(præ)teenager og penge

Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

(præ)teenager og penge

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. sep 2015, 12:51

Tænkte om nogle vil/kan erfaringsdele :)

Knægten er 11 år, udmeldt af fritidstilbud nu.
De månedlige lommepenge lyder nu på kr. 220, dertil får han somregel penge i gave til jul og fødselsdage, og tjener indimellem lidt ekstra på en ekstraordinær indsats i hjemmet.

Indtil nu har han fået pengene kontant, og det fungerer fint.
Men jeg overvejer om vi skal oprette en konto til ham med noget master direct eller visa electro (hvad banken nu tilbyder)
Vores bank ligger ikke i vores by, og de banker der er her har vi ingen interesse i at være kunde i, - så han har altså ingen hæveautomat at benytte sig af.

Han er dygtig til IT, og ville uproblematiks kunne finde ud af at benytte sig af netbank for at tjekke saldo.

Men er det en god ide at give en 11 årig et betalingskort?
For - Imod ??


Mine egne
Imod:
Kontanter nødvendige i skole kantine
Jeg synes det er vigtigt at have pengene fysisk i hånden, de er mere virkelige, man kan se hvor meget der forsvinder

For:
vi husker hans lommepenge, da det bliver en fast overførsel
han lærer at bruge kort/kode
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: (præ)teenager og penge

Indlægaf girl_beat » 22. sep 2015, 13:10

Jeg tænker, om I med fordel kan gøre en læring ud af, at når man sætter fx halvdelen af sine fødselsdagspenge i banken, så er de ikke sådan lige til at hæve igen, fordi han får lyst til fx fredagsslik? Altså at I opfordrer ham til at spare op og kun bruge de penge, han har fysisk i hånden? :)

Selvfølgelig kan pengene hæves, hvis I vælger en bank i umiddelbart nærhed, men så kræver det lidt mere, før han har pengene i hånden. Jeg tror, at hævekortsystemet er meget abstrakt for en 11-årig. De har endnu ikke fuld impulsstyring, og det kan derfor være lidt svært at sætte begrænsninger, hvis der er fri adgang til et hævekort, der kan det magiske trick med at spytte penge ud :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: (præ)teenager og penge

Indlægaf Stars » 22. sep 2015, 13:14

Kan han få et?
Så vidt jeg kan se, skal man være 13 i LSB og Nordea og 15 i DanskeBank for at få et "rigtigt" kort.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: (præ)teenager og penge

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. sep 2015, 18:03

Stars skrev:Kan han få et?
Så vidt jeg kan se, skal man være 13 i LSB og Nordea og 15 i DanskeBank for at få et "rigtigt" kort.


det mener jeg vores bankrådgiver sagde var en mulighed...
Vi afviste netop en konto til ham, da han ikke sådan lige kommer forbi banken.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: (præ)teenager og penge

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. sep 2015, 18:13

girl_beat skrev:Jeg tænker, om I med fordel kan gøre en læring ud af, at når man sætter fx halvdelen af sine fødselsdagspenge i banken, så er de ikke sådan lige til at hæve igen, fordi han får lyst til fx fredagsslik? Altså at I opfordrer ham til at spare op og kun bruge de penge, han har fysisk i hånden? :)

Selvfølgelig kan pengene hæves, hvis I vælger en bank i umiddelbart nærhed, men så kræver det lidt mere, før han har pengene i hånden. Jeg tror, at hævekortsystemet er meget abstrakt for en 11-årig. De har endnu ikke fuld impulsstyring, og det kan derfor være lidt svært at sætte begrænsninger, hvis der er fri adgang til et hævekort, der kan det magiske trick med at spytte penge ud :)




Tak for dit imput :)

Opsparing/gavepenge ville vi holde adskilt fa de øvrige, det er for mange penge at administrere og "holde snitterne fra" trods alt.
Men lommepenge får han ikke for at han skal spare dem, det er til fornøjelse og snold, så de må gerne omsættes :) Det er meningen han skal ha så han f.x. kan tage en tur i biffen eller svømmehallen med vennerne hvis de finder på det, at der er til en pose chips og sodavand m.m.
Og så bruger han ofte penge på at købe spil - hvilket p.t. foregår ved at han lægger pengene kontant og vi betaler med kort.

