Forventninger til æresportsgæster

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7089
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13310

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Rapfisk » 15. aug 2016, 08:19

Stakkels din kæreste :trist:

Omvendt synes jeg, det er hendes pligt at sige noget til sin familie, så det ikke er dig, der er den sure og skrappe. Man kan altså sige tingene på en anden måde til sin egen mor, end man kan til sin svigermor. Måske vil det også være godt for hende at øve sig i at sige fra, når de nu har en vane med at tromle over hende - men jeg kan godt forstå, at ugen før éns bryllup ikke er det bedste tidspunkt at lære dét på.
8
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Hunkat » 15. aug 2016, 08:27

MissDitte skrev:Min kæreste er i klemme. Det er hendes mor og gudmor der kører dette show og det er ikke første gang de laver drama.
Hun er enig med mig, men synes samtidig det er svært at hendes familie skal opføre sig sådan. Og så er hun igen skuffet over moren og ked af, igen, at skulle undskylde hende.

Jeg har talt med et par veninder og med nogle i min familie. De er alle overraskede over, at vi ved noget, for det skulle være hemmeligt. Og de er endnu mere overraskede over, at de forventer vi står med mad. Og de er enige om, at snacks og drikke er fint og ellers må de lade være at deltage i fremstilling af den port.


Ikke fordi jeg synes man skal føje den slags personer..... men... kunne dine venner/familie være behjælpelig med mad så I ikke skal tænke på det?

Ellers er budgettet også en acceptable grund til at sige nej tak. Mad (selv pizza) til 25 mennesker er dyrt og ikke noget man lige ryster ud af ærmet dagen før et bryllup.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf godtnavn » 15. aug 2016, 08:33

Jeg ville få formuleret en pæn besked til dem, og prøve at undgå drama, og i beskeden lyve lidt om at I er kede af ikke at kunne overskue det. Ala:

"Vi glæder os meget til at fejre vores kærlighed sammen med jer på lørdag. Ved et bryllup er der mange traditioner, og de varierer fra familie til familie og fra landsdel til landsdel.

Vi kan godt forstå I bliver ked af det når æresport og mad dagen før bryllup, er en vigtig tradition for jer, men det er en tradition vi ikke har tænkt over, og desværre ikke har tid til til vores bryllup. Vi skal simpelthen nå alt for meget dagen før, og da vi ikke har planlagt vores tidsplan efter denne tradition kan vi desværre ikke nå at gøre klar til festen og få sovet om natten hvis denne tradition skal overholdes.

Så selvom det kunne være mega hyggeligt at se jer allesammen til en lille fejring allerede om fredagen er det vigtigere for os at festlokalet og alt andet er klar til brylluppet om lørdagen.

Hvis I alligevel vil glæde os med en æresport vil vi blive meget glade, og vi vil gerne give sodavand og lidt snack aftenen før. Vi er kede af vi ikke var forberedt i bedre tid på at I ville komme, (det er ikke en tradition Ditte kender til, og i bryllupsstressen har "ægtefællesnavn" ikke fået tænkt det ind) så vi kunne få planlagt så der var bedre tid til jer.

Glæder os til at se jer allesammen og fejre kærligheden med jer."
9
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf MissDitte » 15. aug 2016, 08:51

Min kæreste har stået for al kommunikationen men vi har talt sammen om hvad hun skulle skrive. Så jeg er ikke "den onde" selvom de selvfølgelig kan regne ud, at jeg er med, siden hun begynder at sige fra.

Vi hra skrevet meget pænt til dem. Og lagt ansvaret tilbage på dem. Har sagt, hvad vi kan overskue, og har mulighed for, og så må de selv vurdere, om de ønsker at komme på de vilkår.

Jeg har snakket med egen familie og venner som enstemmigt siger, at de er urimelige.
4
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf MissDitte » 15. aug 2016, 08:53

Både min familie og nogle af mine venner ville helt sikkert gerne hjælpe med mad, men nu er det også blevet en principsag for mig. Ligesom med børnene vil jeg ikke belønne uønsket adfærd. Lige nu er jeg mere gal end ked.
Og måske bliver de sure og er sure til festen også - men så er der 87 mennesker der er glade, og så må de være sure alene (det er vist bare 2 gimper, der styrer dette show)
13
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1487
Likede indlæg: 22934

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf POCKETKITTEN » 15. aug 2016, 08:57

Det er noget af det mest groteske, jeg har læst.

Håber I kan holde humøret oppe og ikke lade det lægge en dæmper på festen og planlægningen op til. Det er helt klart deres problem og ikke jeres.
2
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4628
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 672
Likede indlæg: 21160

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf catnip » 15. aug 2016, 09:19

Det forunderligt at jeg til stadighed kan blive forarget og overrasket over, hvor mange der synes at det er a-okay at voldcrashe andres bryllupper med påduttede traditioner fordi "det hører sig jo til!"...

En velplaceret og velarrangeret overraskelse er der vist aldrig noget brudepar der har haft noget imod, men tvangsritualer og diktering af hvad der forventes af brudeparret, gør mig faktisk arrig helt ned i tåspidserne.

Det meste udspringer, forhåbentligvis, af gode intentioner, men hvad sker der for at tage et helt bryllup som gidsel? Hold dog jeres egen fest, hvor I kan få det præcis som I vil have det.

