Det der med parforhold og prioriteter

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Det der med parforhold og prioriteter

Indlægaf Joe » 23. aug 2016, 15:52

Jeg blev lige inspireret af tråden om at holde i hånden med sin mor, og flere indlæg fra forskellig hånd, der taler om at det er vigtigt at føle sig som førsteprioritet hos sin kæreste. Og det er noget, jeg har stødt på før, det der med at kæresten skal være første prioritet, altså lige indtil man får børn, for så skal børnene være første prioritet.

Men i min verden er der altså ikke en eller anden prioriteret liste over folk jeg kender, hvor kæresten altid ligger i top. Det svinger da. Nogle gange er kæresten første prioritet, andre gange er det min mor, min lillesøster, mine veninder, mit job, eller bare mig selv. Jeg er absolut heller ikke min kærestes første prioritet 24/7. Og det er helt okay.

Jeg oplever at det er en del af andres forholdsdefinition, det der med altid at være første prioritet. Det er bare ikke en del af min. Men måske er det bare et spørgsmål om hvordan man bruger begreberne.

Hvad siger I, er et forhold lig med at man altid prioriterer hinanden øverst?
13
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Det der med parforhold og prioriteter

Indlægaf Akehurst2 » 23. aug 2016, 15:56

Det er vel noget med, at hvis partneren står i en eller anden situation, hvor h*n skal vælge og ikke bare kan skifte lidt og gøre alle tilfredse, der skal han vælge en til.

Min mand skal ikke hele tiden have mig som førsteprioritet, han skal også passe familie og venner og arbejde og hobby og sig selv og hvad har vi, men står vi fx i en situation, hvor han skal tage klart stilling og vælge side, der skal jeg stole på, at han har min ryg og vælger min side.
10
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Det der med parforhold og prioriteter

Indlægaf Petrix » 23. aug 2016, 16:30

Når jeg har en kæreste er hun generelt set min 1. prioritet. Dvs. Alt hvad jeg foretager mig sammenholdes lige med hendes arbejstider og aftaler.
Når det så er sagt, så er jeg nok typen der gør som jeg selv føler er mest rigtigt, og så kan det godt være at der står damp ud af ørerne på hende.
0
27102021
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Det der med parforhold og prioriteter

Indlægaf Luffegås » 23. aug 2016, 16:36

Man priotere lidt den man har valgt som kærestes følelser, jeg vil i alt fald altid priotere min kæreste, hvis han mener jeg bruger for meget tid på noget, og jeg har i forbindelse med mit fritidsliv mødt mange der var dedikerede til den her fritidsinteresse, men det skulle altid foregå efter aftale med deres bagland, og det havde jeg den dybeste respekt for, for det er de to der skal have et liv til at fungere sammen, og har man ikke sit bagland med sig, jamen så køre man sur i at man ikke præstere 100% hverken ude eller hjemme.

Som jeg skrev i den anden tråd har jeg haft masser af kærester hvor jeg altid var 2. prioritet. Har haft en svigermor der altid sørgede for sønnike skulle gøre tjenester for hende i stedet for at være sammen med mig i weekenderne. Har også før stået med en kæreste hvo vi havde fundet en dejlig lejlighed vi gerne ville flytte ind i, ind til hans mors mening kom på banen, og hun ville være skuffet hvis vi ikke overtog søsterens lejlighed når hun flyttede ud om et årstid. Bum, så måtte vi alligevel betale for en måneds husleje, for nu havde mammy altså sagt nej, så kunne vi ikke trodse hendes mening.

Jeg sætter ikke min egen lykke fremfor min kærestes, jeg er stærk nok til at vide hvornår jeg nu kan sige til og fra, efter et 6 årigt langt forhold hvor fester, fritid, og det at være arbejdsløs betød mere end at få et godt liv med mig, plus en mor der altid kunne ringe for at få hjælp til hovedrengøring, hvorimod han selv nægtede at gå ud med affaldet hos os selv. Men jeg vægter da i høj grad også en fyr der går op i sit arbejde, jeg elsker mænd der er passionerede omkring noget, og har en hobby, man skal jo have fritid, og man skal have noget at gå op i, ellers er vi fattige som mennesker synes jeg.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Det der med parforhold og prioriteter

Indlægaf Animi » 23. aug 2016, 16:36

Jeg har det meget ligesom dig Joe, min førsteprioritet skifter ift situationen.
Med det sagt, så er det sådan med mig, at i starten af et nyt forhold er det nok min familie der rangerer højst. Finder jeg ud af at min kæreste er ham jeg skal blive gammel med og stifte familie med, vil han rangere på fod med min familie. Men aldrig højere. Min familie er mit et og alt og mit livs kærlighed, der er aldrig nogen der kan blive højere end dem - altså, udover mine egne børn jeg forhåbentlig får en dag :P
Senest rettet af Animi 23. aug 2016, 18:50, rettet i alt 1 gang.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Det der med parforhold og prioriteter

Indlægaf Joe » 23. aug 2016, 16:39

Akehurst2 skrev:Det er vel noget med, at hvis partneren står i en eller anden situation, hvor h*n skal vælge og ikke bare kan skifte lidt og gøre alle tilfredse, der skal han vælge en til.

