Når kæresten er bortrejst

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Når kæresten er bortrejst

Indlægaf paint » 15. aug 2016, 10:01

Når man (som par) er adskilt, af den éne eller anden årsag, skal man måske tænke på, at man kan befinde sig i to vidt forskellige situationer. Den éne, går måske derhjemme og veeenter på en sms, med 'Godnat' og møs møs etc. Den anden, er måske i nogle helt andre omgivelser og opfatter dermed situationen på en helt anden måde, fordi der sker en masse eller man har travlt med alt muligt andet. Selvfølgelig, har man ikke glemt partnerens eksistens. Men i og med, at man har gang i alt muligt andet, går man måske ikke ligefrem og tænker på at sende daglige kærlighedserklæringer.

ps. Taler af egen (bitre) erfaring. Har fået flere sure sms'er hjemmefra. :blush:
6
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Når kæresten er bortrejst

Indlægaf Vixen » 15. aug 2016, 10:03

Min kæreste er lidt ligesom din, når det kommer til sms-kontakt. Vi har været kærester i mange år, og jeg ved, at han er helt tosset med mig :) - men det skal ikke være nogen hemmelighed, at når vi (en sjælden gang) har rejst hver for sig, så føler jeg mig lynhurtigt glemt, når jeg ikke hører fra ham. Det er helt sikkert bekræftelsestrang, det handler om, men jeg kan altså ikke arbejde så meget med mig selv, at det behov forsvinder helt. Efter mange år er vi nået et niveau, hvor han gør lidt ekstra for at huske tekst-kommunikation, for min skyld, og jeg har skruet lidt ned for forventningerne.

Jeg bor jo i Australien de næste 6 måneder, og vi har talt meget om, hvordan vi skulle håndtere at være væk fra hinanden, fordi det før har givet anledning til konflikter. Heldigvis er det indtil videre gået rigtig fint, men jeg har så også kun været afsted i knap 3 uger. Desuden har jeg selv haft så travlt, at han måske nok har haft mere kontaktbehov end mig indtil videre.

Men ja. Jeg synes, kompromisser er rigtig vigtige i en situation som den her. For det kan godt være, at han ikke har behovet, men det har du altså. Og så må han anstrenge sig for din skyld, ligesom du må nedjustere forventningerne lidt. Men jeg synes ikke, du skal forsøge at nå et punkt, hvor du bare er 'strong and independent woman' som ikke har brug for at høre fra ham. Det er altså okay, og helt almindeligt, at have behov for at høre fra sin kæreste. Folk er bare forskellige. Med min ekskæreste havde vi nærmest konstant en sms-korrespondence igang om stort og småt, og med min kæreste er det mest bare "Hey skat, jeg er lidt senere hjemme i aften". Og jeg har et langt mere kærlighedsfyldt forhold med min kæreste, end jeg havde med min eks, vil jeg understrege.

Du må fortælle ham, at du har brug for ham. Der er ikke noget i vejen med, at man viser, at man er sårbar, synes jeg.
7
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Når kæresten er bortrejst

Indlægaf IrmaPigen » 15. aug 2016, 10:14

Du forventer for meget af ham.

En anden gang, lad være med at lave den slags aftaler med ham, for han dur ikke til at overholde dem.
Senest rettet af IrmaPigen 15. aug 2016, 10:26, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Når kæresten er bortrejst

Indlægaf Rapfisk » 15. aug 2016, 10:18

Mi55y skrev:Han er udmærket klar over, at jeg nemt kommer til at føle mig usikker, fordi jeg ikke får de her søde ord - som jeg i øvrigt ofte overøser ham med.

Husker du også at bruge hans "kærlighedssprog", hvad det så end er? Det er i hvert fald min erfaring, at det er rigtig farligt, når man får kridtet en bane op, hvor man selv føler, at man gør en hel masse for den anden, men den anden bare ikke føler sig hørt og forstået, fordi det er nogle andre ting, der trigger for ham? Enten falder man tilbage på, at det er nemt at tale sit eget kærlighedssprog, eller også gør man en hel masse, som tager kræfter fra én, fordi man tror, det gør vedkommende glad. Nogle gange begge dele.

