Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
ulviforklæder
Indlæg: 93
Tilmeldt: 30. dec 2015, 17:05
Kort karma: 14
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 86

Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf ulviforklæder » 23. aug 2016, 13:46

Min kæreste og jeg står med en 3-værelses lejlighed på 4. sal på hånden, og vi har svært ved at beslutte, om det er nu, vi skal flytte fra vores 2.-værelses stuelejlighed :gruble:

Jeg er især meget i tvivl, om hvordan det er at bo "øverst oppe" (oven over lejligheden er der tørreloft); Er der nogen herinde, der har erfaringer med at bo oppe under taget? Altså, bliver det meget varmt om sommeren? Bliver man træt af at gå op og ned af SÅ mange trapper? Bliver der FOR mørkt på grund af de smalle kvistvinduer? Eller er det bare helt vildt rart, at man ikke oplever folk dundre forbi på trappen i opgangen? Og er det bare sindssygt hyggeligt med en lejlighed med (høje) skråvægge?

Del jeres erfaringer! Vi skal sige "ja" (eller nej...) på mandag :)
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf HappyPaww » 23. aug 2016, 13:55

Fordel: Ingen overboer der larmer og tramper + ingen trafik på trappen.

Ellers er det hele jo generelt super individuelt og smag og behag. Jeg ville nødigt bo på 4. sal uden elevator, men jeg er også doven og magelig. Især ville jeg tænke på, hvis I planlægger baby en dag - så er der godt nok langt op og ned med barn og diverse pakkenelliker. Men andre får det jo fint til at fungere, og tænker ikke over det i hverdagen...

Men mere plads er altid skønt... Jeg syntes det var SÅ Fedt at flytte til en større lejlighed fra en lille 2-værelses stuelejlighed.
0
Brugeravatar
ulviforklæder
Indlæg: 93
Tilmeldt: 30. dec 2015, 17:05
Kort karma: 14
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 86

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf ulviforklæder » 23. aug 2016, 14:10

Det er netop, fordi vi går og arbejder på at lave en baby, at vi gerne vil have noget mere plads :genert: Og vi har også talt om det der med, at det er bøvlet at lade baby sove i barnevognen udenfor, når man bor så langt oppe... Men på den anden side: Det par, der sælger lejligheden, har et barn på tre, så de har jo klaret det, må man gå ud fra.
0
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33981

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf JoyNips » 23. aug 2016, 14:24

Vi bor på 4. og venter barn. Og vi flytter herfra engang når baby er kommet. Nu hvor jeg er halvvejs er trapperne lidt trælse og jeg glæder mig IKKE til at skulle gå ned af dem med veer når den tid kommer...

Jeg gider måske godt at slæbe babyen op det første års tid, men jeg gider ikke at slæbe en tung tumling op på 4. Vi har altan, så babyen kan sove lur derude, men jeg tror ikke jeg ville bryde mig om at have babyen sovende i gården og så måtte spæne derned ved gråd - for måske lige at give sut og ae en kind og så kunne traske op igen (hvorefter babyen sikkert vågner igen så snart man er oppe...)

Og jeg gider ikke at man altid skal gå med på legepladsen eller i gården. Jeg vil have en have så jeg kan lukke barnet ud og have et halvt øje på det i stedet for at skulle gå med.

Det at bo på 4. er ikke i sig selv et problem. Man vænner sig til trapperne. Indkøb og bære skrald ned vænner man sig også til at planlægge.

Men hvis det er en lejelejlighed, så kan I jo bare sige ja og så flytte når der rent faktisk er en baby/baby på vej.
Senest rettet af JoyNips 23. aug 2016, 14:26, rettet i alt 1 gang.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6608

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf Sophaya » 23. aug 2016, 14:25

Jeg har selv lige købt en 3-værelses lejlighed på 4.sal. Og helt ærligt, jeg elsker den. Der er enormt langt op - det skal jeg ikke lægge skjul på. Det skal man forberede sig på. Men det er ingenting ifht det lækre lys, det at være nærmest helt ugeneret af både andre beboere, trafik og andet støj, den gode udsigt.. Jeg synes det er alle trapperne værd :) Jeg synes det er træls når jeg skal vaske, og dermed slæbe vådt tøj op af bagtrappen fra kælderen og herop. Men helt ærligt - det er altid ret træls at vaske tøj, og måske er i heldige nok til selv at have maskine i lejligheden.

