Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf paint » 22. aug 2016, 10:20

Sangius skrev:
paint skrev:Jeg vil gætte på, at det er et par store drenge, som med hovedet under armen, har stået og smidt sten ned på motorvejen. De kan ikke have gået efter, at ramme lige ind gennem forruden på en forbikørende bil. Det er simpelthen for vanskeligt at beregne faldhøjde/tid, sammenholdt med bilens hastighed og tid til nedfaldsstedet.

Sikrer man motorvejsbroer, vil nogle sikkert finde på at smide noget ned fra togbroer (som nogen allerede har nævnt) og sikrer man også togbroer, kan nogen stå og smide sten ned/ud på vejen, fra skrænter (eller andre steder) der fører ned til motorvejen.
Det virker lidt håbløst at prøve at sikre sig af den vej. Der er tusindvis af steder, hvor nogen, hvis de virkelig vil, kan smide ting ned på biler og anrette skader.


Det skete kl 4 om natten, som jeg forstår det. Der synes jeg det virker meget som om man har forsøgt at sigte mod en bil.



De har da sikkert forsøgt at sigte efter en bil, men jeg tror ikke på at intentionen har været at slå dem i bilen ihjel. Dén slags, lyder mere som et bevidst attentatforsøg, på nogle bestemte personer, som så desværre er lykkedes. Dét tror jeg ikke på.

Hvorfor skulle nogen, overhovedet ønske at slå nogle helt tilfældige udenlandske turister ihjel?

Har nogen villet prøve, for 'sjov' (og det er absolut ikke sjovt) at slagte tilfældige mennesker i en tilfældig bil, har det nogle strafferetslige konsekvenser (lang fængselsstraf), som ingen ved deres fulde fem, vil 'betale' for to sekunders malplaceret 'sjov' ude på en motorvejsbro.

En bil der kører fx 110km/timen, tilbagelægger omkring 30 meter per sekund. Broen en vel 20 m over vejbanen, og hér skal man så kunne beregne, hvornår man skal kaste stenen, baseret på stenens faldhastighed, stenens vægt, bilens bevægelse i fald-tidsrummet mv. og ikke bare ramme bilen, men kaste den, så den rammer lige ind gennem forruden. Det lyder usandsynligt i mine ører.

Kort sagt. Jeg tror ikke at det været intentionen at slå nogen ihjel. Det lyder, i mine ører, som nogle store drenge som ikke har tænkt sig om – især har de ikke tænkt over konsekvenserne, hvis der skete noget alvorligt. I det hele taget, har de ikke tænkt ret meget. Det får mig til at tænke på store drenge, måske halvfulde, som 'bare' ville 'lave rav i gaden'.

At det så er en fuldkommen sindssyg ide at få og ikke mindst, føre ud i livet, er en anden sag. Ovenstående, skal bestemt ikke ses som en bagatellisering og når de findes, skal de have deres velfortjente straf. (jeg håber den bliver hård)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf thomassneum » 22. aug 2016, 10:22

Code71 skrev:
thomassneum skrev:Jeg tror desværre også at det er "drengestreger" som er løbet løbsk.
Jeg tror de har været klar over, at stenen kunne skade bilen, men de har bare ikke tænkt personskade delen igennem.

Som knægt stod vi og kastede sneboldte efter bilerne på vejen, hvilket også er potientielt farligt, men det overvejde vi simpelthen bare ikke. Vores forskrækkelse kom, da vi ramte en bilrude, og chaufføren resolut stoppede bilen, og fik fat i os. Den røffel sat i os et stykke tid. Vi fik nogle lange snakke med børnehjemmets (hvor vi boede dengang) leder, og blev ført godt og grundigt ind i de ulykker vi kunne forårsage.

Vi var ikke skidte knægte/piger, men vi fik gejlet hinanden op med udfordringer og tests.. man skulle jo gerne "turde" være lidt fræk. Konsekvens af vores handlinger, var ikke altid førsteprioritet, og måske evnede vi faktisk ikke at tænke så langt, på det tidspunkt.

Det er frygtelig tragisk hvad der er sket, men jeg tror at vi skal lede efter nogen som har været styret, lidt af samme impulser som vi knægte var. :(


Da jeg var barn, morede vi os med at ligge sten på togskinnerne. For det var herresjovt syntes vi at stenene blev knust når toget kørte henover.

