Overvejelser i forbindelse med køb af fast ejendom

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Overvejelser i forbindelse med køb af fast ejendom

Indlægaf Ficus » 22. aug 2016, 07:03

Særligt omkring m2 osv.

Vi kigger på hus og i den forbindelse er vi lidt nysgerrige på hvor langsigtet andre folk har været i deres overvejelser.

Sagen er den at vi tænker vi skal have et par børn, evt. 3, inden for de næste 10 års tid. De to måtte ideelt set gerne være inden 5, men det er jo relativt svært at planlægge :lol2:

Når vi så kigger på huse, så kigger vi derfor på nogle der har 4 soveværelser + en ordentlig stue med plads til at leve 5 mennesker + mulighed for et kontor til min kæreste.
Altså i hvert fald 5-6 værelser/stuer plus alle de andre rum. Det giver ret hurtigt nogle ret store huse :genert:

Vi har umiddelbart fået grønt lys af begge vores banker, til et beløb der fint kan betale et.

Men lad os nu sige at vi får et barn nu og det næste bliver noget af en opgave og ikke lige kommer. Så kan vi jo sidde os to og en barn i ret så mange år, med et kæmpe og svært-at-fylde-op hus :gruble:


Havde i så købt mindre nu og måske allerede købt nyt om 3-4 år efter pladsbehov? Eller gik i all in fra starten af og købte stort? Og fortryder i enten eller?
0
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Overvejelser i forbindelse med køb af fast ejendom

Indlægaf bralle » 22. aug 2016, 07:15

køb stort. I kan altid bruge den ekstra plads til legeværelse, gæsteværelse, hobbyrum etc. Det koster nemt 200.000 at sælge et hus og flytte, så pas på med at købe noget med kort tidshorisont. Og det er begrænset hvor morsomt det er at flytte med 3 børn under 7 år. I længden tror jeg også der bliver mere efterspørgsel på store huse. Et normalt familiehus var måske 130-140 kvm i 1970'erne men er 160-170 kvm nu.
4
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Overvejelser i forbindelse med køb af fast ejendom

Indlægaf Bøtte » 22. aug 2016, 07:33

Vi købte et hus med 3 børneværelser og et soveværelse. 142 kvm.
Vi havde et barn, og ønskede min. 1 mere. Huset er indrettet, så der evt kan laves et værelse mere, hvis vi bestemmer os for tre børn, for vi vil stadig gerne have et ekstra værelse.

Nummer to lod faktisk vente på sig og i den tid nåede værelset der var tiltænkt denne baby at blive fyldt op og var det endt med vi ikke kunne få flere, skulle vi nok have fået pladsen fyldt op alligevel :lol:
Nu hvor der så er en baby på vej kæmper vi for at få plads til hende :genert:

Jeg ønsker ikke at flytte igen. Vores hus har nogle ulemper, og vi har talt om at sælge og købe andet, men det gider jeg ikke. Så hellere lave om på er tidspunkt. Tanken om at man skal have købt og solgt på samme tid, eller evt mellemlande i en lejebolig, jeg orker det simpelthen ikke. Jeg hader at flytte og flytning med små børn er endnu værre :tie: Der udover er vores lån ikke særligt gode, hvis vi sælger nu, da vi har lagt lån om en gang og det vil ende med at give os et tab.

Så jeg vil til hver en tid tænke langsigtet og købe et hus, der kan fungere både med og uden børn.
2
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Overvejelser i forbindelse med køb af fast ejendom

Indlægaf achillaxedprune » 22. aug 2016, 07:41

Køb et stort hus med det samme, hvis det kan lade sig gøre... Vi købte et på 149 m2, og jeg ærgrer mig over, at det ikke er endnu større. Og vi skal endda kun maksimalt have 2 børn. Jeg ville som minimum gå efter 180 m2, hvis jeg var jer. Og helst gerne omkring de 200.

Og det er overraskende nemt at bruge et stort hus... Der kan være walk-in-closet, kontor, gæsteværelse og bom, så er rummene væk. Hellere 20 m2 for meget end for lidt. :)

Lad være med at køb noget - især nu med det boligmarked vi har, der er temmelig pebret - med en forventning om at flytte efter nogle år. Som tommelfingerregel, bør man kunne se sig selv i huset i minimum 10 år.
2
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Overvejelser i forbindelse med køb af fast ejendom

Indlægaf Akehurst2 » 22. aug 2016, 08:59

Jeg siger præcis det samme som de andre, og af de samme grunde.

Køb hellere det store med det samme, det er dyrt og besværligt at flytte, og pladsen skal man nok få brug for.