Jeg ville måske betænke mig ved at skulle slæbe baby og udstyr op og ned af trapperne, men jeg tror stadig, jeg ville sige ja. Jeg er den type menneske, der sætter enormt stor pris på at være ugeneret ifht larm, så det vejer højt for mig. Og eftersom i er to er det jo ikke sådan at du står alene med barn, indkøb osv hver evigt eneste gang - for så tror jeg det kan blive træls i længden. Men i er jo to, så i kan skiftes til at rende ned efter mælk eller hjælpes ad, når i kommer hjem med mange ting.

Det er en enormt hård flytning, så hvis i gør det, så allier jer med stærke venner :lol:
1
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf godtnavn » 23. aug 2016, 14:27

Vi bor øverst, godt nok kun på 3.. Vi har skrå vinduer og de giver så sindssygt meget lys at vi ofte har gardiner halvt nede. Har aldrig boet lysere, men ved selvfølgelig ikke om I også får skråvægge? Hvis I får skråvægge skal I kigge på hvor højt de starter, starter de tæt på gulvet tager de hele rummet, har starter det skrå relativt højt så det giver bare hygge og ikke en følelse af små rum.

Jeg elsker den manglende larm fra overboer, men det kan vel godt larme fra et tørreloft? Tænker folk vel kan komme på mange tidspunkter af døgnet der. En af de ting jeg også elsker ved at bo øverst er at vi kun deler trappe med vores sidebo, og derfor kan have sko osv stående i opgangen uden at skulle tænke på der skal være plads til folk der går op og ned, den fordel har I jo ikek når mange folk jo skal op og ned til tørreloftet.

Om der bliver meget varmt kommer jo an på lejlighedens isolering, hos os er temperaturen god men omvendt har jeg været i andre lejligheder som blvier som en sauna.

VI har første barn på vej, men vi har så en altan barnet kan sove ude på, den er vigtig for mig i det jeg ikke ville gide skulle sidde i gården når barnet sover i barnevognen. Ligeledes er det rart nemt at kunne komme ud og få noget luft især når man f.eks. er syg og har brug for luft men ikke rigtig orker noget.

Når det er en købelejlighed tror jeg jeg ville springe fra i jeres tilfælde, synes ikke der er mange fordele ved højden og jeg synes selv det bliver hårdt at skulle slæbe et barn op og ned fra 3. sal, kan slet ikke overskue hvis vi boede på fjerde :genert: Var der elevator var det en anden snak, men så havde du vel ikke nævnt det med trapperne? Jeg må indrømme jeg drømmer meget om at komme ned i stueplan hurtigst muligt, for det er bare nemmere med et barn, dog elsker vi vores lejlighed og flytter kun for noget helt perfekt. Men jeg håber lidt noget helt perfekt dukker op i løbet af det næste års tid.
1
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf godtnavn » 23. aug 2016, 14:31

I øvrigt, kig på om området er børnevenligt, for køber I og skal bo der i mange år er det altså rarest at barnet kan løbe ned og lege selv. Hvor vi bor ville jeg fint lade en 3-årig lege alene på legepladserne, men mange andre steder ville ejg ikke lade en 3-årig løbe rundt uden opsyn. Så det er også en ting at have med i overvejelserne, om I ville skulle med ud hver gang barnet skal lege eller om der er trygt og en masse andre børn at lege med :)
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf Annione » 23. aug 2016, 14:32

Jeg har boet på 4. sal i 1,5 år da jeg var 23. Nu vil jeg aldrig bo så langt oppe igen - kors, hvor var der langt op. Også selvom man vænner sig til trapperne. Når man skal slæbe indkøb hjem og sådan - så forbander man de trapper.

Jeg har 3 veninder, der i en årerække har boet på 4. sal (også øverst i bygningen, uden noget loft) (og i hver deres bygning) og deres lejligheder var pissekolde om vinteren. Og dyre at opvarme. Det kommer selvfølgelig an på isoleringen - men der er bare ikke den samme varme som i vores 1. sals lejlighed, der ligger midt i bygningen.

Skrå vægge er forøvrigt ikke altid nemme at finde møbler til - men de er vildt hyggelige.