Vi havde aldrig dengang lavet den konsekvensberegninger det kunne have resulteret i. Børn er dumme og uforsigtige. Især i flok


Præcist..
Alt er naturligvis muligt. Kl. 4:00 om natten kan det jo have været mere voksnet personage? Men det lyder bare meget bekendt, det med at kast mod biler og ikke rigtig får tænkt sig om. Det kan jo også sagtens stadig være "knægte", som der bare ikke er så godt styr på.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf Juki » 22. aug 2016, 13:08

Der har været en episode her i byen i nat (ikke på Fyn) med stenkast også.

Hvor er det sindssygt man har lyst til at kopiere det drab! :8:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf paint » 22. aug 2016, 13:47

Juki skrev:Der har været en episode her i byen i nat (ikke på Fyn) med stenkast også.

Hvor er det sindssygt man har lyst til at kopiere det drab! :8:



Enig.

Der har været påfaldende mange af den slags sindssyge episoder, i området omkring Odense. I torsdags, blev der smidt en mindre træstamme ned på en bil, der kørte under den samme bro (som den med stenflisen). To-tre meter, længere fremme og den havde også ramt ind i forruden.

Det der er sket i Silkeborg, er det fire unge på omkring 16 år samt en pige, der står bag.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf annella » 22. aug 2016, 14:06

0
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf HerErJeg » 22. aug 2016, 15:41

Nu mht sagen fra Silkeborg. Efter som det er almindeligt kendt at der har været dødsfald på Fyn, og man tilsyneladende kopierer hinanden, så ved jeg snart ikke hvad formålet er. Personskade med vilje eller så afgrundsdyb dumhed, at man ikke burde gå frit omkring??
0
Petrix
Indlæg: 3755
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3646

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf Petrix » 22. aug 2016, 15:53

Måske skal vi generelt bare have mere overvågning i vores samfund?
Har altid ment at det vidnede om et "sygt" samfund, men måske er det efterhånden den bedste løsning. Tvivler nemlig på at man finder de (u)ansvarlige personer.
0
27102021
Modesty Blame
Indlæg: 4364
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 523
Likede indlæg: 9496

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf Modesty Blame » 22. aug 2016, 16:00

Nu er hændelsen på Fyn foregået et sted, der ligger ude på lars tyndskids marker. Eller - det er det ikke, men der er alligevel 3,5 km. til Vissenbjerg, som er nærmeste by. Der ligger selvfølgelig nogle huse i nærheden, men mon ikke politiet har været forbi der? Nå, men vi kan godt udelukke en indkøbsvogn. Det vil sige, at man skal have en bil eller mindst en knallert (var der to 30 kg.? - for så skal der to knallerter til). Der er næppe nogen, der kører helt derud, uden at have planlagt det. Og det er sgu ikke børn kl. 4 om natten. Ikke i Vissenbjerg.
4
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf fisken80 » 22. aug 2016, 16:51

Modesty Blame skrev:Nu er hændelsen på Fyn foregået et sted, der ligger ude på lars tyndskids marker. Eller - det er det ikke, men der er alligevel 3,5 km. til Vissenbjerg, som er nærmeste by. Der ligger selvfølgelig nogle huse i nærheden, men mon ikke politiet har været forbi der? Nå, men vi kan godt udelukke en indkøbsvogn. Det vil sige, at man skal have en bil eller mindst en knallert (var der to 30 kg.? - for så skal der to knallerter til). Der er næppe nogen, der kører helt derud, uden at have planlagt det. Og det er sgu ikke børn kl. 4 om natten. Ikke i Vissenbjerg.


Enig.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf HerErJeg » 23. aug 2016, 04:54

Når og hvis de bliver fanget, hvad skal der lige ske med dem? Dem fra Silkeborg blev beskrevet som 16 årige, dem fra Fyn er ukendt, men kan godt være under 18 år.
Graden af forbrydelsen svarer til at tage en pistol eller riffel og så skyde i blinde. Den fra Fyn er ekstra grim, for ved drab er der jo næsten altid personlige skænderier eller andre forhold som fører til drabet. Det her er så tilfældigt som bare pokker. Det er langt værre end en pyroman der brænder et hus ned, pyromanen drives af flammerne, men ønsker ingen personskade.
Stenkast fra broen vil altid give personskade i den kaliber som på Fyn, udover en masse panik, som måske er den egentlige drivkraft.

