Er du bloddonor?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6594

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Sophaya » 22. aug 2016, 13:11

Nej. Jeg har en kronisk sygdom, så pga medicinen er jeg udelukket. Jeg er organdonor, og der må de selv sortere i hvad de kan bruge.

Jeg synes det er så fint og dejligt, at vi har så mange i vores samfund der kan og vil give blod.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Npd
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8. okt 2015, 17:37
Kort karma: 0
Likede indlæg: 3

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Npd » 22. aug 2016, 13:13

Ja.
Er ansat på samme sygehus hvor jeg er donor, så det ligger lige for.
Jeg gør det fordi det for mig er en ukompliceret måde at hjælpe andre :)
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Annione » 22. aug 2016, 13:30

Nej, det er jeg ikke. Og jeg har ikke nogen god undskyldning - så jeg har været inde på deres side og kigge lidt. Kan se jeg har har 6 måneders karantæne, fordi jeg har været på Saint Lucia i maj, så jeg melder mig om nogle måneder, når den karantæne er overstået.
3
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Danseprinsesse » 22. aug 2016, 13:30

Nej, jeg må ikke pga. medicin.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Studsgaard » 22. aug 2016, 15:10

Jeg ar engang.
Men jeg var svær at stikke (måske pga min store overvægt dengang, det er nemlig lettere nu) så dengang kunne de ikke bruge mig da det var for dyrt at stikke forkert.

Jeg ved ikke om jeg overhovedet må idag som gby opereret, mit jern er gennerelt (for) lavt så jeg tvivler på jeg kan bruges.
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Nesnay » 22. aug 2016, 15:31

MyGirl skrev:Nej, men ville gerne! Jeg modtager jævnligt akupunktur, der giver 6 mdr. karantæne hver gang, så vinduet for muligheder er meget begrænset. (Og så har jeg en dejlig vane med at gå i gulvet, når jeg får taget blodprøver, men det kunne jeg nok arbejde mig ud af.)

Giver det nok et skud igen om et par år.


Nu blev jeg lige nervøs, da jeg lige er begyndt til akupunktur, men fandt følgende på bloddonor.dk:
"Akupunktur
Udført af autoriseret sundhedsperson (læger, tandlæger, kiropraktorer, sygeplejersker, jordemødre, fysioterapeuter, ergoterapeuter, bioanalytikere, social- og sundhedsassistenter, radiografer, kliniske tandteknikere, tandplejere) med sterile engangsnåle, medfører akupunktur ingen karantæne.
Man skal dog være opmærksom på, at årsagen til behandlingen kan medføre karantæne.
Akupunktur udført i andet regi: 4 måneders karantæne pga. risiko for overførsel af f.eks. hepatitis."

Bare til info, hvis du går hos en autoriseret behandler :)
0
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf MyGirl » 22. aug 2016, 15:34

Nesnay skrev:
MyGirl skrev:Nej, men ville gerne! Jeg modtager jævnligt akupunktur, der giver 6 mdr. karantæne hver gang, så vinduet for muligheder er meget begrænset. (Og så har jeg en dejlig vane med at gå i gulvet, når jeg får taget blodprøver, men det kunne jeg nok arbejde mig ud af.)

Giver det nok et skud igen om et par år.


Nu blev jeg lige nervøs, da jeg lige er begyndt til akupunktur, men fandt følgende på bloddonor.dk:
"Akupunktur
Udført af autoriseret sundhedsperson (læger, tandlæger, kiropraktorer, sygeplejersker, jordemødre, fysioterapeuter, ergoterapeuter, bioanalytikere, social- og sundhedsassistenter, radiografer, kliniske tandteknikere, tandplejere) med sterile engangsnåle, medfører akupunktur ingen karantæne.
Man skal dog være opmærksom på, at årsagen til behandlingen kan medføre karantæne.
Akupunktur udført i andet regi: 4 måneders karantæne pga. risiko for overførsel af f.eks. hepatitis."

