Lang tid i fuld narkose - hvad kan jeg forvente?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2725

Lang tid i fuld narkose - hvad kan jeg forvente?

Indlægaf Frandsen » 1. jul 2016, 11:18

Om en måneds tid skal jeg i narkose i længere tid. Op til 6-7 timer :ad!:

Jeg er ved at dø af skræk ved tanken om det. Ikke fordi jeg er bange for ikke at vågne op, men jeg er dødsensangst for, hvordan jeg har det bagefter :panik:

Især tanken om måske at skulle kaste op gør mig panisk. Jeg vil gerne være så godt forberedt som muligt, så ... Hvordan har I oplevet at have det efter langvarig narkose? Jeg har været i narkose to gange tidligere og har egentlig haft det fint bagefter. Det var dog begge gange meget kort (ca. 3 kvarter). Kan man overhovedet sammenligne korte narkoser med mere længerevarende? Altså kan jeg overhovedet bruge mine tidligere erfaringer til noget?
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Lang tid i fuld narkose - hvad kan jeg forvente?

Indlægaf Studsgaard » 1. jul 2016, 12:02

Jeg har været igennem flere længere operationer. Og jeg bliver pisse dårlig af narkosen så jeg fik kvalmestillende allerede inden jeg vågnede.
Og så som diskus siger, så plejer de at tage sig godt af dem på opvågningen så de er ret opmærksomme og min erfaring er de reagere hurtigt.
Jeg plejer at føle mig sådan meget træt og slatten i kroppen, sådan lidt tømmermændsagtig.
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2725

Re: Lang tid i fuld narkose - hvad kan jeg forvente?

Indlægaf Frandsen » 1. jul 2016, 13:20

Tak for svar:-)
Jeg må hellere lokke lidt mere kvalmestillende ud af anæstesilægen, kan jeg høre.

Det er i øvrigt en brystoperation (fjernelse af eksisterende brystvæv og isætning af implantater), så det er ikke en 'farlig' operation. Men stadig en stor omgang.
0
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6708
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1198
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9689

Re: Lang tid i fuld narkose - hvad kan jeg forvente?

Indlægaf FrøkenM » 1. jul 2016, 13:22

Har været i narkose en del gange efterhånden, både korte og langvarige narkoser med den længste på 5-7 timer så vidt jeg husker. Har det SÅ elendigt efter narkose og endnu værre efter de lange. Kaster op i et døgns tid og får kvalmestillende mere eller mindre konstant. Det er selvfølgelig nok også kroppens reaktion på operationen, helt overordnet, så det er naturligt, at det er værre efter længere indgreb. Det står påført i min journal at jeg har de her problemer, men generelt har det været svært at styre det, da jeg også er utrolig følsom overfor diverse medikamenter.

Sidste gang var de rigtig gode til at tage hensyn til det. Var under narkose i omkring en time, vågnede op og følte ubehag, men bestemt ikke i samme omfang som tidligere. Fik lidt kvalmestillende inden, og efter operationen i kombi med noget sukkervand, fordi mit ubehag gerne kommer når de tvinger mig til at drikke umiddelbart efter narkose. Jeg kunne (mod hvad både jeg og kirurg) havde forventet, gå hjem seks timer efter operationen. Grundet min tidligere historik med narkose problemer og generelt stort ubehag får jeg altid indskrevet minimum en overnatning, som jeg så kan gøre brug af hvis nødvendigt.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2725

Re: Lang tid i fuld narkose - hvad kan jeg forvente?

Indlægaf Frandsen » 1. jul 2016, 13:27

Jer, der får det skidt efter narkose: Har I normalt let til kvalme?
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Lang tid i fuld narkose - hvad kan jeg forvente?

Indlægaf Studsgaard » 1. jul 2016, 14:04

Angelina skrev:
Frandsen skrev:Jer, der får det skidt efter narkose: Har I normalt let til kvalme?


Kun når jeg er gravid :D


Det samme med mig.
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2725

Re: Lang tid i fuld narkose - hvad kan jeg forvente?

Indlægaf Frandsen » 5. aug 2016, 21:21

Nu er der kun fem dage til. Panik!
Flere erfaringer/gode råd?
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2612
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3908

Re: Lang tid i fuld narkose - hvad kan jeg forvente?

Indlægaf Anlewi » 5. aug 2016, 22:33

Jeg har for ganske få uger siden været i langvarig narkose. En kompliceret knæoperation!!!
Jeg døjer stadigvæk her to uger efter med en voldsom træthed, men ellers ingen problemer
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Lang tid i fuld narkose - hvad kan jeg forvente?

Indlægaf Karkluden » 6. aug 2016, 08:15

Det er generelt sådan med postoperativ kvalme, at hvis man er typen, der har tendens til kvalme (uagtet om det er pga transportsyge, sygdom, graviditet etc), så vil man også have øget risiko for at få det efter operationer. Derudover er der nogle områder af kroppen, hvor der vil være større risiko for kvalme (fx underlivsoperationer), og så har man øget risiko for kvalme, hvis man ikke ryger, og er kvinde.
På de kirurgiske afdelinger jeg har været på, screener vi folk for kvalme-risiko, og der gives ekstra kvalmestillende til dem.

