Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Danseprinsesse » 22. aug 2016, 23:40

Vi deltog kun i den forberedelse, sygehuset tilbød, som bare var infomøder.
Jeg ville egentlig gerne have været til noget fødselsforberedelse, altså sådan noget med vejrtrækning. Mest fordi jeg var rigtig bange for at briste. Men fandt ikke lige noget, der passede.
Efter en god snak med en jordemoder var jeg heller ikke så nervøs for det mere, da fødslen nærmede sig og glædede mig bare til den.

At jeg endte med at briste ret meget, tror jeg ikke, nogen forberedelse havde ændret på. Det havde ikke noget med min vejrtrækning eller indsats at gøre, men var bare et resultat af, hvordan fødslen udviklede sig.

Føler ikke, jeg manglede det undervejs, jeg vidste instinktivt godt, hvad jeg skulle. Så det skulle mest have været for netop at fjerne evt. nervøsitet på forhånd.

Jeg havde i øvrigt forestillet mig, at jeg ville være rimelig blufærdig, men i situationen var jeg fuldstændig ligeglad med, hvor min kæreste var og hvad han så. Jeg var så optaget af veer og smerter, at jeg kunne have tisset nøgen på bækkenstolen ude på gangen uden at ænse det. :D
Faktisk er jeg helt vildt glad for, at min kæreste så vores søn komme ud. Det har været fantastisk at høre ham fortælle om, hvor stort det var for ham.
1
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3316

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Minionine » 23. aug 2016, 03:33

Hvad omkring AKS mener I, at man bør informere sig selv om? Er det selve hvordan et kejsersnit foregår, eller at det kan ske i en fart, sådan at fødslen tager en helt anden drejning? :) Jeg er klar over at om nødvendigt, så er det det man ender ud i, og hvordan det foregår synes jeg også at jeg har sat mig ret godt ind i.. men det kan være jeg overser noget?
0
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 23. aug 2016, 07:48

Så hedder det 37+0 hos mig idag :panik: :klap:
4
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sangius » 23. aug 2016, 07:53

Snowdrop skrev:Så hedder det 37+0 hos mig idag :panik: :klap:


Er det ikke der, at baby stort set er færdigbagt? En milepæl :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sangius » 23. aug 2016, 07:54

Jeg vil også gerne vide, hvad i mener man skal vide om AKS og KS, sådan specifikt? Og hvor den information evt. er, hvis I ved det? :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 23. aug 2016, 07:55

Sangius skrev:
Snowdrop skrev:Så hedder det 37+0 hos mig idag :panik: :klap:


Er det ikke der, at baby stort set er færdigbagt? En milepæl :D


Jo! Hvis jeg går i fødsel nu, så må jeg gerne blive hjemme og føde (som jo er planen) :klap:
Meeeen, vil nu gerne have hun bliver derinde en uges tid mere, så er der bedre chance for at amning og så videre kører :D
1
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 23. aug 2016, 11:53

I søndags påstod jeg det værste af graviditetssymptomerne i starten var overstået, men jeg tog vidst fejl. Kan ikke holde noget mad i mig i dag, kun væske, har derfor lige drukket en af kærestens dåsecolaer i et forsøg på at få lidt energi indenbords, indtilvidere virker det ikke til den kommer op.

Og så har jeg den ondeste hovedpine, men vi har kun ipren som man jo ikke må tage når man er gravid. Kan slet ikke overskue at skulle ud og købe piller, så gemmer mig under dynen og glæder mig til kl bliver 18.30 og kæresten kommer hjem fra arbejde, han må købe nogle på vejen.

Oveni det er min mave gået amok ovenpå jernpillerne, selvom jeg tager dem der er allermildest mod maven, tror bare ikke min krop kan tackle den mængde jern, så overvejer at tage en lidt mindre dosis, hvis min mave kan tåle det er det vel bedre at få lidt og have det godt end at have ondt i maven i et halvt år.