Min mand skal ikke hele tiden have mig som førsteprioritet, han skal også passe familie og venner og arbejde og hobby og sig selv og hvad har vi, men står vi fx i en situation, hvor han skal tage klart stilling og vælge side, der skal jeg stole på, at han har min ryg og vælger min side.


Okay, ja, når vi er oppe på de helt store ting, så er jeg helt enig - i de fleste tilfælde.
For hvis min kæreste havde været et seriøst dumt svin overfor min mor, så ville det da ikke nødvendigvis være hans ryg jeg havde.
Eller hvis min veninde inviterede til bryllup og min kæreste sagde at han hellere ville have at vi to blev hjemme og så en film, bare fordi han ikke lige gad, så ville jeg da stadig vælge at tage til brylluppet.

Så jeg ville nok ikke altid vælge min kærestes side. Men hvis det enten var en kæmpe stor ting jeg ikke kunne vælge min kærestes side i, eller det skete tilpas mange gange, så ville jeg da overveje om vi skulle være kærester.

Og nu var tråden inspireret af udsagn i den anden tråd om at man ikke var første prioritet hvis kæresten holdt sin mor i hånden eller valgte sin mor som borddame.
Og der tænker jeg, at jeg egentlig ikke har behov for at være første prioritet, hvis vi er sammen med kærestens familie. Ligesom han ikke er min første prioritet når vi er sammen med min. For jeg ser min kæreste væsentligt mere end jeg ser dem.

Når folk snakker om hvilken prioritet kæresten skal have, så forestiller jeg mig at folk har sådan en liste over hvilke mennesker i verden de bedst kan lide, og så behandler folk efter hvor de ligger på den liste. Og sådan en liste har jeg bare ikke lige.
2
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Det der med parforhold og prioriteter

Indlægaf Mi55y » 23. aug 2016, 16:52

Joe skrev:
Og nu var tråden inspireret af udsagn i den anden tråd om at man ikke var første prioritet hvis kæresten holdt sin mor i hånden eller valgte sin mor som borddame.


Her henviser du vist blandt andet til mig, og det jeg skrev var, hvis min kæreste FRAVALGTE mig til fordel for sin mor i sådanne situationer. F.eks. vælger at slippe min hånd for at tage sin mors...
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Det der med parforhold og prioriteter

Indlægaf Joe » 23. aug 2016, 16:58

Mi55y skrev:
Joe skrev:
Og nu var tråden inspireret af udsagn i den anden tråd om at man ikke var første prioritet hvis kæresten holdt sin mor i hånden eller valgte sin mor som borddame.


Her henviser du vist blandt andet til mig, og det jeg skrev var, hvis min kæreste FRAVALGTE mig til fordel for sin mor i sådanne situationer. F.eks. vælger at slippe min hånd for at tage sin mors...


Men hvis du nu ser din kæreste hver dag, og han kun ser sin mor et par timer hveranden uge, er det så ikke okay, at han i den situation lige har brug for at holde sin mor i hånden?

Jeg er ikke helt opdateret på hvor meget du ser din kæreste og hvor meget han ser sin mor, så det er lige et tænkt eksempel.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Det der med parforhold og prioriteter

Indlægaf LadyFox » 23. aug 2016, 17:36

Jeg prioriterer hvor jeg synes min tilstedeværelse gør mest gavn. Det er ofte hos min kæreste, men langt fra altid.
Nogengange er det bare nogle der har mere brug for mig, og nogengange har jeg mere brug for nogle andre.
1
...
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Det der med parforhold og prioriteter

Indlægaf Mi55y » 23. aug 2016, 17:51

Joe skrev:
Men hvis du nu ser din kæreste hver dag, og han kun ser sin mor et par timer hveranden uge, er det så ikke okay, at han i den situation lige har brug for at holde sin mor i hånden?

Jeg er ikke helt opdateret på hvor meget du ser din kæreste og hvor meget han ser sin mor, så det er lige et tænkt eksempel.


