Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf paint » 23. aug 2016, 18:32

Jeg bor på fjerde sal, hvilket er øverst oppe i ejendommen, men uden skråvægge. Der er der så til gengæld, på det gamle tørreloft, som nu er indrettet som loftsrum til opbevaring.

I mine øjne er det pragtfuldt at bo øverst oppe. Nabo-lejlighden, er slået sammen med min lejlighed, så jeg er fri for naboer. Trapperne op til lejligheden, er ikke et problem for os, man kommer hurtigt i form (men som en anden skriver) – gæsterne, kommer prustende op til døren.

Alene lyset, der vælter ind i lejligheden er det hele værd. Når man så også kan se en lille bid af Øresund, fra en altan (Indre Østerbro), bliver det ikke meget bedre.

Jeg kan godt se det problematiske med små børn, men i mit lokalområde. Er der flere legepladser og andre grønne områder, hvor man kan lade børn løbe rundt (Classens Have f.eks, er velegnet til formålet)

Classens Have

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
*smb*
Indlæg: 65
Tilmeldt: 10. feb 2016, 14:41
Kort karma: 5
Likede indlæg: 38

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf *smb* » 23. aug 2016, 18:42

Jeg har boet kan ikke huske om det var 3. Eller 4. Sal det var oppe ihvertfald og med juleindkøb / bare indkøb og en 3 årige som var træt efter en lang dag i børnehave som skulle slæbes de sidste etager eller bare når man kom senere hjem fordi der lige havde været besøg hos bedsteforældre holy moly jeg følte jeg var ved at dø altså når jeg skulle op af de trapper.... senere graviditet og slæben sig selv op og ned også.. ej er glad for min 1. Sals lejlighed nu... men tror heller ikke jeg egner mig til mange trapper :)
0
Brugeravatar
ulviforklæder
Indlæg: 93
Tilmeldt: 30. dec 2015, 17:05
Kort karma: 14
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 86

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf ulviforklæder » 23. aug 2016, 20:30

Jeg kan godt se det der med, at det kan være svært for små børn at løbe op og ned af trapperne og åbne døre selv... Og så det der med en eventuel graviditet med bækkenløsning eller almindelig "besværet-hed", det kan blive rigtigt træls... :gruble:

Det, at der ikke er altan eller store åbne vinduespartier, gør også, at jeg frygter, om det bliver for "lukket".

Men det ER bare også en rigtig fin lejlighed, og selv mens vi bare er os to, kunne det være rart med den ekstra plads :)
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf achillaxedprune » 24. aug 2016, 03:51

Jeg har boet på 5. sal... Og man vænner sig til trapperne. Jeg ville dog ikke vælge det igen, så jeg kan sagtens forstå betænkelighederne.

Jeg husker det ikke som, at det var en koldere lejlighed end så mange andre. Men når det virkelig blæste, så kunne man mærke det på en helt anden måde end i andre lejligheder. Det var lidt spøjst, men ikke noget, der gjorde noget. På et tidspunkt kom der problemer med taget, så det dryppede ind. Dét var træls, for inden noget kunne blive fikset skulle det igennem foreningen mv. Vi boede dog også lige under taget - havde kanapper - så der var ikke noget rum over os.

Det største problem - for mig - er dine beskrivelser af det manglende lysindfald. Jeg har engang boet i en lejlighed, hvor der nærmest ikke kom lys ind. Og dét gider jeg aldrig igen. Jeg skal bo med store vinduer, lys og muligheden for at se ud og få noget luft. Hvis lejligheden I kigger på, kun har sådan nogle små vinduer, ville jeg fravælge den alene på det grundlag.
...jeg blev simpelthen i dårligere humør af at bo i en lejlighed, hvor der ikke kom lys ind.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf Novella » 24. aug 2016, 05:07

