Forventninger til æresportsgæster

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Tobywan » 14. aug 2016, 20:49

Hvad de andre siger...

Den slags hører sig til til sølv/guldbryllup
De må selv sørge for mad
De skal passe sig selv og blande jer helt udenom, hvis de mener det alligevel er nødvendigt

Derudover er det jo helt hen i vejret, at de skal være 20 PERSONER om en æresport. Skal den være 20 meter høj?
Jeg har været med til at lave et par gange, og det er altså meget begrænset hvad der er af arbejde udover 2-3 personer.
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf vibbsen » 14. aug 2016, 20:52

landsbytossen skrev:Jeg kender kun til æresport ved sølv- og guldbryllup.

Æresporten laves ikke på stedet, fordi det skal være en "overraskelse" om morgenen. De få gange, jeg har været med, er porten lavet i en garage eller have tæt på, hvor den skal opstilles og så sat op i nattens mulm og mørke.

At forvente bespisning for det arbejde er en syg tanke.


Jeg kender det faktisk også til kobber og alm bryllup. Men kun som en "overraskelse" som er blevet lavet et andet sted og fragtet til stedet og opsat uden at parret har set det....
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Annione » 14. aug 2016, 20:54

...altså, hvis der kommer nogen her på fredag og laver en æresport til os, så må de 1) gå på pizzaria og købe deres egen mad og 2) blive skuffede over at min kommende mand ligger og flader ud på sofaen, mens jeg suser rundt i København for at vise mine norske venner byen.

Vi skal også giftes på lørdag, btw :-D

Jeg vil da blæse på, om det er tradition eller ej. Sikke noget fis at fyre gran om en dør og forvente mad til gengæld. Tsk!
6
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. aug 2016, 20:55

Tobywan skrev:Hvad de andre siger...

Den slags hører sig til til sølv/guldbryllup
De må selv sørge for mad
De skal passe sig selv og blande jer helt udenom, hvis de mener det alligevel er nødvendigt

Derudover er det jo helt hen i vejret, at de skal være 20 PERSONER om en æresport. Skal den være 20 meter høj?
Jeg har været med til at lave et par gange, og det er altså meget begrænset hvad der er af arbejde udover 2-3 personer.


Det er faktisk et meget godt spørgsmål...
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf landsbytossen » 14. aug 2016, 20:59

vibbsen skrev:
landsbytossen skrev:Jeg kender kun til æresport ved sølv- og guldbryllup.

Æresporten laves ikke på stedet, fordi det skal være en "overraskelse" om morgenen. De få gange, jeg har været med, er porten lavet i en garage eller have tæt på, hvor den skal opstilles og så sat op i nattens mulm og mørke.

At forvente bespisning for det arbejde er en syg tanke.


Jeg kender det faktisk også til kobber og alm bryllup. Men kun som en "overraskelse" som er blevet lavet et andet sted og fragtet til stedet og opsat uden at parret har set det....

Jeg kender det også til kobberbryllup og de andre "gift mange år bryllupper". Jeg gad bare ikke skrive så meget. :D

Til bryllup har jeg ikke set det, men til diverse 25-års jubilæer f.eks i forbindelse med arbejde eller som erhvervsdrivende har jeg set det flere gange.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Novella » 15. aug 2016, 01:31

Vi fik det til mit første bryllup - på feststedet, arrangeret helt og aldeles af svigerne uden vores vidende og uden at vi gjorde noget for det. Så det forekommer (i Jylland?)

Men mad ..? No way.
Skal de så også have mad for at komme lave 'løjer' i jeres hus, så karse i gulvtæppet og den slags?
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf vibbsen » 15. aug 2016, 05:47

Novella skrev:Vi fik det til mit første bryllup - på feststedet, arrangeret helt og aldeles af svigerne uden vores vidende og uden at vi gjorde noget for det. Så det forekommer (i Jylland?)

Men mad ..? No way.
Skal de så også have mad for at komme lave 'løjer' i jeres hus, så karse i gulvtæppet og den slags?


