Hjælp mig videre...

Brugeravatar
onbird
Indlæg: 54
Tilmeldt: 28. dec 2015, 21:00
Kort karma: 6
Likede indlæg: 60

Hjælp mig videre...

Indlægaf onbird » 24. aug 2016, 06:59

Jeg har virkelig brug for hjælp. Input. Spark i røven. Gode råd.

Jeg blev uddannet sociolog i 2011 og har ikke haft et job siden. Jo, jeg havde et deltidsjob et halvt års tid efter. Men det er det eneste.
Så har jeg så brugt tiden på at få 2 børn, tage nogle kurser og en HGS. Og søge omkring 5000 jobs.
Men nu slutter min barsel til december, og så SKAL jeg altså have et job. Både på grund af det økonomiske, men også fordi jeg efterhånden er kommet på kontanthjælp, og det påvirker mig rigtig meget psykisk.
Jeg føler mig kort sagt uduelig.

Men hvad er mit næste træk? Jeg er efterhånden ved at løbe tør for idéer. Jeg skal bare have ET JOB.
Det ville selvfølgelig være ideelt, hvis ikke min uddannelse gik til spilde, at jeg kunne finde noget bare minimalt relevant. Men når det så er sagt, skal jeg bare have et eller andet. Det kan sgu også sagtens være rengøring. Er bange for, at løbet er kørt med at finde et job inden for mit felt, nu det er så mange år siden jeg blev færdig :(

Jeg er (efter sigende) skide god til at skrive ansøgninger og lave et fint CV, så det er ikke der, den ligger.

Tager imod alle råd med kyshånd! Også gerne råd til, hvordan jeg allerede nu kan begynde jagten, selv om jeg stadig er på barsel.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hjælp mig videre...

Indlægaf Hunkat » 24. aug 2016, 07:01

Du skriver du har taget en HGS, altså kun skoledelen? Eller også de to års praktik?

Kunne du klare dig på voksenelevløn hvis det var? Så kunne en praktikplads måske være vejen frem? Du får to år fast og foden indenfor i en virksomhed.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Hjælp mig videre...

Indlægaf Jasmin » 24. aug 2016, 09:19

Må jeg spørge, hvor mange af de 5000 stillinger du har søgt har du været kaldt til samtale til?
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hjælp mig videre...

Indlægaf Sophies-mor » 24. aug 2016, 09:57

Hunkat skrev:Du skriver du har taget en HGS, altså kun skoledelen? Eller også de to års praktik?

Kunne du klare dig på voksenelevløn hvis det var? Så kunne en praktikplads måske være vejen frem? Du får to år fast og foden indenfor i en virksomhed.

Du skal lige være obs på,at du i skolepraktik (som mange er på) kun får praktikvederlag. Og hvis man har sagt nej til skolepraktik én gang - typisk ved afsluttet HGS - fanger bordet!
Så skal man selv skaffe læreplads, tjekke med jobcentret i den kommune virksomheden hører under om man er berettiget til tilskud som voksenlærling.
Hvis man ikke kan få de 30/40 kr i timen fra jobcenter/kommune,så bliver det enormt svært at finde en læreplads,hvor virksomhedenvil betale for voksenlærling. Og så er det almindelig elevløn.
Men bedre end ingenting.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hjælp mig videre...

Indlægaf Hunkat » 24. aug 2016, 10:07

Sophies-mor skrev:
Hunkat skrev:Du skriver du har taget en HGS, altså kun skoledelen? Eller også de to års praktik?

Kunne du klare dig på voksenelevløn hvis det var? Så kunne en praktikplads måske være vejen frem? Du får to år fast og foden indenfor i en virksomhed.

Du skal lige være obs på,at du i skolepraktik (som mange er på) kun får praktikvederlag. Og hvis man har sagt nej til skolepraktik én gang - typisk ved afsluttet HGS - fanger bordet!
Så skal man selv skaffe læreplads, tjekke med jobcentret i den kommune virksomheden hører under om man er berettiget til tilskud som voksenlærling.
Hvis man ikke kan få de 30/40 kr i timen fra jobcenter/kommune,så bliver det enormt svært at finde en læreplads,hvor virksomhedenvil betale for voksenlærling. Og så er det almindelig elevløn.
Men bedre end ingenting.


Det med jobcenteret har jeg aldrig hørt om, men jeg gik heller ikke på kontakthjælp mellem min HGS og praktikplads. Jeg ved godt der er refusion for kontorelever men det er vel virksomheden der søger om det selv (og er indstillede på det når de slår en plads op?).

