Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf godtnavn » 23. aug 2016, 14:52

Står der ikke hvor meget der bliver betalt i varme om året? Det ville vel kunne sige noget om isoleringen, bruges der meget varme blvier der jo koldt om vinteren, og er der dårligt isoleret bliver der også varmt om sommeren. Jeg tror dog de små vinduer ville trække meget ned hos mig, vi har store veluxvinduer i de skrå vægge og et stort glasparti ud til altanen (som er inde i taget) det gør vores lejlighed svømmer i lys.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf Annione » 23. aug 2016, 14:53

ulviforklæder skrev:
De skrå vægge er meget høje, og jeg lagde mærke til, at de havde mellem-høje reoler stående under skråvæggene, så det burde være muligt at indrette sig under dem :)

Jeg er mere bekymret for, om de små to-fags kvistvinduer (ét i hvert rum) slipper for lidt lys ind... Vi så den omkring middagstid i solskin, og jeg synes, at den virkede lidt mørk. Men det er svært at vurdere, hvor meget der skyldtes deres indretning med mørke møbler, børnelegetøj, cykel og lignende.

Jeg synes, at det er svært med de der ting, som man først kan vide, når man bor der, fx hvor varmt eller koldt der bliver - jeg tvivler på, at sælger vil svare "Ja, her bliver pissekoldt om vinteren og sindssygt varmt om sommeren!", hvis man spørger, og det er tilfældet...? :gruble:


Jeg havde et kvist-vindue i mit værelse, da jeg boede på 4. Der var mørkt, altid, men jeg havde en del lamper - så det gjorde ikke så meget.

Vi brugte hver vinter for 10.000,- varme. Der var 4 værelser - hvoraf det ene var et "tårn-værelse". Og der var stadig piv koldt - vi taler tæppe over dynerne og altid varme sokker + trøje.
Og det er 14 år siden, så varme er næppe blevet billigere.
1
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf godtnavn » 23. aug 2016, 14:59

Vi har kun 3 værelser+lille spisekøkken og min kæreste er en frossenpind, så vi bruger 4000 kr om året på varme, boede jeg her alene ville der bliver brugt en del mindre :) Jeg synes ikke det er slemt selvom jeg mener vi snildt kunne sparer mere, men min kæreste skal jo ikke fryse, forstår bare ikke hvor hurtigt han fryser :lol: Men her er altid rart og varmt herhjemme, uden at være en sauna :)
1
Brugeravatar
ulviforklæder
Indlæg: 93
Tilmeldt: 30. dec 2015, 17:05
Kort karma: 14
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 86

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf ulviforklæder » 23. aug 2016, 15:00

godtnavn skrev:Står der ikke hvor meget der bliver betalt i varme om året? Det ville vel kunne sige noget om isoleringen, bruges der meget varme blvier der jo koldt om vinteren, og er der dårligt isoleret bliver der også varmt om sommeren. Jeg tror dog de små vinduer ville trække meget ned hos mig, vi har store veluxvinduer i de skrå vægge og et stort glasparti ud til altanen (som er inde i taget) det gør vores lejlighed svømmer i lys.


Det vil jeg lige tjekke, altså det med varmen. Jeg mener ikke at have set det i papirerne, men måske står det et sted. Eller kan vi vel skrive og spørge :gruble:
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf JoyNips » 23. aug 2016, 15:03

ulviforklæder skrev:
godtnavn skrev:Vi bor også midt i byen, og det er svært at finde et godt roligt sted der stadig var tæt på alt :)

Det handler også om der er andre børn der leger dernede, altså en 3-årig gider ikke lege alene på en legeplads. Vores gård er ikke rigtig lukket, her er en 3 u-huse med legepladser mellem dem alle, og et langt hus mellem den åbne del af u'et og vejen, børnene kan løbe rundt om huset og ud på gaden hvis de vil, men gør det ikke, det er også for enden af en vej så der komemr ikke folk der bare går igennem. Men der er altid minimum 10 børn der leger udenfor, og børnene løber rundt og ringer på hos hinanden og spørger "kan Ida lege?". Det gør at der stort set aldrig er voksne med på legepladserne med børnene, tror kun det er børn der er på besøg der har forældre med ude.