Med lidt god vilje kan man vel sige at "løjer" er en slags udvidet Trick or Treat.... :tie: :tie: :tie: :tie: :tie: :tie:
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf MissDitte » 15. aug 2016, 06:01

De kommer faktisk 20 fra familier og de ved ikke hvor mange venner. Så MINDST 20.
Og de er blevet temmeligt fornærmede over snacks, drikke og fælles indkøb på pizzaria. Så nu overvejer de, om de overhovedet har LYST til at glæde os med æresport!
Og helt ærligt har jeg lyst til at meddele, at de bare skal lade være og så lade os feste med dem, der bare har lyst til at være glade med os, og så kan de lave drama og være fornærmede andre steder.
Og samtidig ved jeg, at jeg nok bliver nødt til at lave noget til herskabet. Og vil det så føles dejligt for dem? Når de ved, at de har påtvunget os det?
Tænker jeg taler med min familie og få hjælp derfra. Og så tror jeg ikke jeg deltager, for jeg er simpelthen for sur og ked af det.
7
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Hunkat » 15. aug 2016, 06:19

Med mit stressniveau dagen før mit bryllup for 3 måneder siden kan jeg med sikkerhed sige at hvis nogen havde prøvet det der nummer, og var blevet fornærmede og ikke rigtig vidste om de havde lyst - så var de prompte blevet af-inviteret til selve brylluppet.


Det var dog en bizar opførsel på andre store dag! Det er da absurd egocentreret at sætte sådan en show op og få al opmærksomheden drejet over på sig selv og sin store opofrelse på bekostning af brudeparret.
15
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf LadyFox » 15. aug 2016, 06:21

Dikus skrev:Jeg ville ærligt talt fortælle dem, at de ikke skulle lave den æresport. Og så lade dem være fornærmede. Drama kan folk altid lave.

Jeg er helt enig. Og ærligt talt, de fleste der laver drama gør det da som regel fordi det virker, og folk føjer dem for at undgå drama.
4
...
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Animi » 15. aug 2016, 06:28

MissDitte skrev:De kommer faktisk 20 fra familier og de ved ikke hvor mange venner. Så MINDST 20.
Og de er blevet temmeligt fornærmede over snacks, drikke og fælles indkøb på pizzaria. Så nu overvejer de, om de overhovedet har LYST til at glæde os med æresport!
Og helt ærligt har jeg lyst til at meddele, at de bare skal lade være og så lade os feste med dem, der bare har lyst til at være glade med os, og så kan de lave drama og være fornærmede andre steder.
Og samtidig ved jeg, at jeg nok bliver nødt til at lave noget til herskabet. Og vil det så føles dejligt for dem? Når de ved, at de har påtvunget os det?
Tænker jeg taler med min familie og få hjælp derfra. Og så tror jeg ikke jeg deltager, for jeg er simpelthen for sur og ked af det.


Wtf? Hvordan kan voksne mennesker opføre sig sådan? Det er da godt nok uopdragent at forvente sådan noget, dagen før jeres bryllup. I skal da kunne gå og nyde forberedelserne så godt I nu kan, uden ekstra unødvendig stres.
Jeg synes bare I bør holde fast i snacks, drikke, og fælles pizzaindkøb. Selv det synes jeg er ret stort at I gider.
Senest rettet af Animi 15. aug 2016, 08:53, rettet i alt 1 gang.
8
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Thestral » 15. aug 2016, 06:29

Jeg synes det er utroligt synd for jer at i skal stå med sådan et pres dagen før jeres bryllup.

Sig til dem at de kan tage deres æresport og stikke den et vis sted hen. Jeg har hørt om æresporter til bryllupper men det er noget man gør i stilhed og for at glæde brudeparret. Ikke for egen vindings skyld og for at kræve mad. Basta. Luk den ned med et tak men nej tak.
8
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Tux » 15. aug 2016, 07:33

Har heller aldrig hørt om æresport til bryllup, og ellers i øvrigt er det noget der laves i hemmelighed.

Det der cirkus havde jeg godt nok heller ikke fundet mig i. Synes i forvejen snacks og drikkevarer er storsindet dagen før jeres bryllup.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Rapfisk » 15. aug 2016, 07:37

Hvor er din kæreste henne i dette her, hvis det er hendes familie?
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf MissDitte » 15. aug 2016, 07:49

Min kæreste er i klemme. Det er hendes mor og gudmor der kører dette show og det er ikke første gang de laver drama.
Hun er enig med mig, men synes samtidig det er svært at hendes familie skal opføre sig sådan. Og så er hun igen skuffet over moren og ked af, igen, at skulle undskylde hende.

Jeg har talt med et par veninder og med nogle i min familie. De er alle overraskede over, at vi ved noget, for det skulle være hemmeligt. Og de er endnu mere overraskede over, at de forventer vi står med mad. Og de er enige om, at snacks og drikke er fint og ellers må de lade være at deltage i fremstilling af den port.
1

Tilbage til "Fest og bryllup"