Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf kokkenok » 20. aug 2016, 13:02

Falstria skrev:
i følge denne status var 19 ud af 20 lukkede boringer ved udgangen af 2013 lukket på grund af pesticider. 19 gengangere og en ny.

http://svana.dk/media/136405/status-for ... 122013.pdf

Men det er en god ting at der kun er en ny boring der er lukket på grund af pestcid rester, men skræmmende at der er 19 gengangere.
Det er gengangerene der er forurenede - et enkelt år, er en anomali eller tilfælde og bliver kun lukket ud fra et forsigtighedsprincip - som det sig bør. Men 3 år er, er noget længere tid at finde rester af sprøjtemiddel.
Hvad tallene for 2014 siger har jeg ikke kunnet grave frem.

men at bringe samtlige 13000 boringer i spil for at nedtone lukningen af 1 eller 20 boringer er, medmindre sprøjtemidler har stor indflydelse på en sløjfet eller geoteknisk boring, er bare spin.

Jeg har ikke kunnet finde finde noget om linjeforuerning af pesticider. men jeg er tilbøjelig til at mene at vil begrænse den til at sige at trafikstyrelsen bare skulle holde sig fra pesticider, og selvføglelig også private haveejere.


De gengangere er jo primært forurenet med de forbudte midler, som er meget svære at nedbryde, så det er ikke underligt at det er gengangere.
Visse af dem har været lukket siden 90'erne, uden at de endnu er blevet sløjfet.

Du kalder det spin, jeg kalder det proportionsfornemmelse.[/quote]

Det er det der er pointen. Det tager gerne nogle årtier inden vi ser på kvaliteteskontrollen af drikkevandet

Jeg kan kun se ca. 2000 boringer der leverer drikkevandskvalitet og der er forskel på det vand der udvindes.
Måske 5000 hvis vi udvider til have og eller markvandings kvalitet.
Så hvordan skulle det samlede antal af boringer i DK kunne brugtes til sådan en perspektivering.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf Slettet bruger » 20. aug 2016, 13:41

Spasserinde skrev:Okay, jeg forsøger lige at omformulere så kommende debattører måske kan få en mere neutral intro til emnet:

Jeg købte på et tidspunkt økologisk ligesom alle andre i min familie og omgangskreds, fordi det jo virkede så åbenlyst, at det var sundt og godt, og når alle gjorde det, så måtte det jo være rigtigt.

Det sidste års tid har jeg dog forsøgt at være lidt mere obs på videnskaben bag, og er stødt på rigtigt mange artikler, der understreger, at der faktisk ikke er videnskabelig basis for at påstå at økologi er sundere. Ganske vist indeholder konventionelle produkter flere syntetiske pesticider, men undersøgelserne glemmer ofte at tjekke for ”naturlige” pesticider som er lovlige i økologisk landbrug og kan være lige så giftige.

Ydermere fremstilles økologi også ofte som værende bedre for miljø og klima, men siden det har et lavere udbytte (fordi flere af afgrøderne og dyrene dør), betyder det, at der skal meget mere land og flere ressourcer til for at producere samme mængde. Det medfører en del ekstra udledning af andre ubehagelige stoffer, det beslaglægger langt større landområder som ellers kunne bruges til natur, og det har potentiale til at forværre den kommende globale fødevaremangel, fordi produktionen er meget mindre end ved konventionelt landbrug. I en artikel linket herunder fremgår det fx at hvis man skulle producere den mængde fødevarer, USA producerer i dag, men gøre det økologisk, ville det svare til at udrydde alle parker og vildnisser i det kontinentale USA.

Jeg får i stigende grad det indtryk, at økologi er et marketingsstunt, som spiller på det ”intuitivt” gode ved "det naturlige valg", selv om det så viser sig at disse antagede fordele ikke finder støtte i forskningen - somme tider tværtimod.

Naturligvis synes jeg det er problematisk ud fra et samfundsperspektiv, hvis denne øko-trend rent faktisk viser sig både at være dyr, uden effekt og har negative globale konsekvenser. Omvendt oplever jeg dog, at hverken min omgangskreds eller familie er kritiske over for økologi overhovedet – alle ser det bare som helt naturligt, at det er bedre.

Så ja, hvad er det, der foregår?

