Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf godtnavn » 21. aug 2016, 20:11

eks-Maupassant skrev:
kidkomb skrev:Tak for mad. Det smagte rigtig dejligt. -må jeg se dine havregryn?


"Tak for mad. Det smagte rigtig dejligt. Hvor købte du de havregryn henne, de er anderledes end dem jeg spiser."

1: "Uh ja, det er ØKOLOGISKE havregryn fra en lille bio shop der giver penge af overskuddet til at redde verden."

2: "Det er de billige fra Lidl."

signalværdi.dk


Og der ville mit svar være noget ala "det er bare almindelige finvalsede havregryn, måske plejer du at spise grovvalsede?" eller "det er havregryn fra Netto". Jeg tror sgu aldrig det ville falde mig ind at nævne at mine havregryn var øko, pånær hvis jeg havde en gæst der ville ahve et billede af posen fordi hun synes de smagte så fantastisk at hun ville have de samme. Men det tvivler jeg sgu på ville ske med havregryn, ligeledes tvivler jeg på jeg nogensinde ville serverer havregryn med mælk til gæster :lol:

Jeg er faktisk aldrig blevet spurgt til et specielt madprodukt, men ofte opskrifter på retter :)

Bare fordi man går op i økologi behøver man ikke fortælle sine gæster det, medmindre ens gæster spørg ind til det, men igen, det har jeg sgu aldrig oplevet.
1
debatdebat
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. aug 2016, 10:44
Kort karma: 0
Likede indlæg: 4

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf debatdebat » 21. aug 2016, 20:16

Falstria skrev:
debatdebat skrev:
Der er knap 1.500 landbrug i Aarhus Kommune på over 2 ha, så jeg er uenig i dit postulat, at Aarhus ikke er landbrugsland.

Her er data, som jeg forsøgte at vise i en graf - de viser en stigning i forekomsten af godkendte pesticider i drikkevandet:

"Af de 105 analyserede pesticider og nedbrydningsprodukter er de 77 forbudte pesticider og deres nedbrydningsprodukter, mens de 28 (27%) er godkendte pesticider, som pt sælges i Danmark (godkendte og regulerede)."

Kilde: https://www.aarhus.dk/~/media/Dokumente ... r-2015.pdf


Århus kommune adskiller sig netop markant fra resten af landet, ved at have stor andel af meget små ejendomme, 2 ha. er jo kun en god hestefold.
Det samlede landbrugs areal i Århus kommune er ret lille og udgør en noget mindre andel af kommunen, end i de fleste andre kommuner.

Det er altså ikke landets mest intensivt dyrkede landbrugsarealer man finder i Århus kommune, der skal man som sagt til Lolland og Falster, hvor mængden af pesticider der benyttes af landbruget, målt i forbrug pr. ha., er højest.

Når der f.eks. findes Glyphosat i boringer langs Brabrand sø, på den side af søen der grænser op til Brabrand, men ikke på den modsatte side af søen, der grænser op til marker, så tyder noget jo på at det er i Brabrand der nedsiver Glyphosat og ikke ude på markerne.


Men hvis du klikker på mit link, vil du finde et kort over, hvor i kommunen der er fundet rester af godkendte sprøjtegifte. Kortet viser, at der kun er fundet én boring ved Brabrand sø med rester af godkendte pesticider, mens der i Harlev, Mårslet, Beder, Solbjerg og Tilst er fundet markant flere boringer med rester af godkendte pesticider.

Og eftersom Aarhus Kommune ikke engang er den største landbrugskommune, finder jeg det ekstra bekymrende, at der forekommer så mange - stigende - fund af godkendte sprøjtegifte i drikkevandsboringerne.
Senest rettet af debatdebat 21. aug 2016, 20:26, rettet i alt 2 gange.
0
debatdebat
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. aug 2016, 10:44
Kort karma: 0
Likede indlæg: 4

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf debatdebat » 21. aug 2016, 20:25

Falstria skrev:
debatdebat skrev:Det er altid godt at være kritisk over for studier, men så skal man altså rent faktisk læse studiet først. For hvor dælen læser du, at metastudiet kun har undersøgt amerikanske studier? Et af de undersøgte studier er fra FN, flere af dem er decideret europæiske studier, der er et asiatisk og canadisk studie iblandt de godt 100 undersøgte studier.