Nørj min krop skal lige overstå det sidste graviditets skidthed, på mandag hedder det 9 timers skoledag med en lille times transport hver vej oveni. Mit indre har allerede opgivet lidt :genert:


Snowdrop, håber du føder om en uges tid :lun:
0
Brugeravatar
alfe
Indlæg: 504
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:39
Kort karma: 114
Likede indlæg: 524

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf alfe » 23. aug 2016, 12:05

godtnavn skrev:I søndags påstod jeg det værste af graviditetssymptomerne i starten var overstået, men jeg tog vidst fejl. Kan ikke holde noget mad i mig i dag, kun væske, har derfor lige drukket en af kærestens dåsecolaer i et forsøg på at få lidt energi indenbords, indtilvidere virker det ikke til den kommer op.

Og så har jeg den ondeste hovedpine, men vi har kun ipren som man jo ikke må tage når man er gravid. Kan slet ikke overskue at skulle ud og købe piller, så gemmer mig under dynen og glæder mig til kl bliver 18.30 og kæresten kommer hjem fra arbejde, han må købe nogle på vejen.

Oveni det er min mave gået amok ovenpå jernpillerne, selvom jeg tager dem der er allermildest mod maven, tror bare ikke min krop kan tackle den mængde jern, så overvejer at tage en lidt mindre dosis, hvis min mave kan tåle det er det vel bedre at få lidt og have det godt end at have ondt i maven i et halvt år.

Nørj min krop skal lige overstå det sidste graviditets skidthed, på mandag hedder det 9 timers skoledag med en lille times transport hver vej oveni. Mit indre har allerede opgivet lidt :genert:


Snowdrop, håber du føder om en uges tid :lun:


Jeg kan simpelthen ikke huske, hvor langt du er. Jeg har fået at vide af både læger og flere jordemødre at ipren er forholdsvis ok i andet trimester. No-go i første og efter uge 26-28. Noget med udviklingen af lungerne. Det har jeg selv benyttet mig af, men jeg kan så heller ikke tåle panodil.
0
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 23. aug 2016, 12:20

alfe skrev:
Jeg kan simpelthen ikke huske, hvor langt du er. Jeg har fået at vide af både læger og flere jordemødre at ipren er forholdsvis ok i andet trimester. No-go i første og efter uge 26-28. Noget med udviklingen af lungerne. Det har jeg selv benyttet mig af, men jeg kan så heller ikke tåle panodil.


Jeg er 11+2 så lige slutningen af første trimester, ville helst undgå smerterstillende men har haft hovedpine i et døgn nu. Netop fordi jeg er i første trimester så vil jeg ikke tage ipren, og skal derfor have købt nogle andre, eller, have kæresten til at købe nogle med hjem. Men godt at vide ipren ikke er helt forbudt midt i graviditeten :)
1
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 24. aug 2016, 13:29

Jeg skal ind og se Stephen Hawking om lidt (desværre bare i biffen hvor det livestreames) men jeg har det så skidt at jeg er helt i tvivl om det er bedst at blive hjemme. Jeg er godt nok træt af hvor mange sjove ting jeg går glip af ved at være gravid, altså jeg vil langt hellere give afkald på de her ting end jeg ikke vil få et barn, men nørj jeg glæder mig til at jeg kan være mere social igen!

Jeg hælder mod at få kæmpet mig afsted, spise popcorn til foredraget (lidt fordele skal der vel være ved at se det i en biograf) og håbe den småspisning af popcorn kan holde kvalmen nok væk til jeg kan klare hele foredraget, men tror jeg ender med at gå før det er færdigt.

