Er fattige rigtige mennesker?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf paint » 24. aug 2016, 15:53

'Helt ude i hampen', er en yderst velvalgt titel på hendes bog, hvis bogen er repræsentativ for det menneskesyn, hun fremlægger i artiklen. Hun formår bare ikke at se, at det er hende, som er helt ude i hampen.

Hvis jeg ellers troede på reinkarnation, ville jeg tro at det var Ayn Rand, der var genopstået (Gud, forbyde det). Hendes menneskesyn, eller mangel på samme, ligner i forbløffende grad ovennævntes.

Hun har, uden tvivl haft en hård opvækst, så hård at hun har taget skade af den. Hun lyder nærmest småpsykopatisk. Jeg vil næsten sige at hun selv er det bedste modargument, for hendes synspunkter. Hun er selv et produkt af den "underklasse", som hun mener skal have det endnu værre. Som om det hun siger ikke er slemt nok i sig selv. Hvor ville vi ikke ende henne, hvis der kom flere af hendes slags? Det ville da gå helt galt.

'Jeg er helt ude i hampen', burde bogen hedde.

ps. Der stod i øvrigt, der hvor jeg læste artiklen følgende: "Anders Samuelsen har delt denne historie fra Zetland med dig."
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf FruitFly » 24. aug 2016, 16:09

Så dem, hvis synspunkter eller holdninger vi ikke bryder os om er "helt ude i hampen" og "småpsykopatiske". Javel ja. Mangel på empati, much?

Jeg synes hun virker rimelig sammenhængende og forståelig i artiklen. Jeg kan i al fald godt se hvor hun kommer fra.
3
#Klimatosse
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 24. aug 2016, 16:10

Jeg er uenig med dig = du er småpsykopatisk og utilregnelig = du lyver om din barndom :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 24. aug 2016, 16:19

Code71 skrev:Jeg synes at du TS forplumrer enhver form for debat ved for det første at drage LA ind i det. Men også dit udsagn om at det er sådan de "rige" i virkeligheden tænker, bare fordi HUN udtrykker det.

Det er som om at du bare på forhånd har afgjort at det er sådan der tænkes selvom en milliard mennesker siger det modsatte og det er ikke en debat. Det er bare forkert på så mange områder. I mit hoved vidner det om simpel uvidenhed og forsøg på at slå din egen dagorden fast

Jeg er på ingen måder enig med hende i ret meget af det hun skriver, hvis noget overhovedet. Omvendt er jeg LA'er og går ind for at de offentlige ressourcer fordeles både bedre og mere effektivt. Alene af den grund at der bliver færre og færre til at betale for flere og flere.

Ændrer vi ikke på den måde samfundet fungerer i dag, er det kun et spørgsmål om tid før vi ender i samme gældsspiral som USA er i og det tror jeg ikke på at nogen ville foretrække

LA går - ligesom jeg stærkt ind for at de svageste i samfundet skal hjælpes på den bedst mulige måde og det indebærer at der skal pumpes flere penge ud i samfundet. Det KAN feks ske via forøget forbrug. Det forbrug kan komme på mange måde og den ene er skattelettelser i toppen. Mere er der ikke i det.

Omvendt tør jeg godt garantere at kvinden der har skrevet den "artikel" står ret alene med hendes synspunkter. Jeg har i hvert fald nu hørt disse synspunkter for allerførste gang i mit liv. Så nej du har IKKE ret. Det er ikke true colors på nogen som helst måde


Hvorfor skal det egl. altid være skattelettelser i toppen?

Der er jo 117 afgifter man kan skære ned på, så pengene blir mere ligeligt fordelt. Det ku også være bundskatten eller momsen. Eller små mærkelige afgifter som afgiften på nødder. Der er vel masser af dem.

Højrefløjen oplever jeg meget sådan - vi har en masse helt forskellige ting vi kan gøre - og vi er på ingen måde fikseret på skattelettelser for folk der tjener meget - jeg tager nu et helt tilfældigt forslag op af min høje hat - MY GOD der står "sænke topskatten!" - utroligt at det forslag altid kommer frem hver gang jeg vil sætte en helt vilkårlig skat ned! What are the odds!
2
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Moxy-lady » 24. aug 2016, 16:30

FruitFly skrev:Artiklen er læst.

Jeg må indrømme at jeg har svært ved at forstå din harme over den. Det er en kvinde, der fortæller hudløst om en skrækkelig opvækst og hvad hun har lært af det. Hvorfor ophidser det dig sådan?

Stiller det ubehagelige spørgsmålstegn ved dit "romantiserede billede af underklassen", om jeg må spørge? Eller er det for frækt?