Sørg for at spise og drikke godt op til at du skal faste/tørste, og så gør det meget klart til alle du møder på hospitalet (sådan.. stort set, ikke), at du skal have så meget kvalmestillende som muligt og måske noget iv-væske fremfor at drikke lige til en start.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Maria86
Indlæg: 507
Tilmeldt: 3. maj 2016, 16:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 133

Re: Lang tid i fuld narkose - hvad kan jeg forvente?

Indlægaf Maria86 » 6. aug 2016, 09:13

Får kvalme 1 til 2 minutter før det kommer op :genert:
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2725

Re: Lang tid i fuld narkose - hvad kan jeg forvente?

Indlægaf Frandsen » 16. aug 2016, 16:11

Update!
Det gik rigtig godt! Nul kvalme. Woop! Men nu insisterede jeg også så meget, at de gav mig den helt store kvalmepakke:-)
Åh, de er sgu altid så søde inde på sådan en operationsstue :-)
12
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Lang tid i fuld narkose - hvad kan jeg forvente?

Indlægaf TomKah » 16. aug 2016, 18:16

Har de fået fjernet al det dårlige væv? Håber og krydser for at du er rask nu.
1
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2725

Re: Lang tid i fuld narkose - hvad kan jeg forvente?

Indlægaf Frandsen » 17. aug 2016, 05:01

TomKah skrev:Har de fået fjernet al det dårlige væv? Håber og krydser for at du er rask nu.


Det håber jeg godt nok, for jeg har fået foretaget en dobbelt mastektomi. På godt dansk: fjernet begge bryster.

Alt brystvæv bliver sendt til undersøgelse, og jeg skal så ind til en samtale for at høre, hvad de har fundet i vævet. Det bliver spændende at høre, om der var mere kræft efter kemoen. Og om det var andre steder i samme bryst.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Lang tid i fuld narkose - hvad kan jeg forvente?

Indlægaf Sangius » 17. aug 2016, 05:17

Karkluden skrev:Det er generelt sådan med postoperativ kvalme, at hvis man er typen, der har tendens til kvalme (uagtet om det er pga transportsyge, sygdom, graviditet etc), så vil man også have øget risiko for at få det efter operationer. Derudover er der nogle områder af kroppen, hvor der vil være større risiko for kvalme (fx underlivsoperationer), og så har man øget risiko for kvalme, hvis man ikke ryger, og er kvinde.
På de kirurgiske afdelinger jeg har været på, screener vi folk for kvalme-risiko, og der gives ekstra kvalmestillende til dem.

Sørg for at spise og drikke godt op til at du skal faste/tørste, og så gør det meget klart til alle du møder på hospitalet (sådan.. stort set, ikke), at du skal have så meget kvalmestillende som muligt og måske noget iv-væske fremfor at drikke lige til en start.


Skægt - det vidste jeg slet ikke. Jeg får sygt kvalme hvis jeg kører i bil eller bus, nogen gange også tog, men har ingen kvalme haft i graviditeten. Ville men ellers kunne forvente at disse to ting kunne følges ad?

Tillykke med veloverstået operation, frandsen! :kys:
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Lang tid i fuld narkose - hvad kan jeg forvente?

Indlægaf Karkluden » 17. aug 2016, 10:27

Sangius skrev:
Karkluden skrev:Det er generelt sådan med postoperativ kvalme, at hvis man er typen, der har tendens til kvalme (uagtet om det er pga transportsyge, sygdom, graviditet etc), så vil man også have øget risiko for at få det efter operationer. Derudover er der nogle områder af kroppen, hvor der vil være større risiko for kvalme (fx underlivsoperationer), og så har man øget risiko for kvalme, hvis man ikke ryger, og er kvinde.
På de kirurgiske afdelinger jeg har været på, screener vi folk for kvalme-risiko, og der gives ekstra kvalmestillende til dem.

Sørg for at spise og drikke godt op til at du skal faste/tørste, og så gør det meget klart til alle du møder på hospitalet (sådan.. stort set, ikke), at du skal have så meget kvalmestillende som muligt og måske noget iv-væske fremfor at drikke lige til en start.


Skægt - det vidste jeg slet ikke. Jeg får sygt kvalme hvis jeg kører i bil eller bus, nogen gange også tog, men har ingen kvalme haft i graviditeten. Ville men ellers kunne forvente at disse to ting kunne følges ad?

Tillykke med veloverstået operation, frandsen! :kys:

Uuh, helt så specifikt kender jeg ikke det præcise svar, og graviditetskvalme kan jo også variere ekstremt meget - nogle kan endda opleve det i den ene graviditet, men ikke den næste. Det handler egentligt mere om, at hvis man har kvalme-opkasttendens generelt, så vil risikoen for få det efter OP være større. Så du har nok været heldig med graviditeten, men skal nok lige sige til personalet hvis du en dag skal opereres, at du har nemt til kvalme - især fordi du også er kvinde, og især også hvis du ikke ryger :)
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Helbred"