Økologi er dårligt for miljø og skaber problemer med at producere mad nok:
http://www.b.dk/kommentarer/oekologisk- ... e-tusinder

Forskning kan ikke bevise at økologi er sundt:
http://videnskab.dk/miljo-naturvidenska ... i-er-sundt




Yes.

Hvis du lægger mærke til det, så er meget ofte meget synlige produkter der er økologiske, fairtrade, osv.

Altså produkter man f.eks. har stående på bordet når der er gæster (f.eks. neskaffe). Eller produkter der er med i mad som man deler med gæster.

"Gemte" produkter som er mindre synlige for omverdenen f.eks. toiletrens, WC-papir, sokker, hovedpinepiller, bagepulver, husblas osv. fås meget sjældnere i en økologisk/fairtrade udgave.

Så det har meget at gøre med signalværdi vedr. at signalere ens værdier til omverdenen.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf godtnavn » 20. aug 2016, 17:24

eks-Maupassant skrev:

Yes.

Hvis du lægger mærke til det, så er meget ofte meget synlige produkter der er økologiske, fairtrade, osv.

Altså produkter man f.eks. har stående på bordet når der er gæster (f.eks. neskaffe). Eller produkter der er med i mad som man deler med gæster.

"Gemte" produkter som er mindre synlige for omverdenen f.eks. toiletrens, WC-papir, sokker, hovedpinepiller, bagepulver, husblas osv. fås meget sjældnere i en økologisk/fairtrade udgave.

Så det har meget at gøre med signalværdi vedr. at signalere ens værdier til omverdenen.


Kan godt være jeg er weird, men jeg sætter aldrig madindpakning på bordet når jeg har gæster, så de aner da ikke om det er øko fløde i maden eller ej. Det er det så hjemme hos mig, men det aner mine gæster ikke medmindre de går i mit køleskab.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf Slettet bruger » 20. aug 2016, 17:53

godtnavn skrev:
eks-Maupassant skrev:

Yes.

Hvis du lægger mærke til det, så er meget ofte meget synlige produkter der er økologiske, fairtrade, osv.

Altså produkter man f.eks. har stående på bordet når der er gæster (f.eks. neskaffe). Eller produkter der er med i mad som man deler med gæster.

"Gemte" produkter som er mindre synlige for omverdenen f.eks. toiletrens, WC-papir, sokker, hovedpinepiller, bagepulver, husblas osv. fås meget sjældnere i en økologisk/fairtrade udgave.

Så det har meget at gøre med signalværdi vedr. at signalere ens værdier til omverdenen.


Kan godt være jeg er weird, men jeg sætter aldrig madindpakning på bordet når jeg har gæster, så de aner da ikke om det er øko fløde i maden eller ej. Det er det så hjemme hos mig, men det aner mine gæster ikke medmindre de går i mit køleskab.


Det svinger jo meget hvad folk gør, men summen af alle folks vaner, dem der har økofløden stående på bordet i indpakningen, dem der hælder den over osv, gør at nogen produktindpakninger ses mere end andre.

Så ud af 1 million solgte fløder vil der være flere der ser indpakningen, end ud af 1 million solgte tandpastatuber eller 1 million pakker hovedpinepiller. Samt flere der finder ud af hvilket produkt der er valgt.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf godtnavn » 20. aug 2016, 17:56

Jeg tror flere af mine gæster ser min tandpasta end min fløde, tandpastaen ser de jo hver gang de går på toilettet hjemme hos mig :lol: Men du har sikkert ret, jeg oplever det bare ikke, hverken at mine gæster ser mit køleskab eller at jeg ser folks madindpakning når jeg er på besøg hos folk :)
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf Slettet bruger » 20. aug 2016, 18:13

godtnavn skrev:Jeg tror flere af mine gæster ser min tandpasta end min fløde, tandpastaen ser de jo hver gang de går på toilettet hjemme hos mig :lol: Men du har sikkert ret, jeg oplever det bare ikke, hverken at mine gæster ser mit køleskab eller at jeg ser folks madindpakning når jeg er på besøg hos folk :)


De skal jo heller ikke have det for nemt, marketingsfolkene :)
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf LadyFox » 21. aug 2016, 08:55

eks-Maupassant skrev:
godtnavn skrev:
eks-Maupassant skrev:

Yes.

Hvis du lægger mærke til det, så er meget ofte meget synlige produkter der er økologiske, fairtrade, osv.