Det må du såmænd godt spørge om, det bliver jeg ikke spor provokeret af :)

Nej, det gør det ikke. Jeg har ikke et romantisk billede af underklassen. Jeg voksede mere eller mindre selv op i den. Jeg så alle typer, også nogle der nærmede sig det billede Karina tegner. Nærmede sig. Men nej, jeg har i og for sig ikke et problem med at hun udgiver en bog om sine oplevelser. Det har vel været en form for behandling af hendes opvækst. Jeg have heller intet problem Med Zornigs bog/interviews m.v. Jeg har et problem med at en sådan artikel bliver brugt af et politisk parti. For jeg synes at retorikken er rigtig hård i forvejen. Og jeg synes at AS legitimerer de ting hun skriver, ligesom jeg ser at især LA har en af de hårdeste retorikker overfor underklassen. Jeg synes at det er et kapløb mod bunden, og et forsøg på at presse mennesker der i forvejen kæmper med samfundets (og især elitens) stigmatisering og umenneskeliggørelse. Derfor har det en betydning at et stort dansk parti deler sådan en artikel.

Hvis vi nu siger at Thulesen-Dahl delte en artikel om en "personlig beretning" der generaliserer muslimer som umennesker. At de ikke elskede deres børn. At de ikke kunne styre sig. Osv osv, så kan man jo ikke abstrahere fra at en sådan artikel bliver delt af en mand der er... muslimsk-kritisk. Ligeså i denne situation.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Moxy-lady » 24. aug 2016, 16:37

Og jeg er i øvrigt også godt klar over at jeg på ingen måde er neutral og er meget ladet i mine udtryk, Code. Men jeg synes ikke at jeg forplumrer diskussionen - den er helt fri :) I må allesammen godt komme med jeres holdning (selvom den naturligvis er forkert, hvis I ike er enige med mig!)

Er på vej ud af døren, så må skrive mere senere.
1
My world 12-10-18 :lun:
Krapyl
Indlæg: 29
Tilmeldt: 30. sep 2015, 10:33
Kort karma: 15
Likede indlæg: 50

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Krapyl » 24. aug 2016, 16:38

Det er egentlig ikke artiklen som sådan, der irriterer mig mest. Den omhanler mest af alt en dame, der har oplevet så meget svigt, at hun nu lukker alle følelser ude og sparker nedad med en "klar dig selv, nasser!"-retorik. Dem har vi set 1000 af før, og de vil blive ved med at komme.

Det der provokerer mig mest er, at Anders Samuelsen deler artiklen som et argument for at skære i sociale ydelser. Det er populisme af værste skuffe, og provokerer mig grænseløst, at han på den måde likehunter på facebook, hvilket gør at reelle forslag baseret på teori, empiri og ideologi bliver ladt i baggrunden.

Jeg har som sådan ikke noget mod LA's ideologi, selvom jeg ikke stemmer på dem, men kunne de måske ikke prøve at komme over børnehavestadiet, hvor vi sparker nedaf, råber højest og siger de populære ting?
6
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Code71 » 24. aug 2016, 16:38

eks-Maupassant skrev:Hvorfor skal det egl. altid være skattelettelser i toppen?

Der er jo 117 afgifter man kan skære ned på, så pengene blir mere ligeligt fordelt. Det ku også være bundskatten eller momsen. Eller små mærkelige afgifter som afgiften på nødder. Der er vel masser af dem.

Højrefløjen oplever jeg meget sådan - vi har en masse helt forskellige ting vi kan gøre - og vi er på ingen måde fikseret på skattelettelser for folk der tjener meget - jeg tager nu et helt tilfældigt forslag op af min høje hat - MY GOD der står "sænke topskatten!" - utroligt at det forslag altid kommer frem hver gang jeg vil sætte en helt vilkårlig skat ned! What are the odds!


Jeg vil anbefale dig at kigge LA's program igennem. De har fra dag 1 bla andet forsøgt at få indført et bundskattefradrag på 7%. Altså så de lavest indtjenende får en skattesænkning som er til at mærke. Det er jeg godt klar over at pressen og fremfor alt de røde ikke fokuserer på, da det ikke passer ind i deres verden at højre orienterede og især LA er det inkanerede ondskab

Topskattelettelserne er en lille del af deres forslag til omlæggelse af skatter og afgifter. Omend det eneste pressen og røde vælgere fokuserer på
2
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Code71 » 24. aug 2016, 16:48

Moxy-lady skrev:Og jeg er i øvrigt også godt klar over at jeg på ingen måde er neutral og er meget ladet i mine udtryk, Code. Men jeg synes ikke at jeg forplumrer diskussionen - den er helt fri :) I må allesammen godt komme med jeres holdning (selvom den naturligvis er forkert, hvis I ike er enige med mig!)

