Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf Madam Pomfrey » 21. aug 2016, 20:14

Drengestreger - nej det tror jeg ikke på. ja mange unge mænd har en eller anden form for hæklefejl i kysen, og ja nogle laver nogle deciderede onde handlinger som går ud over uskyldige væsener, men i den her kaliber - det tror og håber jeg ikke!

Jeg tror det er et menneske, eller flere må det vel næsten være, som har gjort det her med forsæt, drevet af et eller andet, med ønske om et udfald af tragiske dimensioner. Så sammenligningen med pyromanen, den giver mening for mig.
Og jeg må sige at jeg bifaldet at politiet allerede nu har udtalt at de betragter det som manddrab.


Mine tanker går til familien i bilen, og deres pårørende, det er et kæmpe chok de alle står i, det aldeles meningsløse i det skete, og vreden de måske føler men ikke kan placere specifikt.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf paint » 21. aug 2016, 22:02

Jeg vil gætte på, at det er et par store drenge, som med hovedet under armen, har stået og smidt sten ned på motorvejen. De kan ikke have gået efter, at ramme lige ind gennem forruden på en forbikørende bil. Det er simpelthen for vanskeligt at beregne faldhøjde/tid, sammenholdt med bilens hastighed og tid til nedfaldsstedet.

Sikrer man motorvejsbroer, vil nogle sikkert finde på at smide noget ned fra togbroer (som nogen allerede har nævnt) og sikrer man også togbroer, kan nogen stå og smide sten ned/ud på vejen, fra skrænter (eller andre steder) der fører ned til motorvejen.
Det virker lidt håbløst at prøve at sikre sig af den vej. Der er tusindvis af steder, hvor nogen, hvis de virkelig vil, kan smide ting ned på biler og anrette skader.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf Petrix » 21. aug 2016, 22:27

paint skrev:Jeg vil gætte på, at det er et par store drenge, som med hovedet under armen, har stået og smidt sten ned på motorvejen. De kan ikke have gået efter, at ramme lige ind gennem forruden på en forbikørende bil. Det er simpelthen for vanskeligt at beregne faldhøjde/tid, sammenholdt med bilens hastighed og tid til nedfaldsstedet.

Sikrer man motorvejsbroer, vil nogle sikkert finde på at smide noget ned fra togbroer (som nogen allerede har nævnt) og sikrer man også togbroer, kan nogen stå og smide sten ned/ud på vejen, fra skrænter (eller andre steder) der fører ned til motorvejen.
Det virker lidt håbløst at prøve at sikre sig af den vej. Der er tusindvis af steder, hvor nogen, hvis de virkelig vil, kan smide ting ned på biler og anrette skader.


Lige præcis!

Jeg er sikker på, at man med en smule destruktiv fantasi, vil kunne finde på 100 forskellige måder, hvorved man nemt kan udrette dødelig skade.
0
27102021
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf Delfin » 21. aug 2016, 23:20

paint skrev:
Sikrer man motorvejsbroer, vil nogle sikkert finde på at smide noget ned fra togbroer (som nogen allerede har nævnt) og sikrer man også togbroer, kan nogen stå og smide sten ned/ud på vejen, fra skrænter (eller andre steder) der fører ned til motorvejen.
Det virker lidt håbløst at prøve at sikre sig af den vej. Der er tusindvis af steder, hvor nogen, hvis de virkelig vil, kan smide ting ned på biler og anrette skader.


Det tror jeg heller ikke kan lade sig gøre. Mange broer over s-togsnettet er godt nok sikret med nogle skråtstillede plader. Det er dog mest som selvmordssikring, men det virker nok også i nogen grad mod nedkastning af ting. Det skal i hvert fald kastes noget længere ud for at nå ud på skinnerne. Og som du skriver, finder de jo bare andre steder at hoppe eller kaste.

Unavngivet.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
14 11 14
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf fisken80 » 22. aug 2016, 05:26

paint skrev:Jeg vil gætte på, at det er et par store drenge, som med hovedet under armen, har stået og smidt sten ned på motorvejen. De kan ikke have gået efter, at ramme lige ind gennem forruden på en forbikørende bil. Det er simpelthen for vanskeligt at beregne faldhøjde/tid, sammenholdt med bilens hastighed og tid til nedfaldsstedet.

Sikrer man motorvejsbroer, vil nogle sikkert finde på at smide noget ned fra togbroer (som nogen allerede har nævnt) og sikrer man også togbroer, kan nogen stå og smide sten ned/ud på vejen, fra skrænter (eller andre steder) der fører ned til motorvejen.
Det virker lidt håbløst at prøve at sikre sig af den vej. Der er tusindvis af steder, hvor nogen, hvis de virkelig vil, kan smide ting ned på biler og anrette skader.


