Fattige i København

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Fattige i København

Indlægaf englishchannel » 16. aug 2016, 09:25

Der er meget snak i medierne omkring den såkaldte "sorte onsdag" i næste måned, hvor kontanthjælpsmodtagere får at vide, hvor meget deres ydelse bliver reduceret. Særligt fordi det betyder, at mange ikke længere vil have råd til at være bosat i København og vil blive nødt til at flytte til omegnskommunerne. Det fremgår blandt andet af denne artikel i Information: https://www.information.dk/indland/2016 ... ign=buffer

I artiklen er der en undertone af, at dette er urimeligt, men jeg kan egentlig godt tænke mig at vide, hvad debatten mener. Er det urimeligt, at man ikke (længere) kan bo i nogle af landets mest attraktive kvarterer (hvilket gamle arbejderkvarterer som Vesterbro og Nørrebro jo har udviklet sig til) som kontanthjælpsmodtager? Eller er det en naturlig udvikling?

Hvorfor/hvorfor ikke?

(Det skal i øvrigt lige nævnes, at dette ikke skal være en diskussion af kontanthjælpsloftet generelt, men specifikt boligsituationen i København.)
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Fattige i København

Indlægaf HappyPaww » 16. aug 2016, 09:31

Jeg synes, at det er en rigtig ærgerligt tendens, at "fattige" skal snart sagt forvises til omegns- og udkantskommunerne, og det dermed vil gøre skellet mellem rige og fattige kommuner endnu større.

København og Aarhus skal ikke kun være for eliten, der tjener 500.000+ om året - det øger uligheden i samfundet, og diversiteten bliver påvirket i al for høj grad :boo:
14
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Fattige i København

Indlægaf Akehurst2 » 16. aug 2016, 09:33

Det er et rigtig godt spørgsmål.

Andre steder i Europa er det ikke givet, at man har "ret" til egen bolig (med flere værelser) på attraktiv beliggenhed, hvis man er enlig på offentlig forsørgelse, eller lavtlønnet. På den anden side hjælper det ingen at presse de fattige ud i yderområderne, hvor de har sværere ved at komme væk fra den offentlige forsørgelse, og hvor de belaster nogle kommuner, der i forvejen har det svært.

Men det må være væsentligt, at folk med arbejde i byen har mulighed for at få en bolig i København. Vigtigere end for folk, der ikke er i arbejde.
4
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Fattige i København

Indlægaf paint » 16. aug 2016, 09:44

englishchannel skrev:Der er meget snak i medierne omkring den såkaldte "sorte onsdag" i næste måned, hvor kontanthjælpsmodtagere får at vide, hvor meget deres ydelse bliver reduceret. Særligt fordi det betyder, at mange ikke længere vil have råd til at være bosat i København og vil blive nødt til at flytte til omegnskommunerne. Det fremgår blandt andet af denne artikel i Information: https://www.information.dk/indland/2016 ... ign=buffer

I artiklen er der en undertone af, at dette er urimeligt, men jeg kan egentlig godt tænke mig at vide, hvad debatten mener. Er det urimeligt, at man ikke (længere) kan bo i nogle af landets mest attraktive kvarterer (hvilket gamle arbejderkvarterer som Vesterbro og Nørrebro jo har udviklet sig til) som kontanthjælpsmodtager? Eller er det en naturlig udvikling?

Hvorfor/hvorfor ikke?

(Det skal i øvrigt lige nævnes, at dette ikke skal være en diskussion af kontanthjælpsloftet generelt, men specifikt boligsituationen i København.)


Venstres beskæftigelsesordfører, sagde i går i programmet 'Deadline', at hvis folk ikke havde råd til huslejen, måtte de flytte steder hen, hvor de kunne betale huslejen, for de penge de havde til rådighed. Det kunne fx være på Lolland eller andre steder, hvor huslejen var lav og de kunne betale den, for de penge de havde. Og hér, kunne de så finde sig et job.