Altså produkter man f.eks. har stående på bordet når der er gæster (f.eks. neskaffe). Eller produkter der er med i mad som man deler med gæster.

"Gemte" produkter som er mindre synlige for omverdenen f.eks. toiletrens, WC-papir, sokker, hovedpinepiller, bagepulver, husblas osv. fås meget sjældnere i en økologisk/fairtrade udgave.

Så det har meget at gøre med signalværdi vedr. at signalere ens værdier til omverdenen.


Kan godt være jeg er weird, men jeg sætter aldrig madindpakning på bordet når jeg har gæster, så de aner da ikke om det er øko fløde i maden eller ej. Det er det så hjemme hos mig, men det aner mine gæster ikke medmindre de går i mit køleskab.


Det svinger jo meget hvad folk gør, men summen af alle folks vaner, dem der har økofløden stående på bordet i indpakningen, dem der hælder den over osv, gør at nogen produktindpakninger ses mere end andre.

Så ud af 1 million solgte fløder vil der være flere der ser indpakningen, end ud af 1 million solgte tandpastatuber eller 1 million pakker hovedpinepiller. Samt flere der finder ud af hvilket produkt der er valgt.

Både tandpasta, toiletpapir, sokker, bagepulver og husblas fås i økologiske udgaver - så der er vel et rimeligt marked for det?
Og så er jeg enig med godtnavn i at rigtig mange af de almindeligste øko-vare ikke er ting gæster, nødvendigvis ser. Nu har jeg ekstremt sjældent gæster, men når jeg har så plejer jeg ikke at vise dem hverken mine æg, havregryn eller gulerødder - og de plejer heller ikke at spørge om de må se det.
1
...
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 21. aug 2016, 09:13

Jeg sad og spekulerede over min kommentar til Lomborgs en smule tvivlsomme konklusioner, men der var lige en der gjorde det mere uddybende i mellemtiden:

http://www.b.dk/kommentarer/lomborgs-lommefilosofi-om-oekologi?utm_content=buffered6af&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf Slettet bruger » 21. aug 2016, 11:10

LadyFox skrev:
eks-Maupassant skrev:
godtnavn skrev:
eks-Maupassant skrev:

Yes.

Hvis du lægger mærke til det, så er meget ofte meget synlige produkter der er økologiske, fairtrade, osv.

Altså produkter man f.eks. har stående på bordet når der er gæster (f.eks. neskaffe). Eller produkter der er med i mad som man deler med gæster.

"Gemte" produkter som er mindre synlige for omverdenen f.eks. toiletrens, WC-papir, sokker, hovedpinepiller, bagepulver, husblas osv. fås meget sjældnere i en økologisk/fairtrade udgave.

Så det har meget at gøre med signalværdi vedr. at signalere ens værdier til omverdenen.


Kan godt være jeg er weird, men jeg sætter aldrig madindpakning på bordet når jeg har gæster, så de aner da ikke om det er øko fløde i maden eller ej. Det er det så hjemme hos mig, men det aner mine gæster ikke medmindre de går i mit køleskab.


Det svinger jo meget hvad folk gør, men summen af alle folks vaner, dem der har økofløden stående på bordet i indpakningen, dem der hælder den over osv, gør at nogen produktindpakninger ses mere end andre.

Så ud af 1 million solgte fløder vil der være flere der ser indpakningen, end ud af 1 million solgte tandpastatuber eller 1 million pakker hovedpinepiller. Samt flere der finder ud af hvilket produkt der er valgt.

Både tandpasta, toiletpapir, sokker, bagepulver og husblas fås i økologiske udgaver - så der er vel et rimeligt marked for det?
Og så er jeg enig med godtnavn i at rigtig mange af de almindeligste øko-vare ikke er ting gæster, nødvendigvis ser. Nu har jeg ekstremt sjældent gæster, men når jeg har så plejer jeg ikke at vise dem hverken mine æg, havregryn eller gulerødder - og de plejer heller ikke at spørge om de må se det.


Handler jo om at sammenligne den økologiske markedsandel.

Opfundne tal: Hvis 20% af nescaffen er økologisk/fairtrade og 2% af bagepulveret, så kan forskellen evt. forklares med visibility.

Det er mit indtryk at skjulte produkter er mindre økologiske.