Er det måske også tilfældet i forhold til din renovering af lejligheden? Er det dit behov eller hans?

Måske er jeg helt på vildspor, men jeg fik lige tanken - du kan bruge mit indspark, hvis du har lyst, eller du kan arkivere det lodret :)
12
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18165

Re: Når kæresten er bortrejst

Indlægaf Mi55y » 15. aug 2016, 10:35

Rapfisk skrev:
Mi55y skrev:Han er udmærket klar over, at jeg nemt kommer til at føle mig usikker, fordi jeg ikke får de her søde ord - som jeg i øvrigt ofte overøser ham med.

Husker du også at bruge hans "kærlighedssprog", hvad det så end er? Det er i hvert fald min erfaring, at det er rigtig farligt, når man får kridtet en bane op, hvor man selv føler, at man gør en hel masse for den anden, men den anden bare ikke føler sig hørt og forstået, fordi det er nogle andre ting, der trigger for ham? Enten falder man tilbage på, at det er nemt at tale sit eget kærlighedssprog, eller også gør man en hel masse, som tager kræfter fra én, fordi man tror, det gør vedkommende glad. Nogle gange begge dele.

Er det måske også tilfældet i forhold til din renovering af lejligheden? Er det dit behov eller hans?

Måske er jeg helt på vildspor, men jeg fik lige tanken - du kan bruge mit indspark, hvis du har lyst, eller du kan arkivere det lodret :)


Nu handler det ikke om renovering men om at rydde op og smide ud og gøre plads til ham. På baggrund af at vi har snakket om at det skal være vores og ikke min lejlighed.

Og overøser er måske så meget sagt, men jeg fortæller ham ofte at jeg er glad for ham og synes han er dejlig.

Hans sprog er mere berøringer og handlinger som at invitere mig hjem til hans forældre, med til arrangementer med hans venner og den slags. Altså gøre mig en del af hans liv. Og det er jo dejligt og der er vi også helt på bølgelængde. Så jeg er jo ikke i tvivl om, at han vil mig, jeg har bare et behov som er stort set ikke-eksisterende hos ham. Og der må vi så forsøge at finde lidt en mellemvej, for jeg er heller ikke interesseret i at give mig 100% på den front og for altid undvære anerkendelse på den front.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18165

Re: Når kæresten er bortrejst

Indlægaf Mi55y » 16. aug 2016, 07:45

Smiling_Goat skrev:
Jeg kan godt følge din frustration, og det er vildt irriterende, når man ikke føler, ens ellers rimelige behov håndteres med den alvor, de fortjener. Samtidig tror jeg, som nævnt, ofte at den slags miskommunikation bunder i manglende forståelse fra modparten om, hvor stærke de her behov er.

Jeg foreslog netop, at du skal tale med ham om din længerevarende tvivl om hans investering i forholdet, fordi det, på mig, lyder som om, at det i virkeligheden er den, der skaber usikkerheden. Hvis du ingen tvivl havde overhovedet, ville du heller ikke blive usikker over hans tavshed. Så taler I om tvivlen (det oprindelige behov og roden til "problemet",) når I taler, eller adresserer I mest usikkerheden (symptomet på "problemet")? Jeg tænker nemlig, at hvis din kæreste ikke er klar over, at det faktisk bunder så dybt som en konkret tvivl på ham, kan det måske være svært at forstå, hvorfor en sms er så vigtig.

