Specialetråden

Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Specialetråden

Indlægaf Torn » 26. jul 2016, 08:38

Jeg er nået til et punkt, hvor jeg har alt "det ydre" på plads. Jeg har strukturen, jeg har indhentet empirien og fundet teorien. Jeg har styr på mit materiale. Nu mangler jeg bare at sammensætte det, forstå det og videreformidle det i specialet. Hvorfor er det så stadigvæk så svært? Det er som, jeg ikke er i stand til at nedskrive det, selvom jeg på en måde ved, hvad der skal stå.
0
Brugeravatar
BlindfullyCool
Indlæg: 124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:38
Kort karma: 41
Likede indlæg: 263

Re: Specialetråden

Indlægaf BlindfullyCool » 28. jul 2016, 11:04

Hej i tråden.

Blot et lille tip til jeres engelske abstract, som jeg selv benyttede, da jeg skrev speciale for et års tid siden: http://writingcenter.unlv.edu/writing/abstract.html

Det er rettet mod forskere, men da specialet jo er en øvelse i videnskabelig skrivning, synes jeg der er ret mange gode tips at hente.
0
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Specialetråden

Indlægaf Juliet » 29. jul 2016, 11:37

Torn skrev:Jeg er nået til et punkt, hvor jeg har alt "det ydre" på plads. Jeg har strukturen, jeg har indhentet empirien og fundet teorien. Jeg har styr på mit materiale. Nu mangler jeg bare at sammensætte det, forstå det og videreformidle det i specialet. Hvorfor er det så stadigvæk så svært? Det er som, jeg ikke er i stand til at nedskrive det, selvom jeg på en måde ved, hvad der skal stå.


Jeg synes klart også det var det sværeste. Det der med at ens hoved er så fyldt med information, at det lidt kan føles som at kaste op ud i et word dokument. Jeg var bare nødt til at skrive og skrive og så til sidst prøve at finde hoved, hale og rød tråd i det.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Specialetråden

Indlægaf Torn » 30. jul 2016, 09:20

BlindfullyCool skrev:Hej i tråden.

Blot et lille tip til jeres engelske abstract, som jeg selv benyttede, da jeg skrev speciale for et års tid siden: http://writingcenter.unlv.edu/writing/abstract.html

Det er rettet mod forskere, men da specialet jo er en øvelse i videnskabelig skrivning, synes jeg der er ret mange gode tips at hente.


Tak. Den vil jeg huske, når jeg er kommet lidt længere i processen.
1
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Specialetråden

Indlægaf Torn » 30. jul 2016, 09:21

Juliet skrev:
Torn skrev:Jeg er nået til et punkt, hvor jeg har alt "det ydre" på plads. Jeg har strukturen, jeg har indhentet empirien og fundet teorien. Jeg har styr på mit materiale. Nu mangler jeg bare at sammensætte det, forstå det og videreformidle det i specialet. Hvorfor er det så stadigvæk så svært? Det er som, jeg ikke er i stand til at nedskrive det, selvom jeg på en måde ved, hvad der skal stå.


Jeg synes klart også det var det sværeste. Det der med at ens hoved er så fyldt med information, at det lidt kan føles som at kaste op ud i et word dokument. Jeg var bare nødt til at skrive og skrive og så til sidst prøve at finde hoved, hale og rød tråd i det.


Jeg kan bare ikke overskue at skulle rette det. Hvorfor er specialet så meget sværere? Jeg synes, det er langt det sværeste jeg har prøvet på universitetet. Er det strukturen, jeg ikke kan finde ud af?
0
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Specialetråden

Indlægaf Juliet » 18. aug 2016, 08:55

Håber det går godt med din skrivning. Jeg forsvarede i går og fik 12, noget mere end jeg havde forventet med min arbejdsindsats.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Specialetråden

Indlægaf Torn » 24. aug 2016, 11:01

Juliet skrev:Håber det går godt med din skrivning. Jeg forsvarede i går og fik 12, noget mere end jeg havde forventet med min arbejdsindsats.


Et kæmpe stort tillykke! Det er virkelig godt klaret.

Her går det ikke så godt. Jeg arbejder ret meget på mit job, så specialet venter bare.. Årh. Det får jeg nok lidt tid til i weekenden.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Specialetråden

Indlægaf Zombie » 22. nov 2016, 09:47

Jeg skal i gang med specialet fra februar.

Pt. venter jeg på svar fra EVA (Dansk Evalueringsinstitut), hvor jeg har ansøgt en (betalt) specialeplads. :nerve:

Er meget utålmodig...
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Specialetråden

Indlægaf Torn » 29. nov 2016, 21:27

Zombie skrev:Jeg skal i gang med specialet fra februar.