Og derudover så angriber du rent faktisk metastudiets styrke: Det er et af de få studier, der har set på en mere langsigtet effekt af økologi vs. konventionelt landbrug. Styrken ved studiet er netop, at det således kan undersøge, hvordan økologi har præget miljøet over en årrække ift. konventionelt landbrug. Læg dertil, at de fleste af de undersøgte studier i metastudiet er udgivet inden for de seneste 15 år. Alt i alt er et sådant metastudie langt mere retvisende end et, der baserer sig på et øjebliksbillede.

Det er helt uforståeligt, at det IKKE skulle give mening for en dansk forbruger i 2016.



Min pointe var og er, at der er langt mindre forskel imellem danske konventionelle og økologiske produkters sundhed, end der vil være i undersøgelser fra andre lande.

Man skal ikke længere væk end til tyskland før forskellen viser sig.


Dansk økologi har skrappere krav end tysk økologi, så vidt jeg ved - og med sikkerhed strammere krav end EU's økologiordning, som er kritiseret for at være for vag og er under revurdering. Så jeg forstår altså ikke helt din pointe?
Økologi er jo heller ikke kun sundhed (jeg formoder, du mener næringsindholdet?), men handler også om landmændenes indtjening, beskyttelse af drikkevandet, eksponeringen for pesticider, jordens evne til at lagre CO2, jordens evne til at holde på vand i tørke. Altsammen viste det omtalte metastudie - på baggrund af godt 100 andre studier fra hele verden - at økologi klarer bedre end konventionelt. Kun på ét parameter vandt konventionelt landbrug, og det var i udbytte, men forskellen var så lille, at det ikke betyder noget for fødevareforsyningen, hvorfor FN da også i en række rapporter har anbefalet, at økologi kommer til at spille en større rolle i verdens landbrug. Økologisk jord har i øvrigt vist sig at kunne modstå tørke bedre end sprøjtet jord, hvorfor udbyttet faktisk vil være højere på øko-marker i visse egne såsom dele af Afrika. Pt. producerer vi mad nok til 10-12 mia. mennesker, men pga fattigdom og madspild (ca. 30-40% af alle spiselige fødevarer ender aldrig som mad) har vi stadig sult på kloden, uanset om landbruget er økologisk eller konventionelt.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf Slettet bruger » 21. aug 2016, 20:28

godtnavn skrev:
eks-Maupassant skrev:
kidkomb skrev:Tak for mad. Det smagte rigtig dejligt. -må jeg se dine havregryn?


"Tak for mad. Det smagte rigtig dejligt. Hvor købte du de havregryn henne, de er anderledes end dem jeg spiser."

1: "Uh ja, det er ØKOLOGISKE havregryn fra en lille bio shop der giver penge af overskuddet til at redde verden."

2: "Det er de billige fra Lidl."

signalværdi.dk


Og der ville mit svar være noget ala "det er bare almindelige finvalsede havregryn, måske plejer du at spise grovvalsede?" eller "det er havregryn fra Netto". Jeg tror sgu aldrig det ville falde mig ind at nævne at mine havregryn var øko, pånær hvis jeg havde en gæst der ville ahve et billede af posen fordi hun synes de smagte så fantastisk at hun ville have de samme. Men det tvivler jeg sgu på ville ske med havregryn, ligeledes tvivler jeg på jeg nogensinde ville serverer havregryn med mælk til gæster :lol:

Jeg er faktisk aldrig blevet spurgt til et specielt madprodukt, men ofte opskrifter på retter :)

Bare fordi man går op i økologi behøver man ikke fortælle sine gæster det, medmindre ens gæster spørg ind til det, men igen, det har jeg sgu aldrig oplevet.


Tja, mit svar ville nok være "Aner det ikke, jeg har glemt det." :)

Altså, man kan ikke bare vurdere ud fra hvad man selv gør, dvs. det man er bevidst om at man gør.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf godtnavn » 21. aug 2016, 20:41

eks-Maupassant skrev:
Tja, mit svar ville nok være "Aner det ikke, jeg har glemt det." :)

Altså, man kan ikke bare vurdere ud fra hvad man selv gør, dvs. det man er bevidst om at man gør.