Eksempelvis skriver du: "Han er udmærket klar over, at jeg nemt kommer til at føle mig usikker, fordi jeg ikke får de her søde ord," men det handler vel ikke, om de søde ord? Det handler vel om, at du har følt, han ikke har prioriteret dig førhen, og det har skabt tvivl i dig. Den tvivl føler du så dulmet på en eller anden måde, når han siger noget sødt, men den ændrer jo ikke noget epokegørende. For tvivlen er kun dulmet, til næste gang han glemmer at overholde aftalen, fordi han ikke forstod dit behovs dybde.

Så.. Taler I om det vigtige? (Du behøver ikke at svare, det er vist mest et retorisk spørgsmål :))


Jeg har jo fået tænkt lidt her i nat (har problemer med at sove for tiden) - især over ovenstående- og har opnået lidt af en åbenbaring. Det er gået op for mig, at han faktisk aldrig selv har sat ord på, at det er sådan han har det - svært ved at udtrykke følelser og sådan. Det har jo altid været mig, der har taget hul på snakken, fordi det er mig, der har haft et uopfyldt behov, og jeg har så sagt noget i retning af: Jeg ved jo godt, at du ikke er så glad for/tryg ved etc. Han har aldrig afvist det, men han har heller aldrig bekræftet det. Så jeg tænker, at min usikkerhed måske bunder i dette - at han aldrig selv har forklaret overfor mig, hvordan han fungerer, men at jeg bare har tolket mig frem til det. Så tænker, at jeg skal have en snak med ham, hvor jeg får sat ord på ovenstående og fortæller ham, at jeg har brug for at han sætter nogle ord på, hvordan det ser ud fra hans side af hegnet.
4
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Når kæresten er bortrejst

Indlægaf Torn » 16. aug 2016, 07:48

Det tror jeg, er en god idé. Men du kan risikere, at han ikke kan sætte ord på. Måske er han en knudemand, der ikke er i stand til at sætte ord på (alle) sine følelser.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18165

Re: Når kæresten er bortrejst

Indlægaf Mi55y » 16. aug 2016, 07:52

Torn skrev:Det tror jeg, er en god idé. Men du kan risikere, at han ikke kan sætte ord på. Måske er han en knudemand, der ikke er i stand til at sætte ord på (alle) sine følelser.


Men så i hvert fald bede ham bekræfte mig i mine antagelser. Jeg har tidligere lavet en tråd om, at jeg troede, han var knudemand - så der har du nok helt ret :P
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Når kæresten er bortrejst

Indlægaf Rapfisk » 16. aug 2016, 08:28

Mi55y skrev:
Torn skrev:Det tror jeg, er en god idé. Men du kan risikere, at han ikke kan sætte ord på. Måske er han en knudemand, der ikke er i stand til at sætte ord på (alle) sine følelser.


Men så i hvert fald bede ham bekræfte mig i mine antagelser. Jeg har tidligere lavet en tråd om, at jeg troede, han var knudemand - så der har du nok helt ret :P

Det er bare så farligt, fordi det let bliver dig, der har definitionsmagten. Altså dig, der sætter ord på, og ham, der vælger til og fra. Hvis han ikke har lyst til at sætte ord på, bliver det ikke bedre for ham af,at du gør det.

Det var noget af det, der gik galt i mit længste parforhold.
5
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18165

Re: Når kæresten er bortrejst

Indlægaf Mi55y » 16. aug 2016, 08:52

Rapfisk skrev:Det er bare så farligt, fordi det let bliver dig, der har definitionsmagten. Altså dig, der sætter ord på, og ham, der vælger til og fra. Hvis han ikke har lyst til at sætte ord på, bliver det ikke bedre for ham af,at du gør det.

Det var noget af det, der gik galt i mit længste parforhold.


Men hvordan gør man så? Går resten af sine dage og regner med, at han har det sådan og sådan?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Når kæresten er bortrejst

Indlægaf Torn » 16. aug 2016, 08:55

Mi55y skrev:
Men hvordan gør man så? Går resten af sine dage og regner med, at han har det sådan og sådan?