Igen skal man ikke tænke på hvor meget man selv personligt viser tingene frem. Man skal tænke at ud af 1 mio solgte enheder bagepulver/æg, hvor mange enheder ses så af andre.

Anyway er det jo kun 1 af mange parametre. Det ku være skægt at finde ud af hvordan marketingsfolkene ser på økologi, ift. hvilke produkter de gerne vil have en øko variant af og hvilke ikke.

Omvendt kan man vel ikke få økologiske blomster. Blomster har ikke label, så hvis man køber dyre øko blomster kan ingen se om de er øko eller ej. Eller også fordi vi ikke spiser dem. Købsvalget træffes ud fra en kombination af en masse parametre, pris, praktisk værdi, signalværdi, osv, og der er forskellige segmenter der prioriterer forskelligt.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf kidkomb » 21. aug 2016, 11:35

Tak for mad. Det smagte rigtig dejligt. -må jeg se dine havregryn?
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf Slettet bruger » 21. aug 2016, 11:54

kidkomb skrev:Tak for mad. Det smagte rigtig dejligt. -må jeg se dine havregryn?


"Tak for mad. Det smagte rigtig dejligt. Hvor købte du de havregryn henne, de er anderledes end dem jeg spiser."

1: "Uh ja, det er ØKOLOGISKE havregryn fra en lille bio shop der giver penge af overskuddet til at redde verden."

2: "Det er de billige fra Lidl."

signalværdi.dk
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf kidkomb » 21. aug 2016, 12:38

eks-Maupassant skrev:
kidkomb skrev:Tak for mad. Det smagte rigtig dejligt. -må jeg se dine havregryn?


"Tak for mad. Det smagte rigtig dejligt. Hvor købte du de havregryn henne, de er anderledes end dem jeg spiser."

1: "Uh ja, det er ØKOLOGISKE havregryn fra en lille bio shop der giver penge af overskuddet til at redde verden."

2: "Det er de billige fra Lidl."

signalværdi.dk

Min joke havde været sjovere, hvis jeg havde udpenslet, at det var hakkebøf med stuvet spinat de havde fået
(Aka mad uden havregryn)
Jeg beklager.


Når det er sagt, så kender jeg et par stykker, der uden tvivl bruger Ø-mærket som prestige-indikator.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
debatdebat
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. aug 2016, 10:44
Kort karma: 0
Likede indlæg: 4

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf debatdebat » 21. aug 2016, 14:48

Falstria skrev:
debatdebat skrev:
Aspargsen skrev:
debatdebat skrev:
Spasserinde skrev:
klumphen skrev:Tja bare man googler længe nok så finder man jo noget "forskning", eller i det mindste noget tekst der henviser til noget "forskning", der understøtter ens overbevisning. Her er fx noget http://www.globalen.dk/#!Studie-%C3%98k ... 328937ecf0 tekst og henvisninger til "forskning" der påstår det modsatte af de to links i startindlægget.

Og her er mere tekst http://www.naturli.dk/artikel/fem-oekol ... 1ea9d7fb86 der også forsøger at prikke hul i alle de argumenter fra de to artikler.

Hvis man vælger at tro på de to links jeg har fundet, så tog du jo ikke fejl, og dine venner har stadig ret.


Selvfølgelig kan man det - det er også derfor, at man søger efter kilder man finder tilnærmelsesvis seriøse. Jeg ville i hvert fald ikke gå på et sundhedsmagasin, som sælges i Helstekostforretninger, eller et nyhedsmedie drevet af en enkeltperson, jeg aldrig havde hørt om (= dine to links), for seriøs information om økologi (eller noget som helst andet). Så hellere Copenhagen Consensus og videnskab.dk. Jeg får heller ikke information fra Alt for Damerne eller Rejs Ud. Selv artikler på Politiken, Berlingske osv. er jeg yderst kritisk over for, hvis de ikke er skrevet direkte af en person med forstand på emnet.

Du kan også finde "beviser" for aliens og deres åbenlyse indblanding i pyramiderne hvis du googler nok.


Det kan da være fløjtende ligegyldigt, hvem der viderebringer forskningsstudier - om det er en enkeltperson, et etableret medie, en blog eller en fremmed på Twitter. Man kan da bare hoppe videre til forskningsstudiet, selv læse det og bruge sin kritiske sans. Et forskningsstudie bliver da ikke devalueret, ud fra hvem der omtaler det.
Så vidt jeg ved, er et nyere forskningsstudie fra Washington State University det første af sin art, der har undersøgt godt 100 landbrugsstudier fra de seneste 40 år og ud fra den omfattende empiri vurderet, om konventionelt eller økologisk landbrug er bedst baseret på en række parametre såsom sundhed, indtjening og miljøvenlighed. Økologi vandt klart.