Jeg har boet på hhv 2. og 3. sal med veer og små børn, og jeg må sige, at det var slemt nok. Måske hvis der var altan - det kunne blødgøre mig lidt - men som udgangspunkt er 4. sal bare rigtigt rigtigt langt væk, når man skal bokse op med en ti kilos baby i en kørepose flere gange om dagen. Min ældste sov kun, når jeg gik tur med barnevognen, og det er mange måneder der så skal overleves. Der er rigtigt langt ned til en eventuel vaskekælder - skal man så bære barnet med ned og op igen eller efterlade det uden opsyn oppe på fjerde? Og hvad med indkøbsposer? Og adgang til legeplads, når barnet er tre år og hyperaktiv søndag morgen - alt skal pakkes og medbringes hver gang, æblejuice, siddetæppe, pusletaske osv.

Jeg ville ikke være bekymret over trapperne i sig selv, men i forhold til småbørn skal man være temmelig bevidst om at indrette sig praktisk.
1
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf Thestral » 24. aug 2016, 05:53

Hvad med barnevognen? Er der plads til at den kan stå et sted nede i "stuen" uden at der er nogen der løber med den? Og hvad med klapvogn når det bliver aktuelt? Er der plads til begge dele og hvad med cykler/løbecykel osv. osv.

Jeg har boet på 4. med min datter fra hun var nyfødt til hun fyldte 6 år og der skal mange ting til igennem så mange år for at få et barns hverdag til at fungere. Jeg havde så elevator i min ejendom hvilket var heldigt for der var ikke mulighed for at parkere ting uden at der var risiko for at tingene var væk næste dag. Når elevatoren var i stykker var det med bævende hjerte at barnevognen skulle blive nede og jeg slæbte gerne barn og/eller klapvogn med op på 4. sal hvis jeg mente at jeg havde kræfterne til det.

Det skal siges at jeg havde en svalegang hvor barnet kunne sove i sin barnevogn og det var guld værd ikke at skulle sidde i gården og passe barn og vogn hver gang i sol, sne og regn. Min datter lærte desværre aldrig at sove sin middagslur indendøre.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf Minionine » 24. aug 2016, 06:12

Det med småbørn er værd at overveje nøje. Vi bor på 3. sal og venter vores første barn. Vi flytter lige om lidt, da det virkelig ikke er særlig børnevenligt, at bo langt oppe uden hverken altan (til at stille barnevognen udenfor) eller elevator. Jeg var ved at gå i opløsning over, at vi ikke har et sted at stille barnevognen sikkert, og løsningen den første måned (inden vi flytter) er at den bliver opbevaret i bilen, når den ikke er i brug. Møg besværligt.
1
Brugeravatar
ulviforklæder
Indlæg: 93
Tilmeldt: 30. dec 2015, 17:05
Kort karma: 14
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 86

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf ulviforklæder » 24. aug 2016, 07:14

achillaxedprune skrev:Jeg har boet på 5. sal... Og man vænner sig til trapperne. Jeg ville dog ikke vælge det igen, så jeg kan sagtens forstå betænkelighederne.

Jeg husker det ikke som, at det var en koldere lejlighed end så mange andre. Men når det virkelig blæste, så kunne man mærke det på en helt anden måde end i andre lejligheder. Det var lidt spøjst, men ikke noget, der gjorde noget. På et tidspunkt kom der problemer med taget, så det dryppede ind. Dét var træls, for inden noget kunne blive fikset skulle det igennem foreningen mv. Vi boede dog også lige under taget - havde kanapper - så der var ikke noget rum over os.

Det største problem - for mig - er dine beskrivelser af det manglende lysindfald. Jeg har engang boet i en lejlighed, hvor der nærmest ikke kom lys ind. Og dét gider jeg aldrig igen. Jeg skal bo med store vinduer, lys og muligheden for at se ud og få noget luft. Hvis lejligheden I kigger på, kun har sådan nogle små vinduer, ville jeg fravælge den alene på det grundlag.
...jeg blev simpelthen i dårligere humør af at bo i en lejlighed, hvor der ikke kom lys ind.