Det lyder hyggeligt :blush2: Der bor både unge familier, unge mennesker og ældre familier, så der er nok liv i gården en gang i mellem. Legepladsen (legehjørnet) var ikke så inspirerende, men det havde de talt om at gøre noget ved på en arbejdsweekend.


Her hvor jeg bor (andelsforening på indre østerbro) har vi en fin lukket gård med en glimrende legeplads og masser af andre børn, men jeg tvivler altså alligevel på at jeg bare lige åbner døren til bagtrappen og lader en tumling trisse 4 etager ned alene. Eller overlader alt opsyn til de andre forældre. Der er bare meget langt ned fra 4. sal til et utrøsteligt barn.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
ulviforklæder
Indlæg: 93
Tilmeldt: 30. dec 2015, 17:05
Kort karma: 14
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 86

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf ulviforklæder » 23. aug 2016, 15:04

Sophaya skrev:Jeg har selv lige købt en 3-værelses lejlighed på 4.sal. Og helt ærligt, jeg elsker den. Der er enormt langt op - det skal jeg ikke lægge skjul på. Det skal man forberede sig på. Men det er ingenting ifht det lækre lys, det at være nærmest helt ugeneret af både andre beboere, trafik og andet støj, den gode udsigt.. Jeg synes det er alle trapperne værd :) Jeg synes det er træls når jeg skal vaske, og dermed slæbe vådt tøj op af bagtrappen fra kælderen og herop. Men helt ærligt - det er altid ret træls at vaske tøj, og måske er i heldige nok til selv at have maskine i lejligheden.

Jeg ville måske betænke mig ved at skulle slæbe baby og udstyr op og ned af trapperne, men jeg tror stadig, jeg ville sige ja. Jeg er den type menneske, der sætter enormt stor pris på at være ugeneret ifht larm, så det vejer højt for mig. Og eftersom i er to er det jo ikke sådan at du står alene med barn, indkøb osv hver evigt eneste gang - for så tror jeg det kan blive træls i længden. Men i er jo to, så i kan skiftes til at rende ned efter mælk eller hjælpes ad, når i kommer hjem med mange ting.

Det er en enormt hård flytning, så hvis i gør det, så allier jer med stærke venner :lol:


Der er heldigvis kombineret vaskemaskine og tørretumbler på badeværelset, så vi slipper for at slæbe vasketøj og rende op og ned og putte nyt tøj i maskinen osv. :dance:

Og mht. flytningen, så har vi lovet os selv at hyre flyttefolk, som kan få lov til at bakse hjørnesofaen derop :tie:
1
Brugeravatar
ulviforklæder
Indlæg: 93
Tilmeldt: 30. dec 2015, 17:05
Kort karma: 14
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 86

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf ulviforklæder » 23. aug 2016, 15:06

JoyNips skrev:
Her hvor jeg bor (andelsforening på indre østerbro) har vi en fin lukket gård med en glimrende legeplads og masser af andre børn, men jeg tvivler altså alligevel på at jeg bare lige åbner døren til bagtrappen og lader en tumling trisse 4 etager ned alene. Eller overlader alt opsyn til de andre forældre. Der er bare meget langt ned fra 4. sal til et utrøsteligt barn.


Det kan du have ret i - jeg turde knapt nok selv trisse ned af de smalle trin på bagtrappen... :genert:
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf godtnavn » 23. aug 2016, 15:10

JoyNips skrev:
Her hvor jeg bor (andelsforening på indre østerbro) har vi en fin lukket gård med en glimrende legeplads og masser af andre børn, men jeg tvivler altså alligevel på at jeg bare lige åbner døren til bagtrappen og lader en tumling trisse 4 etager ned alene. Eller overlader alt opsyn til de andre forældre. Der er bare meget langt ned fra 4. sal til et utrøsteligt barn.