Hvad kalder du for store drenge? De her sten vejer 30+ kg hver især, det fragter man jo altså ikke ligefrem på en cykel eller en knallert.... de har næsten med sikkerhed været i bil, og uagtet, at drenge på 15-16 år kan finde på at stjæle biler, så hopper jeg simpelthen ikke på, at det er tilfældet her.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf HerErJeg » 22. aug 2016, 05:47

fisken80 skrev:
paint skrev:Jeg vil gætte på, at det er et par store drenge, som med hovedet under armen, har stået og smidt sten ned på motorvejen. De kan ikke have gået efter, at ramme lige ind gennem forruden på en forbikørende bil. Det er simpelthen for vanskeligt at beregne faldhøjde/tid, sammenholdt med bilens hastighed og tid til nedfaldsstedet.

Sikrer man motorvejsbroer, vil nogle sikkert finde på at smide noget ned fra togbroer (som nogen allerede har nævnt) og sikrer man også togbroer, kan nogen stå og smide sten ned/ud på vejen, fra skrænter (eller andre steder) der fører ned til motorvejen.
Det virker lidt håbløst at prøve at sikre sig af den vej. Der er tusindvis af steder, hvor nogen, hvis de virkelig vil, kan smide ting ned på biler og anrette skader.


Hvad kalder du for store drenge? De her sten vejer 30+ kg hver især, det fragter man jo altså ikke ligefrem på en cykel eller en knallert.... de har næsten med sikkerhed været i bil, og uagtet, at drenge på 15-16 år kan finde på at stjæle biler, så hopper jeg simpelthen ikke på, at det er tilfældet her.


Store drenge er "store" i dag. Selv 14 årige kan snildt håndtere de 30 kg, hvis de er lidt kraftige af bygning. Fantasien rækker nok bare ikke til at forestille sig, at det er børn som finder på sådan noget her.
Nu er jeg ikke lige så lokalt kendt, kan stenene evt. være kørt derud i en stjålen indkøbsvogn? Nogle gange må man undre sig over de anstrengelser der bliver gjort for at slæbe låste cykler og alt muligt andet adskillige kilometer, tilsyneladen uden noget formål overhovedet.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf Sangius » 22. aug 2016, 06:15

paint skrev:Jeg vil gætte på, at det er et par store drenge, som med hovedet under armen, har stået og smidt sten ned på motorvejen. De kan ikke have gået efter, at ramme lige ind gennem forruden på en forbikørende bil. Det er simpelthen for vanskeligt at beregne faldhøjde/tid, sammenholdt med bilens hastighed og tid til nedfaldsstedet.

Sikrer man motorvejsbroer, vil nogle sikkert finde på at smide noget ned fra togbroer (som nogen allerede har nævnt) og sikrer man også togbroer, kan nogen stå og smide sten ned/ud på vejen, fra skrænter (eller andre steder) der fører ned til motorvejen.
Det virker lidt håbløst at prøve at sikre sig af den vej. Der er tusindvis af steder, hvor nogen, hvis de virkelig vil, kan smide ting ned på biler og anrette skader.


Det skete kl 4 om natten, som jeg forstår det. Der synes jeg det virker meget som om man har forsøgt at sigte mod en bil.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf BlueBunny » 22. aug 2016, 06:20

... Og samtidig har tænkt at man kan flygte nemt.

Jeg tror gerningsmanden følger med på sidelinien af medierne og synes det er spændende.
Der er kastet flere sten. Personen har ønsket at lykkedes.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf thomassneum » 22. aug 2016, 06:39

Jeg tror desværre også at det er "drengestreger" som er løbet løbsk.
Jeg tror de har været klar over, at stenen kunne skade bilen, men de har bare ikke tænkt personskade delen igennem.

Som knægt stod vi og kastede sneboldte efter bilerne på vejen, hvilket også er potientielt farligt, men det overvejde vi simpelthen bare ikke. Vores forskrækkelse kom, da vi ramte en bilrude, og chaufføren resolut stoppede bilen, og fik fat i os. Den røffel sat i os et stykke tid. Vi fik nogle lange snakke med børnehjemmets (hvor vi boede dengang) leder, og blev ført godt og grundigt ind i de ulykker vi kunne forårsage.

Vi var ikke skidte knægte/piger, men vi fik gejlet hinanden op med udfordringer og tests.. man skulle jo gerne "turde" være lidt fræk. Konsekvens af vores handlinger, var ikke altid førsteprioritet, og måske evnede vi faktisk ikke at tænke så langt, på det tidspunkt.