Jeg tror bare aldrig jeg har besøgt en der ville svarer som dit eksempel. De fleste tror jeg dog ville vide hvor de normalt handler ind, deraf Netto-svaret. Man ville især vide hvor ens havregryn var fra hvis man havde fundet nogle havregryn der var så awesome at man serverede havregryn med mælk for gæster :lol:

Og jeg er ret sikker på jeg ikke ubevidst slår på glasset når vi har gæster og holder en tale om hvilke af ingredienserne i deres måltid der er økologiske. Men måske gør jeg, man ved jo ikke selv hvad man gør ubevidst :stoned:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf Slettet bruger » 21. aug 2016, 20:52

godtnavn skrev:
eks-Maupassant skrev:
Tja, mit svar ville nok være "Aner det ikke, jeg har glemt det." :)

Altså, man kan ikke bare vurdere ud fra hvad man selv gør, dvs. det man er bevidst om at man gør.


Jeg tror bare aldrig jeg har besøgt en der ville svarer som dit eksempel. De fleste tror jeg dog ville vide hvor de normalt handler ind, deraf Netto-svaret. Man ville især vide hvor ens havregryn var fra hvis man havde fundet nogle havregryn der var så awesome at man serverede havregryn med mælk for gæster :lol:

Og jeg er ret sikker på jeg ikke ubevidst slår på glasset når vi har gæster og holder en tale om hvilke af ingredienserne i deres måltid der er økologiske. Men måske gør jeg, man ved jo ikke selv hvad man gør ubevidst :stoned:


Heh jeg glemmer det meget hurtigt. Jeg handler en 4-5 steder fordi der er mange supermarkeder herinde.

Langt det meste marketingsstuff foregår ubevidst.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf LadyFox » 21. aug 2016, 21:21

eks-Maupassant skrev:
godtnavn skrev:
eks-Maupassant skrev:
kidkomb skrev:Tak for mad. Det smagte rigtig dejligt. -må jeg se dine havregryn?


"Tak for mad. Det smagte rigtig dejligt. Hvor købte du de havregryn henne, de er anderledes end dem jeg spiser."

1: "Uh ja, det er ØKOLOGISKE havregryn fra en lille bio shop der giver penge af overskuddet til at redde verden."

2: "Det er de billige fra Lidl."

signalværdi.dk


Og der ville mit svar være noget ala "det er bare almindelige finvalsede havregryn, måske plejer du at spise grovvalsede?" eller "det er havregryn fra Netto". Jeg tror sgu aldrig det ville falde mig ind at nævne at mine havregryn var øko, pånær hvis jeg havde en gæst der ville ahve et billede af posen fordi hun synes de smagte så fantastisk at hun ville have de samme. Men det tvivler jeg sgu på ville ske med havregryn, ligeledes tvivler jeg på jeg nogensinde ville serverer havregryn med mælk til gæster :lol:

Jeg er faktisk aldrig blevet spurgt til et specielt madprodukt, men ofte opskrifter på retter :)

Bare fordi man går op i økologi behøver man ikke fortælle sine gæster det, medmindre ens gæster spørg ind til det, men igen, det har jeg sgu aldrig oplevet.


Tja, mit svar ville nok være "Aner det ikke, jeg har glemt det." :)

Altså, man kan ikke bare vurdere ud fra hvad man selv gør, dvs. det man er bevidst om at man gør.

Men hvorfor virker det mere realistisk at folk handler dom de gør for andres skyld end for deres egen? Altså, hvorfor er det nærmest utænkeligt at mange drikker en økologisk mælk fordi at det kan de godt lide, fremfor at folk gør det for at vise den frem?

Jeg siger ikke der ikke findes mennesker der går op i at vise deres øko-indkøb frem.. jeg forstår bare ikke hvorfor det nødvendigvis skulle være flertallet af dem der køber øko. Der kan være mange grunde til folk handler som de gør, for at vise maden frem er kun en af de mulige grunde.