2. Trimester starter på søndag, håber jeg vågner op og på magisk vis er helt frisk der, man har vel lov at drømme :lol:
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf vibbsen » 24. aug 2016, 15:18

Sangius skrev:Jeg vil også gerne vide, hvad i mener man skal vide om AKS og KS, sådan specifikt? Og hvor den information evt. er, hvis I ved det? :)


Jeg fik et AKS...Og hvis jeg skal være ærlig, så kan jeg ikke lige se hvad der skulle være at vide..AKS beror jo på en akut vurdering af den enkelte fødsel, det er ikke noget man kan forberede sig på som sådan, og derfor er det svært at sige noget sådan mere generelt.......Mit var stille og roligt. Man konstaterede at jeg - trods 3 1/2 times ve-drop - ikke var så meget som en centimeter åben. Og at baby var ved at blive lidt stresset. Og så satte man igang med et AKS da man ikke mente at der var noget formål i at fortsætte med ve-drop.

Sådan rent praktisk så fik jeg en lille cocktail som jeg faktisk ikke kan huske hvad var. Den smagte af noget solbærsnaps jeg engang fik i Holland. Og så blev jeg ellers kørt over på operationsstuen. Stille og roligt. Da baby var ude blev hun lige suget og tjekket, og så fik far hende først. Derpå fik jeg hende og vi blev kørt til opvågning, og så op på barselsgangen.

Et hold venner fik i forbindelse med første fødsel et akut kejsersnit hvor hun blev ræset gennem gangene på Hvidovre sygehus mens manden febrilsk forsøgte at følge med. Det skulle gå stærkt. Og det skulle gå RIGTIG stærkt. I forbindelse med 2.fødsel fik hun også et akut kejsersnit. Men det var under langt mere kontrollerede forhold. Stille og roligt.

Mit bedste råd til en førstegangsfødende som ikke har planer om et planlagt kejsersnit, er så helt afgjort at lade være med at have fokus på at det kan ende med et AKS og hvad det indebærer. Fokuser i stedet på at du skal føde normalt og at det derfor 100 % er det du forbereder dig på.
Tro mig, hvis du planlægger en almindelig fødsel, og det ender med AKS så vil du være pisseligeglad med hvad viden du har om selve proceduren...Så er du glad for at nogen gider fjerne den forpulede møgunge hurtigst muligt :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Jeg var frisk på et nakkeskud da vi nåede dertil....Selve kejsersnittet oplevede jeg ikke som noget særligt og jeg husker det faktisk dårligt. Men de der ve-drop veer...For satan i helvede hvor gør de bare pisse-naller :gisp: :gisp: :gisp: :gisp:
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf xxx---xxx » 24. aug 2016, 15:42

vibbsen skrev:
Sangius skrev:Jeg vil også gerne vide, hvad i mener man skal vide om AKS og KS, sådan specifikt? Og hvor den information evt. er, hvis I ved det? :)


Jeg fik et AKS...Og hvis jeg skal være ærlig, så kan jeg ikke lige se hvad der skulle være at vide..AKS beror jo på en akut vurdering af den enkelte fødsel, det er ikke noget man kan forberede sig på som sådan, og derfor er det svært at sige noget sådan mere generelt.......Mit var stille og roligt. Man konstaterede at jeg - trods 3 1/2 times ve-drop - ikke var så meget som en centimeter åben. Og at baby var ved at blive lidt stresset. Og så satte man igang med et AKS da man ikke mente at der var noget formål i at fortsætte med ve-drop.

Sådan rent praktisk så fik jeg en lille cocktail som jeg faktisk ikke kan huske hvad var. Den smagte af noget solbærsnaps jeg engang fik i Holland. Og så blev jeg ellers kørt over på operationsstuen. Stille og roligt. Da baby var ude blev hun lige suget og tjekket, og så fik far hende først. Derpå fik jeg hende og vi blev kørt til opvågning, og så op på barselsgangen.

Et hold venner fik i forbindelse med første fødsel et akut kejsersnit hvor hun blev ræset gennem gangene på Hvidovre sygehus mens manden febrilsk forsøgte at følge med. Det skulle gå stærkt. Og det skulle gå RIGTIG stærkt. I forbindelse med 2.fødsel fik hun også et akut kejsersnit. Men det var under langt mere kontrollerede forhold. Stille og roligt.