Er på vej ud af døren, så må skrive mere senere.


Det er også helt i orden. Vi har alle problemer med at være neutrale mht denne slags emner tror jeg. Da det går så tæt på.
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 24. aug 2016, 16:49

Code71 skrev:
eks-Maupassant skrev:Hvorfor skal det egl. altid være skattelettelser i toppen?

Der er jo 117 afgifter man kan skære ned på, så pengene blir mere ligeligt fordelt. Det ku også være bundskatten eller momsen. Eller små mærkelige afgifter som afgiften på nødder. Der er vel masser af dem.

Højrefløjen oplever jeg meget sådan - vi har en masse helt forskellige ting vi kan gøre - og vi er på ingen måde fikseret på skattelettelser for folk der tjener meget - jeg tager nu et helt tilfældigt forslag op af min høje hat - MY GOD der står "sænke topskatten!" - utroligt at det forslag altid kommer frem hver gang jeg vil sætte en helt vilkårlig skat ned! What are the odds!


Jeg vil anbefale dig at kigge LA's program igennem. De har fra dag 1 bla andet forsøgt at få indført et bundskattefradrag på 7%. Altså så de lavest indtjenende får en skattesænkning som er til at mærke. Det er jeg godt klar over at pressen og fremfor alt de røde ikke fokuserer på, da det ikke passer ind i deres verden at højre orienterede og især LA er det inkanerede ondskab

Topskattelettelserne er en lille del af deres forslag til omlæggelse af skatter og afgifter. Omend det eneste pressen og røde vælgere fokuserer på


Billede
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Wizzze » 24. aug 2016, 16:49

paint skrev:'Helt ude i hampen', er en yderst velvalgt titel på hendes bog, hvis bogen er repræsentativ for det menneskesyn, hun fremlægger i artiklen. Hun formår bare ikke at se, at det er hende, som er helt ude i hampen.

Hvis jeg ellers troede på reinkarnation, ville jeg tro at det var Ayn Rand, der var genopstået (Gud, forbyde det). Hendes menneskesyn, eller mangel på samme, ligner i forbløffende grad ovennævntes.

Hun har, uden tvivl haft en hård opvækst, så hård at hun har taget skade af den. Hun lyder nærmest småpsykopatisk. Jeg vil næsten sige at hun selv er det bedste modargument, for hendes synspunkter. Hun er selv et produkt af den "underklasse", som hun mener skal have det endnu værre. Som om det hun siger ikke er slemt nok i sig selv. Hvor ville vi ikke ende henne, hvis der kom flere af hendes slags? Det ville da gå helt galt.

'Jeg er helt ude i hampen', burde bogen hedde.

ps. Der stod i øvrigt, der hvor jeg læste artiklen følgende: "Anders Samuelsen har delt denne historie fra Zetland med dig."


Jeg synes det er en noget hård karakteristik!
Når jeg læser artiklen, får jeg indtryk af en pige/kvinde, der har udviklet et ydre panser, for at beskytte mod verden, og det burde andre også gøre, derfor burde der gåes til folk, så de kan mærke og lære, og dermed tage sig sammen. :gruble:
På den måder minder hun mig om noget kæresten viste mig den anden dag, der er åbenbart et slags anti-spelt oprør igang, hvor mødre istedet for at pakke børnene ind i vat, nu lader børnene gøre sig sine egne erfaringer, herunder at falde og slå sig, brænde sig på ild, osv. så de lærer at det er "farligt" og gør ondt, og derfor ikke gør den slags igen.

Jeg tror hverken det ene eller det andet ekstreme er vejen frem, altså hverken fjerne alle penge og lade folk klare sig selv, men heller ikke den totale babygørelse og fratagelse af alt ansvar for eget liv og situation. Det rigtige må være noget i mellem, men man finder nok aldrig "one system fits all" modellen, man må have nogen forskellige modeller og optioner, så forskellige mennesker i forskellige situationer kan behandles forskelligt.
1
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 24. aug 2016, 16:51

Hvem er Zornig?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 24. aug 2016, 16:58

Wizzze skrev:
paint skrev:'Helt ude i hampen', er en yderst velvalgt titel på hendes bog, hvis bogen er repræsentativ for det menneskesyn, hun fremlægger i artiklen. Hun formår bare ikke at se, at det er hende, som er helt ude i hampen.

Hvis jeg ellers troede på reinkarnation, ville jeg tro at det var Ayn Rand, der var genopstået (Gud, forbyde det). Hendes menneskesyn, eller mangel på samme, ligner i forbløffende grad ovennævntes.

