Søvnproblemer

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Søvnproblemer

Indlægaf Grissebassen » 23. aug 2016, 11:46

Jeg har tidligere oprettet en tråd herinde vedrørende søvn og træning, men nu vil jeg gerne lige høre, om nogen har nogle mere generelle erfaringer i forbindelse med dårlig søvn.

Mit problem er, at jeg vågner om natten og kan ikke falde i søvn igen. Det har været et tilbagevendende problem de sidste 10 år, og jeg kan mærke, at det bliver hårdere og hårdere at leve med med alderen. Jeg har ingen problemer med at falde i søvn, jeg vågner bare igen efter få timer og kan derfra ikke sove videre.

Jeg har tidligere taget sovepiller, der ikke hjalp synderligt. Ifølge en af mine venner, som er læge, kan det ikke lade sig gøre at løse mit problem medicinsk. Derfor har jeg været tilbageholdende med at gå til min egen læge, men tænker, at jeg vil bestille en tid snart.
Jeg vil bare rigtig gerne forhøre mig herinde først, om andre har lignende erfaringer?
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Søvnproblemer

Indlægaf kidkomb » 23. aug 2016, 11:56

Har haft samme problem i mange år, så lurer lige med.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Søvnproblemer

Indlægaf sigge » 23. aug 2016, 13:54

Jeg har haft problemet i nogen grad i kortere perioder på nogle uger. For mig har det hjulpet at tage citronmelisse-piller. I stedet for at tage dem 1 time før sengetid som foreskrevet på pakningen, har jeg bare taget dem "på sengekanten" så at sige. Det skulle give en mere afslappet søvn, men det virker på igen måde sløvende som f.eks. baldrian (der vist nok også kan påvirke effekten af p-piller).

Det virker som sagt for mig, men om der er noget placeboeffekt ind over, kan jeg ikke udelukke. Men det betyder heller ikke så meget for mig, så længe det virker. :)
1
You can't spell awesome without me.
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Søvnproblemer

Indlægaf Grissebassen » 23. aug 2016, 15:38

sigge skrev:Jeg har haft problemet i nogen grad i kortere perioder på nogle uger. For mig har det hjulpet at tage citronmelisse-piller. I stedet for at tage dem 1 time før sengetid som foreskrevet på pakningen, har jeg bare taget dem "på sengekanten" så at sige. Det skulle give en mere afslappet søvn, men det virker på igen måde sløvende som f.eks. baldrian (der vist nok også kan påvirke effekten af p-piller).

Det virker som sagt for mig, men om der er noget placeboeffekt ind over, kan jeg ikke udelukke. Men det betyder heller ikke så meget for mig, så længe det virker. :)

Tak, det vil jeg prøve :)
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Søvnproblemer

Indlægaf Grissebassen » 23. aug 2016, 15:39

Rakel skrev:Har du prøvet melatonin? Det er i DK receptpligtigt men i en del andre lande håndkøb.

Ja, jeg har haft fået det på recept. Det havde ikke nogen særlig effekt på mig. Og som jeg kan forstå på min læge-ven, virker den slags også kun på andre slags søvnproblemer :)
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Søvnproblemer

Indlægaf Annione » 23. aug 2016, 15:56

Er du træt i løbet af dagen? Går du og gaber hele dagen?

Drikker du masser af kaffe? Får du motion? Får du frisk luft? Får du ondt i ryggen af din seng?
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Søvnproblemer

Indlægaf paint » 23. aug 2016, 16:13

Hvis man har søvnproblemer, i en grad, så det væsentligt nedsætter livskvaliteten, kan man få en henvisning til en 'søvnklinik/søvnlaboratorium'.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Søvnproblemer

Indlægaf Grissebassen » 23. aug 2016, 16:18

Annione skrev:Er du træt i løbet af dagen? Går du og gaber hele dagen?

Drikker du masser af kaffe? Får du motion? Får du frisk luft? Får du ondt i ryggen af din seng?

Jeg kan godt nogle gange blive træt hen ad eftermiddagen. Men som regel skal der ikke mere til, end at jeg lige skal sidde ned og slappe af en halv times tid efter arbejde.
Jeg holder mig oftest til en enkelt kop kaffe om morgenen. Jeg dyrker motion, får frisk luft og får ikke ondt i ryggen af min seng :)
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Søvnproblemer

Indlægaf 2SHY » 23. aug 2016, 18:59

Jeg forsøger mig med Bach Rescue Remedy fordi jeg havde læst et eller andet sted at man kan bruge det til børn der har svært ved at sove. I perioder synes jeg at jeg blev mere rolig af det i forhold til min næsten konstante ængstelighed som nemt kan holde mig vågen. I andre perioder synes jeg ikke deres så meget effekt. Måske vi er ude i noget placebo? :gruble:

https://www.matas.dk/bach-rescue-remedy-20-ml
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Søvnproblemer

Indlægaf Oddinary » 23. aug 2016, 19:18

Er du angst? Ligger du og tænker meget/bekymrer dig, når du ligger vågen?
0
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Søvnproblemer

Indlægaf Muspel » 23. aug 2016, 19:47

Jeg tager magnesium inden sengetid for at sove. Dobbelt dosis. Før vågnede jeg 8-10 gange hver nat. Nu tit at
Aldrig. Det har virkelig ændret min livskvalitet til det bedre!
2
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Søvnproblemer

Indlægaf Grissebassen » 24. aug 2016, 06:54

Oddinary skrev:Er du angst? Ligger du og tænker meget/bekymrer dig, når du ligger vågen?

Jeg tror godt, bekymringer kan gøre, at jeg ikke kan falde søvn igen. I gode perioder er jeg ikke vågen mere end en halv times tid, før jeg falder i søvn igen. Men jeg har næsten aldrig problemer med at falde i søvn, når jeg går i seng om aftenen.
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Søvnproblemer

Indlægaf Grissebassen » 24. aug 2016, 06:56

Nå, men jeg tog på apoteket og købte nogle citronmelisse-piller i går, og jeg har sovet markant bedre i nat, end jeg plejer.
Jeg sov næsten 6 timer i streg, var vågen lidt, og nåede lige at blunde en halv time igen, inden jeg skulle op. Og jeg har følt mig meget mere udhvilet her til morgen, end jeg plejer.
Der er nok noget om, at det er en placebo-effekt. Men who cares, hvis det virker :klap:
7
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Søvnproblemer

Indlægaf MissDitte » 24. aug 2016, 07:13

Jeg sover i lange perioder også rigtig dårligt og jeg har gode forslag til medicin, som jeg er sikker på vil kunne hjælpe også. Men citronmelisse lyder klart sundere, så hvis det fungerer så er det rigtig godt, tænker jeg. Og hvis du gerne vil høre mine medicinforslag, så sig endeligt til :)
1
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Søvnproblemer

Indlægaf Grissebassen » 24. aug 2016, 07:18

MissDitte skrev:Jeg sover i lange perioder også rigtig dårligt og jeg har gode forslag til medicin, som jeg er sikker på vil kunne hjælpe også. Men citronmelisse lyder klart sundere, så hvis det fungerer så er det rigtig godt, tænker jeg. Og hvis du gerne vil høre mine medicinforslag, så sig endeligt til :)

Jeg vil gerne høre dine medicinforslag? :)
0

Tilbage til "Helbred"