Mit bedste råd til en førstegangsfødende som ikke har planer om et planlagt kejsersnit, er så helt afgjort at lade være med at have fokus på at det kan ende med et AKS og hvad det indebærer. Fokuser i stedet på at du skal føde normalt og at det derfor 100 % er det du forbereder dig på.
Tro mig, hvis du planlægger en almindelig fødsel, og det ender med AKS så vil du være pisseligeglad med hvad viden du har om selve proceduren...Så er du glad for at nogen gider fjerne den forpulede møgunge hurtigst muligt :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Jeg var frisk på et nakkeskud da vi nåede dertil....Selve kejsersnittet oplevede jeg ikke som noget særligt og jeg husker det faktisk dårligt. Men de der ve-drop veer...For satan i helvede hvor gør de bare pisse-naller :gisp: :gisp: :gisp: :gisp:



Men der er oplevelserne jo så forskellige.

På trods af ve drop i 14 timer uden at åbne mig mere end 4 cm var jeg ulykkelig over at få Ks, og det var bestemt ikke en lettelse for mig at få ks.

Mit svar er lidt sent men det jeg gerne ville have været forberedt på var også hvilke rolle min kæreste havde.
Vi havde fx slet ikke snakket om hvorvidt han skulle blive siddende hos mig eller gå over til N, og eftersom han var lige så forvirret så blev han siddende som en statue hos mig.
Den del ville jeg gerne have snakket om inden.
Jeg ville også rigtig gerne have set moderkagen. Dette blev jeg ikke tilbudt og det blev jeg ikke spurgt om da jeg lå der.
Hvis jeg havde været mere klar i hovedet eller fået fortalt det til min kæreste så kunne han jo have bedt om at jeg fik den at se.
Dette er selvfølgelig under den forudsætning af det er et stille og roligt aks som mit var.
Jeg ville også rigtig gerne have set N blive målt og vejet - dette kunne sagtens havde ladet sig gøre hvis jeg havde formået at sige det.
Endnu engang blev det bare gjort.

Jeg forbereder mig 100% på en normal fødsel denne gang. Men jeg laver helt klart også en liste til hvis det ender med Ks, så jeg ved at mine ønsker også bliver hørt selvom jeg måske ligger og er helt ved siden af mig selv.
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf TomKah » 24. aug 2016, 19:18

^ det du skriver xxx, det handler præcis om at gøre op med sig selv hvad der er vigtigt for en frem for forberedelse til Aks. Jeg havde absolut ingen romantisk Forestilling om fødslen eller tiden efter, så alt sådan noget med at se moderkagen og se målingen og børneundersøgelsen etc er ret ligegyldigt for mig. Nogle gange bliver barnet også taget fra en selvom man ikke har fået Ks.
Jeg fødte for 3. Gang sidste år og min bækkenpassage var åbenbart så slidt at kroppen bare pressede babyen ud uden jeg mentalt opdagede det. Der tog de også babyen fra mig da vi ankom på hospitalet fordi der ikke havde været nogen til stede under fødslen (ud over min mand).
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sorenspige » 24. aug 2016, 19:58

Jeg har fået AKS på den ret rolige måde to gange, og for mig har det ikke været et problem, at jeg ikke vidste så meget om det.

Men måske skyldes det også, at jeg ikke har haft en stor drøm om at føde vaginalt. Tværtimod har det været noget, som skulle overstås for at få "præmien".
0
Brugeravatar
Marigold
Indlæg: 431
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:22
Kort karma: 150
Likede indlæg: 396

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Marigold » 25. aug 2016, 18:13

Sender jer lige en kærlig tanke herinde. Jeg følger stadig med!
Terminsdatoen nærmer sig og det fylder meget hos mig, men ikke mere om det.
Bare en kærlig tanke til jer :kys:
0

Tilbage til "Graviditet"