Min ene veninde bor nu på 4. sal på 15. år og hun elsket det. Så man kan jo vænne sig til meget.
0
Brugeravatar
ulviforklæder
Indlæg: 93
Tilmeldt: 30. dec 2015, 17:05
Kort karma: 14
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 86

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf ulviforklæder » 23. aug 2016, 14:38

JoyNips skrev:Vi bor på 4. og venter barn. Og vi flytter herfra engang når baby er kommet. Nu hvor jeg er halvvejs er trapperne lidt trælse og jeg glæder mig IKKE til at skulle gå ned af dem med veer når den tid kommer...

Jeg gider måske godt at slæbe babyen op det første års tid, men jeg gider ikke at slæbe en tung tumling op på 4. Vi har altan, så babyen kan sove lur derude, men jeg tror ikke jeg ville bryde mig om at have babyen sovende i gården og så måtte spæne derned ved gråd - for måske lige at give sut og ae en kind og så kunne traske op igen (hvorefter babyen sikkert vågner igen så snart man er oppe...)

Og jeg gider ikke at man altid skal gå med på legepladsen eller i gården. Jeg vil have en have så jeg kan lukke barnet ud og have et halvt øje på det i stedet for at skulle gå med.

Det at bo på 4. er ikke i sig selv et problem. Man vænner sig til trapperne. Indkøb og bære skrald ned vænner man sig også til at planlægge.

Men hvis det er en lejelejlighed, så kan I jo bare sige ja og så flytte når der rent faktisk er en baby/baby på vej.


Jeg havde ikke lige overvejet det der med at skulle slæbe sig op til 4. med baby I MAVEN og alle de andre "glæder", der kan følge med, som fx bækkenløsning, vand i kroppen o.lign. :nerve:

Det er en andelslejlighed, så det er derfor, vi er meget i tvivl: Selvom det efter sigende er sælgers marked, så kan man jo ikke være sikker på at kunne flytte lige med det samme, hvis det bliver problematisk :gruble: Omvendt kan jeg også tænke, om det er dumt at sige nej til en lejlighed på grund af en graviditet, som stadig er fiktiv - Det er jo ikke sikker, at det "bare lige" lykkes, og så kan der jo gå lang tid, inden baby-i-mave-op-ad-trappen-problematikken bliver en realitet...
0
Brugeravatar
ulviforklæder
Indlæg: 93
Tilmeldt: 30. dec 2015, 17:05
Kort karma: 14
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 86

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf ulviforklæder » 23. aug 2016, 14:42

godtnavn skrev:I øvrigt, kig på om området er børnevenligt, for køber I og skal bo der i mange år er det altså rarest at barnet kan løbe ned og lege selv. Hvor vi bor ville jeg fint lade en 3-årig lege alene på legepladserne, men mange andre steder ville ejg ikke lade en 3-årig løbe rundt uden opsyn. Så det er også en ting at have med i overvejelserne, om I ville skulle med ud hver gang barnet skal lege eller om der er trygt og en masse andre børn at lege med :)


God overvejelse... Det er et meget roligt kvarter (så roligt, som det kan blive inde midt i byen...), og gården med en lille legeplads er helt lukket, så det tror jeg, at jeg ville være tryg ved :)
0
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6608

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf Sophaya » 23. aug 2016, 14:43

Temperaturen i min lejlighed er forresten perfekt, men her er også godt isoleret. Jeg ved endnu ikke, hvordan her er om vinteren.

Og så skulle andelslejligheder i Kbh være ret nemme at komme af med - den jeg har købt her i Odense havde kun været til salg knap 2 måneder.
1
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf godtnavn » 23. aug 2016, 14:48

ulviforklæder skrev:
godtnavn skrev:I øvrigt, kig på om området er børnevenligt, for køber I og skal bo der i mange år er det altså rarest at barnet kan løbe ned og lege selv. Hvor vi bor ville jeg fint lade en 3-årig lege alene på legepladserne, men mange andre steder ville ejg ikke lade en 3-årig løbe rundt uden opsyn. Så det er også en ting at have med i overvejelserne, om I ville skulle med ud hver gang barnet skal lege eller om der er trygt og en masse andre børn at lege med :)


God overvejelse... Det er et meget roligt kvarter (så roligt, som det kan blive inde midt i byen...), og gården med en lille legeplads er helt lukket, så det tror jeg, at jeg ville være tryg ved :)


Vi bor også midt i byen, og det er svært at finde et godt roligt sted der stadig var tæt på alt :)

