem til end hjemtransport. Det er selvfølgelig bedre end det plastikhelvede der pt. er om de fleste varer, men det er jo stadig emballage. Så kunne man jo ligeså godt fokusere på at få producenterne til at emballere mere miljøvenligt til at starte med, tænker jeg.

Jeg tænker bare, at det er en meget god mellemting, som du efterlyser. Enten kan man tage sin egen emballage med, eller også tager man en papirspose (eller en stofpose, dem var der også) og smider den i papircontaineren, når man ikke skal bruge den mere.


Måske du har ret. Jeg tror nu stadig det vil fungere bedre at producenterne bruger mindre emballage end at den enkelte forbruger skal stå og fedte med det i butikken. Men lad og se hvordan det går når de åbner. Det kan være jeg bliver positivt overrasket :)
0
Nacaw
Indlæg: 209
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:56
Kort karma: 14
Likede indlæg: 357

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf Nacaw » 14. aug 2016, 17:35

Der er ret strenge krav til emballage af fødevarer, hvilket sådan set giver god mening. Det er altså ikke altid *kun* op til producenterne at minimere emballagen, men i høj grad også lovgivningen.

Meget godt initiativ, om danskerne er klar til det, er en hel anden snak :)
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf Wizzze » 14. aug 2016, 17:52

Det er nok lidt lettere at forholde sig til, når man ser præcist hvad og hvordan de vil indrette butikken :gruble:
Hvis det bliver noget med selv at "tanke" sæbe, vaskemiddel, skyllemiddel osv. så kan jeg hurtigt se et større svineri for mig, kan godt huske hvor dårlige folk var til den slags, fra dengang på kollegiet med fælles vaskekælder.
0
Do as I say! :whip:
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf HappyHippo » 14. aug 2016, 22:09

Ikke noget for mig, men jeg kan også godt lide emballage pga hygiejne
0
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf Lykke » 15. aug 2016, 04:32

Jeg synes ideen er smart, men kan nemt forstille mig at det hurtigt bliver ulækkert. Desværre!

Men jeg synes da til tider vi får fyldt vores skraldespand lidt for hurtigt. Fordi alt kommer i små pakker/indpakket i plast.
Jeg tror måske mere på at der kunne gøres noget i dagligvarehandlen på en bedre måde. Men der handler det jo også om hygiejne.

Min salat er pakket ind. Men den er frisk og lækker, og jeg spiser den. Men hvis nu den døde efter en halv dag, fordi nogen havde fedtet rundt med den... Ja.

Jeg kan godt se sådan nogle drejedimser er smarte, men SÅ meget mandel, sesam, nødder osv køber jeg heller ikke.
Og hvis jeg fx ved vi bruger meget eddike, olie, vaskepulver eller andet, så køber jeg den største beholder, så jeg ikke skal købe en masse. Og refill dunke som er store til fx håndvask.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf Wizzze » 30. aug 2016, 12:54

Så er det ved at være, de åbner i weekenden

http://politiken.dk/ibyen/byliv/ECE3362 ... t-vegansk/
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Supermarked uden indpakning

Indlægaf Daflo » 30. aug 2016, 13:11

Jeg glæder mig til de åbner, jeg er meget spændt på om konceptet fungerer.
0

Tilbage til "Mad og drikke"