Men hvis man som mig ikke gider af pløje sig igennem 1000+ sider i en eller anden af handling, så må man jo stole på af han der kommer med et dejligt nemt læseligt referat er en man kan stole på, og der ligger en ukendt tvitter bruger altså rimeligt langt nede på troværdigheds skalaen Copenhagen Consensus ligger så endnu længere nede med der er kun fordi det lugter af Løgnborg


Du kan da bare læse forskningsstudiets resume eller konklusion? De fylder sjældent mere end en halv side.


Konklusioner der er baseret på op til 40 år gamle og amerikanske studier, er ikke særligt relevant for en dansk forbruger i 2016.


Det er altid godt at være kritisk over for studier, men så skal man altså rent faktisk læse studiet først. For hvor dælen læser du, at metastudiet kun har undersøgt amerikanske studier? Et af de undersøgte studier er fra FN, flere af dem er decideret europæiske studier, der er et asiatisk og canadisk studie iblandt de godt 100 undersøgte studier.

Og derudover så angriber du rent faktisk metastudiets styrke: Det er et af de få studier, der har set på en mere langsigtet effekt af økologi vs. konventionelt landbrug. Styrken ved studiet er netop, at det således kan undersøge, hvordan økologi har præget miljøet over en årrække ift. konventionelt landbrug. Læg dertil, at de fleste af de undersøgte studier i metastudiet er udgivet inden for de seneste 15 år. Alt i alt er et sådant metastudie langt mere retvisende end et, der baserer sig på et øjebliksbillede.

Det er helt uforståeligt, at det IKKE skulle give mening for en dansk forbruger i 2016.
Senest rettet af debatdebat 21. aug 2016, 14:54, rettet i alt 1 gang.
2
debatdebat
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. aug 2016, 10:44
Kort karma: 0
Likede indlæg: 4

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf debatdebat » 21. aug 2016, 14:52

Falstria skrev:
debatdebat skrev:Der er masser af godkendte pesticider i drikkevandet. Her ses ret nye data fra Aarhus Kommune.


Nej ikke masser, og Århus er ikke ligefrem landbrugsland heller.

Mængderne der er fundet fremgår ikke af din graf.
Økologisk landbrug hjælper intet, imod forurening fra en større by som Århus.


Der er knap 1.500 landbrug i Aarhus Kommune på over 2 ha, så jeg er uenig i dit postulat, at Aarhus ikke er landbrugsland.

Her er data, som jeg forsøgte at vise i en graf - de viser en stigning i forekomsten af godkendte pesticider i drikkevandet:

"Af de 105 analyserede pesticider og nedbrydningsprodukter er de 77 forbudte pesticider og deres nedbrydningsprodukter, mens de 28 (27%) er godkendte pesticider, som pt sælges i Danmark (godkendte og regulerede)."

Kilde: https://www.aarhus.dk/~/media/Dokumente ... r-2015.pdf
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf HappyPaww » 21. aug 2016, 17:03

kidkomb skrev:
eks-Maupassant skrev:
kidkomb skrev:Tak for mad. Det smagte rigtig dejligt. -må jeg se dine havregryn?


"Tak for mad. Det smagte rigtig dejligt. Hvor købte du de havregryn henne, de er anderledes end dem jeg spiser."

1: "Uh ja, det er ØKOLOGISKE havregryn fra en lille bio shop der giver penge af overskuddet til at redde verden."

2: "Det er de billige fra Lidl."

signalværdi.dk

Min joke havde været sjovere, hvis jeg havde udpenslet, at det var hakkebøf med stuvet spinat de havde fået
(Aka mad uden havregryn)
Jeg beklager.


Når det er sagt, så kender jeg et par stykker, der uden tvivl bruger Ø-mærket som prestige-indikator.


For ikke at tale om diverse bloggere og instagrammere, der absolut SKAL pointere, at de altså have lavet øko grøntsagsdeller med øko bulgur, med en dressing af øko skyr :tie:
1

Tilbage til "Livets forhold"