Jeg ville rigtig gerne have et større hus. Og vi har endda 140 m2 samt loft og kælder, og vi er kun to voksne :genert:
2
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Overvejelser i forbindelse med køb af fast ejendom

Indlægaf lulu-p » 22. aug 2016, 11:10

Hvis I har muligheden for det, så køb endelig stort nok. Plads kan man ALTID bruge.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Overvejelser i forbindelse med køb af fast ejendom

Indlægaf Ficus » 22. aug 2016, 11:18

I er allesammen rimelig enige med min kæreste :lol2:

Kan også godt se det fikse i at købe stort. Og i at have et walk-in :-D . Tænker bare alligevel at der må komme nogle spøgelsesrum, hvor der står lidt dims og så er de ellers tomme. Udover at de skal gøres rent en gang i mellem, så er jeg en kæmpe kylling der ville synes at de tomme rum var liiidt skræmmende når jeg er alene hjemme :genert: Men ja, det er nok stadig sjovere end at skulle flytte med små børn senere
1
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Overvejelser i forbindelse med køb af fast ejendom

Indlægaf Ficus » 22. aug 2016, 11:21

Akehurst2 skrev:Jeg siger præcis det samme som de andre, og af de samme grunde.

Køb hellere det store med det samme, det er dyrt og besværligt at flytte, og pladsen skal man nok få brug for.

Jeg ville rigtig gerne have et større hus. Og vi har endda 140 m2 samt loft og kælder, og vi er kun to voksne :genert:



Ville seriøst ikke ane hvad jeg skulle fylde det ud med :lol:

Jo, pt ville det da være rart med et større soveværelse eller et walk-in, men vi lever meget fint på vores 67 m2 :-D Vi kan endda nok vente med at flytte i større til et evt. barn bliver omkring 1 år. Det er i hvert fald det mål vi har sat os, medmindre det perfekte hus lige dukker op inden da.
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Overvejelser i forbindelse med køb af fast ejendom

Indlægaf Hunkat » 22. aug 2016, 11:24

Ficus skrev:I er allesammen rimelig enige med min kæreste :lol2:

Kan også godt se det fikse i at købe stort. Og i at have et walk-in :-D . Tænker bare alligevel at der må komme nogle spøgelsesrum, hvor der står lidt dims og så er de ellers tomme. Udover at de skal gøres rent en gang i mellem, så er jeg en kæmpe kylling der ville synes at de tomme rum var liiidt skræmmende når jeg er alene hjemme :genert: Men ja, det er nok stadig sjovere end at skulle flytte med små børn senere


Mine forældre købte et stort hus. De har fire børn tilsammen og selvom vi ikke lige fik et værelse hver (kun to hjemmeboende og alle over 18 på det tidspunkt) så blev huset nu fyldt op alligevel.

Nu er der så gæsteværelse, fotostudie, hjemmekontor og computerværelse i stedet for børneværelser.

Opgaver, rod og regninger har en tendens til at udfylde tiden/rummet/pengene til rådighed. Det kommer helt af sig selv.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Overvejelser i forbindelse med køb af fast ejendom

Indlægaf Akehurst2 » 22. aug 2016, 11:27

Ficus skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg siger præcis det samme som de andre, og af de samme grunde.

Køb hellere det store med det samme, det er dyrt og besværligt at flytte, og pladsen skal man nok få brug for.

Jeg ville rigtig gerne have et større hus. Og vi har endda 140 m2 samt loft og kælder, og vi er kun to voksne :genert:



Ville seriøst ikke ane hvad jeg skulle fylde det ud med :lol:

Jo, pt ville det da være rart med et større soveværelse eller et walk-in, men vi lever meget fint på vores 67 m2 :-D Vi kan endda nok vente med at flytte i større til et evt. barn bliver omkring 1 år. Det er i hvert fald det mål vi har sat os, medmindre det perfekte hus lige dukker op inden da.


Det handler så også mindre om værelser for mig, og mest om, at jeg gerne ville have nogle større rum. Det er et rækkehus i tre etager, så de enkelte rum er ikke så store, og jeg ville gerne have større køkken, større spisestue og sådan. Og så ville jeg også gerne have mit eget værelse/walk-in :genert:

Ellers siger hunkatten det så fint: Opgaver, rod og regninger har en tendens til at udfylde tiden/rummet/pengene til rådighed. Det kommer helt af sig selv. :-D
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Overvejelser i forbindelse med køb af fast ejendom

Indlægaf Wizzze » 22. aug 2016, 11:40

Akehurst2 skrev:Jeg siger præcis det samme som de andre, og af de samme grunde.

Køb hellere det store med det samme, det er dyrt og besværligt at flytte, og pladsen skal man nok få brug for.