Og igen - hvem er de mennesker der viser deres indkøb frem for gæster? Jeg kender dem ikke. Ja, der er nogle Bloggere der har meget travlt med at fortælle om det, men de er nok ikke reperspektive for hele den gruppe der køber mere eller mindre øko, og så tjener de jo altså penge på at brande sig selv. Det er lidt noget andet.
4
...
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf Aspargsen » 21. aug 2016, 23:02

Velvet-Goldmine skrev:Jeg sad og spekulerede over min kommentar til Lomborgs en smule tvivlsomme konklusioner, men der var lige en der gjorde det mere uddybende i mellemtiden:

http://www.b.dk/kommentarer/lomborgs-lommefilosofi-om-oekologi?utm_content=buffered6af&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

Utroligt af der stadig findes der gider af høre hvad han siger :gruble:
2
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf Aspargsen » 21. aug 2016, 23:09

eks-Maupassant skrev:
godtnavn skrev:
eks-Maupassant skrev:
Tja, mit svar ville nok være "Aner det ikke, jeg har glemt det." :)

Altså, man kan ikke bare vurdere ud fra hvad man selv gør, dvs. det man er bevidst om at man gør.


Jeg tror bare aldrig jeg har besøgt en der ville svarer som dit eksempel. De fleste tror jeg dog ville vide hvor de normalt handler ind, deraf Netto-svaret. Man ville især vide hvor ens havregryn var fra hvis man havde fundet nogle havregryn der var så awesome at man serverede havregryn med mælk for gæster :lol:

Og jeg er ret sikker på jeg ikke ubevidst slår på glasset når vi har gæster og holder en tale om hvilke af ingredienserne i deres måltid der er økologiske. Men måske gør jeg, man ved jo ikke selv hvad man gør ubevidst :stoned:


Heh jeg glemmer det meget hurtigt. Jeg handler en 4-5 steder fordi der er mange supermarkeder herinde.

Langt det meste marketingsstuff foregår ubevidst.
her er da også mange supermarkedet, men det er da meget sjældent af jeg handler i 2
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf Slettet bruger » 22. aug 2016, 10:00

LadyFox skrev:
eks-Maupassant skrev:
godtnavn skrev:
eks-Maupassant skrev:
kidkomb skrev:Tak for mad. Det smagte rigtig dejligt. -må jeg se dine havregryn?


"Tak for mad. Det smagte rigtig dejligt. Hvor købte du de havregryn henne, de er anderledes end dem jeg spiser."

1: "Uh ja, det er ØKOLOGISKE havregryn fra en lille bio shop der giver penge af overskuddet til at redde verden."

2: "Det er de billige fra Lidl."

signalværdi.dk


Og der ville mit svar være noget ala "det er bare almindelige finvalsede havregryn, måske plejer du at spise grovvalsede?" eller "det er havregryn fra Netto". Jeg tror sgu aldrig det ville falde mig ind at nævne at mine havregryn var øko, pånær hvis jeg havde en gæst der ville ahve et billede af posen fordi hun synes de smagte så fantastisk at hun ville have de samme. Men det tvivler jeg sgu på ville ske med havregryn, ligeledes tvivler jeg på jeg nogensinde ville serverer havregryn med mælk til gæster :lol:

Jeg er faktisk aldrig blevet spurgt til et specielt madprodukt, men ofte opskrifter på retter :)

Bare fordi man går op i økologi behøver man ikke fortælle sine gæster det, medmindre ens gæster spørg ind til det, men igen, det har jeg sgu aldrig oplevet.


Tja, mit svar ville nok være "Aner det ikke, jeg har glemt det." :)

Altså, man kan ikke bare vurdere ud fra hvad man selv gør, dvs. det man er bevidst om at man gør.

Men hvorfor virker det mere realistisk at folk handler dom de gør for andres skyld end for deres egen? Altså, hvorfor er det nærmest utænkeligt at mange drikker en økologisk mælk fordi at det kan de godt lide, fremfor at folk gør det for at vise den frem?

Jeg siger ikke der ikke findes mennesker der går op i at vise deres øko-indkøb frem.. jeg forstår bare ikke hvorfor det nødvendigvis skulle være flertallet af dem der køber øko. Der kan være mange grunde til folk handler som de gør, for at vise maden frem er kun en af de mulige grunde.