Jeg har slet ikke lyst til at hjælpe forvirrede unge mennesker, de må fejle noget så voldsomt i deres hoveder at de slet ikke burde gå frit omkring. Jeg synes ikke det kan sammenlignes med sten på togskinnerne som drengestreger. Det er langt langt værre, og vil nærmere være et helhjertet forsøg på at afspore et tog i stedet.
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf Oveditlevsen » 23. aug 2016, 05:16

HerErJeg skrev:Når og hvis de bliver fanget, hvad skal der lige ske med dem? Dem fra Silkeborg blev beskrevet som 16 årige, dem fra Fyn er ukendt, men kan godt være under 18 år.
Graden af forbrydelsen svarer til at tage en pistol eller riffel og så skyde i blinde. Den fra Fyn er ekstra grim, for ved drab er der jo næsten altid personlige skænderier eller andre forhold som fører til drabet. Det her er så tilfældigt som bare pokker. Det er langt værre end en pyroman der brænder et hus ned, pyromanen drives af flammerne, men ønsker ingen personskade.
Stenkast fra broen vil altid give personskade i den kaliber som på Fyn, udover en masse panik, som måske er den egentlige drivkraft.

Jeg har slet ikke lyst til at hjælpe forvirrede unge mennesker, de må fejle noget så voldsomt i deres hoveder at de slet ikke burde gå frit omkring. Jeg synes ikke det kan sammenlignes med sten på togskinnerne som drengestreger. Det er langt langt værre, og vil nærmere være et helhjertet forsøg på at afspore et tog i stedet.


Din insisteren på at gerningsmændene er unge og et produkt af "ungdommen nu tildags :gammel: " er altså underlig og lettere upassende.
1
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf FruitFly » 23. aug 2016, 06:08

Bad Samaritan skrev:Det er altså ikke noget nyt at der kastes ting ned fra motorvejsbroer. Tilbage i 80'erne og også et par gange i 90erne husker jeg tydeligt historier som denne - bla. en psykisk syg, som kastede kloakdæksler ned ude på Køge Motorvejen, og vist også fik gjort skade på personer og køretøjer. Hvad der er forholdsvis nyt er, at gerningen tilsyneladende kopieres flere steder i landet, og at medierne betragter det som deres rolle at udpensle befolkningens gisninger og ofrernes lidelser.

Mediernes rolle i sammenkædningen af kriminelle handlinger - og ifølge nogle sociologer også som inspirationskilde for andre gerningsmænd - er heller ikke noget nyt. Man skal ikke dykke ret langt ned i tråden her for at se psykologien i det. To (ikke den bedste statistiske grobund for snak om tendenser, øget overvågning og what not) hændelser med ret forskellige omstændigheder, både i geografi og metode. Dette kunne i princippet ske/være sket én gang om dagen i Danmark uden nogen har et clue om det, indtil avisernes nyhedscyklusser samler op på historiernes, mens en købevillig befolkning står klar med alle mulige gisninger om alt muligt lige fra gerningsmændenes etnicitet til manglende opdragelse fra forældrenes side.

Den digitale landsby.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf Sangius » 23. aug 2016, 07:26

paint skrev:
Sangius skrev:
paint skrev:Jeg vil gætte på, at det er et par store drenge, som med hovedet under armen, har stået og smidt sten ned på motorvejen. De kan ikke have gået efter, at ramme lige ind gennem forruden på en forbikørende bil. Det er simpelthen for vanskeligt at beregne faldhøjde/tid, sammenholdt med bilens hastighed og tid til nedfaldsstedet.

Sikrer man motorvejsbroer, vil nogle sikkert finde på at smide noget ned fra togbroer (som nogen allerede har nævnt) og sikrer man også togbroer, kan nogen stå og smide sten ned/ud på vejen, fra skrænter (eller andre steder) der fører ned til motorvejen.
Det virker lidt håbløst at prøve at sikre sig af den vej. Der er tusindvis af steder, hvor nogen, hvis de virkelig vil, kan smide ting ned på biler og anrette skader.


Det skete kl 4 om natten, som jeg forstår det. Der synes jeg det virker meget som om man har forsøgt at sigte mod en bil.



De har da sikkert forsøgt at sigte efter en bil, men jeg tror ikke på at intentionen har været at slå dem i bilen ihjel. Dén slags, lyder mere som et bevidst attentatforsøg, på nogle bestemte personer, som så desværre er lykkedes. Dét tror jeg ikke på.

Hvorfor skulle nogen, overhovedet ønske at slå nogle helt tilfældige udenlandske turister ihjel?

Har nogen villet prøve, for 'sjov' (og det er absolut ikke sjovt) at slagte tilfældige mennesker i en tilfældig bil, har det nogle strafferetslige konsekvenser (lang fængselsstraf), som ingen ved deres fulde fem, vil 'betale' for to sekunders malplaceret 'sjov' ude på en motorvejsbro.