Det er frygtelig tragisk hvad der er sket, men jeg tror at vi skal lede efter nogen som har været styret, lidt af samme impulser som vi knægte var. :(
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf Code71 » 22. aug 2016, 06:52

HerErJeg skrev:
JoyNips skrev:Mit håb er, at det er de samme som tidligere. For hvis det er dem, så tror jeg de har pralet dengang. Beskrivelsen lød jo på et par mænd i 15-20 års alderen og sådan nogen er sjældent for skarpe, når de laver idiotiske ting. Og så er der forhåbentlig nogen der, nu hvor det rent faktisk har kostet et liv, vil fortælle noget.

Jeg læste et sted at det ikke gav mening at sikre broerne, for så vil det bare gå ud over tog i stedet. Men så må vi sgu da sikre broer over togbaner også... Uden at det i øvrigt betyder at vi skal undlade en indsats for at finde de skyldige, i øvrigt. Jeg kan slet ikke se, at det skal være enten/eller!

At det ikke fandt sted for 10 år siden er jo i øvrigt forkert. Det fandt eksempelvis sted i 2003, så der er nok mest tale om "alt var bedre i gamle dage"... Men dengang sneede det vist også fra november til maj og vi måtte gå 15 km til skole på bare tæer...


Vær nu seriøs. Berlingske har en fuld oversigt over disse sager, og 2003 er ganske rigtigt 1.gang. Så siger vi 13 år fremfor 10 år. Der har været motorvejsbroer de sidste 45 år, det er alligevel pokkers mærkværdigt at problemet først er blevet bemærket for 13 år siden, og i øvrigt har trivedes godt siden. Så må du selv rode med at gå i sneen i bare tæer, det hører vist ikke debatten til, at være så latterlig.


Nu du så gerne vil være smart overfor kommentarer, så få lige styr på dine facts inden du begynder at spille smart. Ellers virker det bare så.... host host

Fænomenet har eksisteret altid. Ligeså længe der har været broer, har der været idioter som syntes det kunne være sjovt at smide sten ned på vejbanen
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf Code71 » 22. aug 2016, 06:56

thomassneum skrev:Jeg tror desværre også at det er "drengestreger" som er løbet løbsk.
Jeg tror de har været klar over, at stenen kunne skade bilen, men de har bare ikke tænkt personskade delen igennem.

Som knægt stod vi og kastede sneboldte efter bilerne på vejen, hvilket også er potientielt farligt, men det overvejde vi simpelthen bare ikke. Vores forskrækkelse kom, da vi ramte en bilrude, og chaufføren resolut stoppede bilen, og fik fat i os. Den røffel sat i os et stykke tid. Vi fik nogle lange snakke med børnehjemmets (hvor vi boede dengang) leder, og blev ført godt og grundigt ind i de ulykker vi kunne forårsage.

Vi var ikke skidte knægte/piger, men vi fik gejlet hinanden op med udfordringer og tests.. man skulle jo gerne "turde" være lidt fræk. Konsekvens af vores handlinger, var ikke altid førsteprioritet, og måske evnede vi faktisk ikke at tænke så langt, på det tidspunkt.

Det er frygtelig tragisk hvad der er sket, men jeg tror at vi skal lede efter nogen som har været styret, lidt af samme impulser som vi knægte var. :(


Da jeg var barn, morede vi os med at ligge sten på togskinnerne. For det var herresjovt syntes vi at stenene blev knust når toget kørte henover.

Vi havde aldrig dengang lavet den konsekvensberegninger det kunne have resulteret i. Børn er dumme og uforsigtige. Især i flok
3
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf lulu-p » 22. aug 2016, 07:01

Code71 skrev:
HerErJeg skrev:
JoyNips skrev:Mit håb er, at det er de samme som tidligere. For hvis det er dem, så tror jeg de har pralet dengang. Beskrivelsen lød jo på et par mænd i 15-20 års alderen og sådan nogen er sjældent for skarpe, når de laver idiotiske ting. Og så er der forhåbentlig nogen der, nu hvor det rent faktisk har kostet et liv, vil fortælle noget.

Jeg læste et sted at det ikke gav mening at sikre broerne, for så vil det bare gå ud over tog i stedet. Men så må vi sgu da sikre broer over togbaner også... Uden at det i øvrigt betyder at vi skal undlade en indsats for at finde de skyldige, i øvrigt. Jeg kan slet ikke se, at det skal være enten/eller!

At det ikke fandt sted for 10 år siden er jo i øvrigt forkert. Det fandt eksempelvis sted i 2003, så der er nok mest tale om "alt var bedre i gamle dage"... Men dengang sneede det vist også fra november til maj og vi måtte gå 15 km til skole på bare tæer...