Jeg er nemlig også bekymret for, om det "hyggelige" ved de små vinduer går lidt af det, når jeg til vinter hungrer efter lys... Hvis der så bare havde været to gange de smalle kvistvinduer i hvert rum, så havde det måske været bedre. Men det der med at skulle stille sig helt ind i hullet for at kunne se ud, det bliver måske træls i længden... :mellow:
0
Brugeravatar
ulviforklæder
Indlæg: 93
Tilmeldt: 30. dec 2015, 17:05
Kort karma: 14
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 86

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf ulviforklæder » 24. aug 2016, 07:16

Thestral skrev:Hvad med barnevognen? Er der plads til at den kan stå et sted nede i "stuen" uden at der er nogen der løber med den? Og hvad med klapvogn når det bliver aktuelt? Er der plads til begge dele og hvad med cykler/løbecykel osv. osv.

Jeg har boet på 4. med min datter fra hun var nyfødt til hun fyldte 6 år og der skal mange ting til igennem så mange år for at få et barns hverdag til at fungere. Jeg havde så elevator i min ejendom hvilket var heldigt for der var ikke mulighed for at parkere ting uden at der var risiko for at tingene var væk næste dag. Når elevatoren var i stykker var det med bævende hjerte at barnevognen skulle blive nede og jeg slæbte gerne barn og/eller klapvogn med op på 4. sal hvis jeg mente at jeg havde kræfterne til det.

Det skal siges at jeg havde en svalegang hvor barnet kunne sove i sin barnevogn og det var guld værd ikke at skulle sidde i gården og passe barn og vogn hver gang i sol, sne og regn. Min datter lærte desværre aldrig at sove sin middagslur indendøre.


Der 8 aflåste "skabe" i gården, som er lavet specielt til opbevaring af barnevogne, så det er faktisk fint :)
1
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf achillaxedprune » 24. aug 2016, 07:23

ulviforklæder skrev:
achillaxedprune skrev:Jeg har boet på 5. sal... Og man vænner sig til trapperne. Jeg ville dog ikke vælge det igen, så jeg kan sagtens forstå betænkelighederne.

Jeg husker det ikke som, at det var en koldere lejlighed end så mange andre. Men når det virkelig blæste, så kunne man mærke det på en helt anden måde end i andre lejligheder. Det var lidt spøjst, men ikke noget, der gjorde noget. På et tidspunkt kom der problemer med taget, så det dryppede ind. Dét var træls, for inden noget kunne blive fikset skulle det igennem foreningen mv. Vi boede dog også lige under taget - havde kanapper - så der var ikke noget rum over os.

Det største problem - for mig - er dine beskrivelser af det manglende lysindfald. Jeg har engang boet i en lejlighed, hvor der nærmest ikke kom lys ind. Og dét gider jeg aldrig igen. Jeg skal bo med store vinduer, lys og muligheden for at se ud og få noget luft. Hvis lejligheden I kigger på, kun har sådan nogle små vinduer, ville jeg fravælge den alene på det grundlag.
...jeg blev simpelthen i dårligere humør af at bo i en lejlighed, hvor der ikke kom lys ind.


Jeg er nemlig også bekymret for, om det "hyggelige" ved de små vinduer går lidt af det, når jeg til vinter hungrer efter lys... Hvis der så bare havde været to gange de smalle kvistvinduer i hvert rum, så havde det måske været bedre. Men det der med at skulle stille sig helt ind i hullet for at kunne se ud, det bliver måske træls i længden... :mellow:


Dét ville jeg fravælge... Det lyder som min gamle lejlighed, og man ved ikke hvor meget lys og muligheden for at se ud, påvirker ens humør, indtil man prøver at komme hjem HVER DAG til en mørk lejlighed.