Han er helt med på hvordan sådan et kort fungerer, og jeg tænker at det har sine fordel med masterdirect eller visa elektron, da man jo ikke kan overtrække disse kort, og han er ikke afhængig af at kunne hæve i hele hundrede.
Overblikket er jeg sikker på han nemt ville kunne holde via noget netbank på mobilen.

Men jeg tror også det er lige i overkanten endnu, trods alt, vi holder os nok til kontanter det næste års tid, og så ser vi på det der :)
Og hvis reglerne for sådanne kort hedder 13 år, så er det jo så nemt med det ;)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: (præ)teenager og penge

Indlægaf Karkluden » 24. sep 2015, 12:48

Altså det med kontanter er virkelig en forskellig sag, om det er "nemmere at styre". Hvis jeg har kontanter ryger de lynhurtigt. det er matadorpenge for mig. Et kort og hyppigt tjek af netbank er meget bedre for mig.
Ikke med det sagt, at jeg ALDRIG har haft overtræk, men vi taler måske om 50-75 kr dagen før, der går SU ind, og kun indimellem. Og altid noget hvor det fuldt dækkes ind af mine kontis samlede værdi (altså pengene på min opsparing og budgetkonto overstiger i allerhøjeste grad det lille overtræk, jeg af og til laver).
Hvis jeg har kontanter, forsvinder de meget hurtigere. Så det passer altså ikke på alle :kys:
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: (præ)teenager og penge

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. sep 2015, 12:37

fik undersøgt det, og han kan først på hævekort/masterdirect når han er 13, så det er jo så nemt med det ;)
Jeg må huske at hæve til ham :D
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: (præ)teenager og penge

Indlægaf Muuh » 28. sep 2015, 12:46

Nu er det så ikke muligt før han er 13, men jeg ville da helt klart foretrække et hævekort, så han ikke går rundt med en masse penge.
Måske I kan lave en seddel, hvor I skriver hvor mange penge han har og hvad han har brugt af penge, så I har pengene stående og han skal spørge jer når han skal bruge nogen. Så I bliver hans bank, indtil han kan få sin egen konto

Vores får slet ikke lommepenge endnu, føler mig pludselig langt bagefter, da vores drenge jo er jævnaldrende
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: (præ)teenager og penge

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. sep 2015, 12:58

Muuh skrev:Nu er det så ikke muligt før han er 13, men jeg ville da helt klart foretrække et hævekort, så han ikke går rundt med en masse penge.
Måske I kan lave en seddel, hvor I skriver hvor mange penge han har og hvad han har brugt af penge, så I har pengene stående og han skal spørge jer når han skal bruge nogen. Så I bliver hans bank, indtil han kan få sin egen konto

Vores får slet ikke lommepenge endnu, føler mig pludselig langt bagefter, da vores drenge jo er jævnaldrende



Det har vi allerede :)
Han har af flere omgange mistet sin pung med lommepenge i, fra sit værelse, ret mystisk, og lillebror NÆGTER at have nogle former for andel i dette, så det er ret mærkeligt. Også derfor et kort ville være en god ide, for ingen kan tage penge derfra ;)

Men han har nu pengene i en aflåst skuffe, i en kuvert.
Og aftalen er han han skal notere dato og samlet beløb i kuverten, hvis han tager eller lægger i.
Så overblikket har han.


De har faktisk fået lommepenge i en del år, og det opstod nok mest fordi at særligt nr. 2 er meget købelysten, og i de tilfælde var det langt nemmere at henvise ham til at bruge egne lommepenge, og dermed undgå hans plagerier. Og de nyder også at have egne penge, som de i store træk selv bestemmer hvordan de bruger. Når jeg skriver i store træk så er det fordi at det ikke er ok at pengene udelukkende omsættes i kalorier og farverigt slik, hvilket det også accepterer.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Børn"