Enhedslisten vil stille krav til S

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Enhedslisten vil stille krav til S

Indlægaf Wizzze » 22. aug 2016, 07:06

Enhedslisten vil lære af de blå partier, og stille krav til S før de vil støtte en evt. S regering under Mette Frederiksen.
http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-08-2 ... sen-lydhor

Men det hørte vi jo også sidst og da det kom til stykket, så sprang de op som tigre med faldt ned som lam, tror I det vil være anderledes hvis det kommer til et valg i efteråret og Mette Frederiksen skal prøve at samle støtte til en S regering? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1745
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 6029

Re: Enhedslisten vil stille krav til S

Indlægaf Ondemand » 22. aug 2016, 07:09

Jeg tror snarere, at vi nærmer os et S O samarbejde .. no pun intended ;)
1
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Enhedslisten vil stille krav til S

Indlægaf landsbytossen » 22. aug 2016, 07:16

Deres krav vil højst vække latter hos Mette F. Enhedslisten har ikke noget alternativ til at støtte en rød regering.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Enhedslisten vil stille krav til S

Indlægaf Code71 » 22. aug 2016, 07:43

Haha de er så søde hvis de tror at deres "krav" giver dem noget som helst :lol: De viste jo under den sidste regering at de ikke er andet end tomme tønder

Hvem skulle de så pege på? Lars Løkke? haha. Utroligt at de ikke selv kan se at de gør sig til grin med den retorik
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Enhedslisten vil stille krav til S

Indlægaf Wizzze » 22. aug 2016, 07:43

landsbytossen skrev:Deres krav vil højst vække latter hos Mette F. Enhedslisten har ikke noget alternativ til at støtte en rød regering.


Det er jo så der de siger, at hvis LA tør vælte en blå regering hvis vi ikke får vores vilje, så skal EL være lige så stædige, og turde vælte en rød regering, hvis EL ikke får deres vilje.

Men vil de nu også det? :gruble: For som du siger, de har reelt ikke nogen alternativer.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Enhedslisten vil stille krav til S

Indlægaf landsbytossen » 22. aug 2016, 07:54

Wizzze skrev:
landsbytossen skrev:Deres krav vil højst vække latter hos Mette F. Enhedslisten har ikke noget alternativ til at støtte en rød regering.


Det er jo så der de siger, at hvis LA tør vælte en blå regering hvis vi ikke får vores vilje, så skal EL være lige så stædige, og turde vælte en rød regering, hvis EL ikke får deres vilje.

Men vil de nu også det? :gruble: For som du siger, de har reelt ikke nogen alternativer.

De kan få lidt indflydelse for at undgå larm fra de bageste rækker.

LA kan have en fordel i at vælte en borgerlig regering på skattespørgsmål. Måske vil regeringsmagten skifte blok ved valget, men på længere sigt kan det være en investering i stemmer internt i blå blok.
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Enhedslisten vil stille krav til S

Indlægaf Wizzze » 22. aug 2016, 08:03

landsbytossen skrev:
Wizzze skrev:
landsbytossen skrev:Deres krav vil højst vække latter hos Mette F. Enhedslisten har ikke noget alternativ til at støtte en rød regering.


Det er jo så der de siger, at hvis LA tør vælte en blå regering hvis vi ikke får vores vilje, så skal EL være lige så stædige, og turde vælte en rød regering, hvis EL ikke får deres vilje.

Men vil de nu også det? :gruble: For som du siger, de har reelt ikke nogen alternativer.

De kan få lidt indflydelse for at undgå larm fra de bageste rækker.

LA kan have en fordel i at vælte en borgerlig regering på skattespørgsmål. Måske vil regeringsmagten skifte blok ved valget, men på længere sigt kan det være en investering i stemmer internt i blå blok.


plus at selv hvis magten skifter, så føres der stadig blå økonomisk politik. Hvis alternativet virkelig var rød økonomi, med røde skatter osv. så ville LA nok være mere tilbageholdende med at vælte en blå regering.
3
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Enhedslisten vil stille krav til S

Indlægaf Akehurst2 » 22. aug 2016, 09:03

Code71 skrev:Haha de er så søde hvis de tror at deres "krav" giver dem noget som helst :lol: De viste jo under den sidste regering at de ikke er andet end tomme tønder

Hvem skulle de så pege på? Lars Løkke? haha. Utroligt at de ikke selv kan se at de gør sig til grin med den retorik


De gjorde sig i hvert fald i høj grad til grin under den forrige regering. Ultimatummer skal kun stilles, hvis man tør handle på dem. Og det er ikke at handle at hyle op om, at man bliver pisset på.