Hun har, uden tvivl haft en hård opvækst, så hård at hun har taget skade af den. Hun lyder nærmest småpsykopatisk. Jeg vil næsten sige at hun selv er det bedste modargument, for hendes synspunkter. Hun er selv et produkt af den "underklasse", som hun mener skal have det endnu værre. Som om det hun siger ikke er slemt nok i sig selv. Hvor ville vi ikke ende henne, hvis der kom flere af hendes slags? Det ville da gå helt galt.

'Jeg er helt ude i hampen', burde bogen hedde.

ps. Der stod i øvrigt, der hvor jeg læste artiklen følgende: "Anders Samuelsen har delt denne historie fra Zetland med dig."


Jeg synes det er en noget hård karakteristik!
Når jeg læser artiklen, får jeg indtryk af en pige/kvinde, der har udviklet et ydre panser, for at beskytte mod verden, og det burde andre også gøre, derfor burde der gåes til folk, så de kan mærke og lære, og dermed tage sig sammen. :gruble:
På den måder minder hun mig om noget kæresten viste mig den anden dag, der er åbenbart et slags anti-spelt oprør igang, hvor mødre istedet for at pakke børnene ind i vat, nu lader børnene gøre sig sine egne erfaringer, herunder at falde og slå sig, brænde sig på ild, osv. så de lærer at det er "farligt" og gør ondt, og derfor ikke gør den slags igen.

Jeg tror hverken det ene eller det andet ekstreme er vejen frem, altså hverken fjerne alle penge og lade folk klare sig selv, men heller ikke den totale babygørelse og fratagelse af alt ansvar for eget liv og situation. Det rigtige må være noget i mellem, men man finder nok aldrig "one system fits all" modellen, man må have nogen forskellige modeller og optioner, så forskellige mennesker i forskellige situationer kan behandles forskelligt.


Yeah
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Wizzze » 24. aug 2016, 17:03

Krapyl skrev:Det er egentlig ikke artiklen som sådan, der irriterer mig mest. Den omhanler mest af alt en dame, der har oplevet så meget svigt, at hun nu lukker alle følelser ude og sparker nedad med en "klar dig selv, nasser!"-retorik. Dem har vi set 1000 af før, og de vil blive ved med at komme.

Det der provokerer mig mest er, at Anders Samuelsen deler artiklen som et argument for at skære i sociale ydelser. Det er populisme af værste skuffe, og provokerer mig grænseløst, at han på den måde likehunter på facebook, hvilket gør at reelle forslag baseret på teori, empiri og ideologi bliver ladt i baggrunden.

Jeg har som sådan ikke noget mod LA's ideologi, selvom jeg ikke stemmer på dem, men kunne de måske ikke prøve at komme over børnehavestadiet, hvor vi sparker nedaf, råber højest og siger de populære ting?


Hvorfor er det populisme når han deler sådan en artikel, men ikke populisme når f.eks. Zornings forskellige indlæg deles? :gruble:
Der er mange forskellige indlæg i den løbende debat fra alle mulige sider, hvem bestemmer hvad der må indgå i debatten? :gruble:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf paint » 24. aug 2016, 17:11

FruitFly skrev:Så dem, hvis synspunkter eller holdninger vi ikke bryder os om er "helt ude i hampen" og "småpsykopatiske[". Javel ja. Mangel på empati, much?

Jeg synes hun virker rimelig sammenhængende og forståelig i artiklen. Jeg kan i al fald godt se hvor hun kommer fra.


Jeg skriver ikke om 'dem' vi ikke er enige med. Jeg skriver specifikt om hende og det uddrag af bogen som står i artiklen. Jeg tager også det forbehold, at 'hvis' resten af bogen er som uddraget, og 'småpsykopatisk' relativerer jeg ved at skrive "nærmest småpsykopatisk".

Men i det der er offentliggjort, udviser hun er nærmest total mangel på empati. Hun sætter lighedstegn mellem sociale ydelser og en degenereret mennesketype, som ikke laver andet end at spille Bingo, tage piller, drikke sprut og snyde systemet. I det hele taget er hendes syn på disse mennesker noget a la 'de er ikke noget værd' og enten er de født uduelige eller også er det det sociale system, der har ødelagt dem. Mage til nonsens, skal man da lede længe efter. Der findes masser af steder, hvor der intet socialt system er, og hvor folk ligger og dør i rendestenene. Er det dét hun ønsker? Det lyder faktisk sådan. Og dét opfatter jeg som Ayn Rand'sk eller småpsykopatisk.

Hun er skadet af den opvækst hun har haft. Hun prøver at lægge afstand til den ved at være iskold, kynisk og ekstremt nedvurderende. Socialkontoret, kan få lov til at betale for hendes mors begravelse etc. Skal du have flere eksempler?
Senest rettet af paint 24. aug 2016, 17:18, rettet i alt 1 gang.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"