Det handler også om der er andre børn der leger dernede, altså en 3-årig gider ikke lege alene på en legeplads. Vores gård er ikke rigtig lukket, her er en 3 u-huse med legepladser mellem dem alle, og et langt hus mellem den åbne del af u'et og vejen, børnene kan løbe rundt om huset og ud på gaden hvis de vil, men gør det ikke, det er også for enden af en vej så der komemr ikke folk der bare går igennem. Men der er altid minimum 10 børn der leger udenfor, og børnene løber rundt og ringer på hos hinanden og spørger "kan Ida lege?". Det gør at der stort set aldrig er voksne med på legepladserne med børnene, tror kun det er børn der er på besøg der har forældre med ude.
0
Brugeravatar
ulviforklæder
Indlæg: 93
Tilmeldt: 30. dec 2015, 17:05
Kort karma: 14
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 86

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf ulviforklæder » 23. aug 2016, 14:48

Annione skrev:Jeg har boet på 4. sal i 1,5 år da jeg var 23. Nu vil jeg aldrig bo så langt oppe igen - kors, hvor var der langt op. Også selvom man vænner sig til trapperne. Når man skal slæbe indkøb hjem og sådan - så forbander man de trapper.

Jeg har 3 veninder, der i en årerække har boet på 4. sal (også øverst i bygningen, uden noget loft) (og i hver deres bygning) og deres lejligheder var pissekolde om vinteren. Og dyre at opvarme. Det kommer selvfølgelig an på isoleringen - men der er bare ikke den samme varme som i vores 1. sals lejlighed, der ligger midt i bygningen.

Skrå vægge er forøvrigt ikke altid nemme at finde møbler til - men de er vildt hyggelige.

Min ene veninde bor nu på 4. sal på 15. år og hun elsket det. Så man kan jo vænne sig til meget.


De skrå vægge er meget høje, og jeg lagde mærke til, at de havde mellem-høje reoler stående under skråvæggene, så det burde være muligt at indrette sig under dem :)

Jeg er mere bekymret for, om de små to-fags kvistvinduer (ét i hvert rum) slipper for lidt lys ind... Vi så den omkring middagstid i solskin, og jeg synes, at den virkede lidt mørk. Men det er svært at vurdere, hvor meget der skyldtes deres indretning med mørke møbler, børnelegetøj, cykel og lignende.

Jeg synes, at det er svært med de der ting, som man først kan vide, når man bor der, fx hvor varmt eller koldt der bliver - jeg tvivler på, at sælger vil svare "Ja, her bliver pissekoldt om vinteren og sindssygt varmt om sommeren!", hvis man spørger, og det er tilfældet...? :gruble:
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf godtnavn » 23. aug 2016, 14:50

Vi har de sidste par år først tændt varmen midt i november, og slukket i løbet af marts måned, sidste år slukkede vi allerede i starten af februar. I vores gamle lejlighed havde vi tændt et par måneder mere, så tror isoleringen betyder meget mere end hvor i bygningen man bor.
1
Brugeravatar
ulviforklæder
Indlæg: 93
Tilmeldt: 30. dec 2015, 17:05
Kort karma: 14
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 86

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf ulviforklæder » 23. aug 2016, 14:51

godtnavn skrev:Vi bor også midt i byen, og det er svært at finde et godt roligt sted der stadig var tæt på alt :)

Det handler også om der er andre børn der leger dernede, altså en 3-årig gider ikke lege alene på en legeplads. Vores gård er ikke rigtig lukket, her er en 3 u-huse med legepladser mellem dem alle, og et langt hus mellem den åbne del af u'et og vejen, børnene kan løbe rundt om huset og ud på gaden hvis de vil, men gør det ikke, det er også for enden af en vej så der komemr ikke folk der bare går igennem. Men der er altid minimum 10 børn der leger udenfor, og børnene løber rundt og ringer på hos hinanden og spørger "kan Ida lege?". Det gør at der stort set aldrig er voksne med på legepladserne med børnene, tror kun det er børn der er på besøg der har forældre med ude.


Det lyder hyggeligt :blush2: Der bor både unge familier, unge mennesker og ældre familier, så der er nok liv i gården en gang i mellem. Legepladsen (legehjørnet) var ikke så inspirerende, men det havde de talt om at gøre noget ved på en arbejdsweekend.
0

Tilbage til "Bolig"