Forventninger til æresportsgæster

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf MissDitte » 14. aug 2016, 18:14

Vi skal holde bryllup på lørdag og der er masser af ting, der skal være klar.
Fredag har vi begge taget delvist fri fra arbejde, for at nå det hele. Fredag efter arbejde får vi nøgler til lokalerne og vi har fået søde venner til at hjælpe med at fragte ting og gøre klar og pynte op om aftenen.

Nu meddeler min svigerfamilie, at der kommer mindst 20 personer fredag aften og laver æresport, og de forventer at vi laver mad til dem.

Jeg tænker, at det kan vi da ikke! Det kan de da ikke forvente, når de på intet tidspunkt har planlagt sammen med os. Vi har jo et lokale, der skal gøres klar og kan ikke lige stå og bespise mindst 20 personer.

Er det meningen, at man bare skal kaste alt til side for æresport og er det meningen, at de ikke aftaler lidt med brudeparret, hvis de forventer at få serveret mad?

Og hvornår i alverden skal vi klare det lokale, hvis vores fredag aften forsvinder i at stå at lave mad til 20 + personer?

Jeg er meget overrasket over, at man ikke lige skal aftale sådan noget, men min kæreste mener, at de selvfølgelig skal bespises. Så lad mig høre panelet?
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Studsgaard » 14. aug 2016, 18:22

Øh æresport er vel noget der laves til brudeparret af gæsterne. Det er da ikke noget i skal blandes ind i.

Stik dem en folder til det lokale pizzaria
18
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. aug 2016, 18:24

Medmindre det er noget, der ikke kommer som en overraskelse for din kæreste, fordi det er tradition i hendes vennekreds, og port-holdet derfor har handlet i god og ikke krævende tro, synes jeg, at det er grænseløst uforskammet at komme med den slags forventninger.
Jeg kan slet ikke forestille mig, at mine venner kunne finde på den slags, så jeg ved faktisk ikke, hvad jeg ville gøre, men jeg tror, at jeg stille og roligt ville meddele, at det ikke kunne lade sig gøre. Ellers ville jeg bestille pizza til hele holdet og tage hen og pynte op som planlagt, men helt ærligt finder jeg det også flabet at sætte et brudepar i den slags store udgifter.
12
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9522
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7835

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Sophies-mor » 14. aug 2016, 18:25

Jeg ville formode, at parret "vidste" det. En af de der ting, der ligger implicit i en festlighed af den art.
Chips, kiks, lidt smånaps som ikke er dyrt og kaffe + drikkelse burde være nok.
Senest rettet af Sophies-mor 14. aug 2016, 18:26, rettet i alt 1 gang.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
D.itsen
Indlæg: 3325
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8983

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf D.itsen » 14. aug 2016, 18:25

Åh nej. Det kan sgu da ikke være brudeparret der står for det. Er det ikke meningen at det skal være "hemmeligt" for brudeparret, så kan man da ikke forvente at de laver mad.

Fuck jeg synes det er en mærkelig forventning (men kan da godt være der er tradition for nogen. Men edder tisme upraktisk)
8
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7090
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13310

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Rapfisk » 14. aug 2016, 18:28

Æresport til et bryllup? Det er da sådan noget, man gør til sølvbryllup :forvirret:

I gammel skik skal I jo ikke engang være sammen den aften/nat.

Jeg synes, det er underligt, og hvis I ikke kan overskue det, ville jeg synes, I var i jeres gode ret til at frabede jer det. Det show er gæsternes, og så må de tage ansvaret.
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12995
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55859
Kontakt:

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Ado » 14. aug 2016, 18:41

Det kan man sgu da ikke forvente?! Her ville der ikke blive serveret noget som helst. Allerhøjst en kande kaffe, te og en pose sodavand/øl, som ville blive sat udenfor. Man gider da ikke gæster dagen før sit bryllup.
2
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf MissDitte » 14. aug 2016, 18:48

Så saltstænger, chips, sodavand og øl. Og så må de klare sig. Jeg har læst jeres svar højt og vi er enige om, at vi ikke kan servicere over 20 personer mens vi skal gøre klar til fest næste dag.