Hold fast i hvad I vil, det sidste i har brug for nu er unødvendig stress forårsaget af bossy familiemedlemmer.

Vi er selv nygifte, og med to kulturelle baggrunde der skulle forenes, var der også lidt kurrer på tråden hist og her. Allerede i planlægningsfasen. Vi holdt et ret alternativt bryllup, som selvvalgt også var ret traditionsfrit. Der var mangen et løftet øjenbryn fra familien, mest min danske faktisk, men vi stod sammen i at det var sådan her det skulle være.

Vi havde en fantastisk opbakning fra især en nøgleperson i brylluppet, som mange gange sagde "har I koordineret det her med brudeparret?" når inviterede gæster fortalte om de havde vilde planer for vores dag. Det var rart.

...men der var et par enkelte protester, som da min tante under middagen sad og råbte op om at vi skulle trampe i gulvet fordi det også skulle være noget dansk...jaja...det var vist kun mig der hørte det...

Fokus på jer og jeres kærlighedsdag - det skal nok blive fantastisk :)
4
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Novella » 15. aug 2016, 12:13

MissDitte skrev:De kommer faktisk 20 fra familier og de ved ikke hvor mange venner. Så MINDST 20.
Og de er blevet temmeligt fornærmede over snacks, drikke og fælles indkøb på pizzaria. Så nu overvejer de, om de overhovedet har LYST til at glæde os med æresport!
Og helt ærligt har jeg lyst til at meddele, at de bare skal lade være og så lade os feste med dem, der bare har lyst til at være glade med os, og så kan de lave drama og være fornærmede andre steder.
Og samtidig ved jeg, at jeg nok bliver nødt til at lave noget til herskabet. Og vil det så føles dejligt for dem? Når de ved, at de har påtvunget os det?
Tænker jeg taler med min familie og få hjælp derfra. Og så tror jeg ikke jeg deltager, for jeg er simpelthen for sur og ked af det.

Her tror jeg nok, at jeg ville komme til at udtrykke noget ret præcist om, at jeg ville skide deres provinsielle lorte-æresport et langt stykke og aldeles ikke havde tænkt mig at servere noget som helst for nogen, der i øvrigt bare kunne fucke så langt væk fra min matrikel, at jeg ikke længere kunne ramme dem med det, jeg kylede efter dem.

Jeg tænker, at du er et velopdragent menneske, som formår at udtrykke det mere diplomatisk a la "NAJ! Ingen æresport. Drop ideen - HELT".
5
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf godtnavn » 18. aug 2016, 13:08

Hvad endte I op med?
0
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf MissDitte » 18. aug 2016, 13:15

Jeg ved ikke helt om vi er endt med noget. Jeg er i hvert fald gevaldigt uforløst.

Vi skrev, at de var velkomne, men at vi havde travlt, så vi ville stille an med drikkelse og snacks. Hvis de havde lyst kunne vi købe pizza sammen.
Så vi lagde ligesom ansvaret tilbage på dem. Om de havde lyst under de præmisser, der nu engang var.

Der var radiotavshed i et par dage. I går ville vi lige afklare, hvad tid de ville hente barnet de skal passe (og faktisk også, om de overhovedet havde tænkt at passe eller om de var for sure). Og de svarede med kys og alt muligt, at de kom, når de kom med æresporten.

Senere fandt jeg ud af, at svigerfar tager pølser og brød med.

Og jeg har jo stadig lyst til at informere dem om, at jeg synes det var en enorm ufin måde. Især taget i betragtning at alle andre havde tænkt/aftalt at vi ikke skulle vide noget.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18859

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Æble » 19. aug 2016, 10:19

Hvor er det synd for jer at der skal være al det drama. I har bare brug for at kunne hygge jer med forberedelserne.

Håber i får en fantastisk dag på trods af gimperne.
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf godtnavn » 19. aug 2016, 11:20

Dejligt at de trods alt ikke er sure så der ikke skal være dårlig stemning til jeres bryllup. Og synes du er gået meget længere end jeg selv ville have gjort, men omvendt har du stået fast på hvad du ville.

Håber I får en fantastisk fest i morgen!
1
Fynbo
Indlæg: 171
Tilmeldt: 21. aug 2015, 14:19
Kort karma: 36
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 444

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Fynbo » 19. aug 2016, 20:05

Lathyrus skrev:Ok så - alle de bryllupper jeg har været til i Jylland har været med æresport. Og både venner og familie har brugt det, ligesom jeg også ser det rundt omkring på huse og feststeder. Vi har venner og familie i både øst-, vest- og nordjylland og alle har haft æresport.
Det betyder selvfølgelig ikke at alle jyder bruger det, men det er min opfattelse at det er meget udbredt.


Der har også været æresport til alle de bryllupper, jeg har været til i Jylland og i øvrigt også her på Fyn.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Fru Sunshine » 19. aug 2016, 22:31

Af alle de bryllupper jeg har været til i Jylland har der ikke været æresport.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Craver
Indlæg: 255
Tilmeldt: 9. sep 2015, 07:41
Kort karma: 72
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 638

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf Craver » 20. aug 2016, 06:30

Stort tillykke med brylluppet i dag - håber, I får en fantastisk dag! :lun:


(og wauw, min svigermor kunne have gjort akkurat det samme! Godt kæmpet :kys: )
1
... I would name her Rock'N'Roll

Tilbage til "Fest og bryllup"