Vær nu seriøs. Berlingske har en fuld oversigt over disse sager, og 2003 er ganske rigtigt 1.gang. Så siger vi 13 år fremfor 10 år. Der har været motorvejsbroer de sidste 45 år, det er alligevel pokkers mærkværdigt at problemet først er blevet bemærket for 13 år siden, og i øvrigt har trivedes godt siden. Så må du selv rode med at gå i sneen i bare tæer, det hører vist ikke debatten til, at være så latterlig.


Nu du så gerne vil være smart overfor kommentarer, så få lige styr på dine facts inden du begynder at spille smart. Ellers virker det bare så.... host host

Fænomenet har eksisteret altid. Ligeså længe der har været broer, har der været idioter som syntes det kunne være sjovt at smide sten ned på vejbanen


På den "udtømmende" liste mangler i hvert fald adskillige hændelser her fra det østjyske. I de snart 20 år jeg har haft bil, har der været broer i den vestlige del af Aarhus som jeg konsekvent har undgået netop pga denne problematik.

Jeg tænker at det drejer sig om alvorlige drengestreger, hvor de simpelthen ikke har gennemtænkt hvad en mulig konsekvens kunne være. Mit bedste bud er, at der et eller andet sted sidder nogle på Fyn og er voldsomt chokerede over, hvad de egentlig har gjort.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf BlueBunny » 22. aug 2016, 07:06

Børn er dumme og uforsigtige ja, men det her er sket kl 4 om morgenen. Over en motorvej. Med sten der vejer op til 30kg stykket.

Jeg synes det må forventes at have en fatal konsekvens. Og dem der vil være i stand til at lave den gerning, må også være i stand til at konsekvens beregning. Jeg synes der er stor forskel på dette, og så snebold kast. og små sten på togskinner - selv om jeg synes begge disse gerninger er meget dumme.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf fisken80 » 22. aug 2016, 08:07

HerErJeg skrev:
fisken80 skrev:
paint skrev:Jeg vil gætte på, at det er et par store drenge, som med hovedet under armen, har stået og smidt sten ned på motorvejen. De kan ikke have gået efter, at ramme lige ind gennem forruden på en forbikørende bil. Det er simpelthen for vanskeligt at beregne faldhøjde/tid, sammenholdt med bilens hastighed og tid til nedfaldsstedet.

Sikrer man motorvejsbroer, vil nogle sikkert finde på at smide noget ned fra togbroer (som nogen allerede har nævnt) og sikrer man også togbroer, kan nogen stå og smide sten ned/ud på vejen, fra skrænter (eller andre steder) der fører ned til motorvejen.
Det virker lidt håbløst at prøve at sikre sig af den vej. Der er tusindvis af steder, hvor nogen, hvis de virkelig vil, kan smide ting ned på biler og anrette skader.


Hvad kalder du for store drenge? De her sten vejer 30+ kg hver især, det fragter man jo altså ikke ligefrem på en cykel eller en knallert.... de har næsten med sikkerhed været i bil, og uagtet, at drenge på 15-16 år kan finde på at stjæle biler, så hopper jeg simpelthen ikke på, at det er tilfældet her.


Store drenge er "store" i dag. Selv 14 årige kan snildt håndtere de 30 kg, hvis de er lidt kraftige af bygning. Fantasien rækker nok bare ikke til at forestille sig, at det er børn som finder på sådan noget her.
Nu er jeg ikke lige så lokalt kendt, kan stenene evt. være kørt derud i en stjålen indkøbsvogn? Nogle gange må man undre sig over de anstrengelser der bliver gjort for at slæbe låste cykler og alt muligt andet adskillige kilometer, tilsyneladen uden noget formål overhovedet.


Men det kræver altså stadig mere end en cykel at fragte de sten, der er kastet ned på vejen. Hvilket politiet jo sådan set også selv siger.
Senest rettet af fisken80 22. aug 2016, 08:08, rettet i alt 1 gang.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf fisken80 » 22. aug 2016, 08:10

BlueBunny skrev:Børn er dumme og uforsigtige ja, men det her er sket kl 4 om morgenen. Over en motorvej. Med sten der vejer op til 30kg stykket.

Jeg synes det må forventes at have en fatal konsekvens. Og dem der vil være i stand til at lave den gerning, må også være i stand til at konsekvens beregning. Jeg synes der er stor forskel på dette, og så snebold kast. og små sten på togskinner - selv om jeg synes begge disse gerninger er meget dumme.


Enig, jeg tror ganske enkelt ikke på, at der er tale om "drengestreger" og det gør politiet jo så heller ikke.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"