For HK-elever er voksenelevlønnen lige under 20.000 før skat. Det er ikke en herregård, men det er bedre en KH.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hjælp mig videre...

Indlægaf Sophies-mor » 24. aug 2016, 10:34

Hunkat skrev:
Sophies-mor skrev:
Hunkat skrev:Du skriver du har taget en HGS, altså kun skoledelen? Eller også de to års praktik?

Kunne du klare dig på voksenelevløn hvis det var? Så kunne en praktikplads måske være vejen frem? Du får to år fast og foden indenfor i en virksomhed.

Du skal lige være obs på,at du i skolepraktik (som mange er på) kun får praktikvederlag. Og hvis man har sagt nej til skolepraktik én gang - typisk ved afsluttet HGS - fanger bordet!
Så skal man selv skaffe læreplads, tjekke med jobcentret i den kommune virksomheden hører under om man er berettiget til tilskud som voksenlærling.
Hvis man ikke kan få de 30/40 kr i timen fra jobcenter/kommune,så bliver det enormt svært at finde en læreplads,hvor virksomhedenvil betale for voksenlærling. Og så er det almindelig elevløn.
Men bedre end ingenting.


Det med jobcenteret har jeg aldrig hørt om, men jeg gik heller ikke på kontakthjælp mellem min HGS og praktikplads. Jeg ved godt der er refusion for kontorelever men det er vel virksomheden der søger om det selv (og er indstillede på det når de slår en plads op?).

For HK-elever er voksenelevlønnen lige under 20.000 før skat. Det er ikke en herregård, men det er bedre en KH.

Nej.
Jeg er i skolepraktik som elev efter HGS.
Vi skal selv, når vi sender en ansøgning (dvs. inden), kontakte jobcentret i den kommune, som virksomheden ligger i, og høre, om vi kan få tilskud.
Man kan ikke - som reglerne er lige p.t. - komme på kontanthjælp i den måned, der går fra afsluttet HGS, til opstart på skolepraktik. Såfremt, man ikke har fået elevplads på anden vis.
Når man så har aftale om elevplads - (som for skolepraktikelever kan komme på plads via VFU forløb) - søger virksomheden om refusion.
Men, som grundregel skal vi selv undersøge det. Det viser også en vis interesse i stillingen og det, at man rent faktisk selv tjekker op, inden en samtale. Og ikke bare læner sig tilbage med "jeg vil være voksenlærling"-holdningen, som desværre ses hos nogle.
Derfor mit indlæg.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
onbird
Indlæg: 54
Tilmeldt: 28. dec 2015, 21:00
Kort karma: 6
Likede indlæg: 60

Re: Hjælp mig videre...

Indlægaf onbird » 25. aug 2016, 06:21

Jeg har også søgt elevpladser, inden jeg gik på barsel, men havde desværre ikke held med det. Kunne godt få tilskud til voksenelevplads. Men tror faktisk lidt den ofte strandede der - at virksomhederne tænkte "åh nej, jeg vil ikke betale for en over 25 år", og derfor ikke tog mig i betragtning.
Vil stadig søge, men de fleste bliver først slået op til foråret/sommeren. Så det er et dumt tidspunkt.

Jeg har kun været til en eneste samtale. Problemet er, at der er så pokkers mange om budet her hvor jeg bor (Nordjylland). Næsten hver stilling jeg har søgt får jeg en mail med afslag og "der har været 300+ ansøgere til stillingen", og så har de sjovt nok valgt en med erfaring på området.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hjælp mig videre...

Indlægaf Sophies-mor » 25. aug 2016, 06:28

onbird skrev:Jeg har også søgt elevpladser, inden jeg gik på barsel, men havde desværre ikke held med det. Kunne godt få tilskud til voksenelevplads. Men tror faktisk lidt den ofte strandede der - at virksomhederne tænkte "åh nej, jeg vil ikke betale for en over 25 år", og derfor ikke tog mig i betragtning.
Vil stadig søge, men de fleste bliver først slået op til foråret/sommeren. Så det er et dumt tidspunkt.

Jeg har kun været til en eneste samtale. Problemet er, at der er så pokkers mange om budet her hvor jeg bor (Nordjylland). Næsten hver stilling jeg har søgt får jeg en mail med afslag og "der har været 300+ ansøgere til stillingen", og så har de sjovt nok valgt en med erfaring på området.