De (Venstre) taler (og gør) meget ud fra den dagsorden, at 'landet er ved at knække over'. Og at man skal udligne forskellene mellem by og provins. Men for mig at se, er det modsætningsfyld, hvad de så gør. Ja, huslejen er sikkert lave på Lolland eller på Mors, men der er bare ikke nogen jobs. Derved flytter man folk langt væk fra deres familie og netværk, hvor de måske har boet hele livet, til udkantsområder, hvor de først for alvor sidder fast og ikke kan rokke sig ud af stedet, fordi der ingen jobs er.

På dén måde, bidrager de jo til skellet mellem land og by, ved at sende de 'fattige' ud af byerne og ud i yderområderne. Og derved udbygges skellet mellem land og by, yderligere. Og 'udkantsområder', bliver endnu mere 'udkantsagtige'.

sandheden er nok snarere, at man vil have frigjort lejligheder i byerne, for det fattige ros, som lægger beslag på boliger, som andre med flere penge, gerne vil betale en højere husleje for.
16
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Fattige i København

Indlægaf Kattefjæs » 16. aug 2016, 09:52

Jeg bliver da lidt trist hvis en af mine naboer, som har boet her i 60+ år, pludselig skal smides på gaden fra den ene dag til den anden. Jeg ved ikke om han er på kontanthjælp, men det gætter jeg på. Han har aldrig været i stand til at forsørge sig selv og blev placeret her af kommunen før lejlighederne blev omlagt til andelsforening. Han blev "adopteret" af foreningen, både beboere og personale, og har aldrig boet andre steder.

Han klarer sig dårligt, men får god hjælp af beboerne som hjælper ham med rengøring, regninger og holder ham med selskab. Han er allestedsnærværende og lidt af en lokal berømthed her. Han står op kl. 6 hver dag og står klar kl. 7 når håndværkerne og varmemester møder ind bare så han kan ønske dem godmorgen og hyggesnakke lidt inden deres dag begynder.

På trods af at han ikke kan klare sig selv, får han ikke hjælp af kommunen til ret meget. Og ja, han kan da godt flyttes til Holbæk og koste færre penge i husleje, men hvem skal så hjælpe ham? Hvem skal betale hans regninger og gøre rent, og hvem skal udgøre hans netværk? Han kan ikke læse og skrive, men han bliver passet på her fordi hans naboer og netværk tager socialt ansvar. Hele hans liv er her.

Jeg tvivler stærkt på at kommunen vil overtage de mange roller hvis han bliver flyttet ud. Hvis de gør, vil det i sidste ende bare koste dem flere penge i støtte til ham, og hans livskvalitet vil forringes. Han bliver allerede støttet så godt af sine venner her at han ikke har brug for så meget hjælp fra det offentlige. Hvordan kan det ikke være godt nok? Er det da ikke det de vil have?!

Jeg bryder mig ikke om ideen om at bestemte områder kun er for x borger og andre områder er til y borger. Det er fair nok at nogle steder er dyrere end andre, selvfølgelig, men der er forskel på at vælge hvor man vil bo med tanke på sin egen økonomi, og så at blive tvunget ud af sit hjem fra den ene dag til den anden.

Det giver 100% mening hvis hans lejlighed, den dag han ikke er her mere, bliver solgt eller lejet ud til nogen som rent faktisk arbejder i byen og på den måde har mere behov for den specifikke beliggenhed. Jeg ser bare hellere at udviklingen i de store byer sker mere naturligt og gradvist end på én gang og på så drastisk vis. Vi kan ikke forhindre udvikling, og vi skal heller ikke prøve - men det er usundt for sammenhængskraften og fællesskabet at det sker i voldsomme traumatiserende ryk. Vi kan i hvert fald vinke farvel til ideen om at tage socialt ansvar og engagere sig i lokalområdet hvis lokalområdet pilles fra hinanden.
3
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Fattige i København

Indlægaf icelady » 16. aug 2016, 09:56

Jeg synes det er hul i hovedet, for de eneste tabere (udover dem der må flytte) bliver samfundet.

Ja ja...de kan da sagtens flytte til Lolland, eller for den sags skyld ud på den jyske hede. Men det er jo ikke der jobsene er.

"De kan jo bare købe en bil", er modargumentet så. Jeg tror så ikke hverken banker eller finanseringsselskaber er villige til at låne folk på KH penge, upåagtet bilkøbet vil give dem et større rådighedsbeløb.