Som skrevet kommer det jo meget an på området :) Og sikkert også hvordan man selv er vokset op, jeg er vokset op et sted med mange børn og blev de små kede af det var der altid et ældre barn der kunne trøste og var barnet utrøsteligt så følge barnet op til forældrene :)

Jeg ville intet problem have med at lade en 3-årig selv gå på legepladsen her, hvor jeg boede før kunne jeg ikke drømme om det, ikke en gang med en 7-årig :)

EDIT: og der jeg boede før var altså på ingen måde et ubehageligt sted, men der var ikke "nok" børn, og børnene løb ikke frit rundt mellem hinanden, så de passede ikke på samme måde på hinanden, de var på legepladsen med dem de havde besøg af, ikke med deres naboer. Det gør en enorm forskel om børnene kender 10-30 andre børn på legepladsen eller er der alene.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf JoyNips » 23. aug 2016, 16:16

godtnavn skrev:
JoyNips skrev:
Her hvor jeg bor (andelsforening på indre østerbro) har vi en fin lukket gård med en glimrende legeplads og masser af andre børn, men jeg tvivler altså alligevel på at jeg bare lige åbner døren til bagtrappen og lader en tumling trisse 4 etager ned alene. Eller overlader alt opsyn til de andre forældre. Der er bare meget langt ned fra 4. sal til et utrøsteligt barn.


Som skrevet kommer det jo meget an på området :) Og sikkert også hvordan man selv er vokset op, jeg er vokset op et sted med mange børn og blev de små kede af det var der altid et ældre barn der kunne trøste og var barnet utrøsteligt så følge barnet op til forældrene :)

Jeg ville intet problem have med at lade en 3-årig selv gå på legepladsen her, hvor jeg boede før kunne jeg ikke drømme om det, ikke en gang med en 7-årig :)

EDIT: og der jeg boede før var altså på ingen måde et ubehageligt sted, men der var ikke "nok" børn, og børnene løb ikke frit rundt mellem hinanden, så de passede ikke på samme måde på hinanden, de var på legepladsen med dem de havde besøg af, ikke med deres naboer. Det gør en enorm forskel om børnene kender 10-30 andre børn på legepladsen eller er der alene.


Så vidt jeg kan forstå på dine beskrivelser bor vi vist temmelig tæt på hinanden.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf godtnavn » 23. aug 2016, 16:27

JoyNips skrev:
godtnavn skrev:
JoyNips skrev:
Her hvor jeg bor (andelsforening på indre østerbro) har vi en fin lukket gård med en glimrende legeplads og masser af andre børn, men jeg tvivler altså alligevel på at jeg bare lige åbner døren til bagtrappen og lader en tumling trisse 4 etager ned alene. Eller overlader alt opsyn til de andre forældre. Der er bare meget langt ned fra 4. sal til et utrøsteligt barn.


Som skrevet kommer det jo meget an på området :) Og sikkert også hvordan man selv er vokset op, jeg er vokset op et sted med mange børn og blev de små kede af det var der altid et ældre barn der kunne trøste og var barnet utrøsteligt så følge barnet op til forældrene :)

Jeg ville intet problem have med at lade en 3-årig selv gå på legepladsen her, hvor jeg boede før kunne jeg ikke drømme om det, ikke en gang med en 7-årig :)

EDIT: og der jeg boede før var altså på ingen måde et ubehageligt sted, men der var ikke "nok" børn, og børnene løb ikke frit rundt mellem hinanden, så de passede ikke på samme måde på hinanden, de var på legepladsen med dem de havde besøg af, ikke med deres naboer. Det gør en enorm forskel om børnene kender 10-30 andre børn på legepladsen eller er der alene.


Så vidt jeg kan forstå på dine beskrivelser bor vi vist temmelig tæt på hinanden.