Var du med i HGS - skolepraktik ordningen?
:gruble:

Og som skolepraktikselev: Til dit sidste afsnit... velkommen i klubben.
Sådan er virkeligheden desværre også for os.
Det er pivtræls. :ae:
Jeg har selv overvejet at stoppe flere gange, da praktikvederlaget er pænt småt, men jeg VIL have det papir. Og hvis du har sagt nej tak til skolepraktik-ordningen, så er du desværre alene om at finde elevplads.
Inden for ordningen, der hjælper vejlederne med at matche og sige, hey, vi har hende her... snak lige med hende. Vi skal så skrive en ansøgning til dem og kommer nogle gange / andre gange ikke - til samtale på dem.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Hjælp mig videre...

Indlægaf Rapfisk » 25. aug 2016, 06:32

1. Netværk, netværk, netværk. Opdater din LinkedIn-profil og anmod alle, du nogensinde har arbejdet studeret med, om forbindelse. Få nogle af dem til at skrive en anbefaling derinde, og gå på jagt i deres netværk, om der er virksomheder, du kunne tænke dig at arbejde for.

2. Vikarbureauer. Sommeren er godt nok højsæson, men med efteråret kommer sygedage og kurser, og så har nogle firmaer brug for kontorvikarer. Nogle gange er det rent dummearbejde, men det giver en tilknytning til arbejdsmarkedet og potentielt værdifulde kontakter.
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
onbird
Indlæg: 54
Tilmeldt: 28. dec 2015, 21:00
Kort karma: 6
Likede indlæg: 60

Re: Hjælp mig videre...

Indlægaf onbird » 25. aug 2016, 06:46

Sophies-mor skrev:
onbird skrev:Jeg har også søgt elevpladser, inden jeg gik på barsel, men havde desværre ikke held med det. Kunne godt få tilskud til voksenelevplads. Men tror faktisk lidt den ofte strandede der - at virksomhederne tænkte "åh nej, jeg vil ikke betale for en over 25 år", og derfor ikke tog mig i betragtning.
Vil stadig søge, men de fleste bliver først slået op til foråret/sommeren. Så det er et dumt tidspunkt.

Jeg har kun været til en eneste samtale. Problemet er, at der er så pokkers mange om budet her hvor jeg bor (Nordjylland). Næsten hver stilling jeg har søgt får jeg en mail med afslag og "der har været 300+ ansøgere til stillingen", og så har de sjovt nok valgt en med erfaring på området.

Var du med i HGS - skolepraktik ordningen?
:gruble:

Og som skolepraktikselev: Til dit sidste afsnit... velkommen i klubben.
Sådan er virkeligheden desværre også for os.
Det er pivtræls. :ae:
Jeg har selv overvejet at stoppe flere gange, da praktikvederlaget er pænt småt, men jeg VIL have det papir. Og hvis du har sagt nej tak til skolepraktik-ordningen, så er du desværre alene om at finde elevplads.
Inden for ordningen, der hjælper vejlederne med at matche og sige, hey, vi har hende her... snak lige med hende. Vi skal så skrive en ansøgning til dem og kommer nogle gange / andre gange ikke - til samtale på dem.


Havde desværre ikke rent økonomisk mulighed for at tage skolepraktik på daværende tidspunkt.
Så jeg er helt og aldeles alene om det. Vil stadig rigtig gerne have en elevplads, men ja, der er ingen at søge lige nu, fordi de jo er blevet besat...

Og ja det er simpelthen så frustrerende!
0
Brugeravatar
onbird
Indlæg: 54
Tilmeldt: 28. dec 2015, 21:00
Kort karma: 6
Likede indlæg: 60

Re: Hjælp mig videre...

Indlægaf onbird » 25. aug 2016, 06:49

Rapfisk skrev:1. Netværk, netværk, netværk. Opdater din LinkedIn-profil og anmod alle, du nogensinde har arbejdet studeret med, om forbindelse. Få nogle af dem til at skrive en anbefaling derinde, og gå på jagt i deres netværk, om der er virksomheder, du kunne tænke dig at arbejde for.

2. Vikarbureauer. Sommeren er godt nok højsæson, men med efteråret kommer sygedage og kurser, og så har nogle firmaer brug for kontorvikarer. Nogle gange er det rent dummearbejde, men det giver en tilknytning til arbejdsmarkedet og potentielt værdifulde kontakter.