Og igen - hvem er de mennesker der viser deres indkøb frem for gæster? Jeg kender dem ikke. Ja, der er nogle Bloggere der har meget travlt med at fortælle om det, men de er nok ikke reperspektive for hele den gruppe der køber mere eller mindre øko, og så tjener de jo altså penge på at brande sig selv. Det er lidt noget andet.


Det ene udelukker jo ikke det andet. Der er mange forskellige motiver i omløb til at købe hvad som helst. Så folk der køber øko ud fra en overbevisning om at det er godt for deres sundhed, yes det findes også.

Jeg nævner det her fordi jeg er trist over at marketing, brands, signalværdi osv., har så meget kraft i dag og for folk til at købe så meget junk.

Det mest økologiske man kan gøre at nedsætte sit forbrug. Dvs det ville være bedre for miljøet hvis man f.eks. drak vand og mindre mælk.

MEN vi ser at hele anti-forbrugs tankegangen er blevet spændt for marketingsvognen, så folk forbruger for at sende signalværdier om at de er imod forbrug. Folk vil ikke lave om på deres livsstil - så i stedet sætter man nogen klistermærker på tingene, om at man har lavet om på den.

Sidst men ikke mindst "det vi godt kan lide" er langt hen ad vejen et resultat af marketing, brands og det klistermærke der er på produktet. Folk SVÆRGER på at de bedst kan lide Pepsi Cola f.eks., men i blindtest kan folk ikke kende forskel på Pepsi, Coca og den billige fra Fakta. Det vigtige er at den billige fra Fakta har et dårligt brand, mens Pepsien har et godt. Bortset fra det er produkterne stort set identiske, men folk gider godt alligevel betale dobbelt pga brand, signalværdi, narrativ om dem selv osv.

Tvivler på hvor mange der kan smage forskel på normal mælk og øko mælk i blindtest. Det kan folk jo have noget sjov med derhjemme :)
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf Stars » 22. aug 2016, 10:10

eks-Maupassant skrev:...

Tvivler på hvor mange der kan smage forskel på normal mælk og øko mælk i blindtest. Det kan folk jo have noget sjov med derhjemme :)


Det tror jeg faktisk, de fleste kan.
Men altså ikke fordi koen har andre levevilkår og mad, men fordi økomælk i modsætning til konventionel mælk ikke er homogeniseret.
3
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf LadyFox » 22. aug 2016, 10:18

Stars skrev:
eks-Maupassant skrev:...

Tvivler på hvor mange der kan smage forskel på normal mælk og øko mælk i blindtest. Det kan folk jo have noget sjov med derhjemme :)


Det tror jeg faktisk, de fleste kan.
Men altså ikke fordi koen har andre levevilkår og mad, men fordi økomælk i modsætning til konventionel mælk ikke er homogeniseret.

Enig. Der er stor forskel. Det var der i hvert fald den gang jeg drak mælk - jeg fandt øko-mælk modbydeligt.
0
...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf Slettet bruger » 22. aug 2016, 10:19

Andet eksempel er at her i København, øko-kapital of Denmark, der ser man rutinemæsigt at frit tilgængelige æbletræer, f.eks. i kolonihaveområder, der får æblerne lov til at falde ned og rådne, fordi ingen gider at samle dem op. Det ville være LANGT mere øko at samle dem op og spise dem - de er jo max øko fordi ingen har gjort noget ved træet - men folk gider ikke. De vil købe deres æbler i supermarkedet, hvor der er brugt en masse CO2 på indpakning, på at transportere dem rundt i Europa osv.

Min konklusion på det er, at øko-folkene ikke går op i miljø så meget. Hvis de gjorde det ville de vælge de mest miljøvenlige løsninger når de havde muligheden - men det gør de jo ikke.

Du kan vælge den bedste løsning, at samle æblerne op og spise dem, helt uden at hele det "kapitalistiske" apparat med produktion, transport, opvarmning af supermarkeder, indpakning, produktion af indpakningen i Kina og transport over hele kloden, osv osv blev involveret - men det gider folk ikke, fordi de er på vej ned i Irma for at købe øko-æbler.