Men det kan da være, de har lært at handle lidt mere taktisk, afsøge de reelle muligheder, stille mere spiselige krav og på den måde få nogle ting igennem, S også kan leve med, så det kan være et mere konstruktivt samarbejde end i den forrige regering, hvor man nærmest fik fornemmelsen af, at Corydon nød at trampe mest muligt på dem. Det undrede mig faktisk, at de kunne stå for fristelsen til at vælte ham, for hans behandling af dem som støtteparti var ekstremt nedladende.

(Det var så måske også ved at være derhenad med at vælte ham, da valget blev udskrevet, men det er så en anden sag.)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Enhedslisten vil stille krav til S

Indlægaf dgd2007 » 22. aug 2016, 14:08

Det er altid besværligt at stå helt ude på den ene fløj :)
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Enhedslisten vil stille krav til S

Indlægaf paint » 22. aug 2016, 14:34

Jeg synes da at det lyder fornuftigt nok, at El vil stille krav for at gå i regeringssamarbejde. I Helle Thorning-regeringen, blev de jo 'taget lidt på sengen' og havde, åbenlyst ikke lagt en strategi for, hvordan de ville handle i givne situationer, men tog situationerne sådan lidt fra gang til gang. Derfor var de nemme at køre rundt med – og blev kørt rundt.

Sandheden er jo, at der bliver ingen S-ledet regering, uden EL som støtteparti. Jeg kunne sagtens forestille mig, at EL, er blevet en del klogere, efter de 4 år med Thorning og Corydon. ( og Johanne Schmidt Nielsens: ”De pisser jo på os”)

Jeg tror ikke de lader sig pisse på denne gang. Alternativet er, at der bare ikke bliver en S-ledet regering og bliver det ikke næste gang, så bliver det vel gangen efter – har Skipper udtalt på et tidspunkt. Det ser ud til at de er begyndt at lære at tænke strategisk.

Jeg stemmer ikke på EL, men jeg synes de fik alt for lidt for deres mandater i sidste regeringsperiode.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Enhedslisten vil stille krav til S

Indlægaf paint » 22. aug 2016, 14:56

landsbytossen skrev:
Wizzze skrev:
landsbytossen skrev:Deres krav vil højst vække latter hos Mette F. Enhedslisten har ikke noget alternativ til at støtte en rød regering.


Det er jo så der de siger, at hvis LA tør vælte en blå regering hvis vi ikke får vores vilje, så skal EL være lige så stædige, og turde vælte en rød regering, hvis EL ikke får deres vilje.

Men vil de nu også det? :gruble: For som du siger, de har reelt ikke nogen alternativer.

De kan få lidt indflydelse for at undgå larm fra de bageste rækker.

LA kan have en fordel i at vælte en borgerlig regering på skattespørgsmål. Måske vil regeringsmagten skifte blok ved valget, men på længere sigt kan det være en investering i stemmer internt i blå blok.


Hvis ikke de gør det, mister de i den grad troværdighed. På længere sigt, vil det være dræbende for dem, hvis de ikke holder fast i deres mærkesager.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Enhedslisten vil stille krav til S

Indlægaf dgd2007 » 22. aug 2016, 15:06

paint skrev:Hvis ikke de gør det, mister de i den grad troværdighed. På længere sigt, vil det være dræbende for dem, hvis de ikke holder fast i deres mærkesager.

Thulesen har jo i halvt år sagt mellem linjerne, at de bare skal have sig betalt i indvandringsstramninger. Så mon ikke Samuelsen får nogle procenter.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Enhedslisten vil stille krav til S

Indlægaf paint » 22. aug 2016, 16:19

dgd2007 skrev:
paint skrev:Hvis ikke de gør det, mister de i den grad troværdighed. På længere sigt, vil det være dræbende for dem, hvis de ikke holder fast i deres mærkesager.

Thulesen har jo i halvt år sagt mellem linjerne, at de bare skal have sig betalt i indvandringsstramninger. Så mon ikke Samuelsen får nogle procenter.


Samuelsen, har været meget fast i kødet, omkring de der 5%. Det betyder ikke 3.5% eller 4, men 5% - har han understreget. Leverer han ikke på dét, står de til at miste mange stemmer ved næste valg, vil jeg gætte på. Hele partiets politik, er jo centreret omkring skattelettelser. Veksler han det til en grænsebom og noget nedsat registreringsafgift på biler, har de jo reelt ikke noget at komme med, som ikke andre liberale har på dagsordenen.