Jeg er stadig overrasket over, at de forventer vi står klar og jeg ved, at svigerfamilien måske bliver ret fornærmede over at vi ikke står klar med mad.
6
Chungodongowongo
Indlæg: 182
Tilmeldt: 15. aug 2015, 09:08
Kort karma: 19
Likede indlæg: 447

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Chungodongowongo » 14. aug 2016, 18:49

MissDitte skrev:Så saltstænger, chips, sodavand og øl. Og så må de klare sig. Jeg har læst jeres svar højt og vi er enige om, at vi ikke kan servicere over 20 personer mens vi skal gøre klar til fest næste dag.

Jeg er stadig overrasket over, at de forventer vi står klar og jeg ved, at svigerfamilien måske bliver ret fornærmede over at vi ikke står klar med mad.


I er i det hele taget enormt venlige, når I nu endda vælger at stille an med saltstænger, chips, sodavand og øl.
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12995
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55859
Kontakt:

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Ado » 14. aug 2016, 19:00

MissDitte skrev:Så saltstænger, chips, sodavand og øl. Og så må de klare sig. Jeg har læst jeres svar højt og vi er enige om, at vi ikke kan servicere over 20 personer mens vi skal gøre klar til fest næste dag.

Jeg er stadig overrasket over, at de forventer vi står klar og jeg ved, at svigerfamilien måske bliver ret fornærmede over at vi ikke står klar med mad.



Det siger så en helt del om dem, hvis de tillader sig at blive fornærmede over det.
4
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29274

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Sangius » 14. aug 2016, 19:05

Jeg ville føle det var for meget at bede om hvis nogen havde sagt jeg skulle tage opvasken dagen før mit bryllup... o.O . Jeg forstår slet ikke at man kan forvente madlavning for 20. Det er jo absurd.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf LadyFox » 14. aug 2016, 19:44

Den var sgu ikke gået hos mig. Hvis jeg har lyst, og tid, og overskud og hjerterum til 20 spisene gæster - så inviterer jeg 20 gæster på mad.
Jeg synes det er direkte uforskammet at forvente at et brudepar har plads til den slags, lige op til deres bryllup. De fleste er i forvejen rimeligt stressede lige op til sådan et stor og vigtig fest, så nytter det da ikke at pålægge parret en sådan belastning.

Jeg havde ærlig talt bedt svigerfamilien få styr på tingene selv. Og faldt meldingen ikke i god jord, så måtte det være sådan.
1
...
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf godtnavn » 14. aug 2016, 20:26

Jeg har kun hørt om det til sølvbryllup :genert:

Gør de det ved jeres hjem eller feststedet? Gør de det foran jeres dør er I jo ganske enkelt ikke hjemme når de kommer, så det er meget nemt. Jeg ville melde ud at der ikke var tid/overskud til, og så bruge aftenen som planlagt, og altså ikke være der når de kom.

Måske bliver de fornærmede fordi det er tradition hos dem, men det er jeres bryllup og I vælger hvilke traditioner I har lyst til at have til jeres fest.
3
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf vibbsen » 14. aug 2016, 20:42

Jeg har ALDRIG nogensinde hørt at man overhovedet "anmeldt" en æresport på forhånd....Det er sådan noget de ansvarlige lusker rundt med i nattens mulm & mørke EFTER at parret er forsvundet fra lokalerne. Mens de sover (sølv/guldbryllup)....Eller mens parret er til fotograf.

Jeg ville faktisk blive temmelig muggen hvis min svigermor insisterede på at komme rendende med 20 mand midt i at jeg skulle rende og gøre klar til bryllup. Og med "temmelig muggen" mener jeg at jeg ville meddele at de var velkommen til at sætte æresport op når vi var færdige med at gøre festlokale klar. Ikke før. Ikke på vilkår om jeg ville have 20 personer til at rende og fylde mit i forberedelserne....NO WAY

Det er nok meget godt at min svigermor er død :genert: Min egen mor ville aldrig gøre sådan noget...Æresport er noget man sætter op UDEN at parret ved det. PUNKTUM.....
11
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf landsbytossen » 14. aug 2016, 20:44

Jeg kender kun til æresport ved sølv- og guldbryllup.

Æresporten laves ikke på stedet, fordi det skal være en "overraskelse" om morgenen. De få gange, jeg har været med, er porten lavet i en garage eller have tæt på, hvor den skal opstilles og så sat op i nattens mulm og mørke.

At forvente bespisning for det arbejde er en syg tanke.
3
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup

Tilbage til "Fest og bryllup"