Hvis han har brug for at være sammen med sin mor på en måde, hvor det udelukker mig, så bør han besøge sin mor uden mig den dag.
4
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Det der med parforhold og prioriteter

Indlægaf Wizzze » 23. aug 2016, 17:54

Overordnet set er hun min første prioritet. Men ikke hvert øjeblik hver dag. Og jeg er heller ikke hendes og jeg ville ikke forvente at være det. Synes faktisk det ville være lidt mærkelig konstant at være første prioritet hos hinanden :gruble:
Når hun har veninder på besøg fra Jylland, synes jeg det er helt naturligt at hun prioriterer dem, og ikke mig. Når jeg har gameraften eller gutter ovre til bold, er det naturligt man prioriterer dem. Men at man prioriterer nogle andre nogle timer behøver jo ikke betyde at man er totalt ligeglad med den anden, man kan jo sagtens tage hensyn, og inddrage lidt undervejs osv.
Lige så med arbejde, nogen gange arbejder man længere eller tager noget med hjem osv. det kan godt have prioritet nogle timer, men igen behøver man jo ikke totalt tilsidesætte den anden.
Men samlet set over tid er partneren den der har første prioritet, det finder jeg helt naturligt.
1
Do as I say! :whip:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Det der med parforhold og prioriteter

Indlægaf godtnavn » 23. aug 2016, 18:02

Hvis min kæreste hellere ville holde en god veninde i hånden end mig ville jeg blive rigtig ked af det, også selvom han ser mig mere end veninden. Ligeledes har jeg venner jeg godt kan holde i hånden, eller ligge op af og sludre med, men er min kæreste der vil jeg da hellere ligge op af ham. Laver han noget andet kan jeg dog godt ligge op af en ven selvom han er der, så det er ikke noget med at skjule det for ham, blot at han trods alt er bedst at ligge op af :P

For mig er det vigtigt at være førsteprioritet, men dermed ikke at jeg altid skal komme først. Er min kærestes niece ked af det synes jeg det er fantastisk han bruger tid på hende frem for at se film med mig i sofaen, men er jeg og niecen lige kede af det samtidig så regner jeg med han først er der for mig og dernæst hans niece.

Min kæreste er enige i disse ting, var han ikke det ville der klart komme gnidninger i vores forhold.
1
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Det der med parforhold og prioriteter

Indlægaf Joe » 23. aug 2016, 18:17

Mi55y skrev:
Joe skrev:
Men hvis du nu ser din kæreste hver dag, og han kun ser sin mor et par timer hveranden uge, er det så ikke okay, at han i den situation lige har brug for at holde sin mor i hånden?

Jeg er ikke helt opdateret på hvor meget du ser din kæreste og hvor meget han ser sin mor, så det er lige et tænkt eksempel.


Hvis han har brug for at være sammen med sin mor på en måde, hvor det udelukker mig, så bør han besøge sin mor uden mig den dag.


Nu består samværet forhåbentlig af andet end at to ud af tre holder hinanden i hånden - ellers er der vel altid nogen, der ville føle sig udelukket i situationen.

Måske jeg kører hele holde-i-hånd-situationen for langt ud. Især fordi hverken kæresten eller jeg personligt ikke er typerne, der holder så meget i hånden med andre end hinanden - så i virkeligheden har jeg ikke andet end en mavefornemmelse at have det i, når jeg siger at jeg ville være ligeglad.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Det der med parforhold og prioriteter

Indlægaf Sangius » 23. aug 2016, 18:21

Mi55y skrev:
Joe skrev:
Men hvis du nu ser din kæreste hver dag, og han kun ser sin mor et par timer hveranden uge, er det så ikke okay, at han i den situation lige har brug for at holde sin mor i hånden?

Jeg er ikke helt opdateret på hvor meget du ser din kæreste og hvor meget han ser sin mor, så det er lige et tænkt eksempel.


Hvis han har brug for at være sammen med sin mor på en måde, hvor det udelukker mig, så bør han besøge sin mor uden mig den dag.


Skal alle hans sociale relationer kunne inkludere dig, eller det kun denne lille tænkte situation hos svigeren?

Jeg forstår ikke at man har behov for at kunne være 100% inkluderet i alle situationer, bør man aldrig give plads til andre som også nyder nærhed hos ens mand?
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Det der med parforhold og prioriteter

Indlægaf Mi55y » 23. aug 2016, 18:40

Sangius skrev:Skal alle hans sociale relationer kunne inkludere dig, eller det kun denne lille tænkte situation hos svigeren?

Jeg forstår ikke at man har behov for at kunne være 100% inkluderet i alle situationer, bør man aldrig give plads til andre som også nyder nærhed hos ens mand?


Det behøver jeg skam heller ikke være. Men jeg ville være ked af at bliv afvist mht. at holde i hånd, hvorefter han går over og holder sin mor i hånden. Eller hvis han siger nej til at spille ludo med mig i sommerhuset og sekundet efter siger ja til svigerfar eller brormand. Eller siger nej til at se en film i biffen for derefter at sige ja til en kammerat.
3
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Forhold og sex"