Derudover er der også aspektet for dem med børn, som må flytte væk fra deres vante omgivelser. Selvfølgelig kan man gøre meget som forældre for at gøre flytning til et nyt sted, med nye kammerater osv nemmere; men der er immervæk en god del af dem, der rammes, som er ressourcesvage, og som ikke formår at tage ordentligt hånd om deres børn, især ikke i en situation som en flytning kan være.
4
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Fattige i København

Indlægaf paint » 16. aug 2016, 09:56

Kattefjæs skrev:Jeg bliver da lidt trist hvis en af mine naboer, som har boet her i 60+ år, pludselig skal smides på gaden fra den ene dag til den anden. [...]


Hvis manden har boet der i over 60 år, så må han vel være Folkepensionist, og dermed ikke blive ramt af ændringer i kontanthjælpen.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Fattige i København

Indlægaf Ado » 16. aug 2016, 10:01

Det er så uholdbart og trist for dem, der bliver ramt. Og jeg bliver virkelig frustreret, når regeringen og andre kommer med argumentet: "Så må de flytte til noget billigere".
Jo jo, hvis det da bare var så nemt. Nu er en flytning ikke billig. Så hvordan pokker en kontanthjælpsmodtager, der bliver skåret i ydelsen, skal kunne finde penge til indskud og selve flytningen, er et spørsmål, som jeg gerne ser besvaret, når ovenstående argument falder.
9
Donna Martin Graduates!
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Fattige i København

Indlægaf Lulu » 16. aug 2016, 10:03

Jeg kan til en vis grad følger venstres logik.
Jeg synes egentlig det er fair nok at hvis man ikke har råd til en lejlighed i de attraktive kvarterer at man så må rykke ud. Det gør alle andre også. Men at skulle rykke fra indre kbh til Lolland eksempelvis er ikke i orden. Skal de derimod rykke mod rødovre/Hvidovre og deslige som jo altså er mindre end 10 km fra hovedbanen eksempelvis synes jeg egentlig at det er helt i orden.
2
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Fattige i København

Indlægaf thomassneum » 16. aug 2016, 10:05

Vi kan sagtens se på en reduktion af ydelserne.

Det er fair at f.eks. boligstøtten, gradvist reduceres, det bør absolut ikke være en vedblivende støtte.
Det er dog en drøm at tro, at folk "bare" kan finde jobs.. for.. nu kan det jo betale sig. (Dummere bliver det ikke) Det er en forkert vej at gå, hvis man tror at man presse folk i jobs.. Devisen om at folk ikke "gider", den køber jeg ikke.
2
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Fattige i København

Indlægaf Kattefjæs » 16. aug 2016, 10:06

paint skrev:
Kattefjæs skrev:Jeg bliver da lidt trist hvis en af mine naboer, som har boet her i 60+ år, pludselig skal smides på gaden fra den ene dag til den anden. [...]


Hvis manden har boet der i over 60 år, så må han vel være Folkepensionist, og dermed ikke blive ramt af ændringer i kontanthjælpen.


Det er han måske - jeg ved det ikke. Han har dog levet af offentlige ydelser altid. Hvorfor er det vigtigt?

Lur mig om han er den ENESTE københavner som lever på nogenlunde samme måde hvor det mere eller mindre er lokalområdet som holder vedkommende oppe. Det er dybest set lige meget om man lever af kontanthjælp eller folkepension. Debatten handler om boligsituationen i København og om det er rimeligt at fattige sættes ud.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Fattige i København

Indlægaf paint » 16. aug 2016, 10:14

Lulu skrev:Jeg kan til en vis grad følger venstres logik.
Jeg synes egentlig det er fair nok at hvis man ikke har råd til en lejlighed i de attraktive kvarterer at man så må rykke ud. Det gør alle andre også. Men at skulle rykke fra indre kbh til Lolland eksempelvis er ikke i orden. Skal de derimod rykke mod rødovre/Hvidovre og deslige som jo altså er mindre end 10 km fra hovedbanen eksempelvis synes jeg egentlig at det er helt i orden.