Mit helt klare råd er, at lade være... Især når I skal købe og ikke blot leje.
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf Torn » 24. aug 2016, 11:05

Hvis jeg forventede eller ventede barn inden for en nærmere fremtid, ville jeg ikke købe en andel højere end 2. etage. Det ville jeg finde for besværligt. Uden børn ville jeg sagtens kunne bo højere.
1
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf Fræksak » 24. aug 2016, 12:20

Jeg ville fravælge alene pga. det du beskriver med små smalle kvistvinduer og derfor manglende lys. Vi har kigget på mange huse de sidste par år, og det FØRSTE jeg kigger på, er altid, hvordan lysinfaldet er. Jeg trives simpelthen ikke med at bo mørkt.

(og så er der praktikken i småbørn på 4. sal, men for mig er det faktisk sekundært).
1
Brugeravatar
ulviforklæder
Indlæg: 93
Tilmeldt: 30. dec 2015, 17:05
Kort karma: 14
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 86

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf ulviforklæder » 24. aug 2016, 16:34

Fræksak skrev:Jeg ville fravælge alene pga. det du beskriver med små smalle kvistvinduer og derfor manglende lys. Vi har kigget på mange huse de sidste par år, og det FØRSTE jeg kigger på, er altid, hvordan lysinfaldet er. Jeg trives simpelthen ikke med at bo mørkt.

(og så er der praktikken i småbørn på 4. sal, men for mig er det faktisk sekundært).


Jeg er bare efterfølgende kommet i tvivl om, hvorvidt fornemmelsen af mørke skyldes deres indretning eller lysindfaldet... :gruble:

Kan man "tillade" sig at spørge, om man må se lejligheden igen? Eller er det for meget...?
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf Fræksak » 24. aug 2016, 17:12

ulviforklæder skrev:
Fræksak skrev:Jeg ville fravælge alene pga. det du beskriver med små smalle kvistvinduer og derfor manglende lys. Vi har kigget på mange huse de sidste par år, og det FØRSTE jeg kigger på, er altid, hvordan lysinfaldet er. Jeg trives simpelthen ikke med at bo mørkt.

(og så er der praktikken i småbørn på 4. sal, men for mig er det faktisk sekundært).


Jeg er bare efterfølgende kommet i tvivl om, hvorvidt fornemmelsen af mørke skyldes deres indretning eller lysindfaldet... :gruble:

Kan man "tillade" sig at spørge, om man må se lejligheden igen? Eller er det for meget...?


Det synes jeg da sagtens, man kan! Har I kun set den én gang? Når vi har købt, har vi været ude minimum to gange, og gerne tre :).

Hvis I ser den igen, kan I forhåbentlig mærke, hvilken side, I hælder til :).
0
Brugeravatar
ulviforklæder
Indlæg: 93
Tilmeldt: 30. dec 2015, 17:05
Kort karma: 14
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 86

Re: Lejlighed øverst oppe - Fordele og ulemper?

Indlægaf ulviforklæder » 25. aug 2016, 09:16

Fræksak skrev:
ulviforklæder skrev:
Jeg er bare efterfølgende kommet i tvivl om, hvorvidt fornemmelsen af mørke skyldes deres indretning eller lysindfaldet... :gruble:

Kan man "tillade" sig at spørge, om man må se lejligheden igen? Eller er det for meget...?


Det synes jeg da sagtens, man kan! Har I kun set den én gang? Når vi har købt, har vi været ude minimum to gange, og gerne tre :).

Hvis I ser den igen, kan I forhåbentlig mærke, hvilken side, I hælder til :).


Ja, vi har kun set den én gang, og det var sammen med dem, der står nummer to på ventelisten, altså under os, så det var en lidt spøjs fremvisning... Min kæreste synes bare, at det er lidt pinligt, når nu vi blev spurgt, om vi havde spørgsmål, eller om der var andet, vi ville se... :mellow:

Men jeg synes også, at det er en stor beslutning af skulle træffe på baggrund af én fremvisning, så egentlig synes jeg, at det vil være meget forståeligt, hvis vi gerne vil se den igen.
0

Tilbage til "Bolig"