Jeg ville rigtig gerne have et større hus. Og vi har endda 140 m2 samt loft og kælder, og vi er kun to voksne :genert:


Vi er 2 voksne i 150m2 lejlighed og vi kunne godt lige bruge et par værelser mere :genert:
Tænk at man engang kunne nøjes med et kollegieværelse :blush:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Overvejelser i forbindelse med køb af fast ejendom

Indlægaf missme » 22. aug 2016, 11:42

Køb stort. Et ekstra værelse kan man altid bruge til hobby, legeværelse, gæsteværelse, værelse fuld af skabe eller bare rod. Desuden er det dyrt og besværligt at sælge/købe nyt. Jeg har læst, at man mindst skal have en tidshorisont på fem år, for at det kan betale sig at købe fremfor at leje, så hvis i sælger alt for hurtigt vil i måske miste penge (alt efter hvor i landet det er selvfølgeligt).

Vær desuden kritisk i forhold til beligenhed. Når først børnene kommer, så er det virkelig rart at de kan cykle til skole og fritidsaktiviteter. Og det er virkelig dejligt at bo på en lukket villavej.

Vi bor med tre børn på 200 kvm og det er super fint, men bestemt ikke for stort. Når først de hver har en veninde med hjem, så er huset hurtigt fyldt op ;) Og når de engang skal til at holde fester, så er det nu rart, at huset er stort nok til, at min mand og jeg kan gemme os i den ene ende af huset, hvor det stadig vil være muligt at føre en samtale.
Desuden bliver det hurtigt sådan, at hvis man har besøg af familie eller venner, så er der temmelig mange mennesker, og så er et ekstra værelse og bare generel meget plads en dejlig luksus. Vi har flere gode venner som også har tre/fire børn, og vi kan godt lide at have gæster, så vi bliver hurtigt mange i huset.

Held og lykke i jagten
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Overvejelser i forbindelse med køb af fast ejendom

Indlægaf Rapfisk » 22. aug 2016, 12:57

Bøtte skrev:Nummer to lod faktisk vente på sig og i den tid nåede værelset der var tiltænkt denne baby at blive fyldt op og var det endt med vi ikke kunne få flere, skulle vi nok have fået pladsen fyldt op alligevel :lol:
Nu hvor der så er en baby på vej kæmper vi for at få plads til hende :genert:

Det tror jeg klart er det mest realistiske "problem".

Se i øvrigt mere på rumfordeling end størrelse. Jeg har fx boet i et hus på 160 kvm med to børneværelser og to stuer - og en masse spildplads i form af fordelingsgange og trappe. Det fyldte vi ret nemt ud, en teenager og en voksen. Omvendt har jeg en veninde, der bor med mand og to børn på 135. De har to børneværelser, køkken-alrum, stue og soveværelse, men ingen spildplads overhovedet.
Senest rettet af Rapfisk 22. aug 2016, 13:02, rettet i alt 1 gang.
2
Livslinjen: 70 201 201
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Overvejelser i forbindelse med køb af fast ejendom

Indlægaf Ficus » 22. aug 2016, 13:01

Rapfisk skrev:
Bøtte skrev:Nummer to lod faktisk vente på sig og i den tid nåede værelset der var tiltænkt denne baby at blive fyldt op og var det endt med vi ikke kunne få flere, skulle vi nok have fået pladsen fyldt op alligevel :lol:
Nu hvor der så er en baby på vej kæmper vi for at få plads til hende :genert:

Det tror jeg klart er det mest realistiske "problem".

Se i øvrigt mere på rumfordeling end størrelse. Jeg har fx boet i et hus på 160 kvm med to børneværelser og to stuer - og en masse spildplads i form af fordelingsgange og trappe.


Det gør vi i hvert fald allerede. Det første hus vi var ude og se havde ikke nået at få en plantegning på. Det var helt håbløst indrettet, med underlige vinkler og masser af spildplads. Så det er på listen over ting vi er obs på :D
2
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Overvejelser i forbindelse med køb af fast ejendom

Indlægaf cola » 22. aug 2016, 13:53

Havde jeg råd så ville jeg købe / bygge et kæmpe hus, og al plads sku nok blive fyldt ud, og selvom du har et hus på 250 m2 så kan det sagtens være der faktisk kun er stue, køkken, badeværelse og 2 ekstra værelser, de er bare lidt større end i andre huse, fx ville jeg elske at have et køkken stort nok til at have en bageafd. væk fra al den normale madplads, og det skal være et rum for sig selv, altså ikke et køkkenalrum, og en stue hvor jeg kunne have festplads (plads til mindst 12 personer) og stue / tv afd. hver for sig, så jeg ikke skulle flytte rundt når jeg skulle holde fest.
og et badeværelse med både kar og bruser, og ikke samme sted, men bruser for sig og kar for sig. det kræver alt sammen plads.

Men ok man har lov til at drømme (ja jeg bruger man, fordi jeg er ikke en om at måtte drømme) :-)
2

Tilbage til "Bolig"