Når jeg skriver området mener jeg ikke lokalområdet men specifikt gård-området. Tror også vi bor tæt på hinanden, men jeg har en fornemmelse af vi bor på hver vores side af hospitalet, for jeg bor et stykke fra indre østerbro :)
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf godtnavn » 23. aug 2016, 16:34

Og når du bor på indre østerbro må du også kende f.eks. Brumleby, der løber børn også rundt og leger alene, godt nok bor ingen på 4. sal, men børnene kan løbe ret langt væk uden opsyn, også længere end der er fra fjerde sal og ned. Har venner der bor der og det er ikke unormalt at børn der endnu ikke kan snakke løber rundt uden opsyn. Hvis jeg boede der ville jeg lade mine børn løbe alene allerede når de kunne gå selv :) Her vil jeg vente til de er et par år (vi er dog af andre grunde forhåbentlig flyttet inden). Så gårdmiljøet betyder nok mere end bydelen :)
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf Kommodedyret » 23. aug 2016, 17:01

Jeg synes at 4. Sal er super duper nice. Jeg har ikke så meget imod trapperne, det er mest mine gæster der lider under det :D
Her er mere roligt og privat end der er midt i bygningen, jeg elsker at folk ikke vader forbi hele tiden, og jeg elsker elsker elsker, ikke at have nogen overbo.
Desuden kan man solbade nøgen på altanen med sindsro.

Der er virkelig meget lys her, næsten for meget, men den slags varierer jo fra bygning til bygning.

Det eneste minus er at her er et dårligt indeklima på grund af det flade tag, men hvis der er tørreloft over jer, så vil det jo ikke være et issue.
1
Closure, closure, closure closure closure
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf JoyNips » 23. aug 2016, 17:26

godtnavn skrev:Og når du bor på indre østerbro må du også kende f.eks. Brumleby, der løber børn også rundt og leger alene, godt nok bor ingen på 4. sal, men børnene kan løbe ret langt væk uden opsyn, også længere end der er fra fjerde sal og ned. Har venner der bor der og det er ikke unormalt at børn der endnu ikke kan snakke løber rundt uden opsyn. Hvis jeg boede der ville jeg lade mine børn løbe alene allerede når de kunne gå selv :) Her vil jeg vente til de er et par år (vi er dog af andre grunde forhåbentlig flyttet inden). Så gårdmiljøet betyder nok mere end bydelen :)


Som allerede skrevet, vi har en lukket gård med legeplads og masser af børn. Så det er ikke ligefrem fordi vores gård er usikker, utryg, ikke børnevenlig eller andet. Jeg vil være helt tryg ved at lade barnet lege der.

Du misforstår mig, hvis du tror jeg skriver, at jeg ønsker at holde barnet under konstant opsyn. Jeg skriver netop i mit allerførste indlæg i tråden, at jeg ikke gider at skulle konstant med. Men at lade et barn, der stadig er i blealderen trisse ned ad 4 etagers trapper alene og bakse med døre, det knap kan nå håndtaget på og ikke kan komme ind ad igen? Det håber jeg virkelig ikke at nogen forældre kan finde på.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf godtnavn » 23. aug 2016, 17:41

Jeg ville nu godt gøre det her, men her er så heller ikke døre de ikke ville kunne åbne (døren forneden står åben hele dagen). Kunne barnet ikke selv komme ind ville det være et krav det kunne nå ringeklokken så jeg kunne komme ned og hente barnet når h*n ville op. Måske er jeg uansvarlig i nogens øjne, men det lever jeg gerne med så længe barnet er trygt, får jeg et barn der ikke ville bryde sig om det ville jeg selvfølgelig gå med ud :)
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf godtnavn » 23. aug 2016, 17:45

Det kan dog være jeg bliver mere pylret når jeg selv bliver mor, det bliver mange jo, men har ikke haft noget problem med at lade min nevø på den alder løbe ud og lege alene (selvfølgelig efter aftale med hans forældre) :)
0

Tilbage til "Bolig"