Bare til info, hvis du går hos en autoriseret behandler :)


Tak :) Det er min mor, der laver behandlingerne, og hun er skam autoriseret nok til at lave det, men går ikke umiddelbart under definitionen "autoriseret sundhedsperson" som selvstændig alternativ behandler.. Tror jeg da i hvert fald. Det er længe siden, jeg undersøgte det, må jeg erkende, og der kan jo være sket noget siden! Det er i hvert fald sat ned til 4. mdr. karantæne, kan jeg se.
0
Brugeravatar
Katarinka
Indlæg: 82
Tilmeldt: 2. nov 2015, 20:35
Kort karma: 15
Likede indlæg: 150

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Katarinka » 22. aug 2016, 15:51

Nej pga medicin
0
Når man nulrer på en tissemand bliver den større..
Men når man tisser på en nullermand bliver den mindre :gruble:
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1682
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 288
Likede indlæg: 3215

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf klumphen » 22. aug 2016, 16:35

Halldora skrev:Ja, jeg er bloddonor. Går så tit, jeg må - dvs. hver 4. måned (er kvinde). Har prøvet en plasmatapning, men det kunne jeg ikke tåle. Blev så dårlig efterfølgende både lige efter og de efterfølgende tre dage, men heldigvis fik jeg lov til at fortsætte som alm. fuldblodsdonor. :-) Har en tid til tapning igen i midten af oktober - og jeg glæder mig altid til de mega skønne marcipanbrød i mini-udgave (dem kan man få på OUH) og kakaomælk.
...

Får man marcipanbrød og kakaomælk for det?! :8: Så kunne det da godt være at jeg skulle overveje det igen :lol2: Har en sjælden blodtype, så jeg har altid tænkt at der ikke var nogen stor efterspørgsel på mit produkt.
0
Maria86
Indlæg: 507
Tilmeldt: 3. maj 2016, 16:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 133

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Maria86 » 22. aug 2016, 16:54

EN gang alvorlig sygdom = udelukket på livstid. Men tak til jer der har gjort det :gogo: :gogo: Jeg er en af dem der har gjort brug af jeres indsats :gogo:
1
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Guldfisk » 22. aug 2016, 17:01

Jeg er, men må ikke i pollensæsonen (græs og bynke) og med rejser, forkølelser osv. derudover, er det heldigt, hvis jeg når forbi dem to gange om året.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Fræksak » 22. aug 2016, 17:12

Ja, jeg er. Har været det i mange år men er vist kun oppe på 16-18 tapninger pga. diverse graviditeter, karantæne pga medicin, rejser osv.

Som ung ragede det mig en papand, men de sidste par år har jeg desværre syntes, at det var jævnt ubehageligt. Men jeg tager mig sammen og bliver tappet alligevel. Det er trods alt kort tids ubehag for noget, der er ret vigtigt. Jeg er i øvrigt 0 rhesus negativ, så mit blod er ret anvendeligt.
0
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Daphne » 22. aug 2016, 17:17

Jeg har lige meldt mig til på deres hjemmeside for ca. 1,5 uge siden. Jeg har aldrig kunnet lide at blive stukket, og jeg har det svært med sygehuse (det er ikke blevet bedre af de seneste par måneder...) Men nu har jeg tilbragt en del tid på sygehuse på det seneste og kom frem til, at det nok var på tide at blive meldt til. Jeg synes, det er en god og relativ nem måde at hjælpe andre på.
Så jeg venter spændt på min indkaldelse :)
4
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Sangius » 22. aug 2016, 17:27

Jeg var før jeg blev gravid. Men jeg har meget svært ved at tappes hver 3. måned. Min ferritin og blodprocent falder meget, og det er skide svær at opbygge det igen i de tre måneder der er mellem tapningerne. I fremtiden tror jeg, at jeg vil tappes hver 6. måned i stedet, så jeg ikke går med en konstant blodmangel.

Min mand bliver tappet hver 3. måned, og hans krop har aldrig opdaget at der skulle mangle noget. Sådan en 500 mL fylder altså også lidt mindre i 110 kg, end de gør i 60 kg :O
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Sangius » 22. aug 2016, 17:29

Det er desuden hyggeligt at donere. Hos os får vi en pose chips og en kakaomælk/sodavand hvis man vil have det. Man kan også vælge at få en øl :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Helbred"