Pt. venter jeg på svar fra EVA (Dansk Evalueringsinstitut), hvor jeg har ansøgt en (betalt) specialeplads. :nerve:

Er meget utålmodig...


Men det er rigtig godt, at du allerede er i gang nu. Hvorfor kan du ikke få en almindelig specialeplads på universitetet?
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Specialetråden

Indlægaf Torn » 29. nov 2016, 21:27

Jeg klarede mit speciale langt bedre end forventet - jeg fik endda et 10-tal! Og en pæn udtalelse, som jeg værdsætter langt mere end tallet. Så det var det, slut-prut-finale. :)
3
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Specialetråden

Indlægaf Zombie » 30. nov 2016, 07:12

Jeg fik desværre ikke EVA. Da jeg skrev og spurgte, sagde de at det er fordi jeg gerne vil arbejde inden for kritisk psykologi, som stadig er en relativ ny videnskabsteoretisk retning i Danmark, trods den ene teoretiker bag, er dansker. Det er selvf. ærgerligt med EVA, men det betyder samtidig at jeg dels rent faktisk kan markere mig en smule anderledes ift. andre specialer inden for mere traditionelle retninger, dels at jeg er sikret en virkelig fantastisk vejleder.

Jeg er i en projektgruppe nu, hvor vi sidder og bøvler med semesterprojekt, der skal afleveres medio december. Det er meningen, at jeg skal skrive sammen med den ene i gruppen (den anden skal rejse under specialet) - men jeg kan godt mærke, der er ting i vores proces nu her, som gør mig lidt tilbageholdende. Ikke noget større... men jeg skal se det lidt an, inden jeg endeligt tager beslutningen om at skrive med vedkommende, kan jeg godt mærke.
0
aka Forbies

:gammel:
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Specialetråden

Indlægaf Juliet » 30. nov 2016, 10:17

Torn skrev:Jeg klarede mit speciale langt bedre end forventet - jeg fik endda et 10-tal! Og en pæn udtalelse, som jeg værdsætter langt mere end tallet. Så det var det, slut-prut-finale. :)


Hvor er det godt, stort stort tillykke!!
0
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Specialetråden

Indlægaf Sustentaculum » 19. apr 2018, 08:48

Jeg prøver lige at se om jeg kan få liv i denne her tråd igen.

Jeg er i gang med et litteraturstudie, og har fremsøgt alt det litteratur jeg skal bruge, og nu sidder jeg og forhaler skrive processen. eller. jeg er ikke rigtig gået i gang endnu, med noget som helst, og jeg har møde med min vejleder om 2 uger, og kan ligesom mærke på hende at hun forventer jeg har et eller andet at vise hende.

Hvordan kom i andre i gang med skrive processen?
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Specialetråden

Indlægaf Neenah » 19. apr 2018, 09:26

Sustentaculum skrev:Jeg prøver lige at se om jeg kan få liv i denne her tråd igen.

Jeg er i gang med et litteraturstudie, og har fremsøgt alt det litteratur jeg skal bruge, og nu sidder jeg og forhaler skrive processen. eller. jeg er ikke rigtig gået i gang endnu, med noget som helst, og jeg har møde med min vejleder om 2 uger, og kan ligesom mærke på hende at hun forventer jeg har et eller andet at vise hende.

Hvordan kom i andre i gang med skrive processen?


Skrev! En time om formiddagen og en om eftermiddagen, hvor det var forbudt at lave andet end at skrive - ikke noget med lige at læse op på noget eller lige gå på face. Det var fantastisk! Jeg skrev 5-10 sider om dagen den periode jeg brugte det.
0
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Specialetråden

Indlægaf Sustentaculum » 19. apr 2018, 09:56

Neenah skrev:
Sustentaculum skrev:Jeg prøver lige at se om jeg kan få liv i denne her tråd igen.

Jeg er i gang med et litteraturstudie, og har fremsøgt alt det litteratur jeg skal bruge, og nu sidder jeg og forhaler skrive processen. eller. jeg er ikke rigtig gået i gang endnu, med noget som helst, og jeg har møde med min vejleder om 2 uger, og kan ligesom mærke på hende at hun forventer jeg har et eller andet at vise hende.

Hvordan kom i andre i gang med skrive processen?


Skrev! En time om formiddagen og en om eftermiddagen, hvor det var forbudt at lave andet end at skrive - ikke noget med lige at læse op på noget eller lige gå på face. Det var fantastisk! Jeg skrev 5-10 sider om dagen den periode jeg brugte det.


5-10 sider, på 2 timer? Orv, så var mit speciale færdigt på et øjeblik :P

Havde du læst alt litteratur forud, inden du begyndte?
0

Tilbage til "Studie"