En bil der kører fx 110km/timen, tilbagelægger omkring 30 meter per sekund. Broen en vel 20 m over vejbanen, og hér skal man så kunne beregne, hvornår man skal kaste stenen, baseret på stenens faldhastighed, stenens vægt, bilens bevægelse i fald-tidsrummet mv. og ikke bare ramme bilen, men kaste den, så den rammer lige ind gennem forruden. Det lyder usandsynligt i mine ører.

Kort sagt. Jeg tror ikke at det været intentionen at slå nogen ihjel. Det lyder, i mine ører, som nogle store drenge som ikke har tænkt sig om – især har de ikke tænkt over konsekvenserne, hvis der skete noget alvorligt. I det hele taget, har de ikke tænkt ret meget. Det får mig til at tænke på store drenge, måske halvfulde, som 'bare' ville 'lave rav i gaden'.

At det så er en fuldkommen sindssyg ide at få og ikke mindst, føre ud i livet, er en anden sag. Ovenstående, skal bestemt ikke ses som en bagatellisering og når de findes, skal de have deres velfortjente straf. (jeg håber den bliver hård)


Der findes forskellige måde at vurdere på, hvorvidt et mord var overlagt eller ej. Et mord kan være overlagt, som i planlagt ud udført på en bestemt person. Men det kaldes også overlagt mord - i juridisk forstand - hvis du udøver en handling som er så farlig, at du udmærket ved at folk kan blive dræbt, men er ligeglad.
Så det kan godt være, at de ikke har sat ud direkte for at myrde folk, men de har udmærket været klar over at det var en risiko, og den risiko har de accepteret. Ergo er det manddrab, og de vil blive straffet med manddrab, hvis de findes. Ikke uagtsomt, ikke vold med døden til følge og alt det.
Politiet anser det heldigvis også som manddrab. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf Akehurst2 » 23. aug 2016, 07:36

Sangius skrev:Der findes forskellige måde at vurdere på, hvorvidt et mord var overlagt eller ej. Et mord kan være overlagt, som i planlagt ud udført på en bestemt person. Men det kaldes også overlagt mord - i juridisk forstand - hvis du udøver en handling som er så farlig, at du udmærket ved at folk kan blive dræbt, men er ligeglad.
Så det kan godt være, at de ikke har sat ud direkte for at myrde folk, men de har udmærket været klar over at det var en risiko, og den risiko har de accepteret. Ergo er det manddrab, og de vil blive straffet med manddrab, hvis de findes. Ikke uagtsomt, ikke vold med døden til følge og alt det.
Politiet anser det heldigvis også som manddrab. :)


Du har helt galt fat i det.

I Danmark hedder det manddrab, når man slår ihjel og har forsæt til at slå ihjel (der findes så forskellige grader af forsæt). Der er ikke noget med at skelne mellem overlagt mord og manddrab.

Så kan man dømmes for uagtsomt manddrab, vold med døden til følge, hjælp til selvmord og som kvinde at slå sit barn ihjel umiddelbart efter fødslen m.v. - forskellige typer af forbrydelser, der medfører døden.

Men slår man ihjel og har forsæt til det, så hedder det manddrab.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Betonklodser smidt ned på motorvejen.

Indlægaf Sangius » 23. aug 2016, 07:38

Akehurst2 skrev:
Sangius skrev:Der findes forskellige måde at vurdere på, hvorvidt et mord var overlagt eller ej. Et mord kan være overlagt, som i planlagt ud udført på en bestemt person. Men det kaldes også overlagt mord - i juridisk forstand - hvis du udøver en handling som er så farlig, at du udmærket ved at folk kan blive dræbt, men er ligeglad.
Så det kan godt være, at de ikke har sat ud direkte for at myrde folk, men de har udmærket været klar over at det var en risiko, og den risiko har de accepteret. Ergo er det manddrab, og de vil blive straffet med manddrab, hvis de findes. Ikke uagtsomt, ikke vold med døden til følge og alt det.
Politiet anser det heldigvis også som manddrab. :)


Du har helt galt fat i det.

I Danmark hedder det manddrab, når man slår ihjel og har forsæt til at slå ihjel (der findes så forskellige grader af forsæt). Der er ikke noget med at skelne mellem overlagt mord og manddrab.

Så kan man dømmes for uagtsomt manddrab, vold med døden til følge, hjælp til selvmord og som kvinde at slå sit barn ihjel umiddelbart efter fødslen m.v. - forskellige typer af forbrydelser, der medfører døden.

Men slår man ihjel og har forsæt til det, så hedder det manddrab.


Som jeg forstår det, så kan dette fortsæt blot være nogle forskellige ting. Og at lave noget som at kaste betonklodser ud over kørende biler, kan sagtens være et fortsæt, ergo er det manddrab.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"