Hvis alle øko-folkene med haver gad plante nogen ting de kunne spise i deres haver - det ville gøre meget mere for miljøet end at de købte øko i supermarkederne. Men de gider jo ikke.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf Slettet bruger » 22. aug 2016, 10:27

Stars skrev:
eks-Maupassant skrev:...

Tvivler på hvor mange der kan smage forskel på normal mælk og øko mælk i blindtest. Det kan folk jo have noget sjov med derhjemme :)


Det tror jeg faktisk, de fleste kan.
Men altså ikke fordi koen har andre levevilkår og mad, men fordi økomælk i modsætning til konventionel mælk ikke er homogeniseret.


Tja måske.

Men hvor mange øko produkter kan man det? Smør, mel, tomater, hvidløg.

Gider man teste det? Nej det gider man ikke.

Gad dem der elsker Pepsi og sværger de kan smage forskel teste det? Nej det gider man ikke.

For mig er det bare det samme. Folk påvirkes af brands og fortællinger til at tro at X smager bedre end Y, og derfor siger de også at de kan smage forskel, selv om de ikke kan, og selv om de godt ved, at de aldrig har testet af om de kan eller ej.

Fordi det mere handler om mere fluffy ting, om at "positionere sig selv som en person der godt kan lide X". Folk TROR virkelig de kan smage forkel på Pepsi og den random trashy cola.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf LadyFox » 22. aug 2016, 10:30

eks-Maupassant skrev:Andet eksempel er at her i København, øko-kapital of Denmark, der ser man rutinemæsigt at frit tilgængelige æbletræer, f.eks. i kolonihaveområder, der får æblerne lov til at falde ned og rådne, fordi ingen gider at samle dem op. Det ville være LANGT mere øko at samle dem op og spise dem - de er jo max øko fordi ingen har gjort noget ved træet - men folk gider ikke. De vil købe deres æbler i supermarkedet, hvor der er brugt en masse CO2 på indpakning, på at transportere dem rundt i Europa osv.

Min konklusion på det er, at øko-folkene ikke går op i miljø så meget. Hvis de gjorde det ville de vælge de mest miljøvenlige løsninger når de havde muligheden - men det gør de jo ikke.

Du kan vælge den bedste løsning, at samle æblerne op og spise dem, helt uden at hele det "kapitalistiske" apparat med produktion, transport, opvarmning af supermarkeder, indpakning, produktion af indpakningen i Kina og transport over hele kloden, osv osv blev involveret - men det gider folk ikke, fordi de er på vej ned i Irma for at købe øko-æbler.

Hvis alle øko-folkene med haver gad plante nogen ting de kunne spise i deres haver - det ville gøre meget mere for miljøet end at de købte øko i supermarkederne. Men de gider jo ikke.

Jeg synes du er rimelig generaliserende. Der er da massere folk der dyrker ting der kan spises i deres haver, også i København - også blandt folk der prioriterer øko i deres indkøb. Det er trods alt ret krævene at være selvforsynende, også i København - især hvis man også har job, familie, venner og motion at passe ved siden af - med derfor kan man jo godt have en jordbær busk, et pæretræ og nogle urter at pulse om - men hey, det er der faktisk ret mange der har.
Jeg plukker normalt brombær og hyldebær i løbet af sommeren, offentligt, i København, og jeg kan fortælle at det er jeg langt fra den eneste der gør. Jeg ved så ikke om de andre der også gør det generelt køber øko, men det går jeg heller ikke udfra du ved om de gør?

Nu kan jeg igen kun tale for mig selv, som dog ikke lever specielt økologisk, men kun lidt - jeg plukker ikke æbler, både fordi jeg ikke lige kender nogle offentlige æbletræer der ikke står helt eller delvist på nogens grund, og dels fordi jeg meget sjældent bruger æbler, og de par gange om året jeg bruger æbler er ikke nødvendigvis i sæson. Jeg synes ikke rigtig du kan sige særlig meget om folk værdier, og grundlag for deres indkøbsvaner udfra om du kender til nogle æbletræer der ikke bliver plukket.
2
...

Tilbage til "Livets forhold"