Tak for dine tips!
Jeg har desværre gang på gang måtte erkende, at mit netværk er udueligt ;) Jeg kender en masse søde mennesker, men ingen af dem har endnu formået så meget som at hjælpe mig i jagten på job. Gavner selvfølgelig heller ikke, at mine medstuderende har siddet i samme situation som jeg, og enten har været nødt til at skifte spor eller flytte til den anden ende af landet for at få job.

Jeg kan ikke helt greje den med vikarbureauer, har skrevet mig op til nogle, men aldrig hørt fra dem. Ved ikke om jeg bare ikke har de efterspurgte kompetencer?
Skal med glæde udføre dummearbejde, hvis det betyder, at jeg får noget at stå op til hver dag :)
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Hjælp mig videre...

Indlægaf Rapfisk » 25. aug 2016, 07:31

onbird skrev:
Rapfisk skrev:1. Netværk, netværk, netværk. Opdater din LinkedIn-profil og anmod alle, du nogensinde har arbejdet studeret med, om forbindelse. Få nogle af dem til at skrive en anbefaling derinde, og gå på jagt i deres netværk, om der er virksomheder, du kunne tænke dig at arbejde for.

2. Vikarbureauer. Sommeren er godt nok højsæson, men med efteråret kommer sygedage og kurser, og så har nogle firmaer brug for kontorvikarer. Nogle gange er det rent dummearbejde, men det giver en tilknytning til arbejdsmarkedet og potentielt værdifulde kontakter.


Tak for dine tips!
Jeg har desværre gang på gang måtte erkende, at mit netværk er udueligt ;) Jeg kender en masse søde mennesker, men ingen af dem har endnu formået så meget som at hjælpe mig i jagten på job. Gavner selvfølgelig heller ikke, at mine medstuderende har siddet i samme situation som jeg, og enten har været nødt til at skifte spor eller flytte til den anden ende af landet for at få job.

Jeg kan ikke helt greje den med vikarbureauer, har skrevet mig op til nogle, men aldrig hørt fra dem. Ved ikke om jeg bare ikke har de efterspurgte kompetencer?
Skal med glæde udføre dummearbejde, hvis det betyder, at jeg får noget at stå op til hver dag :)

Prøv at opdatere det CV, du har lagt op hos dem, så du kommer højere op i bunken, når de søger. Sørg for at have nogle søgeord, de kan finde, i det, du oplader - fx kontor, service eller andre ord, der beskriver de stillinger, du søger hos dem. Alternativt: Grib knoglen og ring. Ligesom alle andre steder handler det om at blive set.

Hvad angår netværk, så handler det om, at du skal have adgang, ikke at andre kan gøre noget. Man kan ikke holde styr på sit netværk hele tiden, eller matche perfekt, men hvis du på LinkedIn ser, at en veninde har gået i skole med én, der arbejder for et firma, du gerne vil til, kan du bryde den barriere, din veninde har, om at huske, at han er der, og at det er der, du gerne vil arbejde. Giver det mening?
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Hjælp mig videre...

Indlægaf Æble » 25. aug 2016, 07:56

Hvem er det der har sagt at din ansøgning er god? Hvis du har søgt rigtig mange jobs men kun kommet til en samtale, så tyder det på at dine ansøgninger skal være bedre.

Kan du få noget professionel hjælp til det?
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hjælp mig videre...

Indlægaf Hunkat » 26. aug 2016, 03:36

Nu er det slet ikke for at neglegeret at du sikkert har søgt med lys og lygte. Jeg ville bare nævne at min erfaring er at især det offentlige er villig til at betale voksenelevløn. Og de skal slå et vist antal pladser op, så der er altid noget (selvom det jo ikke hjælper hvis man er 200 om buddet).
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
onbird
Indlæg: 54
Tilmeldt: 28. dec 2015, 21:00
Kort karma: 6
Likede indlæg: 60

Re: Hjælp mig videre...

Indlægaf onbird » 29. aug 2016, 19:23

Æble skrev:Hvem er det der har sagt at din ansøgning er god? Hvis du har søgt rigtig mange jobs men kun kommet til en samtale, så tyder det på at dine ansøgninger skal være bedre.

Kan du få noget professionel hjælp til det?


Jeg har jo efterhånden været igennem en del kurser i min tid som ledig, så det er derigennem, jeg har fået det at vide. Af jobcenter, a-kasse og private aktører. (Og venner og bekendte, men det tæller ikke så meget)
0

Tilbage til "Job"