Jeg tror ikke at du finder nogle KH-modtagere i indre by. Det er, stort set, udelukkende dyre ejerlejligheder, man finder dér. De mennesker, der er tale om, bor formentlig allerede i belastede områder, på Nørrebro, Tingbjerg eller i NV-kvarteret. Skulle de flytte til Rødovre i almene boliger eller socialt boligbyggeri, ville huslejen være mere eller mindre identisk, med den de betaler nu.

Skal det for alvor rykke noget ved huslejen, skal de helt ud af byområderne. Derud, hvor der ingen jobs er og, hvor der er heftige transportpriser (og dårlige forbindelser) ind til byen. Og så vil de være lige vidt.

Hele manøvren, vil berøre mange tusinde mennesker og sætte 650 (hele 650) mere i arbejde (Ministerens egne tal)

Formentlig er hele humlen i forslaget slet ikke, at man vil have folk til at flytte, man vil bare gøre dem fattigere og øge incitamentet til at tage et arbejde (som der ikke er til mange fra den gruppe). Altså vil man ganske enkelt bare spare penge, med udbredt fattigdom til følge.

Men hvad kan man forvente andet, når man ansætter den tidligere direktør for Dansk Arbejdsgiver Forening, som Beskæftigelsesminister? Forståelse for sociale forhold? Næppe!
7
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Fattige i København

Indlægaf paint » 16. aug 2016, 10:17

Kattefjæs skrev:
paint skrev:
Kattefjæs skrev:Jeg bliver da lidt trist hvis en af mine naboer, som har boet her i 60+ år, pludselig skal smides på gaden fra den ene dag til den anden. [...]


Hvis manden har boet der i over 60 år, så må han vel være Folkepensionist, og dermed ikke blive ramt af ændringer i kontanthjælpen.


Det er han måske - jeg ved det ikke. Han har dog levet af offentlige ydelser altid. Hvorfor er det vigtigt?

Lur mig om han er den ENESTE københavner som lever på nogenlunde samme måde hvor det mere eller mindre er lokalområdet som holder vedkommende oppe. Det er dybest set lige meget om man lever af kontanthjælp eller folkepension. Debatten handler om boligsituationen i København og om det er rimeligt at fattige sættes ud.


Det er da en ret afgørende forskel, hvis han en Folkepensionist; så ændres hans økonomiske forhold jo ikke. Det er en Kontanthjælpsreform, ikke en Pensionsreform, man har gang i.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Fattige i København

Indlægaf Akehurst2 » 16. aug 2016, 10:20

Lulu skrev:Jeg kan til en vis grad følger venstres logik.
Jeg synes egentlig det er fair nok at hvis man ikke har råd til en lejlighed i de attraktive kvarterer at man så må rykke ud. Det gør alle andre også. Men at skulle rykke fra indre kbh til Lolland eksempelvis er ikke i orden. Skal de derimod rykke mod rødovre/Hvidovre og deslige som jo altså er mindre end 10 km fra hovedbanen eksempelvis synes jeg egentlig at det er helt i orden.


Det er jo en eller anden afvejning, for selvfølgelig må ikke kun bo i den alleryderste udkant, bare fordi man er på kontanthjælp, men man skal selvfølgelig heller ikke have krav på at bo midt på Kgs. Nytorv, men spørgsmålet er så, hvor langt væk er rimeligt? Både i forhold til den pågældende og i forhold til evt. børn og partner.

Er der egentlig områder i Danmark, hvor der generelt er mangel på arbejdskraft og nogenlunde billige boliger? Altså - er der steder, det er logisk at presse folk hen? For hvis der er det, så kan man jo også mene, at det er mærkeligt at kræve at blive boende som arbejdsløs i København.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Fattige i København

Indlægaf Kattefjæs » 16. aug 2016, 10:24

paint skrev:

Det er da en ret afgørende forskel, hvis han en Folkepensionist; så ændres hans økonomiske forhold jo ikke. Det er en Kontanthjælpsreform, ikke en Pensionsreform, man har gang i.


Nej, det er det ikke. Tråden handler om boligsituationen i København og om det rimelige i at fattige flyttes væk, ikke kontanthjælpsloftet. Der findes fattige som ikke er kontanthjælpsmodtagere og deres situation er meget lignende.

Vær venlig at blive ved emnet i stedet for at afspore. Det er trods alt kun side ét af tråden.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"