På deres sidste landsmøde, var der én af spidserne i partiet, der angiveligt, til en journalist, skulle have sagt, at de ikke var i Folketinget, bare for at holde hånden under Løkke. De havde deres eget projekt og dét holdt de fast i - ellers var partiets eksistensberettigelse truet.

Desuden, tror jeg heller ikke at DF, kan slippe afsted med en solid skattelettelse i toppen. Det vil være uhyggeligt svært at skulle forsvare overfor deres vælgergruppe, som ikke sidder og sukker efter topskattelettelser. DF, vil stå ualmindeligt dårligt overfor S, som ikke vil have skattelettelser og selvfølgelig vil udnytte dét til deres fordel, overfor DF og de vælgere som DF, har gaflet fra Socialdemokratiet.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Enhedslisten vil stille krav til S

Indlægaf dgd2007 » 22. aug 2016, 16:24

paint skrev:[...]
Desuden, tror jeg heller ikke at DF, kan slippe afsted med en solid skattelettelse i toppen. Det vil være uhyggeligt svært at skulle forsvare overfor deres vælgergruppe, som ikke sidder og sukker efter topskattelettelser. DF, vil stå ualmindeligt dårligt overfor S, som ikke vil have skattelettelser og selvfølgelig vil udnytte dét til deres fordel, overfor DF og de vælgere som DF, har gaflet fra Socialdemokratiet.

Ja, det er ikke helt let for nogen af dem ;)

Men Thulesen har jo fra starten af diskussionen om dette spørgsmål brugt formuleringen, at "der er ikke råd til skattelettelser, når vi skal bruge så mange penge til udlændinge". Det åbner da i hvert fald muligheden for, at han efter en evt. handel kan sige, at nu skal vi ikke bruge så meget på det, så så er det ok. :gruble:
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Enhedslisten vil stille krav til S

Indlægaf Wizzze » 22. aug 2016, 16:41

paint skrev:
dgd2007 skrev:
paint skrev:Hvis ikke de gør det, mister de i den grad troværdighed. På længere sigt, vil det være dræbende for dem, hvis de ikke holder fast i deres mærkesager.

Thulesen har jo i halvt år sagt mellem linjerne, at de bare skal have sig betalt i indvandringsstramninger. Så mon ikke Samuelsen får nogle procenter.


Samuelsen, har været meget fast i kødet, omkring de der 5%. Det betyder ikke 3.5% eller 4, men 5% - har han understreget. Leverer han ikke på dét, står de til at miste mange stemmer ved næste valg, vil jeg gætte på. Hele partiets politik, er jo centreret omkring skattelettelser. Veksler han det til en grænsebom og noget nedsat registreringsafgift på biler, har de jo reelt ikke noget at komme med, som ikke andre liberale har på dagsordenen.

På deres sidste landsmøde, var der én af spidserne i partiet, der angiveligt, til en journalist, skulle have sagt, at de ikke var i Folketinget, bare for at holde hånden under Løkke. De havde deres eget projekt og dét holdt de fast i - ellers var partiets eksistensberettigelse truet.

Desuden, tror jeg heller ikke at DF, kan slippe afsted med en solid skattelettelse i toppen. Det vil være uhyggeligt svært at skulle forsvare overfor deres vælgergruppe, som ikke sidder og sukker efter topskattelettelser. DF, vil stå ualmindeligt dårligt overfor S, som ikke vil have skattelettelser og selvfølgelig vil udnytte dét til deres fordel, overfor DF og de vælgere som DF, har gaflet fra Socialdemokratiet.


Ret enig, men man skal huske en lille detalje, DFs "traditionelle" vælgere er ved at dø ud, sådan helt bogstaveligt, og flere og flere af de nye pensionister der kommer til begynder at flirte med topskattegrænsen, og hvis de tager tævene nu, hvor mange vil så huske det om 2½ år når der skal være valg igen? :gruble: Husk "forræderiet" om efterlønnen i 2011, hvor Pia og DF vendte på en tallerken mod at få stramninger i udlændingepolitikken. Alle forventede at DF ville blive straffet hårdt, men hvordan er det nu lige gået? ;)
Der er rigtig mange analyser og afvejninger i spil her op til efterårets forhandlinger, jeg tror ikke der er nogen der kan overskue dem alle sammen, eller hvilken vægtning de hver især bør tillægges.
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"