Jeg er enig med Rapfisk i, at du ikke skal forsøge at definere hans følelser. Forklaringen skal komme fra ham. Hvis han ikke kan give dig forklaringen, må du overveje, hvor vigtig den er for dig. Om du kan leve med, at han ikke kan forklare sine følelser eller give dig den samtale, du har brug for.
4
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18165

Re: Når kæresten er bortrejst

Indlægaf Mi55y » 16. aug 2016, 09:00

Torn skrev:
Mi55y skrev:
Men hvordan gør man så? Går resten af sine dage og regner med, at han har det sådan og sådan?



Jeg er enig med Rapfisk i, at du ikke skal forsøge at definere hans følelser. Forklaringen skal komme fra ham. Hvis han ikke kan give dig forklaringen, må du overveje, hvor vigtig den er for dig. Om du kan leve med, at han ikke kan forklare sine følelser eller give dig den samtale, du har brug for.


Men det er jo så også en forklaring... Det, jeg aldrig har fået bekræftet af ham, er jo, at han har det svært med at udtrykke, hvad han føler. Hvis ikke jeg som minimum kan få ham til at nikke anerkendende til det, så må manden jo være seriøst følelsesmæssigt handicappet. Men jeg plejer da som regel at kunne få et par kvæk ud af ham, når det er, så mon ikke det går...
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Når kæresten er bortrejst

Indlægaf Torn » 16. aug 2016, 09:05

Mi55y skrev:
Torn skrev:
Mi55y skrev:
Men hvordan gør man så? Går resten af sine dage og regner med, at han har det sådan og sådan?



Jeg er enig med Rapfisk i, at du ikke skal forsøge at definere hans følelser. Forklaringen skal komme fra ham. Hvis han ikke kan give dig forklaringen, må du overveje, hvor vigtig den er for dig. Om du kan leve med, at han ikke kan forklare sine følelser eller give dig den samtale, du har brug for.


Men det er jo så også en forklaring... Det, jeg aldrig har fået bekræftet af ham, er jo, at han har det svært med at udtrykke, hvad han føler. Hvis ikke jeg som minimum kan få ham til at nikke anerkendende til det, så må manden jo være seriøst følelsesmæssigt handicappet. Men jeg plejer da som regel at kunne få et par kvæk ud af ham, når det er, så mon ikke det går...


Joe, han kan måske godt gå med til din definition af, hvordan han (ikke) udtrykker sine følelser. Men er det en bekræftelse af din egen forestilling, du har brug for? Jeg ville selv komme til at gøre som du, men jeg tror ikke, det er optimalt. Du vil risikere stadig at føle, at du har defineret hans følelser og at han "bare har nikket ja" til din udlægning.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18165

Re: Når kæresten er bortrejst

Indlægaf Mi55y » 16. aug 2016, 09:11

Torn skrev:
Joe, han kan måske godt gå med til din definition af, hvordan han (ikke) udtrykker sine følelser. Men er det en bekræftelse af din egen forestilling, du har brug for? Jeg ville selv komme til at gøre som du, men jeg tror ikke, det er optimalt. Du vil risikere stadig at føle, at du har defineret hans følelser og at han "bare har nikket ja" til din udlægning.


Men så kan jeg jo ikke starte samtalen, hvis jeg ikke kan sige: "Jeg oplever, at du gør sådan og sådan - hvad siger du til det?" Man kan jo ikke sige, jeg har et issue, men for ikke at lægge ord i munden på dig, så må du selv finde ud af, hvad det er :lol:
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Når kæresten er bortrejst

Indlægaf Torn » 16. aug 2016, 09:17

I stedet for at sige "Jeg ved jo godt, at du ikke er så tryg ved at udtrykke" ... (hentet fra tidligere indlæg), kunne du måske sige: "Jeg har svært ved at gennemskue, hvordan du udtrykker dine følelser for mig. Vil du ikke fortælle mig, hvad det er, jeg skal bemærke"?
3

Tilbage til "Forhold og sex"